Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digitalkamera: Konica, Canon, Sony, Nikon eller vad?

Tråden skapades och har fått 299 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag pratade med Cyberphoto i Fredags ang Digitalkamera och jag har ungeför samma krav som Mondo.
Han jag pratade med var otroligt vänlig och verkade kunnig så snabbt rekommenderade han Olympus Camedia C-3020 Zoom.

Titta nog på vad för format denna använder för att spela in film...

Denna blir det nog för mig.

Den minsta och smidigaste kameran i sin prisklass är Minolta Dimâge Xi fördelen är ingen utstickande optik...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-06 14:42

Jag ska klämma på grejorna innan jag köper. Måste erkänna att Canon Digital IXUS v2 ligger bra till. Förmodligen behöver jag inte mer än max 3 MP i alla fall. Jag kommer nog aldrig att utnyttja alla 4 eller 5 megapixlarna.

Det viktigaste för mig är att kameran

* Är enkel och logisk att använda. (Bra, enkelt, inte för plottrigt gränssnitt med praktiska menyer utan bjäfs, väl placerade och utformade knappar, bra avryck i utlösaren osv.)
* Tar bra bilder utan distorsion och utan krångel, helt i ett omkomprimerat format.
* Har bra byggkvalitet och fin, matt finish, rundade former, ingen plastighet eller smäckighet.
* Lång batteritid.
* Använder ett bra minnesmedium. (Sonys minnespinnar verkar vara smartast.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-06 14:50

Olympus Camedia C-3020 Zoom är helt klart mycket kamera för pengarna, men det är inte alls en sådan jag är ute efter. Den är bra men för stor och klumpig.

Hela vitsen med en sådan här kamera är att den ska gå ner i rockfickan, att den ska hänga med även när man går ner till Konsum och handlar en sexpack med vår dubbelbeskattade svenska folköl. (Det är helt otroligt att man FORTFARANDE inte kan köpa vin, starköl och sprit i livsmedelsbutiken!)

En sådan här sak ska inte ligga hemma och skräpa. Den ska användas! Nej tack, inga fler systemkameror eller klumpedunsar för min del.

[ 06 Oktober 2002, 14:51: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 14:57

Här får du en liten sida med en massa bra bilder som är tagna med Ixus V (Föregångaren till V2)

På äventyr med Canon Ixus V

Bra resultat fast det kan bli lite "platta" bilder med den.

Bästa pris är mig veterligen 3955:- Här.

Ixus V3 har för nävarande 5395:- i förintroduktionspris. Här

[ 06 Oktober 2002, 15:31: Meddelandet ändrat av: ••• ? ••• ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-06 15:10

Jo, det blir nog en IXUS v2. Men jag ska kolla på Sonys, Konicas och Fujifilms kameror också.

Konicas 4 MP-kamera får man för ca 6 000 kr idag - med moms.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 15:21

Kolla in skillnaden, megapixlar är inte allt. Canon V2 är prisvärd.

Samma motiv/bild tagen olika dagar:

Bild tagen med IXUS V2

Och med Konican

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-06 15:37

Precis vad jag tyckte. Det är liksom ingen riktig skärpa i bilderna som tagit med Konican, och färgerna är för dominanta, inte naturliga.

Jag tror att det blir en 3 MP-kamera från Canon eller Sony. Hur är Sonys grejor?

Jag skulle lägga till ett önskemål: att kameran drivs med R6-batterier. Då kan man köpa nödbatterier i vilket snabbköp som helst, och en extra uppsättning NiMH-batterier eller två är inte dyrt.

Jag är beredd att ta en smula klumpighet för den fördelen. Dessutom brukar de minsta i alla fall ha så dålig optik att de inte är kul. Hellre en lite större som tar bra bilder. 3-4 megapixel i en kamera med dålig optik är meningslöst.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 16:57

Själv skulle jag titta närmare på Canon S45 som är på G nu efter Photokina.
"Tid från avtryck till bilden tas är mindre än bråkdelen av en sekund." mmm.. we like it!

Läs mer på svenska:Cyberphoto
Läs mer på utrikiska:DPreview

Annars är DPreviews "Buying guide" är en mycket bra hjälp med att hitta rätt modell utifrån olika preferenser!

Batteriet till Canon Ixus var dyrt såg jag, 640 kr.
Hur många laddningar kan ett sådant batteri tänkas hålla?

[ 06 Oktober 2002, 17:02: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Precis vad jag tyckte. Det är liksom ingen riktig skärpa i bilderna som tagit med Konican, och färgerna är för dominanta, inte naturliga.

Jag tror att det blir en 3 MP-kamera från Canon eller Sony. Hur är Sonys grejor?

Jag var på väg att köpa en Sony DSC-P7 för nån vecka sen men så såg jag Ixus V3 och bestämde mig för att kolla på den först innan jag slår till.

Sonys starka sida som jag ser det är autofokus lampan som hjälper till så bilder blir skarpa även om det är lite mörkt. Ixus har ju också en sån men Sonys är bättre. Iaf än den i Ixus V2.

Sony DSC-P7 kostar just nu exakt lika som Ixus V3 dvs 5795kr på Scandinavianphoto vilket gör att den gått ner med mer än 1000kr på en månad!!

Slutsatsen blir alltså att båda är bra val. Ixus V3 är dock nyare och innehåller fler "häftiga" tekniker. Jag kommer vänta tills nån sajt på internet testar Ixus V3 innan jag slår till.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 18:23

Sony är bra fast dyra. Dom har fin färgåtergivning, jag gillar dom. Det kommer en hel knippe nya modeller snart.

Här är en dyring Sony Cyber-shot DSC-P9

Samma bild som Canon & Konican

Sony DSC-P7 är billigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-06 18:55

Måste säga att jag är imponerad av Sony-kamerorna. OK, de är inte lika eleganta som Canons eller Fujifilms, men det har många andra fördelar. De verkar vara mycket robusta, optiken verkar vara av god kvalitet, och så använder de Memory Stick som verkar vara helt överlägset CF, SD och MM.

Men de starkaste argumenten för mig är enkelheten och överskådligheten i gränssnittet, reglagens placering och utformning samt batteritiden. När jag vill ta en bild vill jag inte pilla med 12 knappar och behöva kolla igenom en handbok på 130 sidor, liksom.

När man frågar fotohandlare brukar de säga att kvalitén är likvärdig mellan olika kameror men att Sony till syvende och sidst spöar konkurrenterna på genom att Sonys batteriteknik är bättre.

Jag vet inte om det är sant. Över till expertpanelen. Kommentarer?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ••• ? •••:
Sony är bra fast dyra. Dom har fin färgåtergivning, jag gillar dom. Det kommer en hel knippe nya modeller snart.

Vilka nya modeller tänker du på då? Några som är värda att vänta på?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 19:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Batteriet till Canon Ixus var dyrt såg jag, 640 kr.
Hur många laddningar kan ett sådant batteri tänkas hålla?

50-200 gånger.... beror på HUR du använder det...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 20:59

Jag vet att vissa av SONY´s digitalkameror använder sig av samma batterier som deras videokameror. Kanske är det detta som gör att man får längre batteritid? I gengäld så blir kameran något större och klumpigare. Fast jag tror att minikamerorna använder sig av andra batterier.

Prisexempel: NP-FC10 som kostar 560 kr.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-06 21:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rickard A:
Vilka nya modeller tänker du på då? Några som är värda att vänta på?

Dessa två R2D2 inspirerade modeller Sony CyberShot DSC-77 och FX77

Och denna lilla grej, Sony DSC-U20

Jag vet inget om dom. Sök på nätet, dom finns säker testade någonstans.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-06 22:35

Hmmm, man kanske skulle ta och skaffa sig en sån här...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke Seid:
"Tid från avtryck till bilden tas är mindre än bråkdelen av en sekund." mmm.. we like it!

Hm... 9/10 är en bråkdel av en sekund. 1/2 också. Inte så svårt att slå. Eller är det mindre än vilken bråkdel som helst, så att den tar bilden INNAN jag trycker?

För övrigt suckar jag avundsjukt över brorsans Powershot G1 och kompisens Olympus 3040, men min gamla Kodak får hålla nåt halvår till.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2002-10-06 23:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Hmmm, man kanske skulle ta och skaffa sig en sån här...

Du menar kameran, va???

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Batteriet till Canon Ixus var dyrt såg jag, 640 kr.
Hur många laddningar kan ett sådant batteri tänkas hålla?

50-200 gånger.... beror på HUR du använder det...

Vad kan påverka antalet möjliga laddningar? Några ex. tack, så jag hänger med
Jag tänkte med förutsättning att man använder kameran så att batteriet tar slut helt vid varje tillfälle.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-07 00:13

Här finns ett minitest på DSC-U10 med bilder på menyer mm.
Sony CyberShot DSC-U10 är lillebror till DSC-U20. Bägge kör med standard 2 x AAA batterier. Kolla in vad liten den är, T68i nallen brevid ser nästan stor ut.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-07 09:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Vad kan påverka antalet möjliga laddningar? Några ex. tack, så jag hänger med
Jag tänkte med förutsättning att man använder kameran så att batteriet tar slut helt vid varje tillfälle.

Det jag lärt mig genom de olika kameratillverkanas råd är. Använder man hela batterikapaciteten i ett svep mår batteriet bättre då de laddas upp på nytt. Sämst mår ett batteri som tar 1-2 bilder per dag och sen håller på så under en längre period. alltså används sporadiskt och inte laddas helt ur som det är tänkt...

Jag fick följande råd. Spela in filmer med kameran på kvällen du varit ute och plåtat. Allt för att tömma batteriet. Sen ladda upp det så det är fullt tills när du behöver det...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-09 20:54

efter att ha läst denna tråd så blev jag så sugen på att köpa en digitalkamera att jag beslutade mig för att göra detta. Så i dag har jag varit runt och kikat i en del affärer. Jag har liknande krav som Mondo65 mao att den skall vara liten och lätt. jag har dock inte fullt lika hårda krav på att det skall vara jättebra bilder utan tror att det räcker med en 2 MP kamera.

De kameror som jag fann vara intressantas var Canon IXUS v2 och Minolta dimage X. Men tror att det blir minoltan pga den har lägre vikt, 3x optisk zoom samt att den var skönare att hålla i.
Pris runt 5000kr ( Canon kameran var dock något billigare)

Så finns det någon som har erfarenhet av Minolta kameran? Om det inte finns något negativt som jag har missat så kommer jag att köpa den.

Mondo65 mitt tips är MInolta dimage X om du tycker att upplösningen räcker till. det kommer dock en ny version av kameran men den lär vi inte se i handeln fören till julen och det är nu som man vill fotografera.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-11 00:43

Testade en sån Cybershot U idag.

Verkar grym.

Snabb start. Snabb mellan bilder.

Måste köpa en!

Någon som vet var man hittar den till bra pris!?

Något Euro land vore ju praktiskt med tanke på valutan.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-13 14:57

Då har jag köpt en Minolta Dimage X och efter att testat den lite igår och i dag är jag nöjd. Något att tänka på dock är att man måste köpa till mer minne och ev ett extra batteri.
Det medföljer en bordsladdare men ingen adapter för att köra kameran på ström ifrån väggen. Vill man det måste man köpa en adapter. Det kan vara bra när man tex sitter och tankar bilder mellan dator och kamera.

Det som jag blev mest förtjust i är dock inte kameran utan min Mac och iPhoto. Jag kopplade in USB kabeln (som medföljde kameran) i tangentbordet och vips så öppnades iPhoto och det stod att kameran hade kontak med datorn. tryckte därefter på inportera och alla bilder befansig i datorn. BRA APPLE.

[ 13 Oktober 2002, 20:00: Meddelandet ändrat av: Masterboy ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-13 15:10

Tack för all suverän respons! Jag har inte bestämt mig ännu, men det blir nog en Sony DSC-P7 eller en Canon Digital IXUS v2 eller v3. Men jag ska titta på Fujifilms grejor också. FinePix F601 Zoom är fin! Extremt snygg design.

Det allra vikigasre är att kameran tar bra bilder, har bra batteritid, är liten och framför allt att gränssnittet i sökaren är enkelt och logiskt, att reglagen är enkla att använda och att de program som eventuellt följer med håller hög kvalitet.

Jag litar inte riktigt på Minolta och Konica. Konican är för kitschig med de där larviga blinkande dioderna och kromdetaljerna. Minoltan är säkert en bra kamera men jag har svårt att förlika mig med designen.

Kanske är det vettigt att gå ner till 3 MP och istället lägga pengarna på några extra batterier och minneskort? Det är väl trots allt optikens kvalitet som är viktigast, inte antalet MP?

[ 13 Oktober 2002, 15:46: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag röstar för Fujifilms 601Z, som ger extremt myket för pengarna just nu. Cyberphoto har dessutom sänkt priset på deras direktimporterade variant.
Den tar extremt bra bilder, batterilivslängden är mycket bra och dessutom fina video-funktioner.

Sonys kameror känns i allmänhet som något för dyra om man jämför med motsvarande modeller hos andra märken och dessutom har de ju sitt egen patenterade MemoryStick-media.

Canons V3 verkar klart intressant, men trist att de inte verkar ha lagt till något annat till den nya modellen än "bara" 3 MP.

Ett par guldgruvor att titta på när det gäller bildkvalitet är testerna på:
DPReview
Steves-digicams
DCresource

Minolta Dimage X har väl inte fått världens bästa betyg vad det gäller bildkvalitet...
Fast det beror på vad man förvätnar sig. Skulle själv kunna tänka mig en Casio Exilim M2 - bara för att den är så cool, men för att ta bra bilder plockar jag fram min Fuji 6800Z!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-14 00:15

*suck*

Jag kan inte bestämma mig! Fujifilms 601Z är grymt fin och tar mycket skarpa bilder, men Sonys Cyber-shot DSC-P7 och Canons Digital IXUS v3 är också bra...

Kampen står nu mellan följande kameror:

Canon Digital IXUS v2 ("bara" 2 MP dock, snygg design)
Canon Digital IXUS v3 (3 MP, extremt liten, snygg form)
Fujifilm FinePix F601 Z (3 MP, extremt snygg, bra optik, MPEG/QT)
Konica Digital Revio KD-400Z (4 MP, tar bra bilder, extremt liten och robust)
Olympus Camedia C-50 Z (5 MP, snygg, finns inte ute i handeln än)
Sony Cyber-shot DSC-P7 (3 MP, mycket bra bildkvalitet, smart menysystem, dyr, plasthölje, MPEG/QT)

OK, nu gäller det att tänka...

Bevaka tråden