Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar iMac G5

Tråden skapades och har fått 418 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Boston
  • 2004-09-02 14:17

Läste precis att skärmen i 17-tummaren verkar rätt kass. Betraktningsvinkeln är 120 grader horistontellt och 90 vertikalt. Lite förvånande...

20-tummaren är dock kanon...

Ursprungligen av Gurra:

Läste precis att skärmen i 17-tummaren verkar rätt kass. Betraktningsvinkeln är 120 grader horistontellt och 90 vertikalt. Lite förvånande...

20-tummaren är dock kanon...

Är det samma skärm i 20"-aren som i Apples 20" skärm?

Någon påstod att det är samma skärm (tror det var i diskussionen om vilken modell man bör köpa).

Men specifikationerna skiljer i ljusstyrka och kontrast - du hittar siffrorna här och
här.

Ursprungligen av Gurra:

Läste precis att skärmen i 17-tummaren verkar rätt kass. Betraktningsvinkeln är 120 grader horistontellt och 90 vertikalt. Lite förvånande...

20-tummaren är dock kanon...

Vart läste du detta?

  • Medlem
  • Boston
  • 2004-09-02 17:50
Ursprungligen av draags:

Vart läste du detta?

Som tidgare skrivits finns specen här. I botten på sidan...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2004-09-02 10:17

Reklam, kundbemötande och antal försäljningsställen är en enhet. Det ena förutsätter det andra.
Vissa kedjors behandling av Mac:en borde kunkurensverket titta på. Likaså reglerna för presonalköp där vissa myndigheter och företag helt enkelt utestänger möjligheten att köpa en Mac utan hänvisar till enbart PC.
-Är sånt verkligen tillåtet?
-Det borde det inte vara. -Tänk vilket liv det skulle bli om myndigheter bara skulle köpa Volvo och utestänga SAAB.

http://www.terrasoftsolutions.com/products/briQ/

Något för Apple? En mini-ITX Mac

Ryms under "foten" på en Cinema Display...

  • Medlem
  • 2004-09-02 10:37
Ursprungligen av Andersson:

http://www.terrasoftsolutions.com/products/briQ/

Något för Apple? En mini-ITX Mac

Ryms under "foten" på en Cinema Display...

Jaa, guuuuuuud vad snygg den var!!!! Orange plåt är verkligen fint!

Visst vore det bra med en ny kub, men inte som iMac. iMac är AIO, så är det.

Ursprungligen av Leftrustle:

Visst vore det bra med en ny kub, men inte som iMac. iMac är AIO, så är det.

Nej nej, iMac är iMac, någon konsekvens ska väl konceptet ha, men jag önskar i alla fall att det ska komma en kompletterande mini-modulär.

Jag höll på att skriva att "datorn i tangentbordet" skulle sitta bra, men då kom jag på hur dåliga Apples senaste tangentbord är.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 10:30

Kom hem från Paris i går efter att ha varit på Keynoten och mässan. Och mitt intryck av den nya iMacen är att den är riktigt läcker att titta på. Och för mig tycker jag nog att den räcker till. Eftersom jag inte spelar på min Mac så borde inte grafikkortet vara något hinder.

Men tycker att 17" iMacen har en liten skärm. eller åtminstone känns det så när den är widescreen. Höjden på skärmen känns inte högre än en 12" vanlig skärm. Kanske skulle varit bättre med en vanlig skärm? Så för mig så skulle det nog få lov att bli 20". Men då var det det det med priset.

Men jag tycker definitivt att man skall se den live innan man börjar spotta ur sig skit om designen.
Tror Apple har en fullträff med den nya iMacen och förhoppningsvis så lyckas de plocka över några användare från den mörka sidan med det förhållandevis bra priset.

A propos fläktljud: äpplevarelserna gjorde ständiga referenser till ett påstått test, där de faktiskt mätt ljudstrykan i en viskning (tror de kom fram till 35 dB) - vilket då gör nya iMac:en "tystare än en viskning" (25 dB). Vi får väl se.

  • Medlem
  • 2004-09-02 19:24

Så jävla korkat uttryck, "-Tystare än en viskning". En viskning kan höras på tio meters håll ibland. Be någon viska lite, och ställ dig frågan om du vill att din dator ska låta så mycket. Däremot är 25dB ganska lite, beroende på hur man kommit fram till det. Jag tror folk kommer klaga över ljudet, hur mycket eller lite den än låter.

Ursprungligen av stfm:

Så jävla korkat uttryck, "-Tystare än en viskning".

Var det Dell eller någon annan som använde uttryck som "fortare än du hinner säga farmor" i sin reklam? Just det här uttrycket är ju lika fånigt, och när de säger att de verkligen mätt upp ljudet av en viskning för att jämföra så blir det bara värre…

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 09:13
Ursprungligen av stfm:

Så jävla korkat uttryck, "-Tystare än en viskning". En viskning kan höras på tio meters håll ibland. Be någon viska lite, och ställ dig frågan om du vill att din dator ska låta så mycket. Däremot är 25dB ganska lite, beroende på hur man kommit fram till det.

Det beror ju väldigt mycket på vem som är kund...
De flesta känner ju inte till db ens om man skriver det på näsan på dom (och de som känner till det vet att det är inte ett skit värt utan referensvärde).
25db säger ju inte heller mycket om man inte vet om det är viktat eller ej, och i så fall viktat efter vad?
Men 25db är lite, och runt 10-15 db under de värden regeringen rekommenderat kommunernas mijlöförvaltningar att tillåta som max i lägenheter nattetid...
(om vi antar db(A) på alla värden)
Då 10db är upplevt dubbelt så högt så är det ju rejält mycket (15db är väl 5ggr energimässigt).
Men å andra sidan är 25db vid "idle" - så det säger ju inte så mycket (man ställer ju i vila)

Citat:

Jag tror folk kommer klaga över ljudet, hur mycket eller lite den än låter.

Kan du räkna med

  • Medlem
  • 2004-09-02 19:27

iMac G5 har ingen FireWire 800. Är inte det lite märkligt. Mig spelar det ingen roll, men vissa verkar ju tycka att det är viktigt.

Jag tyckte också det var en aningen märkligt att de ej har firewire 800 men å andra sidan så tror jag inte de flesta hemanvändare drar nytta av det.

Sen måste jag flika in och säga att jag tycker det är intressant att mac folk (inklusive mig själv) har ett sådant fokus på design. Det enda som jag reagerar på är den tomma ytan under skärmen. Men hur fasiken skulle de annars göra, och detsamma gäller dess design i övrigt. Jag menar de flesta försök av att göra imac G5 innan denna kom var ju oftast rent bedrövliga i design.

Jag måste säga att jag tycker de verkligen har lyckats med det dom var ute efter.

De som tycker att det är en design flopp skulle jag vilja höra hur de kunde gjort den annorlunda och gärna visa ett bättre exempel på detta.

Det klagas en del - vilket är bra främst för att man kan lägga det på minnet när det sägs att mac folk aldrig klagar över sitt älskade äpple.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 19:44

Den har ju Firewire 400, 800 krävs väl inte särskilt ofta? Dessutom har den ju USB 2.0 som väl är nästan lika snabbt som Firewire 800?

usb 2.0 är inte lika snabbt som fw 800

Angående ljudnivån så borde rimligtvis tre fläktar i ansiktshöjd låta en hel del.

Ingen annan som saknar TV i iMac:en? I alla fall i 20" tums modellen. Tänk en väggmonterad iMac med trådlöst tangentbord, TV, DVD, inspelning och givetvis webb. Det blir kalasfint på vardagsrumsväggen. Sen så kopplar man in det hela till hemmabion via Airtunes.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 11:34

Den där frågan om minnespriset är intressant. Var köper man minne bäst? Utomlands?

Ursprungligen av PF:

Den där frågan om minnespriset är intressant. Var köper man minne bäst? Utomlands?

http://buggy.no-ip.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-04 11:02
Ursprungligen av PF:

Den där frågan om minnespriset är intressant. Var köper man minne bäst? Utomlands?

http://www.crucial.com/eu/ är att rekommendera, €7 i frakt. De funkar även bra med returer i samband med garanti, vad jag hört.

kan någon förklara "Superdrive" för mig?

"med G5-processor, direktmatad kombinationsenhet eller <b>SuperDrive</b>, hårddisk, högtalare – till och med nätdelen – finns inuti skärmen."

  • Oregistrerad
  • 2004-09-04 11:18

Superdrive = Både CD och DVD-brännare

Det borde rimligen inte vare någon större skillnad mellan 533MHz och 600MHz Frontside bus i hastigheter! Kan man ens märka av en så liten skillnad?

Eller om burken har 1.6GHz eller 1.8GHz. Går det att mäta i tid och hur många nanosekunder sparar man då? *LOL*

Så det enda som gör skillnad är då att den andra maskinen har Superdrive och den andra har vanlig Combo.

Hur många som verkligen behöver och kommer att använda de egenskaper som bara Superdrive kan hantera? Inte majoritet alla fall, känns det för mig.
Därför vore det ytterst delikat om iMac G5:n gick att köpa med 20 tums skärm men med endast Combo.

Hårddisken borde räcka ändå. Jag menar, om man inte ska göra en film av något slag så borde 80GB räcka ganska långt?

Men äppelfolket är inte dumma. De vill tvinga oss att köpa dyrare grejor än vi egentligen behöver.
Därför finns inte Combo med 20 tums skärm och kommer inte heller att finnas, nånsin. Det är alla fall vad jag tror *s*
/JJ

  • Medlem
  • 2004-09-04 16:25

Apple "vill tvinga oss"!?!? Vill du inte ha DVD-brännare och 160 GB HD så köper du minstingen bara. Hårddiskar har annars en förmåga att fyllas fort särskilt om man samlar musik och filmer. DVD-formatet är mer framtid än CD, det är t o m väldigt mycket nutid över det, att t ex spara egna hemvideofilmer, nerladdade filmer från nätet eller bara göra backuper av de data man har på HD:n. Utrymme och möjligheter är aldrig fel och handlar inte särskilt mycket om att Apple vill tvinga på oss dyrare teknik än vi behöver.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-04 19:35
Ursprungligen av Giggs:

Utrymme och möjligheter är aldrig fel och handlar inte särskilt mycket om att Apple vill tvinga på oss dyrare teknik än vi behöver.

Å ja, lite sanning tror jag nog det ligger i det påståendet. Exempelvis så tar ju äppelfolket ut dubbelt så höga priser på minnen, och en strömadapter kostar nära tusen spänn! Det finns många exempel på att äppelprodukter kostar mer än skäligt mycket (men det innebär _inte_ att _alla_ produkter är oskäligt dyra).

Ursprungligen av tjogin:

Å ja, lite sanning tror jag nog det ligger i det påståendet. Exempelvis så tar ju äppelfolket ut dubbelt så höga priser på minnen, och en strömadapter kostar nära tusen spänn! Det finns många exempel på att äppelprodukter kostar mer än skäligt mycket (men det innebär _inte_ att _alla_ produkter är oskäligt dyra).

Apples kringprodukter är dyra, inte tu tal om det, men så är även andras så de är inte ovanligt dyra på sånt. IBM och andra tillverkare brukar kunna ta ut saftiga priser för extra batterier och andra saker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-05 11:08
Ursprungligen av Adrian B:

Apples kringprodukter är dyra, inte tu tal om det, men så är även andras så de är inte ovanligt dyra på sånt. IBM och andra tillverkare brukar kunna ta ut saftiga priser för extra batterier och andra saker.

Av naturliga skäl skulle jag vilja säga. Visst kan det tänkas vara en bra service til användarna, men lagerhållningskostnaderna blir ju väldigt stora jämfört med när man bygger datorerna, det borde ju bli ett och annat över också. I det ljuset är det kanske inte så konstigt att en strömadapter kan kosta en femtondels dator.

Men det är väldigt synd, jag behöver själv en ny adapter... :rolleyes:

Bevaka tråden