Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om fjärde generations iPhone

Tråden skapades och har fått 702 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Robo-X:

I och för sig så har Letterman rätt. Vem bryr sig? Det är inte många förutom oss nördar som bryr sig så mycket om någon slarvade bort en iphone prototyp.

Näe precis, i Apple-världen är det en jättegrej. I mobilvärlden är det en ganska stor grej. I den stora vida världen är det en gäspning, om ens det...

Ursprungligen av Adrian B:

Näe precis, i Apple-världen är det en jättegrej. I mobilvärlden är det en ganska stor grej. I den stora vida världen är det en gäspning, om ens det...

Just det där är intressant, min tjejkompis som också gillar Apple, har Macbook Pro och iPhone förstod inte ens nyhetsvärdet i detta.

Jag själv försökte förklara hur häftigt detta är, men jag lyckades inte.

Skillnaden hade väl varit om det varit den första iPhonen som inte ens någon hade sett en bild på, men nu lyckades Gizmodo komma över en iPhone som många "visste" skulle komma inom kort.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-23 08:08

Jag tror fortfarande att den kommer att se lite annorlunda ut när den kommer i juni/juli.

Jag tycker att avstånden i aluminium ramen är för stora. Och varför är det en liten glipa högst upp på telefonen och 2 nere? Vi får se när den kommer om några månader.

Apple får rätt mycket gratis reklam i alla fall.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Apple får rätt mycket gratis reklam i alla fall.

Förvisso, men detta tror jag inte är gratisreklam Apple vill ha.

Apple föredrar extremt hemlighetsmakeri tills det att de själva under egna kontrollerade former avslöjar precis så mycket som de vill avslöja. Själva hemlighetsmakeriet i sig skapar dessutom en "buzz" bland användare och i media. Ta bara alla spaltmeter om iPad innan Apples ens antytt att de jobbade på en sådan produkt. Så Apple behöver inte denna typ av händelser för att få tonvis med gratis-PR ändå.

Sen är det ju ingen tvekan om att den här publiciteten nu tar udden av lanseringen av nästa iPhone. Det blir inte alls samma grej att dra förlåten av en produkt som redan synats i sömmarna. VIsst, Apple kan ju göra smärre justeringar i designen (vilket många hoppas på) men mycket tyder ju på att detta var nära vad Apple hade tänkt släppa i sommar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-23 10:23
Ursprungligen av Adrian B:

Förvisso, men detta tror jag inte är gratisreklam Apple vill ha.

Du vet vad man säger, all reklam är bra reklam.

Ursprungligen av zinned:

Du vet vad man säger, all reklam är bra reklam.

Eller inte. Hela min poäng var att jag inte tror Apple tycker att den här reklamen är bra. Inte om den tar udden av en viktig produktlansering, inte om den ligger utanför Apples kontroll.

För vissa företag kanske även en sådan händelse kunna bokföras som marknadsföring, men inte för Apple. Jag menar, det är ju inte så att Apple direkt är svältfödd på gratis publicitet när det är dags för lanseringar...

Gillar utseendet men tyvärr lär den fortfarande ligga utanför min "pricerange". En iPhone mini eller nåt i den stilen vore prima - för halva priset så klart

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Gillar utseendet men tyvärr lär den fortfarande ligga utanför min "pricerange". En iPhone mini eller nåt i den stilen vore prima - för halva priset så klart

Om jag får gissa så blir iPhone 3GS en billig ingånsmodell, som den nuvarande iPhone 3G är.

Någon iPhone mini behöver du nog inte räkna med.

Scott Adams testar att göra dagsaktuella strippar, enbart för sin blogg:

gillar inte designen..ser stenålder ut. Mkt snyggare med
rundare former tycker jag. Har en 3gs och köper en ny iPhone först när den är lika tunn som en iPod touch. Tog alldeles för lång tid att sätta en kamera där fram och ordna multitasking..något irriterande att det inte fanns på 3gs. Multitasking kommer iaf snart.

Ska verkligen bli intressant att se om detta kommer att betyda iChat med videochat i iPhone.
Videosamtal blir ju lite mer intressanta om det är gratis.

Ursprungligen av Chaosstar:

Ska verkligen bli intressant att se om detta kommer att betyda iChat med videochat i iPhone.
Videosamtal blir ju lite mer intressanta om det är gratis.

Menar du gratis om det det går via WiFi? Operatörerna hittar nog ett sätt att ta betalt om det är via 3G.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-04-24 17:57
Ursprungligen av Patrik D:

Operatörerna hittar nog ett sätt att ta betalt om det är via 3G.

Ja det finns redan, internet kallas det, man brukar ha tilläggsabonnemang för det och det kostar pengar.

Ursprungligen av Mija:

Ja det finns redan, internet kallas det, man brukar ha tilläggsabonnemang för det och det kostar pengar.

Jag vill först se hur videosamtal kommer att gå till, via något program eller via "telefonnätet" precis som videosamtal går till idag på andra telefoner.

Det blir svårt att ha ett video-samtal med andra som inte har en iPhone om det bara funkar via iChat (tex). Jag känner inte en kotte som har iChat, knappt 5% av mina kompisar använder iPhone, medans alla andra har en 3G-telefon med videosamtalsmöjligheter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-24 19:22
Ursprungligen av Mija:

Ja det finns redan, internet kallas det, man brukar ha tilläggsabonnemang för det och det kostar pengar.

Om du nu ska vara dryg kan du ju åtminstone vara korrekt. Du behöver inte köpa "tilläggsabonnemang" för att komma åt internet via 3G. Det är oftast redan aktiverat via de flesta operatörer. Det du köper är en datamängd.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-04-24 19:39
Ursprungligen av zappee:

Om du nu ska vara dryg kan du ju åtminstone vara korrekt. Du behöver inte köpa "tilläggsabonnemang" för att komma åt internet via 3G. Det är oftast redan aktiverat via de flesta operatörer. Det du köper är en datamängd.

Jag skrev att man brukar ha, inte att man måste ha. Vill man ha det extra dyrt så ska man givetvis inte ha ett tilläggsabonnemang.

iChat genom 3G blir nog rätt uselt :-D. Ett par tre frames i sekunden kanske - många drops - avbrott - så instabilt att det troligtvis bara blir en latjolajbangrej. Men via WiFi blir det finemang.

Det handlar nog om AOL-protokollet - som Ichat kör på Mac. Alla som har en AIM-app eller AIM-kompatibel kan chatta - oavsett plattform. Bästa AIM-appen i en Mac är alltså iChat - den blir nog bäst i iPhone också.

Man undrar ju om Skype video också kommer så småningom. Det är ju ett annat alternativ - eget protokoll - för videochat. Av allt jag testat så är dock iChat på Mac till en iChat på Mac det stabilaste och bästa jag sett. Det funkar. Även fler än bara två samtidigt funkar bra. Att inte fler i världen hakar på detta - som man drömde om redan på 80-talet i media och sciencefiction-filmer/böcker/serietidningar - är ett mysterium.
Jag supportar och kör en kompis Mac i Gbg via iChat - det är ju the state of the art 2010. Det - och att man kan ha sina webb/övervaknings-kameror rakt in i en iPhone realtid - är enligt mig så långt vi idag har kommit med konsument-IT.

Nästa steg är att man kan sända vide live från en mobil - helst en iPhone så klart - ut på webben (och därifrån ut på broadcast teve så klart om det händer viktiga saker). Några lösningar i sin linda finns redan idag, men det är inte bra. Vi måste rycka upp oss och bygga 5G :-D. NU!

Senast redigerat 2010-04-24 19:00
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-04-27 09:02
Ursprungligen av Zimmerman:

Nästa steg är att man kan sända vide live från en mobil - helst en iPhone så klart - ut på webben (och därifrån ut på broadcast teve så klart om det händer viktiga saker). Några lösningar i sin linda finns redan idag, men det är inte bra. Vi måste rycka upp oss och bygga 5G :-D. NU!

kolla in Bambuser | How do I install Bambuser on an iPhone?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-04-27 11:29

Zimmerman skrev ju att det redan fanns lösningar idag, antar att han syftade på bl a Bambuser. Deras lösning är ju inte heller bra, kvaliteten måste upp många snäpp till.

Att videosamtal kommer att fungera via telefonnätet som hos andra mobiler känns givet.
Om det dessutom blir iChat med videostöd så är det trevligt. Annars kan vi väll räkna med att Skype är rätt sugna på att få lägga till den tjänsten.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-24 20:06

Operatören 3 gjorde en stor sak av videosamtal när de kom till Sverige och den stora fördelen med dem var ju att man kunde ringa "gratis" till andra som hade 3. Men om man råkade ringa till nån som hade telia så kostade typ 5kr min och där man man ju säga att det blev för dyrt att ringa och folket gjorde inte det.

För döva är ju denna teknik underbar men för alla andra så är det inte så jätte praktisk det är svårt att höra om man inte har hörlurar och det är inte alltid lätt att se någonting pga av alla konstiga ljus situationer.

Jag tycker att videosamtal grejen idag är stendött. Många mobiler som hade frontkamera då har det inte ens idag.

Men Apple kan fixa detta. för den kommunikations form som saknas idag är Dator till mobil, visst det finns MSN och andra chat möjligheter men jag tror den stora grejen kan bli VOIP och video-chat från dator till mobil. Men då krävs att frontkameran blir tillgänglig för utvecklare så vi kan få MSN, Skype, iChat till vår mobil och då kan Apple skaka om världen igen och vi kommer att bli mycket sociala med vårt live-filmadet från resan och farmor kan hänga med på en tur!

Ursprungligen av what:

För döva är ju denna teknik underbar men för alla andra så är det inte så jätte praktisk det är svårt att höra om man inte har hörlurar och det är inte alltid lätt att se någonting pga av alla konstiga ljus situationer.

Jag tycker att videosamtal grejen idag är stendött. Många mobiler som hade frontkamera då har det inte ens idag.

Tvärt om.
Tänk att man är på en fest ringer upp en polare. (Båda måste ju inte ha kameran igång) Sen går man runt med den: Kolla vilka som är här, säg hej till "namn". Fan du måste komma hit.

Eller...

Man är på en konsert, kolla vad du missar: Håller kameran mot scenen.

Däremot vanliga samtal, där finns det ingen anledning att se varandra. Men att visa saker live för en polare och kunna prata samtidigt kommer bli nice.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-24 22:01
Ursprungligen av Chaosstar:

Tvärt om.
Tänk att man är på en fest ringer upp en polare. (Båda måste ju inte ha kameran igång) Sen går man runt med den: Kolla vilka som är här, säg hej till "namn". Fan du måste komma hit.

Eller...

Man är på en konsert, kolla vad du missar: Håller kameran mot scenen.

Däremot vanliga samtal, där finns det ingen anledning att se varandra. Men att visa saker live för en polare och kunna prata samtidigt kommer bli nice.

Det där kan vi ju redan göra redan innan iphone men ingen verkar göra det. Om jag ringer nån som inte är döv (ja, jag kan teckenspråk) så blir det en rätt stel grej. Det är för dyrt,folk vet inte hur de ska använda den.

Missförstå mig inte jag verkligen gillar tekniken med videosamtal och det är guld för mig och mina döva vänner, jag hoppas att Apple kan vända trenden.

Ursprungligen av what:

Det där kan vi ju redan göra redan innan iphone men ingen verkar göra det. Om jag ringer nån som inte är döv (ja, jag kan teckenspråk) så blir det en rätt stel grej. Det är för dyrt,folk vet inte hur de ska använda den.

Tror det beror på att det som sagt varit dyrt och framför allt att skärmarna på varit så små på telefonerna.
Nu är skärmarna större och priserna kan gå ner då näten har betydligt mer kapacitet.
Men vi får väll se hur det kommer att användas då Apple sätter tänderna i tekniken.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-04-25 08:48

Var inte Telia först i världen med 4g nätet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-25 10:07

Ser med spänning fram mot iPhone 4G. Har fortfarande inte köpt någon iPhone så nu är det nog dags att lätta på plånboken samtidigt som man får lite valuta för pengarna, om det kommer en förbättrad kamera med HD filmning, och ett nytt OS med delvis multitasking samt en större förbättrad OLED skärm det är mumma det

Bring it on Apple I am more than ready for it

Å andra sidan så är det alltid snack om att Japanerna alltid ligger lååååångt framför oss - att dom började bygga 4G när vi andra började bygga 3G och att dom i Japan hur länge som helst har videochat och ditt och datt och att dom har superspecialtelefoner som bara säljs i Japan och som är extremt före sin tid och etc etc...Undrar hur mycket som är myt. Troligtvis blir man besviken om man åker dit och märker att allt är ungefär som här hemma för den stora majoriteten Japaner. En vän till mig bodde där (Osaka och Koyoto) förra året och berättade att bredbandet inte alls finns i lika många hem som i t.ex. Sverige och Finland. Hon berättade också att vanligt folk inte alls gör bankaffärer på nätet och att ett mycket vanligt sätt att skicka pengar är att man går in på ett typ 7eleven med penningbunten i en påse - personalen ringer till en annan typ 7eleven-butik - eller faxar (jo faxar) och clearar att den andra kan ta ut en påse med samma summa pengar på den typ 7eleven. :-D. DET är också Japan. Hon hörde också väldigt många telefonmodem som surrade när dom loggade in på nätet - i affärer, genom öppna fönster, på kontor. Ni vet...som det lät före bredband i Sverige.
Senaste snacket är ju att dom bygger 5G i Japan nu. :-D.

Ursprungligen av livi:

Var inte Telia först i världen med 4g nätet?

Ursprungligen av Zimmerman:

Å andra sidan så är det alltid snack om att Japanerna alltid ligger lååååångt framför oss - att dom började bygga 4G när vi andra började bygga 3G och att dom i Japan hur länge som helst har videochat och ditt och datt och att dom har superspecialtelefoner som bara säljs i Japan och som är extremt före sin tid och etc etc...Undrar hur mycket som är myt. Troligtvis blir man besviken om man åker dit och märker att allt är ungefär som här hemma för den stora majoriteten Japaner. En vän till mig bodde där (Osaka och Koyoto) förra året och berättade att bredbandet inte alls finns i lika många hem som i t.ex. Sverige och Finland. Hon berättade också att vanligt folk inte alls gör bankaffärer på nätet och att ett mycket vanligt sätt att skicka pengar är att man går in på ett typ 7eleven med penningbunten i en påse - personalen ringer till en annan typ 7eleven-butik - eller faxar (jo faxar) och clearar att den andra kan ta ut en påse med samma summa pengar på den typ 7eleven. :-D. DET är också Japan. Hon hörde också väldigt många telefonmodem som surrade när dom loggade in på nätet - i affärer, genom öppna fönster, på kontor. Ni vet...som det lät före bredband i Sverige.
Senaste snacket är ju att dom bygger 5G i Japan nu. :-D.

Stämmer på det stora hela, men bredband är i dagsläget lika "bra" och vanligt som här i Sverige. Japan är smärtsamt konservativt i många avseenden, på gott och ont. De mytiska och konstant benämnda "överlägsna" mobiltelefonerna är allt annat än imponerande i min åsikt. Finns tonvis med olika modeller, röriga användargränssnitt och funktioner som aldrig används pga. att de ligger begravda i krångliga meny-system. Låter ganska bekant, inte sant?

Men nog om denna lilla parentes.

Förrän det så kallade 4G-nätet har byggts ut ganska rejält tvivlar jag på att vi kommer att se en telefon från Apple som stöder det. Varenda gång det pratas iPhone i USA dyker istället "Verizon" upp på dagordningen. Bättre nät med annan teknik som i stort sett bara finns i USA? Har inte fått klarhet i den biten men någon annan kanske sitter på detaljerna och kan upplysa?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-25 12:34
Ursprungligen av livi:

Var inte Telia först i världen med 4g nätet?

Tror faktiskt litauerna var först.

On 3 March 2009, Lithuanian's LRTC announcing the first operational "4G" mobile WiMAX network in Baltic states

Så Japanerna hänger inte med i svängarna :-)? Litauen klår Japan? Eller hoppade Japan över 3G?

Ursprungligen av zappee:

Tror faktiskt litauerna var först.

On 3 March 2009, Lithuanian's LRTC announcing the first operational "4G" mobile WiMAX network in Baltic states

Bevaka tråden