Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pà tisdag smäller det!

Tråden skapades och har fått 260 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-11 00:03

De kommer lösa övergången till Intel snyggt tror jag, deras program Rosetta verkar funka okej enligt deras demonstrationer. Men kanske bara till "vanliga" program som Office etc. Risk finns nog att musikprogrammen kan behöva uppdateringar.

Nu funkar svenska AppleStore igen förresten. Vem beställer?

Och nu är Apples reklam uppe i toppen uppdaterad också. Snabbt jobbat.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-11 00:25

tippar tyvärr på att den första generationen av intel macarna kommer att ha en del "barnsjukdomar". eller är det bara i ren avundsjuka för att jag skaffade mig strax efter den senaste updateringen av PB datorerna. men den klockar fint

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-11 00:32

Många säger mkt om barnsjukdomar men jag vet inte. Första PowerBook G4-burkarna (400 och 500) är fortfarande sjukt bra macar. Det som är sjukt sjukt med dem är bara att de inte gillar oöm behandling, då repas de lätt. Men vågar man släppa fyra nya datorer på banan om man riskerar problem? Jag tror och hoppas att det kommer gå bra. Vad gäller iMac G5 så pratade en del om missljud (sök på "moppeljud" på 99mac) men jag tror de flesta var problemfria. Den berömda avundsjukan på nästa modell kommer dock alltid vara konstant tror jag...

Tror ni det kommer nya 12" bärbara eller att priserna på de befintliga sänks?

  • Medlem
  • 2006-01-11 02:14
Ursprungligen av GlobalMotion:

Tror ni det kommer nya 12" bärbara eller att priserna på de befintliga sänks?

PB 12" har redan sänkts med ca 3000 kr sen rev C, nuvarande modell (rev D) sänks nog inte så mycket mer - bortsett från att det säkert kommer att finnas ex kvar till lägre pris när när den beryktade 13,3"-modellen kommer.

PF skrev: "Prissänkningar är extremt ovanligt. Brukar i så fall komma en ny modell som är billigare än föregående."

Nja, nuvarande PowerBook G4 har sänkts en hel del under de senaste åren. Priserna på PB 15" och 17" har kapats med 4000-5000 kr, ofta någon månad innan nya revisioner varit på gång. Nya revisioner har sen ofta också haft ett än lägre pris, eller stått stilla men med några förbättringar i konfigurationen.

Nya MacBook Pro 15"(kommer man någonsin vänja sig vid detta löjliga namn?) är dyrare än PowerBook 15" G4. Men med MacBook Pro får man en antagligen markant snabbare dator med några nya funktioner och några funktioner mindre...

Förutom färgen så var det trassel med Firewirebussen och annat smått med första TiBookarna. Sen var det ju problem med första generationen G5:or, första generationen vita iBooks, MDD-G4:orna, osv osv. Det brukar inte drabba alla, men det brukar vara mer problem med första revisionen än med de senare när det gäller Apples produkter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-11 00:55

GM: Kommer garanterat nya. Prissänkningar är extremt ovanligt. Brukar i så fall komma en ny modell som är billigare än föregående.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 00:58

ååhh...

ähh. näe jag har en fint fungerande ibook och den kommer jag ha, tills den inte längre passar. då får jag ge mig på nåt tuffare...som macbooken.. eller vad som finns då...
men visst blir man sugen på macbooken...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-11 00:59

Det finns ett rykte om den som säger att den får 13,3" widescreen; ingen aning om det stämmer eller ej...

På något vis känns det som att man blir lite av betatestare åt Apple om man kastar sig över dom första Intel-Macarna. När väl Logic och alla ljudkortsdrivrutiner är konverterade och optimerade till Intelprocessorer så har dom hunnit släppa nästa generation av MacBook Pro.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-11 01:44

Visst är det så. Men många många vill vara först ändå. Det är ju helt sjukt så bra det går för Apple nuförtiden. Reflexion: När jag promenerar omkring i Sthlm så tycks det alltid vara minst 10 pers inne i Apple-butikerna. Och nästan alltid folktomt i PC-butikerna. Säger iofs inte mycket men det säger iaf att Apple gör populära prylar. Eller, nej förresten. Att alla redan har en PC!

Ursprungligen av PF:

Visst är det så. Men många många vill vara först ändå. Det är ju helt sjukt så bra det går för Apple nuförtiden. Reflexion: När jag promenerar omkring i Sthlm så tycks det alltid vara minst 10 pers inne i Apple-butikerna. Och nästan alltid folktomt i PC-butikerna. Säger iofs inte mycket men det säger iaf att Apple gör populära prylar. Eller, nej förresten. Att alla redan har en PC!

Att det går så bra för Apple just nu är nog dessvärre inte på grund av deras datorer utan deras förmåga att skapa en hype runt deras mp3spelare som egentligen inte är så märkvärdiga. Det handlar snarare om att köpa en livstil mer än själv produkten. När man ser Steve framträda på Macworld så förstår man att Apple är experter på att sälja. Det hela påminner nästan om ett väckelsemöte där en överentusiastisk publik jublar över att IPOD äntligen har fått en fattigmans FM-radio som kopplas in externt på hörlurssladden. Halleluja! Våra nya bärbara datorer är nästan 4 ggr snabbare än dom gamla, säger han och väntar en minut på att Photoshop ska starta. Och vet ni va, vi inkluderar en innbyggd webkamera, med futtiga 640x480 och alla ställer sig upp och jublar över apples ingenjörer som verkligen har presterat något som kastar oss rakt in i framtiden, eller åtminstonne över dörrmattan.

Som sagt, Apple är inte dåliga, men ibland blir jag nästan irriterad över deras säljsnack, för att inte tala om det gamla vanliga snacket att Mac är snabbare, säkrare och stabilare än Windows XP-datorer. Det bjuder jag på, och låtar Appleanvändare leva vidare i sin egen lilla fantasivärld.

Från en i Malmö till Steve Jobs & Co:
Jag vill ha lägre priser på dom gamla slöa iböckerna så man har råd att köpa en sån. Har redan en fet stationär skulle kanske köpa en bärbar om priserna var hyggliga. För bövelens sänk priset till 6-7kkr för den lilla.

Om jag förstått det hela rätt så är det fortfarande alltså ett 32bitars system? Ingen som oroar sig över framtida utveckling, när applikationerna väljer att gå 64bit, medans hårdvara och OS fortfarande är 32bit? Blir man då tvungen att köpa ytterliggare en MacBook, med 64bitars system för att kunna uppgradera till senate Logic, Cubase, Final Cut osv..

Inte att man måste. Men det känns lite lustigt bara. Om de ändå tog steget, varför inte ett 64bitars system direkt? Eller har jag missförstått och det redan är ett 64bitars system?

(Funderar på en MacBook, men inte om det kommer ett uppdaterat system redan inom ett år med ett nytt OS, ny hårdvara osv)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 08:52

En 13.3" widescreen vore coolt. Om den inte blir så stor (dvs. höjden = nuvarande 12" och sen 2 cm bredare är OK)

Apple har redan infrastrukten för att stödja 64-bitars kod, så förhoppningsvis kommer det inte innebära allt för mycket huvudvärk. OS X-program kan ha flera olika binära versioner i samma paket, så jag skulle tro att vi kommer få se "universal binaries" med PPC (ett tag till), x86 och x86-64 när 64-bitars-datorer börjar bli vanliga.

Nästa OS kommer förmodligen att presenteras i sommar och släppas till hösten/vintern (enligt rykten). Uppdaterad hårdvara kommer det ju alltid att komma, men just Macbook Pro kommer nog att dröja eftersom den är sprillans ny.

Nu vill Dell vara med i leken också:
[center]

[/center]
Ser märkligt bekant ut?
Intel Dual Core, 17", $2600 (att jämföra med Apples $2000/$2500)
Mer info här.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-11 10:11

Vad har det här med musikproduktion att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 11:46

Mycket musik produceras väl på datorer idag?

  • Medlem
  • 2006-01-11 12:03

Jovars, minns nog hur lång tid det tog att få över alla apps från 68->ppc .. Endel apps är ju inte ens portade där än. Det är bra att dom bytt men jag kommer inte ens överväga att byta tillbaka till Macintosh på minst 5-6 år.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-11 12:54

För att göra tråden lite mer musikinriktad så har Mark of the Unicorn presenterat på sin websida att de innan månadensslut har drivrutiner ute för Intelmacar. Nice!.

http://www.motu.com/

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 12:56

Altså, är det inte bara o installera Xp på en sånhär nu utan omkompilering eller nåt? Bara undrar ..

Tänkte att det kan vara rätt intressant för alla WinXP användare som har letat efte en bärbar med 6pin Firewire ..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-11 13:01
Ursprungligen av nihad:

Altså, är det inte bara o installera Xp på en sånhär nu utan omkompilering eller nåt? Bara undrar ..

Tänkte att det kan vara rätt intressant för alla WinXP användare som har letat efte en bärbar med 6pin Firewire ..

Det är frågan som väntar på svar Om det går så är det ju kung.

Eller som OSX går att installera på en vanlig PC utan problem, det hade inte heller varit fel

Ursprungligen av Arete:

Det är frågan som väntar på svar Om det går så är det ju kung.

Apple kör lite egna lösningar, tex EFI istället för BIOS, så det är förmodligen inte helt trivialt att installera Windows på en Macintel. Men det lär gå.

Citat:

Eller som OSX går att installera på en vanlig PC utan problem, det hade inte heller varit fel

Det kommer förmodligen också att gå, men kommer förmodligen kräva ännu mer hackande och trixande, och det kommer förmodligen inte fungera särskilt smärtfritt.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-11 12:57

Oj MacigC, den där kommer folk att svara snabbt på!

Ps. Kan ju inflika att han visade Photoshop för att visa att de gamla IBM programmen fortfarande fungerar i Rosetta, inte att de var snabba. Men visst är de duktiga på att sälja på Apple.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-11 12:58

Nihad, tror faktiskt det. Det borde vara ok. Ska bli spännande att se rapporterna.

  • Medlem
  • 2006-01-11 12:59

För oss som står vid sidan om och tittar på känns hypen lite märklig. Tänk om andra produktlanseringar vore likadana: ICA presenterar sitt nya sortiment och framhäver speciellt sin nya tomatpuré med fyra gånger mer basilikasmak (enligt oberoende mätningar) vilket får stora rubriker på nyhetssiterna och debateras flitigt i alla webforum. Det här kommer att förändra korv stroganoff som vi känner den idag!

Ursprungligen av Mario:

För oss som står vid sidan om och tittar på känns hypen lite märklig. Tänk om andra produktlanseringar vore likadana: ICA presenterar sitt nya sortiment och framhäver speciellt sin nya tomatpuré med fyra gånger mer basilikasmak (enligt oberoende mätningar) vilket får stora rubriker på nyhetssiterna och debateras flitigt i alla webforum. Det här kommer att förändra korv stroganoff som vi känner den idag!

Skillnaden mellan Apple och konkurrenterna är 1) Apple är det enda valet om man kör OS X, så därför blir nyheter från dem viktigare för oss som använder Mac, 2) alla andra är dåliga på att presentera sina produkter på ett säljande sätt.

Nyheten på förstasidan är lite olyckligt formulerad, men vi har haft en diskussion om det. Men är det någon som har en nyhet som de vill ha publicerad om Vista (tydligen nytt audiosystem, men vad det innebär vet jag inte) så är det bara att skicka ett PM.

Bevaka tråden