- Michael Nord
- Medlem ●
- Malmö
Nu fick jag löst problemet. Laddade om widgeten, och la sen till en ny kanal. Det funkade utmärkt, så jag la till SVT1 igen (efter den andra kanalen) och då funkade den också. Då var det bara att ta bort den andra kanalen och sen lägga till resten.
Så, nu funkar det som det ska.
Hur jag än trycker så lyckas jag inte få widgeten att hänga sig när jag lägger till SVT1 från Familjepaketet
Om det strular för er (eller nån annan) kan ni inte maila mig preferences-filen då, innan ni tar bort den? Så kan jag titta i den och se om det blivit något konstigt där.
Yes och Michael Nord, är det nån av er som kört med den där guiden för att flytta över användarinställningar och sådant mha en firewirekabel från en gammal mac till en ny?
Jag svarar ändå.
Ja, användarkontona har blivit överförda via Firewire efter installation.
Jag har inte testat på iBooken än.
Hoppas det hjälper...
Nu fungerar det ! efter att ha tagit bort allt som ar med xmltv att göra och laddat hem det på nytt.
Ja la till TV1 men det hände ingenting stod bara ladar hem tablå, sedan stängde jag av widgeten och la in den igen och då fungerade allt !!!
jag kör en Macbook
Tack för en superbra widget !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Felet är att filen från servern som innehåller adressen till loggan + tablåerna inte laddas ner tillräckligt snabbt. Det står "laddar hem tablå" men om man låter det vara en stund så hinner filen laddas ner och när man då laddar om widgeten så finns filen där och kan öppnas i tid... stört :-/
Hur som helst så håller jag på att rättar till det. Anledningen till att jag inte märkt felet själv var att jag som gammal användare redan hade den där filen så felet uppstod aldrig för mig.
Så superbra vet jag inte men överlag rätt ok
Nu är jag tämligen säker på att jag fixat felet.
Om ni redan har kanaler som fungerar så behöver ni inte uppdatera om ni inte känner för det (även om det så klart kan vara en god idé bara för sakens skull).
Har ni däremot problem med att lägga till kanaler så stäng av den gamla widgeten (om ni fortfarande kör den), kasta preferencesfilen (viktigt, se instruktion en bit upp: http://www.99mac.se/ovrig-programvara/82824-ny-tv-widget-9.html#post739076 ), ladda hem nya versionen från www.manicker.se och lägg till kanalerna igen.
Kolla i filen ~/Bibliotek/Xmltv/widgetexports/channels.xml . Om du öppnar den, står det nånting i stil med nedanstående i början av den?
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?> <tv generator-info-name="nonametv">
Står det något annat så maila mig filen, kasta den och starta sedan om widgeten (tryck på krysset och dra sen ut den på dashboard igen).
Felet signaturen smukcok hade berodde på att han hade en Netgear-bredbandsdelare/router.
Netgears nyare bredbandsdelare har den fullständigt idiotiska funktionen att de (om de tappar anslutningen till internet, antingen på riktigt eller genom att bugga så att de tror att de inte är anslutna till nätet) kapar alla hemsidesadresser du än skriver in och istället visar bredbandsdelarens login-sida, den man går till när man ska ställa in eländet. Normalt sett kommer man dit om man skriver in www.routerlogin.net vill jag minnas.
När widgeten försöker ansluta till servern så får den istället hem Netgears login-sida och då slutar allt att fungera.
Jag kan naturligtvis lägga in så att widgeten kontrollerar om det i den nedladdade filen står trams (dvs Netgears loginsida) istället för det förväntade innehållet. Står det trams tar jag bort filen. Men laddar jag ner filen igen så kommer jag ju få hem netgear-sidan en gång till. Osv...
Så ni som har Netgear eller andra bredbandsdelare som kapar alla hemsidesadresser så fort man tappar internet, gör följande om ni antingen inte får några tablåer eller inte kan lägga till kanaler:
1 - kolla att ni kan komma ut på internet själva (prova tex www.99mac.se) och inte kommer till Netgear-sidan hela tiden.
2a - Om ni har anslutning till internet och problem med att lägga till kanaler, ta bort filen ~/Bibliotek/Xmltv/widgetexports/channels.xml . Starta sedan om widgeten genom att stänga av den och sätta på den igen. Ladda om tror jag inte räcker.
2b - Har ni tomma tablåer, ta bort alla filer i mappen ~/Bibliotek/Xmltv/schedules/ . Ta sedan fram widgeten och antingen ladda om den eller klicka till på översta ramen och tryck sedan på T på tangentbordet. Efter ca 30 sek bör ni ha tablåer igen.
Sannolikheten att ni kommer drabbas av detta fel igen är dessvärre rätt hög pga Netgears "intressanta" sätt att hantera sin installationssida. Det finns tyvärr mycket begränsade åtgärder som jag kan göra (men jag ska givetvis göra dem ändå).
Det enda sättet för er att bli av med problemet till 100% är att göra er av med er Netgear och skaffa någon annan bredbandsdelare som INTE kapar alla hemsidesadresser så fort den anser att man inte har internetanslutning.
Som exempel så kan vi ta min 3com, den måste man gå till http://192.168.1.1 för att ställa in.
Humm...såg just att denna widgeten tog upp 31 megabyte. Är inte det lite mycket. Över lag tycker jag att de flesta widgetarna drar ordentligt med minne. Undrar om detta beror på programmeringsslarv eller om man måste ha så jämrans mycket minne till dessa? i Aktiviteten så är det ju främst widgetar som ligger på topp om inte andra, tunga progs kör.
/Fredrik
Min kopia av xmltv drar 16MB så 31 låter lite högt. Kan dock bero på att du har fler kanaler än mig (jag har 17) eller att du bara haft igång den längre än vad jag har.
Jag tycker widgets tar mycket minne men har ännu inte riktigt grepp på exakt hur motiverad all minnesanvändning är eller hur man ska minska den. Standard borde ju vara att se till att ta bort skapade objekt när man använt dem men det var nyligen nån kille som visade att även om man gör på det viset så minskar inte minnesanvändningen i Dashboard :-/
(Han gjorde nån widget som skapade mängder av objekt så hans widget tog mycket minne. Sen tog han bort objekten men minnesanvändningen sjönk inte ändå.)
Sen kan jag ju hävda inkompetens också
Innan jag gjorde widgeten så kunde jag inte javascript för fem öre så en del gamla delar kan mycket väl vara korkat gjorda ur minnessynpunkt. När jag till slut blir klar med version 2 så kommer jag att ha skrivit om allting från början. Med de kunskaper som jag samlat på mig under resans gång så hoppas jag kunna göra en mer resurssnål variant.
Tackar ödmjukast... kul att ni har nån nytta av den:)
Om ni känner er extremt tacksamma och länge letat efter ett sätt att visa denna tacksamhet så kan ni ju läsa vidare
Utvecklingen har dessvärre nästan avstannat nu för min iBook G3 har havererat och 95% av all kodning har skett på den... soffan är mkt skönare än skrivbordet där den stationära datorn står. Sen är det bra att koda på en slö dator, för funkar det acceptabelt på den så funkar det acceptabelt överallt...
Jag håller på och letar efter nån begagnad ersättare men har inte hittat nån som känts rätt än, trots dagliga blocket-sökningar i nån månad nu. Så om någon vänlig själ får nys om, eller kanske själv har, en titan-powerbook till salu i fint skick för runt 4000 så mottages tips extremt tacksamt via PM.
Titan har egentligen optimalt pris/prestanda-förhållande för mig men jag är även svag för 15" powerbook i aluminium... så även om sådana betingar mycket mer än 4000 så kan de också betänkas.
Runt Linköping eller Vetlanda vore perfekt men är inget krav. Posten finns ju alltid om vidundret skulle befinna sig någon annanstans än i närheten av dessa två metropoler
Jag har funderat på det och kommit fram till att med nuvarande textbaserade upplägg så känns det mest logiskt att kunna välja hur många program man vill se istället för antalet timmar man vill se. Detta helt enkelt för att ett program tar upp en rad och alla kanalerna bör ta upp lika många rader.
Om man skulle kunna välja att se tex fyra timmar framåt så skulle man ju kunna tänka sig att TV3 hade sju program medans TV4 film bara hade två. Det skulle (enligt mig) leda till en mer svårläst tablå eftersom varje kanal i värstafallet "får en egen höjd".
Om man däremot tänker sig att man använder rektanglar i varierande bredd istället för text för att representera programmen (precis som Eyetv gör) så blir ju resonemanget genast tvärtom - då är ju en tidsskala det bästa för att alla rader ska bli lika långa.
Jag hävdar dock att för att få widgeten så kompakt som möjligt så är det mest optimala att ha den textbaserad. Och jag har faktiskt tänkt att man ska kunna välja antal program man vill se så det ska mycket till för att det inte ska dyka upp till slut...
Då var det vintertid igen!
Eftersom det varit problem med omslaget sommartid/vintertid och tvärtom ända från början så kan jag väl inte tro att det här skiftet heller skall passera obemärkt...
Jag ska försöka kolla efter abnormaliteter i afton (runt midnatt brukar det bli konstigt vid skifte). Om någon annan vänlig själ råkar vara uppe vid samma tidpunkt (eller upptäcka något annat konstigt under dagen) så får ni gärna plita ner någon rad i ett svar här så kollar jag upp det.
Sen ett par veckor sedan laddas inte Canal+ kanalerna ner denna widget. Jag har en D-Link DGL-4100 router så det borde inte vara det som är problemet, och ut på nätet kommer jag. Alla de andra kanalerna laddas ner som de ska, men inte Canal+?
gusax840: Är det problem med Canal+ och din magnifika widget?
Sen ett par veckor sedan laddas inte Canal+ kanalerna ner denna widget. Jag har en D-Link DGL-4100 router så det borde inte vara det som är problemet, och ut på nätet kommer jag. Alla de andra kanalerna laddas ner som de ska, men inte Canal+?
gusax840: Är det problem med Canal+ och din magnifika widget?
Har samma problem, skulle tro att sökvägen till kanal-infon ändrats då Canal+ uppdaterar sitt kanalutbud 1:a Nov. Så swedb.se har kanske stukat om lite?!
Mvh,
Japp, det har ändrats om lite, framför allt med Canal plus.
Att du hade problem med C+ innan berodde tydligen på att de gjort om sin sida där tablåerna hämtas ifrån eller nåt sånt. Så tablåfilerna var visst helt tomma.
Och nu har de bytt namn så det är därför det inte fungerar.
Jag fixar det och lägger ut ny version i afton.
Att du hade problem med C+ innan berodde tydligen på att de gjort om sin sida där tablåerna hämtas ifrån eller nåt sånt. Så tablåfilerna var visst helt tomma.
Vilken service... Man bugar och bockar
Mvh,
Superb! Tackar för denna snabba service...:D