Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Flipper 2:

William...hör du det mekaniska ljudet eller bara "luft-ljudet"...hur låter det?
Och hur låter det när du startar datorn???

Flipper hur låter din dator?

Jag skulle tycka det vore intressant om de som orkar kunde spela in sitt dator ljud, att vi enades om hur och då kunde vi kanske enklare själva kunna höra hur det skiljer sig osv.

Är det någon där ute som är med på detta?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-10 08:49
Ursprungligen av Flipper 2:

William...hör du det mekaniska ljudet eller bara "luft-ljudet"...hur låter det?
Och hur låter det när du startar datorn???

Det är klart att *ngt* mekaniskt låter. Men generellt sett är den tyst. Jag är dock inte superkinkig. Om ljudet är extremt viktigt hade jag aldrig köpt en dator någonannanstans än där man kan höra sitt exemplar på plats i förväg.

Draags..... jag hör ingen "luft-ljud", bara det mekaniska: "Fläkt som vid rotering rör vid eget fläkthus"

Idag fick jag ett paket med ett nytt PSU..?
Jag har redan bytt både PSU och midplane utan att bli av med moppeljudet och jag är 100% säker på att det inte är PSU'n som är boven. Varför i helvete skickar dom ett PSU som jag inte ens beställt? Senast jag snackade med Apple-supporten så bad dom mig skicka datorn till en service provider (vilket jag nu gjort).

Jag ringde Lanmaster för att kolla om det var dom som beställt det och den levererats fel men så var det inte heller. Lanmaster hade dock beställt ett nytt midplane till den idag och jag hoppas att jag har tur och får ett av de få tysta som finns.

Det skickades inte med nån returlapp heller så jag kan ju inte bara ringa UPS och få den hämtad. Jaja, jag får väl ringa supporten och fråga vad som står på...

Ang. moppeljudet så är det några snubbar på ett tyskt forum som blivit av med det genom att ta bort den grå plastkåpan runt processorfläkten. Man sabbar garantin men det är ju en utväg om Apple inte lyckas/vill fixa problemet.

Ha...kan man sätta ditt plastkåpan igen? - utan att skruva i något - då är det väl OK så längre man inte tar bort någon vanlig skruv (altså ej mässing-skruv)...för att denna plastkåpan är nog boven så fläkten rör vid den mens den snurrar och det orsakar oljudet...Metallskenan som sitter på plastkåpan håller den på plats (hur mycket jag såg...men jag vågar inte ingripa på riktigt).
Om någon av er spelar hjälten inom några dagar, så vill vi andra gärna veta
Synd att en så liten och enkel sak kan vara så irriterande + att man inte kan byta fläkt själv.......men kan man koppla ur den?...kanske det, men då smälter processorn eller plasthöljet :)........fy fan vilka tankar kommer i huvudet

Frågan återstår: Kan man ta bort plastkåpan... och montera tillbaka det UTAN att skruva i något och UTAN att det syns ?

Fick tillbaka min imac från Lanmaster idag, de har inte gjort något som jag redan visste och jag måste ändå säga att -ska den verkligen låta så här, ett malande i någon ton som får huvudet att värka.

Ursprungligen av draags:

Fick tillbaka min imac från Lanmaster idag, de har inte gjort något som jag redan visste och jag måste ändå säga att -ska den verkligen låta så här, ett malande i någon ton som får huvudet att värka.

Ring Apple och få ett ärendenummer och säg att du vill ta del av fixen när den kommer!

Ursprungligen av daniel_side:

Ring Apple och få ett ärendenummer och säg att du vill ta del av fixen när den kommer!

Ja jag ska göra det, denna underbara apparat är så underbar men det låter tycker jag lite väl mycket på fel sätt helt enkelt.

Något jag upptäckt är att när jag sitter o glor på den i vanlig arbetsställning då låter den med det där vassa ljudet men om jag lutar mig fram såförändras ljudet och jag hör mer sus.

Detta gnäll ljud verkar komma och gå.

Det känns som om jag har fått tinitus, att säga att den är tyst är inte vad jag skulle kalla den.

  • Medlem
  • 2005-01-11 20:51

Jag beställde ett midplane till min iMac 20" genom länken ovan (self-service). Fick det idag men när jag monterat det är mac:en helt död. Endast första lysdioden på midplanet lyser... Kan det vara någon kabel som jag missat trycka i ordentligt? Tycker jag kollat alla, speciellt de som går till det som på svenska kallas omkopplaren (inverter på engelska).

När jag sätter tillbaka det gamla fungerar allt igen... Suck... Ska jag göra ett försök till att sätta dit det nya midplanet? Eller bara returnera det och beställa ett nytt lite senare? Svåra frågor...

Här hade man hoppats på en tystare iMac...

Ursprungligen av arc:

Jag beställde ett midplane till min iMac 20" genom länken ovan (self-service). Fick det idag men när jag monterat det är mac:en helt död. Endast första lysdioden på midplanet lyser... Kan det vara någon kabel som jag missat trycka i ordentligt? Tycker jag kollat alla, speciellt de som går till det som på svenska kallas omkopplaren (inverter på engelska).

När jag sätter tillbaka det gamla fungerar allt igen... Suck... Ska jag göra ett försök till att sätta dit det nya midplanet? Eller bara returnera det och beställa ett nytt lite senare? Svåra frågor...

Här hade man hoppats på en tystare iMac...

Trist... jag hade nog provat en gång till för att vara riktigt säker. Om det visar sig att det är dött så är det ju bara att skicka tillbaka det och beställa ett nytt på en gång.

OK, enligt konsumentverket - en vara måste skickas till service 3 gånger för att sedan kan bytas helt mot en ny likadan produkt eller en annan produkt från sortimentet.
Har jag rätt här, eller?
Då kan jag skicka min Imac till service två gånger till och sen, om jag inte blir nöjd, ringa till Apple och köpa mig en PowerMac Dual 1.8, eller nåt annat och betala mellankostnaden...
...men jag älskar den här datorn, fy va tråkigt!

Enligt tyskarna ska det gå att få dit plastkåpan igen. Den är dock skruvad från undersidan så hela midplanet måste tas bort innan man sätter igång. Diskussionen är här och ni kan ju översätta den med Babelfish eller nåt. Det finns en bild också på hur han har fixat det men man måste registrera sig för att se den.

Draags: Lanmaster hade först tyckt att min iMac lät helt normalt men efter att ha dragit igång Chess och lite andra program så hörde dom också det irriterande ljudet. I felbeskrivningen beskrev jag hur dom skulle göra det för att maxa oljudet och det var jäkligt skönt att dom nu har hört hur en moppe-iMac låter.

Och ang. mitt felskickade PSU som jag fick idag så sa Apple att jag kan behålla det.
Hmm, nu har jag två iMac PSU som ligger och skräpar men vem vet, kanske får man användning för dom någon dag.

Det är väl det bästa...vänta på fixen..med eller utan plastkåpan...

Min är beställd nu. 20" kan knappt bärga mig.

Hej...jag har spelat Chess med datorn nu (att höra det ljuviga ljudet på riktigt)...efter 15 sekunder fick jag nog - på måndag skall jag köra den till service igen, så dom får väl byta midplane igen...

suck... fy fan... fick tillbaka den från servicestället idag. surret är kvar men med snäppet lägre frekvens.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 22:45

Finns det någon som köpt iMac G5 som inte upplver det här ökända moppeljudet?, Eller någon som INTE tycker det är farligt,,, har ni gått och kollat på utställningsdatorn i närmaste butik? Låter det likadant, ?

MVH jocke

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 22:53

Midplane nu ere tyst

Fick ett midplane via UPS klantarna (kunde inte hitta adressen första försöket å inte ringa före) har bytt de, tog två timmar. Nu älskar jag maskinen, e tyst hela tiden. Spel, aftonbladet, film spelar ingen roll den är tyst

Upptäckte en annan irriterande grej nu när Lanmaster varit på min dator. Powerlampan fungerar inte längre. Hur många felaktiga midplanes finns det egentligen??

Plus att när under bootsekvensen så är det inte längre den vita skärmen me det grå äpplet. Nu är den svart och det rasslar förbi en massa text och tester. Precis som att starta en PC. När jag stänger av eller startar om så kommer det också upp en svart skärm med text. Vad har hänt?

Senast redigerat 2005-01-13 23:29

Att lyssna på Imacen i butiken går nog inte så bra...så tyst där är det inte, fy va´jobbigt.
Eftersom Apple har inte än lösning på det hela, så kan dom väl skicka en beskrivning hur man tar bort plaskåpan på fläkten och försäkrar oss att det inte påverkar garantin...det enda vettiga dom kan komma med just nu, utan att skicka en massa felaktiga midplane...det skulle dom spara himmla mycket pengar på !

Vu fick vår 20", 1GB, Bluetooth iMac igår.
Tyst som tusan. Mycket tystare än min iMac G4 1GHz.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 20:54

går det att spela command & conquer generals på imac 20" ? dvs med spelbar FPS?

Ursprungligen av jockeleu:

går det att spela command & conquer generals på imac 20" ? dvs med spelbar FPS?

Funkar perfekt

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 00:17

jazo> Har du 17tummaren? Och hade moppeljudet? Och nu kommer det INGET irriterande sådant ljud?

  • Medlem
  • Höör
  • 2005-01-15 04:08

Macsupport Malmö

Köpte en iMacG5 1.8 för ett par dagar sen. Allt är bra!!
Inga konstiga ljud eller fel.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 06:54
Ursprungligen av Anders Båth:

jazo> Har du 17tummaren? Och hade moppeljudet? Och nu kommer det INGET irriterande sådant ljud?

Ja Anders jag har en 17" som lät som en bikupa i full panik! bytte moder kort med fläktarna på 3st, nu e den inte störande längre, det var processor snurran som lät kan jag konstatera (olika beroende på grafiksk belastning) skönt å slippa

ps. hadde nog inte med plastkåpan att göra i mitt fall!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 08:00

Precis skaffat iMac 20", den låter inte mycket. Bara ett svagt ljud (surrande) från processorn tror jag det är. Men det är inte alls störande. Jag är van vid PB och den låter ju inte alls, det lilla som hörs från iMacen är inte något som kommer att bli påfrestande i längden heller.

Skärmen är brutal, helt fantastisk. Enorm yta att sprida fönster över och jättefin skärpa. Lite tidigt att ge betyg kanske eftersom jag skaffade den igår men det känns just nu som ett av mina bättre köp.

Nu har jag beställt ett nytt midplane men jag inga större förhoppningar på att ljudet försvinner. Hoppas powerlampan på det nya funkar iaf

Daniel, har du snackat med Tech-support igen eller finns det någon hemsida så man kan beställa det online, så man slipper dyra telefonsamtal med mobilen?
Vill gärna byta midplanet själv, utan att dom på service taffsar på min nya leksak...
Midplanet är väl grattis?
Hoppas det fixar sig för oss alla...

  • Medlem
  • 2005-01-15 20:46

daniel_side nämnde den här länken i ett tidigare inlägg:
http://depot.info.apple.com/imac/
Jag har själv beställt via den och det tog bara två dagar innan midplanet kom hem till mig. Så det fungerar bra... Kostar ingenting tydligen...

Bevaka tråden