Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pà tisdag smäller det!

Tråden skapades och har fått 260 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-12 21:11

kritiken mot apple redan igång.

redan nu får apples senaste skapelse Macbook pro kritik för avsaknaden av viktiga komponenter som dess "föregångare" hade som standard.

avsaknande av s-video (perfekt för vj:s) samt firewire 800 verkar vara kraftigast.

vad anser macanvändarna här på 99musik om apples val att slopa framför allt fw800 ?

Jag är inte ens Mac-användare, men är väldigt konfunderad. Är det USB2 som gäller nu alltså? Obegripligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-12 21:29

Som jag skrev i tråden (varför höll du dig inte till den?) så tror jag starkt på att FireWire 800 helt enkelt inte har slagit och blivit den standard Apple trott.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-12 21:29

Det finns ju inte så många FW800 audiointerface ännu så jag tror inte det är någon fara.

Att FW400 och USB2 finns kvar är det viktiga. S-video är ju synd däremot.

Det finns tydligen ett gäng populära firewireenheter som inte fungerar med FW800.. riktigt synd.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-12 21:53

ber om ursäkt PF, det var inte riktigt meningen men jag kom inte på något annat.

hur eller hur. det som gäller nu är USB2 samt fw400. tydligen skall upplösningen vara sämre samt att det inte går att brända dvd i dubbla lager

personligen tycker jag att det är synd att fw800 är borta eftersom det är snabbast för externa diskar. jag som laptopmusiker är ju i behov av fw. för usb tänker jag inte sänka mig till.

Och frågan är när Steinberg m. fl. skriver om applikationerna för för nya processorn? Kanske ingen mening att skaffa mac i år, eller?

Citat:

så tror jag starkt på att FireWire 800 helt enkelt inte har slagit och blivit den standard Apple trott.

Känns ändå inte riktigt likt dom att ge upp så snabbt...

Jag tror helt enkelt att Intel inte lyckades fixa stödet för FW800 eftersom chipsetet dom använder inte stöder detta, vilket inte är ovanligt i PC kretsar. Apple har nog fått stressa ut denna produkt och därav inte lyckats fixa detta.
Min gissning är att detta nog blir åtgärdat i rev2.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-01-13 00:25

det ironiska är att kollar man på apple./store så säljs den förra uppgraderingen (den jag har själv) vid sidan av intelmacarna.

Det är ju skandal att dumpa FW800! Ljudkort etc är skit samma (FW400 räcker gott), men externa hårddiskar vinner enormt på den bandbredden. Jag kör PC laptop och innan jag skaffade ett LaCie FW800 PCMCIA-kort var det faktiskt ganska trögt att använda stora audiofiler. Med FW800 är de externa diskarna snabbare än den interna HDn. Så jag begriper inte alls varför Apple, som ju ska vara alla musikskapares riddare, kompromissat på den punkten. Stationära datorer kan ju alltid hottas upp med nya kort och delar medan en laptop står och faller med sina interface till externa enheter. Skumt.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-13 02:19
Ursprungligen av sawtooth:

Det är ju skandal att dumpa FW800! Ljudkort etc är skit samma (FW400 räcker gott), men externa hårddiskar vinner enormt på den bandbredden. Jag kör PC laptop och innan jag skaffade ett LaCie FW800 PCMCIA-kort var det faktiskt ganska trögt att använda stora audiofiler. Med FW800 är de externa diskarna snabbare än den interna HDn. Så jag begriper inte alls varför Apple, som ju ska vara alla musikskapares riddare, kompromissat på den punkten. Stationära datorer kan ju alltid hottas upp med nya kort och delar medan en laptop står och faller med sina interface till externa enheter. Skumt.

Glöm inte att bara för att datan som strömmar genom fw800 går fårt betyder inte att allt blir snabbare, eftersom allt hänger på hårddiskens läs och skriv hastighet dvs rpm/m i slutändan !

Ursprungligen av sawtooth:

Det är ju skandal att dumpa FW800! Ljudkort etc är skit samma (FW400 räcker gott), men externa hårddiskar vinner enormt på den bandbredden. Jag kör PC laptop och innan jag skaffade ett LaCie FW800 PCMCIA-kort var det faktiskt ganska trögt att använda stora audiofiler. Med FW800 är de externa diskarna snabbare än den interna HDn. Så jag begriper inte alls varför Apple, som ju ska vara alla musikskapares riddare, kompromissat på den punkten. Stationära datorer kan ju alltid hottas upp med nya kort och delar medan en laptop står och faller med sina interface till externa enheter. Skumt.

Folk har generellt gissat på två orsaker till att FW800 inte kom med:
1) Politik: Firewire är Apple-teknologi, USB2 Intels. Intel hade inte med FW800 på moderkortet och Apple gick med på det.
2) Praktiska skäl: Firewire tar ganska stor plats på moderkortet, och eftersom det här är första revisionen var det viktigare att få ut datorn än att få med allt.

En del tror att Apple kommer stoppa tillbaks FW800 i nästa revision - det här är ju i praktiken en Powerbook G4 fast med Intelprocessor, så Apple kommer förmodligen göra större förändringar till nästa revision.

Sen kan man stoppa in extra kort i Expresscard-platsen om man behöver FW800.

Citat:

Glöm inte att bara för att datan som strömmar genom fw800 går fårt betyder inte att allt blir snabbare, eftersom allt hänger på hårddiskens läs och skriv hastighet dvs rpm/m i slutändan !

Självklart. Jag använder LaCie d2 FW800 diskar. Det borde alla göra.

Som Eric B skrev, Apple använde sig av Intels kretsar för FW och USB support och dom kretsarna saknar fn. support för FW800.
Eftersom alla I/O kretsar internt går via ExpressCard/PCIExpress bussen kunde man inte använda dom 'gamla' Apple-specifika krestarna med FW800 utan var tvungen att använda vad som fanns tillgängligt.

S-Videoadapter finns till DVI utgången.

Janne

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-01-13 11:09

Intel har chipset som kör Firewire800 (jag har det i min PC) - så det konstiga i sammanhanget är egentligen att Apple har snålat in på den biten, i stället för att beställa ett dyrare chipset...
Det som ställer till problem på PC med FW800, är ju som bekant SP2 till XP - men det går att lösa.

Claes: hur löser man det? Jag har undvikit att installera SP2 på min musikdator av just den anledningen.

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-01-13 12:03

Eftersom RME har haft sitt Fireface800 ute ett bra tag vid det här laget, så har de full koll: http://www.rme-audio.com/english/techinfo/fw800sp2.htm

Suveränt Claes! Tack ska du ha!

  • Medlem
  • 2006-01-13 12:55

Den kommer nog tillbaka. Det blir väl som när de tog bort ljudingången på de bärbara, ett jävla hallå och sen fick vi ljud in igen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-13 12:55

Fotnot: FireWire är en Apple-utveckling.

Jag tycker det är KATASTROF att dom går över till Intel processorer ...

Kommer inte dröja länge förrän våran Hatälskade Mr Gates kommer med en fint bud till Apple så har vi WindOS och en gemensam burk, " Det bästa av två världar " kommer kampanjerna heta .. Jag ser det redan framför mig ...

Intel är inte alls speciellt pålitliga cpu's, finns många andra tillverkare som gör monstergrafik burkar åt filmbolag m.m som dom kunde tagit, fan AMD hade tom varit bättre.

Synd att Apple gräver sin egen grav nu när det ÄNTLIGEN börjat gått bra för dom ...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-13 14:32

Ja för apple har säkert inte gått igenom alla möjliga strategier redan...

Du kommer, om du vill, att kunna köra win på din mac, det är redan ute i pressen, men vill folk köpa en mac för att köra win så får de ju skylla sig själva..

Jag är övertygad om att det här kommer att bli hur bra som helst, folk har kört x-nix/nux på intel lääääänge utan problem... and that's actually what we are talking about here...

---

"A Chuck Norris-delivered Roundhouse Kick is the preferred method of execution in 16 states. "

Skönt att macarna fått intelskiten nu. Då fortsätter vi andra med snabba fina billiga amd då

Precis ... jag behåller min G5:a nåt år till .. sen köper jag hellre en skitfläskig PC för halva priset mot vad nya maccarna kommer kosta då, Logic kommer ju funka till PC då så då spelar ju det ingen roll längre ...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-13 15:54

Slog ihop trådarna.

Folks, jag slog ihop "kritiken mot apple är redan igång"-tråden med denna tråden, då de handlar om samma sak och, kanske viktigast, inte pågått löpandes / samtidigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-13 16:10

Ojoj. Gott om krumeluriga missförstånd och snicksnack här. Nu när det äntligen börjat gå bra? Det har gått riktigt bra (igen) i många år för Apple nu. Sedan 1998 ungefär närmare bestämt. Logic kommer inte funka på PC - varför skulle det? Logic är ju ett Apple-program. Och att man valde Intel beror väl på att den processorn nu kan göras otroligt strömsnål och inte alstrar så mycket värme. Jag har själv just använt en AMD 64-bestyckad PC-laptop och kan intyga att den var ett värmepaket som slukade duktigt med batteritid. Kan man idag göra en AMD-laptop så platt som MacBook Pro?

och där släppte de världens tröttaste reklamfilm, förstås.
Naturligtvis med hollywoodskådisar som voiceover och inte scorad musik utan nån episk låt av nån annan, som nu kan spelas sönder......

  • Medlem
  • 2006-01-13 18:42

Kilade in på Applestore en stund innan stängningsdags.

- Har ni fått in MacBook Pro?
- Vad för något?
- MacBook, MacBook Pro.
- Va?
- MacBook. Den nya bärbara med Intelprocessor. MacBook Pro.
- Jaha jaså den. Nä den har vi inte. Om två månader kanske.

Uh. Inte för att jag hade förväntat mig att den skulle finnas i butik redan, men ett visningsex kanske man kunde hoppas på. Man vill liksom att det ska finnas något att titta på när något lanseras, inte bara JPEG och QuickTime VR. Önsketänkande...

Som vanligt hade Applesäljaren en sådär lite lagom stöddig attityd. När ska de lära sig att såväl datoranvändare som datorsäljare tillhör släktet Nörd? Det spelar ingen roll vad det står på burken, man ÄR helt enkelt inte cool med sin dator. Apples egna säljare brukar vara värst i det avseendet - och jag som en gång i tiden var Apple Certified Engineer, hur understår de sig? Men det är inte coolt det heller. De är inte coola, vi är inte coola. Vi tillhör släktet Nörd när vi klivit över gränsen att veta vad processorn heter. Då är det försent, point of no return.

Ah. Skönt ibland att ingenting förändras. Apple har aldrig kunnat leverera i tid. Tillsammans med att solen går upp varje morgon så är det sådant som skapar trygghet i tillvaron.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-18 18:30
Ursprungligen av Bird:

Skönt ibland att ingenting förändras. Apple har aldrig kunnat leverera i tid. Tillsammans med att solen går upp varje morgon så är det sådant som skapar trygghet i tillvaron.

Jag beställde iaf som sagt iBooken i lördags kväll. Nu är den här...

Bevaka tråden