Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om fjärde generations iPhone

Tråden skapades och har fått 702 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-02-17 20:34

Borde det inte komma en presentation av OS 4 nu i mars?

Ursprungligen av _mattis:

Borde det inte komma en presentation av OS 4 nu i mars?

Jo, annars köper jag HTC Desire...

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-02-19 10:01
Ursprungligen av _mattis:

Borde det inte komma en presentation av OS 4 nu i mars?

Det hade varit mycket trevligt med en sådan presentation.

Tror på stora förändringar i det grafiska gränssnitten!

Ursprungligen av Pascoe:

Tror på stora förändringar i det grafiska gränssnitten!

Jag det hoppas jag verkligen det blir. Är så många grejer på iPhonen som behöver fixas till. Den fungerar ju bra som det är idag. Men den skulle kunna vara helt klockren om de fixade till de där småsakerna som man stör sig på.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-02-19 10:18

Hade varit kul om man kunne köra nån typ av widgets, ex om man sveper upp eller ner på hemskärmen ist för höger vänster så kommer man till widgets.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-19 11:47

Widgets eller mer info på lock screen skulle vara trevligt. Jag inbillar mig att man med widgets vill ha en översikt över något och det bör man ju kunna få på lock screen också. Av de widgets som finns i OSX så använder jag nästan bara världsklocka, väder, xmltv/epg och iTunes-kontrollen. iStat också, ja. För de typerna finns det ju apps som är minst lika snabba att starta..

Det har varit tyst i tråden ett tag, ja allmänt tyst om nästa iPhone. Det kan vi väl råda bot på genom lite färska rykten från allas vår John Gruber:

Daring Fireball Linked List: WSJ's Lame Entry in the iPhone Rumors Game

Detta har plockats upp ganska omgående av både MacRumors och AppleInsider:

Next iPhone: Double Resolution Display, Front Camera, Multi-Tasking? - Mac Rumors

AppleInsider | Apple 'iPhone HD' rumored with A4 chip, forward-facing camera

Jag gillar hur han lite drygt och fullständigt medvetet låter ett scoop till rykte läcka ut i vad som till synes är en liten kommentar till en obetydlig artikel från WSJ

För trådens skull repeterar jag punkterna som Gruber påstår:

- A4-baserad CPU med "system-on-a-chip".
- Upplösning på 960 × 640 vilket är dubbelt så mycket som dagens iPhone-skärm.
- En andra kamera på framsidan av telefonen.
- Multitasking för tredjepartsprogram (detta handlar dock om iPhone OS 4 i första hand).

Detta med upplösningen är intressant för en högre upplösning är förstås trevlig att titta på men det kräver samtidigt mycket mera av processorn och grafikkretsarna. Och även om konkurrenterna har högre upplösning än dagens iPhone så är det inte så dåligt att det är ett problem. De flesta som använder en iPhone idag skulle nog inte placera låg upplösning högst över listan på brister i telefonen.

jag tycker inte upplösningen som används idag är speciellt dåligt, har hellre bra batteritid och snabb telefon än hög upplösning.

Ursprungligen av Ollebro:

jag tycker inte upplösningen som används idag är speciellt dåligt, har hellre bra batteritid och snabb telefon än hög upplösning.

Samma här, så jag var lite förvånad över den delen av ryktet. Jag ser inte riktigt vinsten med högre upplösning. Visst det är snyggare, men suger det batteritid och gör telefonen långsammare vill jag inte ha det.

Namnet blir "iPhone HD" och den ska släppas 22 juni enligt rykten som nått Engadget som skriver:

Update 2: Soon after the news broke, we were informed that the next-generation iPhone would be announced on June 22nd (a Tuesday, naturally) and would be dubbed the iPhone HD (a name that has been tossed around before). That certainly makes sense given that Apple almost certainly has to up the pixel count in order to rival the EVO 4G, HD2 and all of those other high-res handsets, but we're still reserving judgment until we see that fateful media invite hit our inbox.

Angående detta skriver Gruber:

I hadn’t heard anything about a name, but “HD” makes sense given the 960 × 640 display. If they’re going to call it the HD, then perhaps the main camera will shoot HD video, too? I don’t see how a phone named “HD” could have a camera that only shoots standard-def video.

Engadget also reports a possible introduction event date of June 22. Last year Apple announced the 3GS at the WWDC keynote in early June. If WWDC is held the week of, say, June 7, I wouldn’t bet against an announcement then.

Hmm, det där med högre upplösning kanske är något att ha ändå. Justin Campbell skrev på Twitter något som flera av oss känt:

The iPhone doesn't need more pixels. I've never looked at my phone and thought "man I wish this was higher res"...

Vilket Gruber svarade på:

You're nuts. Type will render with 4x the pixels. It'll rival print for typographic fidelity and density.

När han lägger fram det sådär låter det helt klart lite lockande...

Ursprungligen av Adrian B:

Hmm, det där med högre upplösning kanske är något att ha ändå. Justin Campbell skrev på Twitter något som flera av oss känt:

The iPhone doesn't need more pixels. I've never looked at my phone and thought "man I wish this was higher res"...

Vilket Gruber svarade på:

You're nuts. Type will render with 4x the pixels. It'll rival print for typographic fidelity and density.

När han lägger fram det sådär låter det helt klart lite lockande...

jag förstod inte riktigt vad Gruber menade, texten blir skarpare pga 4 gånger högre pixeldenstitet eller vaddå?

Ursprungligen av Ollebro:

jag förstod inte riktigt vad Gruber menade, texten blir skarpare pga 4 gånger högre pixeldenstitet eller vaddå?

Ja precis. Där det är en pixel i dagens iPhone blir det 4 pixlar i "iPhone HD" (om ryktena stämmer, förstås) och det ska ge så pass mycket skarpare text att det på allvar kan utmana tryckt text i skärpa.

Här är "läckta" foton och en video på vad som sägs vara den nya fronten/displayen. Äkthetsvärdet får ni bedöma själva:

More pics and video of possible next-gen iPhone display leaked

Jag har aldrig ens reflekterat över "oskarp" text på en iPhone. Argumentet för högre skärmupplösning för att få skarpare text biter inte på mig. Jag gäspar. Det är andra tunga riktiga grejer som är viktigt. Om Apple fettar upp upplösningen så är det bara för att konkurera med andra - dessa pixelsiffror lockar kunder (prestanda! prestanda!). Kolla in kameramarknaden och megapixelhysterin. :-D. Kameratillverkare klämmer in fler megapixel på mini-ccu'er - trots att bilden blir t.o.m. sämre (brus). Men...det säljer.
Det kan ju också vara så att dom nua IPS-skärmarna kommer i denna upplösning. Take it or leave it...typ... Andra mobilteletillverkare har redan köpt en miljon av dom och fabriken står redan där och rullar - linan som gjorde lägre upplösning håller på att uppgraderas för tillverkning av den högre upplösningen. Det är ofta indutriella motiv/orsaker bakom många beslut som ett företag som Apple gör. Man skulle vilja veta mera om sådant där...men det är ju alltid top secret.
Jag förväntar mig dock HD-videokamera. Det har jag förväntat mig sedan förra iPhone-släppet. Det är logiskt. Apple vill givetvis - som alla andra på jorden - lämna 4:3-träsket. Det gör man lämpligen med att slänga in en HD-kamera. Om det blir 720 eller 1080 har jag ingen gissning på. För mig är det 16:9 som är det viktiga. Jag är filmare och fotograf - bildsnitt är alltid viktigare än pixlar etc. Alltid.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har aldrig ens reflekterat över "oskarp" text på en iPhone.

Näe, det är ju precis så även jag och andra (som Justin Campbell som jag citerade ovan) resonerat.

Ursprungligen av Zimmerman:

Argumentet för högre skärmupplösning för att få skarpare text biter inte på mig. Jag gäspar.

Men tänk om det blir en aha-upplevelse i stil med "Oj, shit, det är var ju mycket bättre." som du inte just nu kan föreställa dig? Kanske blir det mycket vilsammare att läsa text?

Jag säger inte att det är huvudargumentet för högre upplösning, eller ens ett argument överhuvudtaget, men att fördelarna kanske är större än man först tror ändå.

Ibland handlar det ju om vana också. När kantutjämnad text började användas i systemet var det en stor omställning och först var det ovant, det upplevdes av många som suddigt och en försämring. Men sen vande man sig och nu ser icke kantutjämnad text konstig ut.

Jag har alltid dröm om den dagen då skärmar (nu snackar vi vanliga datorer alltså) har en upplösning som gör textens skärpa nästan oskiljbar från en laserskrivare. Men då krävs förstås ett OS som kan skala upp bra. Jag tror 200 ppi räknas som en bra kompromiss, ungefär som i IBM:s forskningsprojekt.

Hursomhelst, att det just är dubbelt så hög upplösning (dvs 4 ggr fler pixlar) är däremot helt rimligt eftersom det ger Apple möjligheten att skala upp pixelbaserad grafik i program på ett enkelt sätt.

Tror ni det är dags för en "iPhone nano" den här gången eller fortsätter Apple med "one size fits all"?

Ursprungligen av Adrian B:

Tror ni det är dags för en "iPhone nano" den här gången eller fortsätter Apple med "one size fits all"?

Det var länge sedan jag hörde det ryktet:) Det verkar vara totalt dött - då är ju CDMA-2000 ryktet svårare att ta död på. Det poppar alltid upp.

Ursprungligen av Adrian B:

Tror ni det är dags för en "iPhone nano" den här gången eller fortsätter Apple med "one size fits all"?

Tror inte det kommer en mindre version. Skulle bli för liten skärm för att använda (IMHO).
Strö mig redan i dagsläget ibland på att när man skrivit två rader i ett sms så ser man inte längre en rad av vad den man svarar till har skrivit innan.

En mindre skärm skulle göra det svårt att få plats med "tangenter" samt text. Så jag tror nog de kommer köra en enda storlek denna gång också. Och som BlackSmp påpekar har man inte hört det ryktet sedan innan 3GS, så inget jag tror på.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har aldrig ens reflekterat över "oskarp" text på en iPhone. Argumentet för högre skärmupplösning för att få skarpare text biter inte på mig. Jag gäspar.

Känner du samma sak efter gårdagens keynote?

Ursprungligen av Adrian B:

Känner du samma sak efter gårdagens keynote?

Helt ärligt, jag såg ingen större skillnad på de bilder som Steve Jobs jämförde, speciellt inte den där hemsidan (minns inte vilken), jag förstod inte vilken som skulle vara bättre.

Bilderna var dock snyggare på iPhone 4, men hemsidorna? Tveksam. Men jag kanske ändrar mig när jag får se den i verklighet.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-06-09 08:39
Ursprungligen av Patrik D:

Helt ärligt, jag såg ingen större skillnad på de bilder som Steve Jobs jämförde, speciellt inte den där hemsidan (minns inte vilken), jag förstod inte vilken som skulle vara bättre.

Bilderna var dock snyggare på iPhone 4, men hemsidorna? Tveksam. Men jag kanske ändrar mig när jag får se den i verklighet.

Här finns några bilder men en iPhone4:a brevid en 3GS för en snabb jämnförelse mellan skärmarna: iPhone 4 pixel density examined - Engadget Galleries
Taget från följande artikel: iPhone 4 guide: preview, pricing, availability -- Engadget

Jag tycker att man kan se en ganska tydlig skillnad mellan skärmarna på de bilderna.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-09 09:19
Ursprungligen av Drakfot:

Jag tycker att man kan se en ganska tydlig skillnad mellan skärmarna på de bilderna.

Det hade varit ännu tydligare om de fotograferat mera noggrant, dvs rakt uppifrån och utan tilt.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-06-12 20:57
Ursprungligen av planB:

Det hade varit ännu tydligare om de fotograferat mera noggrant, dvs rakt uppifrån och utan tilt.

Naturligtvis beror det på om man ser på keynoten i HD. Du kommer inte se någon skillnad i standardupplösning(dvd)

För att få en uppfattning om hur hög upplösningen faktiskt är, kolla denna imponerande bild (5616 x 3744!):

Flickr Photo Download: iPhone 4.0

Tagen med en Canon 5D MK II av Robert Scoble.

Ursprungligen av Adrian B:

För att få en uppfattning om hur hög upplösningen faktiskt är, kolla denna imponerande bild (5616 x 3744!):

Flickr Photo Download: iPhone 4.0

Tagen med en Canon 5D MK II av Robert Scoble.

Vad synd att det inte var en iPhone 3GS brevid, bilden är imponerande, men det är ändå svårt att jämföra.

Ursprungligen av Drakfot:

Här finns några bilder men en iPhone4:a brevid en 3GS för en snabb jämnförelse mellan skärmarna: iPhone 4 pixel density examined - Engadget Galleries
Taget från följande artikel: iPhone 4 guide: preview, pricing, availability -- Engadget

Jag tycker att man kan se en ganska tydlig skillnad mellan skärmarna på de bilderna.

Det skulle vara kul att se en liknande jämförelse mellan Desire och Iphone 4 men det lär dröja nu:)

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-06-09 10:35
Ursprungligen av BlackSmp:

Det skulle vara kul att se en liknande jämförelse mellan Desire och Iphone 4 men det lär dröja nu:)

Jag tror att det är någon Andriodmobil på den sista bilden, om så är fallet och i så fall vilken modell det är framgår inte.

Ursprungligen av Drakfot;:

Jag tror att det är någon Andriodmobil på den sista bilden, om så är fallet och i så fall vilken modell det är framgår inte.

Jag har hittat det. Det var en htc evo 4g
Comparison: iPhone 4 Retina Display vs. HTC EVO 4G | Cult of Mac

Bevaka tråden