Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 14:54

Satan!
Ja, 20tummaren är verkligen stooor!
Fick du betala för Bluetooth då? Riktigt schysst deal om du inte fick det.

Hmm, verkar tråkigt med cd-enheten! Kan inte bara va nån sladd som är lös?

• Oregistrerad
  • 2004-10-24 15:22

Ett par dagar har gått tillsammans med iMac G5:

* Högtalarna är inget att hänga i julgranen. Sämre än iMac G3, definitivt sämre än iMac G4 högtalarna. Måste köpa ett par Creature II högtalare - det här går inte...

* Helt plötsligt ville inte Superdriven ta in en CDR-skiva. Hjälpte inte att jag bootade om datorn. Fenomenet försvann nästa dag.

* Multiple users roteringen tappar inte en frame. Det gjorde det förut på gamla datorn.

Ser fram mot att byta det surrande elagget, hoppas det anländer snart.

De flesta som kommit in i mitt kök tycker gamla iMac G4 var "finare". Men inte jag - skulle inte vilja byta tillbaka!

Här är en bild tagen med min K700, enjoy.

• Oregistrerad
  • 2004-10-27 20:27
Ursprungligen av richard788:

Ser fram mot att byta det surrande elagget, hoppas det anländer snart.

Ikväll när jag kom hem stod en liten brun låda utanför dörren. Nätagget hade anlänt snabbare än vad jag vågat hoppats. Givetvis satte jag igång direkt med skruvmejseln i högsta hugg. Den medföljande svenska bruksanvisningen var föredömlig. Jag ersatte enkelt det gamla nätagget och skruva ihop iMacen igen.

Med stor förväntan tryckte jag på powerknappen... tyvärr stod det klart att det inte varit näragget som orsakat det surrande moped-på-avstånd-liknande ljudet. Visserligen har det värsta missljudet försvunnit, men så tyst som den borde vara är den fortfarande inte.

Jag avvaktar väl några dagar och ringer sen Apple Support. Nästa gång blir det processorfläkten som ska bytas.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-29 17:12

Ikväll när jag kom hem stod en liten brun låda utanför dörren. Nätagget hade anlänt snabbare än vad jag vågat hoppats. Givetvis satte jag igång direkt med skruvmejseln i högsta hugg. Den medföljande svenska bruksanvisningen var föredömlig. Jag ersatte enkelt det gamla nätagget och skruva ihop iMacen igen.

Med stor förväntan tryckte jag på powerknappen... tyvärr stod det klart att det inte varit näragget som orsakat det surrande moped-på-avstånd-liknande ljudet. Visserligen har det värsta missljudet försvunnit, men så tyst som den borde vara är den fortfarande inte.

Jag avvaktar väl några dagar och ringer sen Apple Support. Nästa gång blir det processorfläkten som ska bytas.

Jag har varit där, gjort det. T o m lämnat datorn på service. Ringde AppleStore nyss för att avtala tid om återlämnande. Suck! Det var en fin dator, men lite för högljudd...

• Oregistrerad
  • 2004-10-29 20:30
Ursprungligen av jahve:

Jag har varit där, gjort det. T o m lämnat datorn på service. Ringde AppleStore nyss för att avtala tid om återlämnande. Suck! Det var en fin dator, men lite för högljudd...

Va?! Bytte du även processorfläkten? Hjälpte inte det heller? Kan man lämna tillbaka hela iMac G5 pga det? Ska du beställa en ny när barnsjukdomarna är botade?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-30 22:11

Va?! Bytte du även processorfläkten? Hjälpte inte det heller? Kan man lämna tillbaka hela iMac G5 pga det? Ska du beställa en ny när barnsjukdomarna är botade?

Jag lämnade in den på Macademic (Uppsala) på Apples inrådan. Macademic menade att den inte låter onormalt. Under hela tiden jag har varit i kontakt med AppleCare så har jag hävdat att det har varit processorfläkten det har varit fel på (jag har "moppeproblemet"). När jag bytte nätagget så blev den inte tystare - vilket jag också sade till teknikern men han ville testa detta ändå. Processorfläkten tror jag inte går att byta ut separat utan att den ingår i Mid-plane-enheten.
Har jag kvar tillräckligt med pengar när nästa uppdatering av iMac sker så beställer jag en ny. Som sagt, det är en underbar dator i alla andra avseenden än bullret.

Jag utnyttjande min ångerrätt som jag har enligt lag (köpte via Applestore = distansavtal). Nu dröjde det i och för sig längre än 14 dagar (som lagens ångerfrist är) innan jag bestämde mig för att utnyttja ångerrätten, men jag felanmälde min dator redan efter en dag, därefter var det ju upp till Apple att se till att min dator blir godtagbar i bullerhänseende.

• Oregistrerad
  • 2004-10-24 16:25

Anders; bra förslag! Jag ska nog pröva att öppna den och kolla...

Bluetoothmodulen hade jag beställt så den fick jag ju betala för, men inte tgb/mus

Dessutom såg jag just att jag fått 250 GB hårddisk istället för 160, yay!

• Oregistrerad
  • 2004-10-24 17:06
Ursprungligen av JonesH:

Bluetoothmodulen hade jag beställt så den fick jag ju betala för, men inte tgb/mus

Haha! Som du inte heller behövde betala för? Apple verkar gilla dig helt klart!

Ursprungligen av JonesH:

Snacka om flyt....

Ursprungligen av JonesH:

Låter som om du har fått min maskin (som jag har väntat på sedan 4 Sept)!

Jag börjar tröttna på att vänta och kommer nog att avbeställa min 20" om jag inte har fått den innan nästa vecka är slut. Tycker att Apple beter sig mycket illa mot sina kunder. Men det är klart med tanke på det "monopol" de har så kan de ju göra lite som de vill eftersom de vet att vi vill ha MacOS och inte Windoz.

Att bli lovad 3-4 veckors leveranstid och sedan behöva vänta nästan 2 månader tycker jag är totalt oacceptabelt. Hade det inte varit för att alla på Kullander är så trevliga så hade jag haft svårt att hålla tillbaka ilskan när jag om och om igen får 3-4 veckor som besked fast jag redan har väntat över 1,5 månad.

Så nu måste Apple bevisa att de vill sälja annars får mina pengar gå till något annat, typ ny TV eller lite möbler.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-10-24 18:16
Ursprungligen av JonesH:

Och någonstans i småland sitter Erik 17 år och undrar vart fan det trådlösa tangentbordet, musen och den större hårddisken, som han beställde för sina pengar han jobbade ihop i somras genom att plocka skräp längs E4:an, tagit vägen.

• Oregistrerad
  • 2004-10-24 18:21

Ja, och då kan Erik höra av sig till Apple om detta problem och därmed få detta. JonesH behöver däremot inte höra av sig till Apple om sitt "problem".

Audiosponge> Jag håller med dig, det är tråkigt att det ska va så lång väntetid. Jag beställde min den 15e september, och den kom fram den 21e oktober. Men, jag tror att Apple jobbar som galningar för att försöka få ut datorerna. Det handlar nog inte om att apple vill sälja eller ej. Självklart vill de få ut de så snabbt som möjligt, men vad jag förstått så har den sålt så extremt bra, mycket bättre än vad Apple förväntade sig (så brukar det iofs alltid vara...) Hoppas din dyker upp snart i a f!

• Medlem
  • 2004-10-24 22:34

Någon som vet hur många dom har sålt och hur många dom bygger om dagen eller i veckan?
Har en kompis som beställt sin första Mac och det blir ju inget bra första intryck.
Han beställde en 20" 1.8 med allt utom max minne första dagen och har inte fått den ännu.

Låter som din polare har beställlt samma som mig.

iMac 20" 1,8gHz
256mb RAM (köper 1gb RAM av Kullander)
Airport Extreme
Bluetooth
BT Keyboard och mus
250gb HD

Är det någon som har fått leverand på maskiner med denna konfiguration?

Jag ber om ursäkt om jag är tjatig, men jag håller på att bli galen över att vänta.

• Medlem
  • 2004-10-25 05:59
Ursprungligen av Audiosponge:

Låter som din polare har beställlt samma som mig.

iMac 20" 1,8gHz
256mb RAM (köper 1gb RAM av Kullander)
Airport Extreme
Bluetooth
BT Keyboard och mus
250gb HD

Är det någon som har fått leverand på maskiner med denna konfiguration?

Jag ber om ursäkt om jag är tjatig, men jag håller på att bli galen över att vänta.

Exakt samma, man blir lite trött på att vänta så länge, är ju 2 månader snart,
han har inte fått någon status för leverans och när den uppdateras tar det 7-10 dagar till.
Får väl se om den kommer innan jul

• Oregistrerad
  • 2004-10-25 01:23

"Och någonstans i småland sitter Erik 17 år och undrar vart fan det trådlösa tangentbordet, musen och den större hårddisken, som han beställde för sina pengar han jobbade ihop i somras genom att plocka skräp längs E4:an, tagit vägen."

Okej, jag tjänade inte ihop det genom att samla skräp, men genom att bygga och montera en 3x40 meter multikabel i somras.

Dessutom upptäckte jag just att optiska enheten inte är trasig, det var bara jag som var för dum för att trycka in cd:n tillräckligt långt. Man måste dock trycka in den nästan hela vägen innan den slurpar in.

Men jag är toknöjd med min nu iallafall! Fläktarna gick igång ordentligt efter att jag Setup Assistant:at över min gamla dator, och de lät rätt ordentligt mycket. Inga 30 dB(A) där inte, gissar på säkert 40-50. Men jag har å andra sidan inte hört dem någe mer.

Alltså Steve måtte ha ett gott öga till mig. Enda grejen som inte var extra var ju RAM:et och Airport då, annars är den plötsligt fullt utbyggd. Fett som fan.

Ursprungligen av JonesH:

"Och någonstans i småland sitter Erik 17 år och undrar vart fan det trådlösa tangentbordet, musen och den större hårddisken, som han beställde för sina pengar han jobbade ihop i somras genom att plocka skräp längs E4:an, tagit vägen."

Okej, jag tjänade inte ihop det genom att samla skräp, men genom att bygga och montera en 3x40 meter multikabel i somras.

Dessutom upptäckte jag just att optiska enheten inte är trasig, det var bara jag som var för dum för att trycka in cd:n tillräckligt långt. Man måste dock trycka in den nästan hela vägen innan den slurpar in.

Men jag är toknöjd med min nu iallafall! Fläktarna gick igång ordentligt efter att jag Setup Assistant:at över min gamla dator, och de lät rätt ordentligt mycket. Inga 30 dB(A) där inte, gissar på säkert 40-50. Men jag har å andra sidan inte hört dem någe mer.

Alltså Steve måtte ha ett gott öga till mig. Enda grejen som inte var extra var ju RAM:et och Airport då, annars är den plötsligt fullt utbyggd. Fett som fan.

Har du ställt om till full "prestanda" och det är tyst?
Som du vet tycker jag att det låter som fan!
Men det gör inget. Den är ju så snabb och snygg.

• Oregistrerad
  • 2004-10-25 01:57

Okej inte hört dem var att ta i. Men när jag lyssnar på queen på halvsvag volym hörs de inte

Undrar om den inte låter mer än min iMac SE (G3:a)... Jo, det gör den nog. Inte konstigt, G3:an hade ju ingen fläkt ens en gång.

Men det gör inte att jag tycker mindre om den!

Håller med.
Min gamla imac DV Se 400 var verkligen tyst. men det var ett tag sedan. Och det går fortare nu.

• Oregistrerad
  • 2004-10-25 02:04

NÅGOT fortare ja. Har inte prövat nåt krävande, men att avkoda divx med itunes, firefox, thunderbird och lite annat igång gick då fint som snus

jag beställde min den 13 oktober och fick precis meddelande om leverans nu wow - det gick fort! det dröjer väl dock 1 vecka innan den står utanför min dörr...

saxat ifrån macworld.com:

GRAPHICS The entire iMac G5 lineup comes with the Nvidia GeForce FX 5200 Ultra graphics chipwith 64MB of DDR RAM (it’s housed underneath the G5’s heat sink).It’s the same chip that came with the 17- and 20-inch flat-panel iMacs,and a step up from the 32MB Nvidia GeForce4 MX chip of the 15-inch iMac—but with 8x AGP support instead of 4x.As with Apple’s laptops,the graphics processor is integrated on the motherboard,not on a card.That processor can,in theory,be upgraded—but only by having an authorized Apple service provider replace the entire midplane assembly.

hm...kommer man kunna uppgradera GPUn då

beställer man iMac 20" idag så har leveranstiden gått ner ifrån 3-4 till 2-3 veckor

Kollande med min ÅF idag och fick beskedet att min order fortfarande är "öppen" d.v.s. den är inte ens skickad från Kina.

Med tanke på att jag beställde den under första veckan av September så borde jag fått den med speciellt med tanke på att det finns gott om personer som har beställt efter mig som redan sitter och njuter bakom sin iMac.

Dessutom är det INGEN som kan svara på varför den inte har gått ännu eller när den kommer att vara klar för leverans.

Nu skiter jag snart i detta och väntar med att köpa ny dator har ju trotts allt en gammal G4 2x450 och en 12" PB som rullar bra. Om det skall ta 2-3 månader att få fram en ny maskin så hinner utveckligen köra cirklar kring datorn innan den är framme med tanke på vilken fart det är på utvecklingen idag.

OK, jag vet att jag är arg och kanske borde gå och sova och bara glömma det just nu men jag kan inte. Ju mer jag tänker på det ju argare blir jag.

Jag handlar från världen bästa!!
Kullander & Kullander i Malmö!

Senast redigerat 2004-10-26 00:08

När det står så här på apetrack betyder det då att datorn går iväg med flyg idag?

26 okt 04
32 05
Flight Booked
Apple Shanghai

Och hur lång tid kan då detta ta?

• Oregistrerad
  • 2004-10-26 14:09

Ja, det gör det, men vad jag förstått så brukar det oftast inte gå den dagen det står, utan några dagar efter. Min var bokad den 20 okt men flögs den 21a. Sen var den här i fredags, vilket alltså var den 22a om jag inte räknar fel. Så det är nog inte många dagar av väntan kvar nu!

Ursprungligen av Anders Båth:

Ja, det gör det, men vad jag förstått så brukar det oftast inte gå den dagen det står, utan några dagar efter. Min var bokad den 20 okt men flögs den 21a. Sen var den här i fredags, vilket alltså var den 22a om jag inte räknar fel. Så det är nog inte många dagar av väntan kvar nu!

Då skulle man kanske ha tur att kunna sitta med en imac G5 i helgen, mmm nöjd är jag och om det skulle vara fallet så har den kommit till mig mycket snabbare än väntat ... den skulle kommit on or before 9/11

Men troligtvis så straffas man som ö-bo och den kommer på måndag.

Nu när man vet att den är på g är nästan väntan än värre, Anders du som har den men ej på rätt plats måste ha tänkt tanken att buda hem till dig

När man väntar på sin mac undrar man ibland - har jag inget liv eller än att vänta på macen

• Oregistrerad
  • 2004-10-26 14:20

draags, jag har samma status som du, bortsett ifrån att jag har den 25:e i stället.. hoppas att den går iväg ganska så snart..

• Oregistrerad
  • 2004-10-26 14:41

Hehe, håller med. Det är pinsamt vad längtansfull man blir nu när man vet att det NÄSTAN är här...! Och speciellt att veta att den står hemma i Borås! Fick farsan att ta typ 20 kort på kartongen, o även innehållet (han fick dock inte plocka upp datorn o starta den, det ska va jag som tar den oskulden!), och mailade över korten hit. Underbart att se!
Den lär nog komma snart i a f! Nu är det bara att hoppas att Apple fått ordning på diverse strul som vart med de första.

Bevaka tråden