Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-11-01 20:38

Skönt så där låter inte min ..den är helt ok tyst...eller ja ungefär som gamla globen.

  • Medlem
  • 2004-11-01 21:13
Ursprungligen av maco:

Skönt så där låter inte min ..den är helt ok tyst...eller ja ungefär som gamla globen.

Om man kan säga så.... Globarna låter ju även de olika mycket från maskin till maskin. Min kan inte alls anses som tyst. Hoppas verkligen att min G5 blir tystare än min glob !

Några har varit inne på det tidigare. 10.3.5 som följer med den nya iMacen verkar vara ett krav för komfortabelt fläktljud. Mina externa FireWire-diskar som båda har 10.3.4 fungerar inte ens som startskivor för iMac G5.
Medföljande 10.3.5 är säkert anpassad att ta hand om fläktstyrningen. Min iMac 20" låter mindre än min iMac G4. Jag har provat med dem bredvid varandra.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-02 17:02

Fick min iMac 20'' 1024 MB/250 GB/BT-Tangentbord & mus. Jag älskar den! Skärmens storlek och ljusstyrka (kör ca 1/3 av maxstyrka) är perfekt! Inga döda pixlar, det tackar vi för..

Ljudet tycker jag är helt OK även om jag förmodligen kommer koppla in den i en förstärkare med andra högtalare senare.

Gillar den pulserande power-indikatorn på framsidan när den är i sleep-läge, har inte sett den på iMac G5 förut och blev lite överraskad.

Program startar på ingen tid alls, det blir inga page-outs i minnet, det är svårt att får processorn att gå i taket under längre perioder och uppstarten tar inte många sekunder. Det grafiska hänger med perfekt hela tiden.

Vad jag inte är så förtjust i är ljudet, den låter hela tiden och ljudläget förändras inte vid olika belastning på processorn. Har pratat med apple om olika lösningar på problemet, nästa steg blir hårdvaruservice. För att ge en jämförelse så kan jag säga att jag inte hör Anders Båth's mp3-klipp överhuvudtaget när jag kör den i iTunes på högsta volym... det här ska utredas.

Senast redigerat 2004-11-02 17:54

Har äntligen fått imacen, 20" 1gb BT

Har inte haft så många macar men detta måste vara den bästa jag haft, underbar skärm, underbar design, snabb, enkel att komma igång med.

minus, hmm ja det enda kan tänkas vara fläkten, ljudet - fast jag har en Lacie D2 disk och den låter mer än denna, fast helt tyst är inte datorn, däremot vet jag inte om jag har hört "moppeljudet"

Än så länge är jag super nöjd.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 10:27

Nu vet jag att "mopedljudet" inte är normalt.

Jag har ju (som jag skrivit tidigare) lidit av detta på min snart två veckor gamla iMac G5. Jag bytte ut powersupply men det hjälpte inte så mycket, kanske blev den aningen tystare. Igår hämtade jag en ny iMac G5 till min chef (konstigt nog hade Macoteket två iMac G5 i lager). Efter att ha använt denna (identiska) iMac G5 i några timmar kunde jag konstatera att den är näst intill knäpptyst. Det enda som hörs är ett svagt sus - den är mycket riktigt tystare än iMac G4.

Alla ni som tänker leva med detta, eller som tror att det inte är ett fel, tänk om! Se till att Apple löser problemet åt er.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-06 11:06
Ursprungligen av richard788:

Nu vet jag att "mopedljudet" inte är normalt.

Jag har ju (som jag skrivit tidigare) lidit av detta på min snart två veckor gamla iMac G5. Jag bytte ut powersupply men det hjälpte inte så mycket, kanske blev den aningen tystare. Igår hämtade jag en ny iMac G5 till min chef (konstigt nog hade Macoteket två iMac G5 i lager). Efter att ha använt denna (identiska) iMac G5 i några timmar kunde jag konstatera att den är näst intill knäpptyst. Det enda som hörs är ett svagt sus - den är mycket riktigt tystare än iMac G4.

Alla ni som tänker leva med detta, eller som tror att det inte är ett fel, tänk om! Se till att Apple löser problemet åt er.

(Som vanligt "pratar" jag med mig själv )

Igår upptäckte han en död pixel på skrämen. Den är röd och väldigt irriterande. Den var nog inte där från början. Jag har läst om detta på nätet och det är ju känt att Apple inte byter tillbaka skärmen om det bara är en död pixel. Läste också att det ibland kan hjälpa att massera bort pixeln med fingertoppen. Ingen annan som drabbats av döda pixlar?

Igår fick även jag min imac 20" med BT tangetbord och mus. Här är dom plus minus jag har hunnit uppleva efter första kvällen:

Plus.
+Skärmen är helt otrolig! Jag har aldrig sett OSX med högre upplösning än 1024x768 så ni förstår att jag är ganska lyrisk.
+Den är så snabb! Iofs har jag bara en version A PB12" sen tidigare så jag har inte så mkt att jämföra med.
+Den är Snygg!!! Den slår min shuttle barebone PC med hästlängder! Och skrivbordet blev så rent och fint nu när alla fula kablar från PCn är borta.

Minus.
-Tyvärr tror jag att jag oxå har "moppeljudet". Det hörs dock bara om det är helt tyst i lägenheten, tex då man vill sova (imacen står i sovrummet) och då är det lika bra att söva datorn.
-Mina bluetooth enheter verkar ha svårt att koppla upp sig mot datorn. Under installationen tog det många försök innan mitt tangentbord äntligen hittades. När jag sövde datorn igårkväll, stängde jag av musen för att spara på batterierna men då hittades den inte längre då jag startade musen igen. Detta var imorse och jag hade bråttom till jobbet så jag hann inte kolla mer på det då.
-Setup Assistant verkar inte så stabil. Jag försökte flytta över allt från min PB till imacen. Till en början verkade allt fungera bra men när jag loggat in i OSX så frös allting. Det slutade med att jag installerade om med ett rent system och kopierade över alla dokument/program manuellt istället.

Jag kan skriva mer om några dagar då jag hunnit kolla upp dessa små minus lite mer. Än så länge finns det viss risk att det mesta är SBS.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2004-11-03 13:19
Ursprungligen av Viklund:

Igår fick även jag min imac 20" med BT tangetbord och mus. Här är dom plus minus jag har hunnit uppleva efter första kvällen:

Plus.
+Skärmen är helt otrolig! Jag har aldrig sett OSX med högre upplösning än 1024x768 så ni förstår att jag är ganska lyrisk.
+Den är så snabb! Iofs har jag bara en version A PB12" sen tidigare så jag har inte så mkt att jämföra med.
+Den är Snygg!!! Den slår min shuttle barebone PC med hästlängder! Och skrivbordet blev så rent och fint nu när alla fula kablar från PCn är borta.

Minus.
-Tyvärr tror jag att jag oxå har "moppeljudet". Det hörs dock bara om det är helt tyst i lägenheten, tex då man vill sova (imacen står i sovrummet) och då är det lika bra att söva datorn.
-Mina bluetooth enheter verkar ha svårt att koppla upp sig mot datorn. Under installationen tog det många försök innan mitt tangentbord äntligen hittades. När jag sövde datorn igårkväll, stängde jag av musen för att spara på batterierna men då hittades den inte längre då jag startade musen igen. Detta var imorse och jag hade bråttom till jobbet så jag hann inte kolla mer på det då.
-Setup Assistant verkar inte så stabil. Jag försökte flytta över allt från min PB till imacen. Till en början verkade allt fungera bra men när jag loggat in i OSX så frös allting. Det slutade med att jag installerade om med ett rent system och kopierade över alla dokument/program manuellt istället.

Jag kan skriva mer om några dagar då jag hunnit kolla upp dessa små minus lite mer. Än så länge finns det viss risk att det mesta är SBS.

Hej har också en 20" iMac tänkte vi kunde jämföra ljuden någon gång, har fått bytt Midplane där fläktarna sitter då jag inte var nöjd med ljudet första veckan, dock blev det bättre eftersom. Men jag bytte ändå i förra veckan, tycker att den låter ganska lika från just innan bytet och nu, men det kanske blir ännu bättre

Jag hörde precis ett tickande ljud innefrån burken som jag inte tror är disken, nu är det borta men hmm vad kan det vara.

Moppeljudet har jag svårt att svara på om jag har, bredvid burken står en Lacie disk som definitivt låter mer än imacen.

fick precis min! precis 3 veckor tog det!

jag strålar av lycka alla pc-nissarna på jobbet kom fram och fattade INGENTING - WOW - vad är det vilken snygg skärm!! VA!?!?! är det hela datorn!?

jag återkommer med rapport - be shure!

jo - den har fantastisk "appeal"

  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 13:52

Ringde nyss och beställde en ny "midplane". Hoppas det tar bort moppeljudet.

Är det krångligt att byta midplane?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 14:21
Ursprungligen av richard788:

Ringde nyss och beställde en ny "midplane". Hoppas det tar bort moppeljudet.

Är det krångligt att byta midplane?

Vet inte om det är krångligt, men det ska ju medfölja en instruktion. Skulle tro tro det är så krångligt dock. Skruva bort några skruvor, ta bort, sätt i nya, skruva i skruvar.

Hur gjorde du när du beställde en ny midplane? Ringde du och sa att du hade moppeljudet och ville ha en ny midplane? Eller var det dem som föreslog det? För de verkade inte ha en tanke på att skicka en midplane till mig, även om jag inte trodde att en ny powersupply skulle hjälpa (som vi får se om några dar när jag får den).

  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 20:58
Ursprungligen av Anders Båth:

Hur gjorde du när du beställde en ny midplane? Ringde du och sa att du hade moppeljudet och ville ha en ny midplane? Eller var det dem som föreslog det? För de verkade inte ha en tanke på att skicka en midplane till mig, även om jag inte trodde att en ny powersupply skulle hjälpa (som vi får se om några dar när jag får den).

Jag ringde och bad dom helt enkelt att skicka en midplane. Mot bakgrund av att dom redan skickat en powersupply hade de inga invändningar.

Nu hoppas jag bara att min iMac G5 blir lika tyst som min chefs.

Hmm jag har ett susande fläkt ljud men det finns oxå ett betydligt skarpare ljud, som är i samma läge hela tiden.

Det susande ljudet är inget problem men däremot undrar jag om det andra mer kraftfulla ljudet är normalt eller om man ska ringa Apple om detta.

Det är svårt att förklara hur det låter men jag antar att ingen här enbart har det där typiska susande fläktljudet.

Det ljud jag har är mer åt det gnisslande hållet.

Va typiskt. Det verkar som vi alla har det berömda "moppeljudet".
Imacen kanske ska låta så? Eller kommer våra datorer från samma 'batch' helt enkelt?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 16:03

Då någon skrev ovanför att han också hört en helt tyst ny iMac G5 (eller rättare sagt, utan moppeljudet) och jag läst flera på apples diskussionforum som menar att deras dator inte har detta ljud så ska den nog inte låta så. Så jag ska ringa apple o säga till att de skickar en ny midplane om inte min nya power supply hjälper.

Om ni läser mitt inlägg ovan kan ni då tro att jag har detta problem?

För då blir det ett samtal till Apple imorgon.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 17:12

draags> Tror inte det är samma, om det inte ändrar frekvens med mer processorarbete. Låter det något som mitt ljud (inspelat ovanför)?
Annars kan du ju testa att spela in ljudet och lägga upp det här, så kanske det blir lättare att säga vad det är.

Ursprungligen av Anders Båth:

draags> Tror inte det är samma, om det inte ändrar frekvens med mer processorarbete. Låter det något som mitt ljud (inspelat ovanför)?
Annars kan du ju testa att spela in ljudet och lägga upp det här, så kanske det blir lättare att säga vad det är.

Hur gjorde du inspelningen av ditt ljud?

finns det nått program för att spela in med den inbyggda micen?

Har precis startat min iMac 20" G5 och den är nästan helt tyst. Inga mopedljud här inte! Jag hör bara ett mycket svagt surrande och den är urfin! börjar ändra mig och tycker nog iMac G5 är snyggare än globen...

  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 18:19

Jag har haft min 20-tummare sedan mitten av oktober och har inte märkt av något "moppeljud" som de som några av er har bifogat. Jag har en cube sedan tidigare och den är ju tvärtyst, så jag är ju van vid tysta datorer. 20-tummaren hörs lite men det är försumbart.

Jag är kanonnöjd. Den är snabb och snygg. Alla som har sett den tycker att den är läcker.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-11-03 18:28
Ursprungligen av Arnold Corns:

Jag har haft min 20-tummare sedan mitten av oktober och har inte märkt av något "moppeljud" som de som några av er har bifogat. Jag har en cube sedan tidigare och den är ju tvärtyst, så jag är ju van vid tysta datorer. 20-tummaren hörs lite men det är försumbart.

Jag är kanonnöjd. Den är snabb och snygg. Alla som har sett den tycker att den är läcker.

Hur har du ställt in processorn - max eller...?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 20:23
Ursprungligen av Le:

Hur har du ställt in processorn - max eller...?

Jäpp!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-11-03 20:29
Ursprungligen av Arnold Corns:

Jäpp!

Och tyst och fin ändå!
Då kanske man ändå vågar sig på en så'n när arbetsgivaren bjuder upp till personalköp.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 20:32
Ursprungligen av Le:

Och tyst och fin ändå!
Då kanske man ändå vågar sig på en så'n när arbetsgivaren bjuder upp till personalköp.

Definitivt! Jag är kanonnöjd!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-11-03 20:38
Ursprungligen av Arnold Corns:

Definitivt! Jag är kanonnöjd!

Du såg så ut också vid demon av maskinen. Apple borde skicka dig lite tip money.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 20:08

Hmmm, det gör det säkert. Men hämta Sound Studio, där kan du spela in och pilla lite med ljud och så. T ex höja upp volymen om du märker att det knappt hörs.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-03 21:44

richard> MYCKET intresserad om detta kommer hjälpa på din! Du hade också en 17-tummare va? Vilken av dem?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-04 09:15
Ursprungligen av Anders Båth:

richard> MYCKET intresserad om detta kommer hjälpa på din! Du hade också en 17-tummare va? Vilken av dem?

Jag har en 17" 1.8 med Bluetooth. Köpte ett Apple BT-tangentbord och Creatue II högtalare i efterhand.

Väntar nu ivrigt på midplane - mopedsurret hörs i hela huset när det är tyst och lungt (när barnen har gått och lagt sig).

Bevaka tråden