Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pà tisdag smäller det!

Tråden skapades och har fått 260 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-01-18 20:31
Ursprungligen av PF:

Jag beställde iaf som sagt iBooken i lördags kväll. Nu är den här...

Njut! (and keep it, ok? )

Apple må stundtals ha svårt att leverera nylanserade produkter som de lovat, men icke BTO-beställningar från Apple store brukar gå kvickt. Min nuvarande Mac kom på fyra dagar.

"Ah. Skönt ibland att ingenting förändras. Apple har aldrig kunnat leverera i tid"

Vi får väl se hur det blir den här gången. Februari har jag för mig att det var sagt

tillägg: Nu står det dessutom februari på apple.se/store

Jag förstår inte all den obefogade kritiken! Jag vill reda ut någar saker:

- MacBook Pro är inte försenad. Inte än iaf. Den är sagd att lanseras i februari.
- OSX-program kommer inte att natively gå att köra i windows bara för att de är kompilerade till samma processor. Väldigt mycket mer spelar in, programmeringsmässigt.
- Universal Binaries är inget nytt som kommit iochmed keynoten och nu helt plötsligt får alla mjukvaruutvecklare att stressa upp sig över att de har x antal veckor att helt skriva om sina produkter. Universal Binaries introducerades på Apples WWDC i sommras och jag som kodar lite i osx och därför har ett developerkonto på apple.com kan intyga att de har inte legat på LITE under det här halvåret med att få utvecklare till att korsutveckla. Man får i medel ett eller två mail i veckan där det står lite progress om hur bråttom man borde ha. Utvecklare har även haft tillgång till Intelmacs hela halvåret för att testköra sina program.
- Att porta ett program till intelmacar är inte ett raketforskningsuppdrag. Man laddar ned utvecklingsverktyg till sitt Xcode, trycker på "kompilera universal binary" eller något i den stilen, och chanserna att det bara fungerar är relativt stora. Gör det inte det så är det inget jättestort jobb för en mjukvaruutvecklare att lösa problemen.

Jag återkommer säkert med fler uttalanden om det här snart

  • Medlem
  • 2006-01-14 13:34
Ursprungligen av Richard Olsson:

- MacBook Pro är inte försenad. Inte än iaf. Den är sagd att lanseras i februari.

Du missade poängen. Fenomenet att lansera något innan det finns är ju egentligen lite komiskt om man tänker på det, ett sätt att komma först utan att egentligen vara först. Den som missar det finstilta, datumet när produkten är tillgänglig, tror ju att det bara är att stövla in i butiken och köpa den. Vi som är vana vet att den inte finns ännu, men ta en titt på Apples sidor, där pratar man om maskiner som om de fanns i butik idag. Ända tills man kommer till butiken.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 13:44
Ursprungligen av Bird:

Du missade poängen. Fenomenet att lansera något innan det finns är ju egentligen lite komiskt om man tänker på det, ett sätt att komma först utan att egentligen vara först. Den som missar det finstilta, datumet när produkten är tillgänglig, tror ju att det bara är att stövla in i butiken och köpa den. Vi som är vana vet att den inte finns ännu, men ta en titt på Apples sidor, där pratar man om maskiner som om de fanns i butik idag. Ända tills man kommer till butiken.

Det kallas marknadsföring....

Att bygga upp förväntningar är inte direkt något nytt, t,ex, sony är skitbra på det där.. och säg vad du vill, men apple har ju lyckats, vi sprutar ju ur oss tankar och funderingar kring deras produkt just nu och alla som inte bryr sig om keynotes men som kanske går in på 99 för att få lite tips om datorn dom ska köpa om en eller två månader ramlar rakt in i en gratiskampanj för bl.a. macbook pro som bland annat du (och jag) hjälper till att skapa...

---

"In honor of Chuck Norris, all McDonald's in Texas have an even larger size than the super-size. When ordering, just ask to be "Norrisized"."

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-01-14 13:27

Misstag. Är det inte bara ett stort misstag att byta till en 32 bitars architektur idag?

  • Medlem
  • 2006-01-14 13:35

Bird: Det fenomenet är inte Apple direkt ensamma om...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-14 21:25

Usch usch usch. Jag är läskigt sugen på en MacBook Pro. Det är mycket pengar men det är alltså en helt ny laptop från Apple med fantastiskt förbättrad skärm & prestanda och allt. Just nu har jag ingen Mac alls, jag har sålt min bärbara PC och suget är rejält. Funderar som vanligt på exakt alla tillgängliga modeller, från minsta Mini och uppåt. Det är i alla fall tur att det är väntetid på det nya laptopmonstret, en aspekt som gör att man skulle kunna räkna bort datorn av den anledningen.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-01-14 22:57

Väntar nog lite...i sommar blir min iBook 2 år...kan vara dags att byta då...ska också bli spännande att se vad som händer på Mini-fronten...har funderingar att använda en som något sorts media-nav här hemma...
Framförallt så ska det bli spännande att se om man kommer att kunna köra Windows på Intel-macar...snacka om the best of both worlds...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-14 23:00

Ah.

Så här blev det: 1 st iBook 12" i original / grundutförande. Samt 1 st Edirol PCR-1 controller (klaviatur) med audio från Musicstore, 150 euro inkl frakt, superpris.

Tänker så här:

? Apple kommer att uppdatera iBook till nya modeller med Intel-processor. Men dessa kommer inte levereras förrän till sommaren. Tills dess orkar jag inte vänta. Och MacBook Pro har även den för lång leveranstid. Den är också för dyr för mig.

? Jag har Logic Express och Reason som funkar bra på G4-processorn. Kommer inte köra så värst mycket andra applikationer på den.

? Hade funderingar på en Mac Mini men jag väljer hellre en dator som jag kan ta med mig överallt. Laptops är min grej.

Back to mac, ett halvår med enbart PC har skapat längtan...

Har även en gammal stationär fin PC som jag fick av Frebrik här på forumet - tack igen! Den har nu fått 160 GB hårddisk och Windows 2000. Och mår gott. Känner sig lite slö men funkar. Den får stå bland hårdvarusyntarna och koppla sig med dem. Känns som en skön lösning...

Ursprungligen av PF:

Så här blev det: 1 st iBook 12" i original / grundutförande. Samt 1 st Edirol PCR-1 controller (klaviatur) med audio från Musicstore, 150 euro inkl frakt, superpris.

Nej dra åt fanders, det var ju inte dyrt alls. Kom gärna med en liten kommentar om hur den funkar med Reason / OSX sen, jag blev genast sugen på den som resekamrat till PowerBooken.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-01-14 23:16

PCR-1 e ett dunderköp! Jag e skitnöjd med min!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-14 23:22

Kul att höra! Jag läste en PDF-recension (finns att tanka hem) från en av de brittiska musiktidningarna, de kallade den suverän och då var det när den kostade fullpris. Priset Musicstore har för dem nu är ju helt magnifikt bra. Kör du ljud med den också Mårre?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-01-14 23:30

Japp! Har ett urkasst inbyggt skitkort i pezen som bara brusar så jag valde PCR-1 isf PCR-M1. Låter ljuvligt nu!
Tangenterna e lite skumma (men trevliga efter lite velocityknix). Påminner om Rolands tidiga SH-serie fast lägre. Jag köpte min beggad i kanonskick för ungefär samma pris.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-14 23:38

Härligt! Då kanske jag slipper sakna mina för länge sedan sålda SH2 och SH09...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 23:07

A Universal version of Logic Pro, which will run natively on both PowerPC- and Intel-based Mac computers, will be available before the end of March 2006. Buy Logic Pro today and get the Universal version for $49.

Källa,Universal Versions

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-18 20:37

I'll keep it! Den är inte BTO:ad denna heller. Njuter vidare...

(Vad soft det är med tvåfinger-scroll förresten)

  • Oregistrerad
  • 2006-01-18 20:49
Ursprungligen av PF:

I'll keep it! Den är inte BTO:ad denna heller. Njuter vidare...

(Vad soft det är med tvåfinger-scroll förresten)

Got to love it!

Grattis till mac igen efter hundår med pc PF ...

Jag måste säga att både 12" och 14" iBook är råmycket snuggare än PB Alu ...

Det som känns lite cp är att 14" inte har högre upplösning än 12" men det är inget man retar sig på, men iaf ... (jag har 14" sambon en 12") ..

---

"Chuck Norris once challenged Lance Armstrong in a "Who has more testicles?" contest. Chuck Norris won by 5. "

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-01-18 20:54

pf: du tänker exakt som jag, ska knipa en innan dom byter ut ibooksarna till intell, så kan man köra snabbt på de program man har nu.

  • Medlem
  • 2006-01-18 22:31
Ursprungligen av enapa:

ska knipa en innan dom byter ut ibooksarna till intell, så kan man köra snabbt på de program man har nu.

...tror detta är en sund strategi, det kommer ta sin lilla stund innan allt är intelifierat och sen är det dags för 64-bits cpu:er (med nya modifieringar av alla apps igen - en mycket mindre process men likväl ett skifte man kan låta mogna. Precis som OS X blev trevligt och användbart på riktigt först efter 10.3)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-19 00:38

Kul: synkade mobiltelefon och dator med iSync nu igen, inte kunnat synka den med någon app i PC-världen (inte letat direkt heller iofs). Skoj var att i mobilen låg gamla grejer från mina macar jag hade 2005 (först en iMac G5, sedan en Mac Mini), de dök in i nya datorns iCal. Så nu kan jag läsa vad jag tyckte om någonting i april 2005... bakåtkompatibel ny dator alltså, ehu. I sanning underbart med en Mac framför sig igen.

Bara iSync är värt mycket. Jag har precis börjat att enbart använda kalendern i telefonen och datorn och förstår inte att jag inte gjort det tidigare, det är ju så otroligt smidigt.

Jag uppgraderade också precis till Tiger, också något jag borde gjort för länge sedan. Det blir ju intressant att se vad de hittar på i nya Windows, hur jag än ser på det har jag aldrig upplevt ett operativsystem så smidigt, rappt och genomtänkt som just Tiger så där får de rejäl konkurrens.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-19 10:48

Verkligen, David - bra att ha som tusan. Windows är rätt okej men har inte alls den där smidigheten, så jag undrar också hur de ska kunna bemöta vad Apple hittat på de senaste 5 åren. Men historiskt sett så kommer de ju komma med något motsvarande.

Gott Pata. Kom hem till mig och övertyga frugan om att det är en sådan hon ska sen när hennes jetmotor till Fujitsu ger upp totalt av överhettning.

Å så ger du fanken i att sälja den för allt smör i Småland. Nu kanske jag får riktig användning för min inbyggda iSight också...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-19 11:59

Det är ingen MacBook Pro alltså Lappen! Det är bara en minsting-iBook...

Mmm, jag läste det ja. Och frugan ska ha en minsting. Passar bra med hennes lilla nano. Med iSight menade jag att du kan se mig, men inte tvärtom. Så. iRead correct. Och nu: iLunch.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-19 12:22

Ok man! Ok man! Ok man!

(håller på med reggaeljud!)

iLunch Soon kör jag. Sparka igång ditt MSN sen.

Vad går att köra på en sån liten krabat, PF? Min bärbara PIII 1 Ghz fixar väl ungeför fem mjukissynthar och högst ett par reverb i Cubase innan den går på knäna. Reason funkar klockrent dock.

Hum, iMacen är rätt sjysst allså... Jag måste köpa ny dator nu och jag och min kollega satt och försökte plocka ihop en PC för samma pris som en iMac 20" med 1gig ram, 256mb graffet och trådlös mus/tbord á 20papp. Det är rätt svårt att skrapa ihop någon PC som matchar snygghet/prestanda... Auh, det är nog bara att bita ihop och slå till... :rolleyes:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-19 13:58

Spanky: Japp, med den skärmen... den är magnifik. Dalle: Ska prova så fort jag fått ett litet klaviatur, testar med Logic Express som är snällt mot krabaten.

Bevaka tråden