Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du fått nya iMac G5? Rapportera dina intryck

Tråden skapades och har fått 1005 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Kristian B:

Det midplane jag bytte nyss började inte hacka förrän efter en vecka. Det som jag satte i nu verkar också ha samma ljud, men kanske inte lika tydligt. Så det är fel att dra slutsatsen att det är power supply som orsakar det?

Daniel, låter det så här: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=64034&highlight=imac

Moppeljudet tror jag är helt löst numera. Alla tre midplanes jag har stoppat in i datorn har varit tysta.

Ja, precis sådär lät mitt förra också. Det kan ju vara nåt fel med PSU'n. Det är ju möjligt... men jag tror inte det iaf. Isåfall skulle jag ju haft det på alla fyra midplanes jag haft.

Den där ljudfilen, vilket midpane kommer det från? Det du har nu eller? Moppeljudet hörs ju. Dock inte så högt.

Ursprungligen av daniel_side:

Ja, precis sådär lät mitt förra också. Det kan ju vara nåt fel med PSU'n. Det är ju möjligt... men jag tror inte det iaf. Isåfall skulle jag ju haft det på alla fyra midplanes jag haft.

Den där ljudfilen, vilket midpane kommer det från? Det du har nu eller? Moppeljudet hörs ju. Dock inte så högt.

Skönt att höra att jag inte är ensam, men jag är ganska förvirrad över var felet ligger...

Ljudfilen är från mitta förra midplane som ligger i en låda just nu. Inspelningen är lite missvisande för ljudet var inte alls särskilt starkt eller störande. Mitt ursprungliga midplane däremot var riktigt illa, det lät starkare och på ett mycket mer störande sätt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-31 11:26

Moppeljudet tror jag är helt löst numera. Alla tre midplanes jag har stoppat in i datorn har varit tysta.

Kristian, du verkar anse att nya midplanes har nu blivit av med moppen. Vad tycker ni andra som beställt och fått midplanes nyss? Är det olika beroende på 17" eller 20"?

Jag funderar om det är läge nu att beställa från den websidan, jag tycker jag har en liten moppe i min 20" som varvar upp lite vid belastning. Lite åt Puch Dakota-hållet för de som minns dom... (jmf Norrlands Guld-reklamen...). Om man får ett nytt plane som låter värre, kan man väl skicka tillbaks det nya ändå??

/Ulf

Ursprungligen av DaWolf:

Kristian, du verkar anse att nya midplanes har nu blivit av med moppen. Vad tycker ni andra som beställt och fått midplanes nyss? Är det olika beroende på 17" eller 20"?

Jag funderar om det är läge nu att beställa från den websidan, jag tycker jag har en liten moppe i min 20" som varvar upp lite vid belastning. Lite åt Puch Dakota-hållet för de som minns dom... (jmf Norrlands Guld-reklamen...). Om man får ett nytt plane som låter värre, kan man väl skicka tillbaks det nya ändå??

/Ulf

Jag kan bara tala utifrån min erfarenhet med 17". Visst varvar ljudet fortfarande upp vid belastning men det är mycket behagligare än mitt första midplane.

Det ska inte vara några problem att skicka tillbaka ett nytt midplane. Så länge du skickar tillbaka ett till Apple är det lugnt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-01 20:57

Ni som fått nytt midplane via websidan, har ni bara beskrivit problemet och sedan har ni fått som svar "vi skickar midplane" eller hur fungerar det? Jag kollade lite på den sidan och hittade ingen "jag vill ha nytt midplane"-kryssruta...

/Ulf

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-01 21:39
Ursprungligen av DaWolf:

Ni som fått nytt midplane via websidan, har ni bara beskrivit problemet och sedan har ni fått som svar "vi skickar midplane" eller hur fungerar det? Jag kollade lite på den sidan och hittade ingen "jag vill ha nytt midplane"-kryssruta...

/Ulf

Har ingen aning om hur man hittar dit, men länken är http://depot.info.apple.com/imac/

Man går in där och fifflar lite, så kommer det som ett paket på posten.

Nu har det gått ett halvår efter introduktionen och fortfarande diskuterar vi Mac-användare om att byta delar på en sprillans ny dator. Vad har Apple gjort under tiden? Har man inte kunnat identifiera problemet än? Skandal. En kompis till mig fick en moppe-Mac i förra veckan.

Jag är nyfiken på hur stor procent som drabbas av problemet. Läser man inläggen här kan man få intrycket att det är 40-50%. Så mycket är det troligen inte, men det måste ändå vara tillräckligt många att det måste bli kostsamt för Apple att byta midplanes hela tiden. Apple - fixa problemen nu! Det tjänar både ni och kunderna på!

Själv hade jag tänkt köpa en iMac till dottern, men jag är tveksam nu. Även om Apple sköter garantiåtagandet, känns det olustigt att riskera hamna i byta-delar-karusellen.

• Oregistrerad
  • 2005-01-29 18:20

Hej på er alla moppemuppar!

Jag sitter och skriver dessa rader från en jag-kunde-till-slut-inte-hålla-mig splirrans iMac G5 20" med bluetooth. Jobbar på InLife numera så det fick bli ett personalköp. Stoppade in 1 gb extra och är full av sann Mac-glädje. Kan meddela att inga pixlar är döda och att inga mopedister finns i närheten. Ett lågt surrande som från en avlägsen bordsfläkt eller "like a whisper" - det är allt som hörs. Ska bli ett sant nöje att konfigurera, fixa och dona. Datorn kommer till 99% användas till en kombination av musik samt 99musik (www.99musik.com).

Mvh - allas eder PF. Han, dekal-slogan-uppfinnaren ni vet.

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 19:22

Tänkte ge en update om vad som händer med min iMac G5. Ljudet är fortfarande kvar, eftersom jag inte velat byta midplane utan garantier om att det nya låter mindre.

Jag ringde supporten för en liten stund sedan och fick prata med två väldigt trevliga herrar, varav den ena verkade särskilt insatt i ljudproblematiken.. vi kom överens om att de skickar mig ett nytt midplane som jag byter själv (vilket för min del är smidigare eftersom jag ogärna är utan iMac'en i flera dagar..).

Ljudproblem-killen verkade inte vilja fördjupa sig allt för mycket i vad som var problemet med mitt gamla midplane utan konstaterade att problemet inte fanns i den nya serien.

Om det är någon skillnad på den "gamla" och den "nya" serien, eller om den "gamla" serien helt enkelt bara var kass fick jag inte någon klarhet i.

Nu sitter jag här och väntar på UPS, har jag tur kommer paketet redan på fredag. Hör av mig och berättar hur det gick efteråt. Håll tummarna...

Det här måste vara en av det längsta diskussionerna jag någonsin sett!
//Jakob

• Oregistrerad
  • 2005-02-02 22:36
Ursprungligen av Fredrik Lange:

Tänkte ge en update om vad som händer med min iMac G5. Ljudet är fortfarande kvar, eftersom jag inte velat byta midplane utan garantier om att det nya låter mindre.

Jag ringde supporten för en liten stund sedan och fick prata med två väldigt trevliga herrar, varav den ena verkade särskilt insatt i ljudproblematiken.. vi kom överens om att de skickar mig ett nytt midplane som jag byter själv (vilket för min del är smidigare eftersom jag ogärna är utan iMac'en i flera dagar..).

Ljudproblem-killen verkade inte vilja fördjupa sig allt för mycket i vad som var problemet med mitt gamla midplane utan konstaterade att problemet inte fanns i den nya serien.

Om det är någon skillnad på den "gamla" och den "nya" serien, eller om den "gamla" serien helt enkelt bara var kass fick jag inte någon klarhet i.

Nu sitter jag här och väntar på UPS, har jag tur kommer paketet redan på fredag. Hör av mig och berättar hur det gick efteråt. Håll tummarna...

Det låter lovande. Om det visar sig att moppeljudet är borta, så kommer jag också beställa ett nytt midplane när jag är tillbaka i Köpenhamn.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-03 11:08

Jag avvaktar ditt resultat med intresse, Fredrik! Du hade en 20" eller hur?
/Ulf

• Oregistrerad
  • 2005-02-03 12:03
Ursprungligen av DaWolf:

Jag avvaktar ditt resultat med intresse, Fredrik! Du hade en 20" eller hur?
/Ulf

Jepp!

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-03 15:36

Ja men Gud, bara för att man råkade beställa nytt midplane i förra veckan betyder tydligen inte att man ska få ett sprillans nytt utan moped...

Bytte alldeles nyss. Moppen är kvar. Såklart. Kikade på serienumret på midplanet, W8443osv.. 4 betyder året 43 betyder veckan.. I mitt förra midplane stod det 4 48.. Dom skickar alltså ut GAMLA midplanes! FORTFARANDE! Vad i HELVETE är det för FEL på APPLE??? JAG HATAR DET DÄR JÄVLA MOPPELJUDET!

Ursprungligen av dkz:

Ja men Gud, bara för att man råkade beställa nytt midplane i förra veckan betyder tydligen inte att man ska få ett sprillans nytt utan moped...

Bytte alldeles nyss. Moppen är kvar. Såklart. Kikade på serienumret på midplanet, W8443osv.. 4 betyder året 43 betyder veckan.. I mitt förra midplane stod det 4 48.. Dom skickar alltså ut GAMLA midplanes! FORTFARANDE! Vad i HELVETE är det för FEL på APPLE??? JAG HATAR DET DÄR JÄVLA MOPPELJUDET!

Ja, ibland får man midplanes som andra har bytt in och som Apple reparerat. Det kan ju vara så att ditt 'nya' midplane har haft ett annat fel som dom fixat men inte tänkt på att moppen är där. Beställde du via webbsidan eller ringde du?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-03 22:00

Happ, lite lotteri över det hela....:( Man kanske kan kräva och få ett kort från 2005?
Jag tycker ändå att ljudet inte stör så mycket, men finns det tysta midplanes vill jag såklart ha ett.

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-04 13:31

Ja, ibland får man midplanes som andra har bytt in och som Apple reparerat. Det kan ju vara så att ditt 'nya' midplane har haft ett annat fel som dom fixat men inte tänkt på att moppen är där. Beställde du via webbsidan eller ringde du?

Tog det via websidan.. Har läst om att andra också fått det så det är ju mycket möjligt..

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-04 13:48

Så kan det väl bara inte vara!!(?)
Ett väl känt problem på en ny uppmärksammad modell som skulle bli ett rejält steg framåt för Apple och så försöker man reparera det med redan reparerade midplanes.
Det kan/får inte vara så!

Senast redigerat 2005-02-06 19:06

Har era iMacs också fördröjning i ljudet när man ansluter eller kopplar bort kablar från ljudutgången? Det är helmysko, tar ca 30 sekunder innan de inbyggda högtalarna börjar låtar efter att jag kopplar bort kabeln, dessutom dyker badbollen upp.

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-02-04 12:15

Har era iMacs också fördröjning i ljudet när man ansluter eller kopplar bort kablar från ljudutgången? Det är helmysko, tar ca 30 sekunder innan de inbyggda högtalarna börjar låtar efter att jag kopplar bort kabeln, dessutom dyker badbollen upp.

Det har jag inte kollat. Däremot händer det frekvent att min iMac G5 20" inte hittar den interna hårddisken vid uppstart. Jag har förvisso bytt ut den till en 400GB, men en hårddisk är en hårddisk. Någon annan som har problemet? Jag tycker det är irriterande att göra "hård omstart" med startknappen ver fjärde gång jag startar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-16 20:47

Jäpp ! men mestadels när jag kör iTunes... blev något bättre när jag ändrade i iTunes-inställningarna: Ljud - Sök efter högtalare som är anslutna med AirTunes ( EJ förbockad )...
iMacen verkar också vara lite kinkig på vilka hörlurar mm. man kopplar in... sätter jag i mina B&O-pluggar ( 19ohm ) så går den ibland igång med badbollen men om jag kopplar in ett par SONY-pluggar modell biligast möjliga ( ? ohm ) så reagerar den inte alls utan skickar vidare ljudet utan problem... för övrigt hur nöjd som helst med min 20"are... går som en klocka.

• Oregistrerad
  • 2005-02-04 12:07

Händer det er också? Jag trodde det var jag som hade en taskig kabel.. CPU'n slår i taket under någon minut och ljudet är grymt fördröjt, men efter ett tag funkar allt som vanligt igen... skumt!

ja - ljudet tar en stund innan det "fattar" att man har kopplat in extern ljudkälla etc

men - jag har märkt en annan sak som stör mer. när jag skall bränna dvd-r så säger toast (2X-skiva) att det skall ta cirka 25 minuter att bränna. men det tar 50 minuter!? :rolleyes:

• Medlem
  • Lund
  • 2005-02-06 18:09

Har just bytt midplane på min 17-tummare för andra gången. Moppeljud, dammsugare, högfrekvent vinande, hela köret. Jag har gått via telefonkontakt med Apple Support båda gångerna.

Det första jag konstaterade var att det "nya" mellanplanet som jag fick hem häromdan hade ett serienummer som börjar på W8438..., alltså tillverkat vecka 38 2004. Dessutom var det fullt av smutsiga och kladdiga fingeravtryck! Det som satt i, som jag bytte för några veckor sen, hade ett serienummer på W8450..., alltså från vecka 50, och verkade vara nytt när jag packade upp det (men det löste alltså inte mina problem).

Nåväl, jag installerade det "nya", men när jag skulle skruva fast CD/DVD-enheten fick jag problem. Den är fäst med tre skruvar, varav den nedersta också ska hålla fast modulen med kontakter som sticker ut på baksidan. Problemet var att det redan satt en skruv i det skruvhålet! En sån där med sex skåror som inte går att lossa annat än med specialverktyg, som jag naturligtvis inte har. Det verkar som att nån tekniker har tittat på detta begagnade/reparerade midplane, upptäckt ett tomt skruvhål och tyckt att "oj, där ska nog sitta en skruv", och inte fattat att även den lösa CD/DVD-enheten ska vara fäst med samma skruv. Alltså fick jag sätta på bakstycket med CD/DVDn hängande i två skruvar.

Och naturligtvis blev det ingen skillnad i ljudnivå. Efter en halvtimmes normalanvändning är dammsugaren igång igen.

Nästa steg blir väl att returnera detta midplane såsom defekt och börja om på nytt igen. Suck. Hur länge ska man stå ut?

Ursprungligen av Baxter:

Har just bytt midplane på min 17-tummare för andra gången. Moppeljud, dammsugare, högfrekvent vinande, hela köret. Jag har gått via telefonkontakt med Apple Support båda gångerna.

Det första jag konstaterade var att det "nya" mellanplanet som jag fick hem häromdan hade ett serienummer som börjar på W8438..., alltså tillverkat vecka 38 2004. Dessutom var det fullt av smutsiga och kladdiga fingeravtryck! Det som satt i, som jag bytte för några veckor sen, hade ett serienummer på W8450..., alltså från vecka 50, och verkade vara nytt när jag packade upp det (men det löste alltså inte mina problem).

Nåväl, jag installerade det "nya", men när jag skulle skruva fast CD/DVD-enheten fick jag problem. Den är fäst med tre skruvar, varav den nedersta också ska hålla fast modulen med kontakter som sticker ut på baksidan. Problemet var att det redan satt en skruv i det skruvhålet! En sån där med sex skåror som inte går att lossa annat än med specialverktyg, som jag naturligtvis inte har. Det verkar som att nån tekniker har tittat på detta begagnade/reparerade midplane, upptäckt ett tomt skruvhål och tyckt att "oj, där ska nog sitta en skruv", och inte fattat att även den lösa CD/DVD-enheten ska vara fäst med samma skruv. Alltså fick jag sätta på bakstycket med CD/DVDn hängande i två skruvar.

Och naturligtvis blev det ingen skillnad i ljudnivå. Efter en halvtimmes normalanvändning är dammsugaren igång igen.

Nästa steg blir väl att returnera detta midplane såsom defekt och börja om på nytt igen. Suck. Hur länge ska man stå ut?

Ja du... Jag blir så trött på det här. Jag fattar inte att dom fortfarande inte har löst fläktproblemet. Dom borde ha börjat leta fläktalternativ redan i oktober. Jag har haft 4 midplanes och det senaste är precis lika jävligt som mitt första. Jag har inte ens orkat ringa och felanmäla mitt sista... Vad är det för mening att byta ut en massa midplanes (det är inte speciellt kul) när man i princip vet att det kommer att vara ett lika kasst man fått som ersättning.

Det där med att skicka reparerade midplanes som ersättning är ju jäkligt dumt. Iofs förstår jag att dom inte bara vill slänga bort alla 9000:- midplanes dom får tillbaka men dom kan ju se till att fixa cpu-fläkten på dom iaf. Om dom nu har en lösning...

Kräv en ny dator. Så där kan de inte hålla på.

Samma hände mig - med 2 skruvar för DVD-n, ändrad startfrekvens och ingen power-lampa---skickade tillbaka midplanet nästa morgon.
Apple HAR RÄTT att skicka beg-delar...men fattar dom inte att det bara blir dyrt för dom, förtroende för kunder minskar, man blir skitsur, men jag tänker vänta tills det visar sig att dom som köper nya 17" har inga problem i fortsättningen, efter några veckor användandet...
Men intressant: Har stereon på i vardagsrummet och sitter med macen i sovrummet - och hör inte ett skit av moppedljudet. Frekvensen är så himmla konstig att den "försvinner" även vid låga bakgrundsljud...så lyssna gärna på nåt annat medan du surfar eller leker med Photoshop, man blir överraskad att man sitter vid datorn och inte hör något.

från det ena till det andra, är 8 arbetsdagar (open) lång tid för att vänta på en iMac g5 1.6ghz med blåtand som ända tillval?
när jag beställde (21 januari) stod det 3 arbetsdagar i första bekräftelsemailet, men i andra mailet med betalningsbekräftelsen (28 januari, då ordern blev open) stod det "on or before 9 feb".

är det bara jag eller är det lång tid?

Yes!

Jag har min nya iMac G5:a framför mig nu och kört ett par dagar. Helnöjd Visst låter den lite, allrahelst om man jämför med min Cube (!). Men jag upplever inte ljudet som "moppe" ljud. Fläkten till grafikkortet hoppar igång titt som tätt men jag tycker iaf att ljudnivån är väldigt låg för en apparat som har fläktar.

Helnöjd är jag

Ursprungligen av CutePatrix:

Jag har min nya iMac G5:a framför mig nu och kört ett par dagar. Helnöjd Visst låter den lite, allrahelst om man jämför med min Cube (!). Men jag upplever inte ljudet som "moppe" ljud. Fläkten till grafikkortet hoppar igång titt som tätt men jag tycker iaf att ljudnivån är väldigt låg för en apparat som har fläktar.

Helnöjd är jag

Härligt att höra att någon är nöjd. Vi presumtiva köpare behöver veta att det finns nöjda köpare också, annars får man intrycket att hela iMac G5-serien är kass. Nu finns det lite hopp i alla fall. Men en liten följdfråga, är den en 17 eller 20 tummare?

Bevaka tråden