Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar iMac G5

Tråden skapades och har fått 418 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 10:54

Presajs. Jag beställde just mellanmodellen av iMac G5 och kommer bli svinnöjd! I just know.
Måste minnena sitta parvis i denna precis som i PMG5? Beställde den standardkonfad, med
160 Gb disk som enda extratillbehöret. Blev nästan 10.000:- mindre än gårdagens olika
lekar med AppleStore-sajten och kändes mycket bättre i maggropen...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 11:13

Lyckas inte få svar på min fråga: Måste minnena sitta parvis i denna precis som i PMG5?
Surfat runt och letat men det står inte att finna info om detta någonstans ännu...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 11:29
Ursprungligen av PF:

Lyckas inte få svar på min fråga: Måste minnena sitta parvis i denna precis som i PMG5?
Surfat runt och letat men det står inte att finna info om detta någonstans ännu...

Kollar du på applestore så kan du konfa med ett eller två minnen i...
...tror det är svar nog

Dual Channel

Ursprungligen av PF:

Lyckas inte få svar på min fråga: Måste minnena sitta parvis i denna precis som i PMG5?
Surfat runt och letat men det står inte att finna info om detta någonstans ännu...

Jo...PMG5 använder dual channel, därav måste minnena monteras parvis och vara lika stora. iMac G5 använder inte dual channel så därav kan minnena monteras antingen singel eller parvis och med olika storlekar, tex. 256+128 eller 512+256 eller vad man nu vill, nackdelen med att montera 2x256 för att få 512 är det det blir dyrt och omständigt att utöka till 1gb den dagen det känns aktuellt. Satsa därför på 1x512 för att trygga framtida uppgradering.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 15:31
Ursprungligen av Jonas Ljungdahl:

Jo...PMG5 använder dual channel, därav måste minnena monteras parvis och vara lika stora. iMac G5 använder inte dual channel så därav kan minnena monteras antingen singel eller parvis och med olika storlekar, tex. 256+128 eller 512+256 eller vad man nu vill, nackdelen med att montera 2x256 för att få 512 är det det blir dyrt och omständigt att utöka till 1gb den dagen det känns aktuellt. Satsa därför på 1x512 för att trygga framtida uppgradering.

Ok, bra tips. Men jag beställde en 256:a. Det gör inte så mycket -
768 mb är inte fy skam

Kollade även på www.pricerunner.se på 1 GB-minnen men
de kostar lite mycket bara. Vet inte om det känns så kul att betala runt
1 å 7 för ett minne...

Ursprungligen av PF:

Lyckas inte få svar på min fråga: Måste minnena sitta parvis i denna precis som i PMG5?
Surfat runt och letat men det står inte att finna info om detta någonstans ännu...

Hittar inte vart jag läste det, men som jag förstod så sitter inte minnena parvis.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-01 11:17

Wallmount för nya iMacen?

Är det någon som vet om man kan "wallmounta" nya iMacen med kanske ett standard-väggfäste eller dylikt?

Det vore konstigt om Apple inte tänkt på det...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 11:29
Ursprungligen av mupplo:

Är det någon som vet om man kan "wallmounta" nya iMacen med kanske ett standard-väggfäste eller dylikt?

Det vore konstigt om Apple inte tänkt på det...

Finns inlägg om detta på typ sidan 12 i denna tråd...
...men 'Ja'

Design är en subjektiv sak, att kalla den nya imacen för en design flopp tycker jag är magstarkt. Att säga att man inte gillar den är en annan.

Håller med Adrian om att det är surt att spy ut negativa ord om utseendet innan man sett den live.

Det där med att kunna vrida skärmen såsom på den gamla imac globen torde inte vara en omöjlighet med ett annat vesa ställ.

Jag vill ha den nya imacen, frågan är nu bara vilken av dem man ska satsa på.

Ska man köpa minstingen och bestycka den med 1gb eller mer eller ska man köpa mellan modellen med snabbare processor och bussar samt dvd-r brännare och enbart 512mb.

Ja det är frågan.

Vad säger ni där ute.

Jag var på väg att köpa iMac G4 för ett par månader sen.. är PC nu.. men jag tänkte att jag skulle hålla på mig. Men nu är jag så jääävla sugen på en iMac G5... men om man köper den för 20.000.. kan man inte lika gärna köpa en bärbar dator då för de pengarna? Finns det inte i samma hastighet?

hur som helst är den förjävligt underbart ascool så jag måste komma på ett sätt att få fram 20.000 som jag inte har.. hur lyckas man med det utan att vara olaglig?

Ursprungligen av bobhund:

Jag var på väg att köpa iMac G4 för ett par månader sen.. är PC nu.. men jag tänkte att jag skulle hålla på mig. Men nu är jag så jääävla sugen på en iMac G5... men om man köper den för 20.000.. kan man inte lika gärna köpa en bärbar dator då för de pengarna? Finns det inte i samma hastighet?

hur som helst är den förjävligt underbart ascool så jag måste komma på ett sätt att få fram 20.000 som jag inte har.. hur lyckas man med det utan att vara olaglig?

Extra Jobb, eller om man har möjlighet att låna av sina föräldrar eller något!

  • Medlem
  • 2004-09-01 13:32
Ursprungligen av bobhund:

hur som helst är den förjävligt underbart ascool så jag måste komma på ett sätt att få fram 20.000 som jag inte har.. hur lyckas man med det utan att vara olaglig?

Prostituera dig?

Kharma till Pär för övrigt, om du hade kunnat få någon.

Det enda jag saknar till nya iMacen är ett tryckkänsligt scrollhjul under skärmen som på förebilden iPod. Vad man skulle ha det till vet jag inte, men det är knappast min uppgift att designa hårdvara heller iofs.

Skall börja samla returflaskor & burkar så att jag får råd att köpa en, helt underbar.Jag har skickat länkar till mina PC-polare som jag har intressat för Mac.

Ursprungligen av Per Selander:

Skall börja samla returflaskor & burkar så att jag får råd att köpa en, helt underbar.Jag har skickat länkar till mina PC-polare som jag har intressat för Mac.

Har du "Intressat" dom? den nysvenskan ska jag komma ihåg. Klart kortare än "fått intresserade"

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2004-09-01 21:15

Bra gjort Apple. Imac G5 är det man vill ha. Är nog häftigare i verkligheten, som vanligt.

"Let the Games Begin
Or use the 3D capabilities when you’re in the heat of battle, playing one of the hundreds of games available for Macintosh. Such as Star Wars: Knights of the Old Republic. Up against the Sith, you’ll appreciate the combined strengths of the iMac widescreen display and NVIDIA graphics processor."

"The iMac ships combat-ready with advanced graphics processing capability, thanks to the NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra graphics processor with 64MB of DDR SDRAM. Kicking your games..."

"— and delivers standout gaming experience."
Från apples hemsida.

Men, tycker att ett val med snabbare grafikkort saknas, som många redan påpekat. Just för spel. Vi som spelar på Macen hade behövt detta.

Ursprungligen av Sten_n:

Men, tycker att ett val med snabbare grafikkort saknas, som många redan påpekat. Just för spel. Vi som spelar på Macen hade behövt detta.

Vänta till Rev. B. Om du orkar

  • Medlem
  • 2004-09-01 13:37
Ursprungligen av Giggs:

Det enda jag saknar till nya iMacen är ett tryckkänsligt scrollhjul under skärmen som på förebilden iPod. Vad man skulle ha det till vet jag inte, men det är knappast min uppgift att designa hårdvara heller iofs.

Man kanske kunde styra kaleidoskopmönster på skärmen... med theraminljud till. Jag designar inte heller hårdvara.

Att den gamla globen skulle vara elegantare måste ändå vara en smaksak.

Ang iMacen måste jag säga att den är nog den mest prisvärda dator som Apple har haft på länge!
Den är i design frågan Ok, men inget Jag vill ha typ upplevelse.
Det ända jag kan tycka ha invändningar mot är tyvärr Grafikkortet !
Det borde vara minst ett ATi 9600 64/128 MB ( Val möjlighet vid beställning ) samma som vid PowerBooken! Annars är den klockren maskin!

OBS Det lär dyka upp en 23 iMac med tiden det kan ni vara så säkra så på!
Samma fenomen som i gamla imac serien, först 15 och 17 6 -12 månader senare även en 20!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-09-01 12:01

I begynnelsen var endast 15"...
17 kom sen och sist 20" alla med viss fördröjning.

Vad gäller designen så kan jag tycka att det är lite kass att man går ifrån en av de fördelar som G4-iMac hade, nämligen skärmen som kan vridas och ställas in hur som helst. Detta har varit guld värt i klassrumssammanhang där studenterna lätt kunnat hitta en skön arbetsställning samt att de lätt kunnat visa andra vad de gör, lätt att vrida runt skärmen som folk framför ser osv.
Visst, man kan nog få minst lika bra effekt med den nya och ett annat stativ, men innan jag sett ett sånt så...

Jag älskar diskussionen på idg forumet om nya imacen - så många idioter samlade på samma gång kan nästan inte vara möjligt.

Att påstå att vi Apple folk är en sluten sekt som alltid "älskar" det som Apple gör är ett skämt i jämförelse med de pc nissar som inte klarar av att se Apple lansera produkt efter produkt med en design som många på den mörka sidan skulle dö för att få ta del av. - det är komiskt

Personligen så saknar jag en TV-tuner samt fjärrkontroll i 20 tums modellen. Med lite lämplig programvara för hårddiskinspelning så kunde den ersätta både TV:n och DVD:n. Eller varför inte en 23 tums modell med ovannämda finnesser.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 12:48

Käre Pär Tvär, det är inte alls svar nog. De har alltid haft den typen av
minneskonfigurationer. Även där modellerna kunnat ha t ex 1 x 256
och 1 x 512 etc. Hopplöst dryg attityd som jag inte fattar. Varför ens
yttra sig när folk som du ändå är så förbannat kaxiga jämt? Pisstrist.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 12:52
Ursprungligen av PF:

Käre Pär Tvär, det är inte alls svar nog. De har alltid haft den typen av
minneskonfigurationer. Även där modellerna kunnat ha t ex 1 x 256
och 1 x 512 etc. Hopplöst dryg attityd som jag inte fattar. Varför ens
yttra sig när folk som du ändå är så förbannat kaxiga jämt? Pisstrist.

Om de är tvugna att monteras parvis så kan de väl inte gärna leverera med 1 minne i???
Kolla på PM-G5 ex.v. så är det multiplar på 2...

Gnälla om skit och hävda lögner - Pisstrist

Hör inte hit men finns det nått ställe som säljer macar på avbetalning...???

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-01 14:28
Ursprungligen av draags:

Hör inte hit men finns det nått ställe som säljer macar på avbetalning...???

Flera ställen. AppleStore, inWarehouse, Macoteket m fl.

Ursprungligen av draags:

Hör inte hit men finns det nått ställe som säljer macar på avbetalning...???

Hör väl hit om något

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2004-09-01 14:27

Att Mac:en säljer dåligt beror enbart på att den inte finns att köpa i affärerna.
Inte finns de i våra vanliga datakataloger. Ingen kan jämföra mellan PC och MAC.
Man måste veta att det finns en Mac och var den finns för att kunna köpa.
Ännu ett exempel på Apples taskiga affärsstrategi. Kanske funkar på Rolls och Bentley men knappast på en dator även om den är bra.
Men gud vad jag vill ha en 20-tummare, kan man sen få en bra scanner ihopbyggd med skrivare så är lyckan gjord.

  • Medlem
  • 2004-09-01 15:38
Ursprungligen av nabben:

Att Mac:en säljer dåligt beror enbart på att den inte finns att köpa i affärerna.
Inte finns de i våra vanliga datakataloger. Ingen kan jämföra mellan PC och MAC.
Man måste veta att det finns en Mac och var den finns för att kunna köpa.
Ännu ett exempel på Apples taskiga affärsstrategi. Kanske funkar på Rolls och Bentley men knappast på en dator även om den är bra.
Men gud vad jag vill ha en 20-tummare, kan man sen få en bra scanner ihopbyggd med skrivare så är lyckan gjord.

Nej det går ju jättedåligt för Dell, som bara går att beställa via Dell över nätet...

Vad som saknas är reklam.

Bevaka tråden