Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om fjärde generations iPhone

Tråden skapades och har fått 702 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Hur vet du det?
Har du testat det?

En annan sak, Apple kanske byter design för att få ett slut på alla dessa små sprickor som 3GSen dras med?

Nja det var bara en reflektion över det motstånd man möttes av när man tyckte att avsaknaden av chatkamera på iPaden var en miss.

Ang. dessa läckta prototyper från Apple undrar man helt klart om detta inte är ett medvetet läckage från Apples sida. Frågan är då varför. Är det ett marknadsförings jippo eller är det en dimridå för att de även kommer med något annat?

Ursprungligen av draags:

Ang. dessa läckta prototyper från Apple undrar man helt klart om detta inte är ett medvetet läckage från Apples sida. Frågan är då varför. Är det ett marknadsförings jippo eller är det en dimridå för att de även kommer med något annat?

Jag tror verkligen inte det är medvetna läckor, det liknar inte alls hur Apple och Jobs brukar vilja jobba. Apple brukar vilja ha full kontroll över presentationen av nya produkter exakt när Apple vill, exakt var Apple vill osv.

Apple har knappast behövt plantera prototyper tidigare år för att få uppmärksamhet kring iPhone (eller iPad för den delen), så varför börja nu?

Å andra sidan - det är inte alls likt Apple att tappa bort prototyper kors och tvärs...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-14 14:45
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror verkligen inte det är medvetna läckor, det liknar inte alls hur Apple och Jobs brukar vilja jobba. Apple brukar vilja ha full kontroll över presentationen av nya produkter exakt när Apple vill, exakt var Apple vill osv.

Apple har knappast behövt plantera prototyper tidigare år för att få uppmärksamhet kring iPhone (eller iPad för den delen), så varför börja nu?

Å andra sidan - det är inte alls likt Apple att tappa bort prototyper kors och tvärs...

Brukar bli mer strul i takt med ökad försäljning. Men helt klart känns inte alls som Apple tänk med att "släppa" ut iPhones prototyper såhär.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror verkligen inte det är medvetna läckor, det liknar inte alls hur Apple och Jobs brukar vilja jobba. Apple brukar vilja ha full kontroll över presentationen av nya produkter exakt när Apple vill, exakt var Apple vill osv.

Apple har knappast behövt plantera prototyper tidigare år för att få uppmärksamhet kring iPhone (eller iPad för den delen), så varför börja nu?

Å andra sidan - det är inte alls likt Apple att tappa bort prototyper kors och tvärs...

Genom medvetna läckor har ju faktiskt Apple och Steve Jobs full kontroll, men visst det kanske inte brukar vara Apples strategi men samtidigt har väl inte heller denna blunder hört till vanligheten i Apples historia. Framförallt inte när det sker mer än en gång.

Apple har väl tidigare gjort "medvetna" patentregistreringar.

Varför nu, kan man fråga sig. Det rådande Android hotet kan vara ett skäl, detta skapar defintivt massor med reklam.

Senast redigerat 2010-05-14 15:44
Ursprungligen av draags:

Genom medvetna läckor har ju faktiskt Apple och Steve Jobs full kontroll, men visst det kanske inte brukar vara Apples strategi men samtidigt har väl inte heller denna blunder hört till vanligheten i Apples historia. Framförallt inte när det sker mer än en gång.

Jag tycker inte att hela cirkusen kring Gizmodos artiklar med polisrazzior och allting känns som något Apple har full kontroll över direkt. Inte heller det som postats från Vietnam känns som något Apple har speciellt stor kontroll över.

Ta bara en sådan sak som bra produktbilder, något Apple lägger väldigt stor vikt vid.

Jo, men OM dom nu ligger bakom så vill dom ju inte att det ska se ut som om allt kommer från deras reklamavdelning...liksom...:$

Nå - jag tror absolut inte att Vietnam-läckan är arrad. Ingen - inte ens Apple - kan rigga något sådant i Vietnam. Vietnam är dessutom rätt ställe för läckor - Apple kommer aldrig någonsin att få tag på den/dom skyldige.
USA-läckan - krogtelefonen - är jag osäker om...men jag lutar åt att det inte heller var riggat av Apple.

Ursprungligen av Adrian B:

Ta bara en sådan sak som bra produktbilder, något Apple lägger väldigt stor vikt vid.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tycker inte att hela cirkusen kring Gizmodos artiklar med polisrazzior och allting känns som något Apple har full kontroll över direkt. Inte heller det som postats från Vietnam känns som något Apple har speciellt stor kontroll över.

Ta bara en sådan sak som bra produktbilder, något Apple lägger väldigt stor vikt vid.

Nej jag håller med. Hade det inte varit för polisbiten osv osv hade det säkert varit en möjlighet men inte nu när man läser om alla turer.

Så jag tar tillbaka mitt antagande.

Och oj vad steve måste vara rasande nu.

Jag tror inte den mannen tar Apple-bizniz så personligt som många tror. Den mannen har nyligen lurat liemannen och lever på övertid. Han har nog annat som ockuperar hjärnans viktiga emotionella regioner :-D.
Läckorna har ju dessutom troligtvis inte alls varit till skada för Apple - kanske tvärtom - och sanna affärsmän ser bara till resultat och utkomst. Kan hända att Jobs sitter och skrattar som mest just nu.

Själv känner jag otålighet för första gången när det gäller en mojäng. Den nya Iphonen är ju klockrent det snyggaste som kommit ur människohand vad gäller smartphones. (Så klart).

Ursprungligen av draags:

Och oj vad steve måste vara rasande nu.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-05-12 19:50

Gillade den inte först men nu börjar den sjunka in. Hur som helst så kommer jag att köpa en, jag sitter fortfarande med en Gen1 telefon och den börjar kännas lite löjligt gammal. (Jag som alltid brukade köpa ny telefon varje år förut).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-05-12 23:55

Är också inne på ett skifte. Första generationen kunde jag inte ha pga 3G så skaffade givetvis 3G:n när den släpptes. 3Gs kändes som ett för litet steg för att byta så nu till sommaren känns det helt rätt att uppgradera!

Ursprungligen av kainen:

Gillade den inte först men nu börjar den sjunka in. Hur som helst så kommer jag att köpa en, jag sitter fortfarande med en Gen1 telefon och den börjar kännas lite löjligt gammal. (Jag som alltid brukade köpa ny telefon varje år förut).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-12 19:55

Tänker precis som Kainen. Har 1gen iPhone och den börjar kännas rätt trött. Tycker den nya ser väldigt bra ut. Hoppas den känns lika kompakt som den ser ut. Tyckte inte riktigt om 3G formen.

//Rob

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-12 20:23

macrumors.com Säger att det är den nya A4 som finns i iPad och man har också kommit fram till att skärmen verkar ha högre upplösning på skärmen än nuvarande.

engadget säger samma sak. A4 processor.

Apple "uppfann" ju inbyggd chat-kamera på datorer. Att dom klämmer in en på Iphone är ju helt logiskt - det var säkert en punkt på första Iphone-skissen.

Fast var det inte en hel del argument mot en chat-kamera i diskussionen kring iPad?

Ursprungligen av draags:

Fast var det inte en hel del argument mot en chat-kamera i diskussionen kring iPad?

Jo, men många menade att kritiken var delvis obefogad, har man bara iPaden i en hyfsat upprätt vinkel behöver det inte bli en kamera rakt in i näshåren utan att det borde se rätt ok ut.

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, men många menade att kritiken var delvis obefogad, har man bara iPaden i en hyfsat upprätt vinkel behöver det inte bli en kamera rakt in i näshåren utan att det borde se rätt ok ut.

Ja och jag var en av de som la fram det argumentet

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-13 10:52

Jag har redan sen innan bestämt att jag ska köpa nästa iPhone. När bilderna på denna läckte ut så var det ju inte så svårt. Så himla snygg..
Jag tyckte min var snygg innan denna kom. Men jisses.. Denna är riktigt nice..

Vad gäller mjuk/hårdvara så är det ju aldrig fel om den är bättre. Dock så är jag ganska nöjd med min men visst den får ju gärna bli lite snabbare, bättre kamera men framförallt bättre upplösning i displayen.

Verkar som om den "nya" prototypen i Vietnam kör OS 4 trots allt:

New iPhone in Vietnam spotted running iPhone OS 4? -- Engadget

Man kan vara rasande i arbetet. Det handlar inte direkt om att ta saker personligt eller inte.

Oavsett om han vänder detta till något positivt så kan jag nog ändå tänka mig att detta diskuteras och dissikeras ner i minsta beståndsdel hos Apple just nu.

Sen om Jobs ser på livet annorlunda nu och tar saker mer med ett leende må hända vara sant men blir det för många axelryckningar lär vi snart se en ny Chef för Apple.

Jag tror nog Jobs är såpass mogen att han kan vara rasande på jobbet men lämna det humöret kvar på jobbet när han ska hem och vara privat.

Ursprungligen av draags:

Jag tror nog Jobs är såpass mogen att han kan vara rasande på jobbet men lämna det humöret kvar på jobbet när han ska hem och vara privat.

Nu börjar vi drifta OT men jag kan inte låta bli att ta upp detta för jag läste precis en epost-konversation mellan Steve Jobs och Ryan Tate på Gawker Media (som äger Gizmodo och därmed redan är i hyfsat konflikt med Apple).

Oavsett vad man tycker om åsikterna så måste man ge en eloge till Jobs för hur sansat, tydligt och moget svarar Tate som istället framstår som en gällig, otålig barnrumpa som inte kan argumentera, har sakfel och försöker provocera.

Ursprungligen av Adrian B:

Oavsett vad man tycker om åsikterna så måste man ge en eloge till Jobs för hur sansat, tydligt och moget svarar Tate som istället framstår som en gällig, otålig barnrumpa som inte kan argumentera, har sakfel och försöker provocera.

Steve Jobs är ett proffs och visar aldrig utåt sin frustration eller ilska.

Ursprungligen av draags:

Steve Jobs är ett proffs och visar aldrig utåt sin frustration eller ilska.

och framförallt står han ju och blåljuger i sista svaret
"You are missinformed. No one kicked in any doors. You're believeing in alot of errorneus blogger reports".

Det här säger han altså till en kille som är arbetspolare med snubben som fick sitt hem raidat.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-18 07:39
Ursprungligen av PeeMaN:

och framförallt står han ju och blåljuger i sista svaret
"You are missinformed. No one kicked in any doors. You're believeing in alot of errorneus blogger reports".

Det här säger han altså till en kille som är arbetspolare med snubben som fick sitt hem raidat.

Är det någon som verkligen vet sanningen?

Vi "tror" ju också på bloggrapporter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-18 08:42
Ursprungligen av PeeMaN:

och framförallt står han ju och blåljuger i sista svaret
"You are missinformed. No one kicked in any doors. You're believeing in alot of errorneus blogger reports".

Det här säger han altså till en kille som är arbetspolare med snubben som fick sitt hem raidat.

Jag tror inte han ljuger. Polisen gjorde en husrannsakan men är vi verkligen säkra på att de slog in dörren? Det vet vi bara genom gizmodos blog som överdriver lätt. Precis som med deras svar till Apple när de begärde prototypen tillbaka så skrev gizmodo inte heller hela deras svar till Apple. Det kom först fram när handlingarna släpptes förra veckan.

//Rob

Ursprungligen av PeeMaN:

och framförallt står han ju och blåljuger i sista svaret
"You are missinformed. No one kicked in any doors. You're believeing in alot of errorneus blogger reports".

Det här säger han altså till en kille som är arbetspolare med snubben som fick sitt hem raidat.

Men du menar att du vet sanningen eftersom du påstår att han blåljuger? Du *vet* att det fysisk sparkades in en dörr?

Jag är inte insatt i just den detaljen, men jag förstår inte varför han skulle "blåljuga" om just den biten. Kan det inte vara så att det aldrig sparkades in några dörrar?

Ursprungligen av Adrian B:

Men du menar att du vet sanningen eftersom du påstår att han blåljuger? Du *vet* att det fysisk sparkades in en dörr?

Jag är inte insatt i just den detaljen, men jag förstår inte varför han skulle "blåljuga" om just den biten. Kan det inte vara så att det aldrig sparkades in några dörrar?

Well, jag har ju bara läst mig till hans egna uttalanden och Gizmodos version.
Sparka in dörren i det här fallet är ju bildligt talat, att de bröt upp dörren och tog sig in. Och det var ju enligt hans egen utsaga det som hände. Men jag vet inte, han ljuger ju säkert. För Steve är ju världens ärligaste människa...

Återigen visar du din mindre romantiska sida där du tar Steve i försvar i vått och torrt, det är tråkigt då du i övrigt är ganska kritisk och trevlig att diskutera med.

Ursprungligen av PeeMaN:

...där du tar Steve i försvar i vått och torrt...

Ursäkta att jag hoppar in i er lilla debatt, men...

Att ifrågasätta den ena sidans argument, är inte automatiskt samma sak som att man försvarar andra sidan "i vått och torrt".

Det enda han gör är att ifrågasätta hur du kan vara så tvärsäker på att Jobs ljuger. Han säger ju t.o.m att han inte är insatt. Detta kan väl knappast kallas att "försvara i vått och torrt". Jag tycker att ditt inlägg snarare visar på att du drar lite förhastade slutsatser, och kanske har lite förutfattade meningar om Adrian.

Ursprungligen av PeeMaN:

Återigen visar du din mindre romantiska sida där du tar Steve i försvar i vått och torrt, det är tråkigt då du i övrigt är ganska kritisk och trevlig att diskutera med.

Det gjorde han väl inte? Det enda han säger är att vi inte vet om Steve ljuger i detta fall eller inte. Utan det står ord mot ord här. Steves ord mot Gizmodos. Personligen tror jag att sanningen oftast ligger nånstans mittemellan när två parter inte är överens. Så i detta fall sparkades in dörren in men när dörren väl öppnades så tryckte dom sig säkert in i lägenheten på det underbara sätt som poliser bara kan

Ursprungligen av PeeMaN:

Sparka in dörren i det här fallet är ju bildligt talat, att de bröt upp dörren och tog sig in.

Öh, nej det var inte bildligt, du har ju inte ens läst vad Tate skrev till Jobs. Han skrev att hans kollega hade fått dörren insparkat BOKSTAVLIGEN.

And I don't like Apple's pet police force literally kicking in my co-workers' doors.

Varpå Jobs då svarade:

You are so misinformed. No one kicked in any doors. You're believing a lot of erroneous blogger reports.

Ursprungligen av PeeMaN:

Återigen visar du din mindre romantiska sida där du tar Steve i försvar i vått och torrt, det är tråkigt då du i övrigt är ganska kritisk och trevlig att diskutera med.

Fast det handlar ju inte om det. De handlar om att du påstår - utan grund uppenbarligen - att Jobs "blåljuger" eftersom du å din sida hugger på minsta lite skäl att försöka kritisera och klaga på Apple och Jobs vilket till slut blir oerhört tröttsamt.

Här har vi en historia med en så kallad journalist som beter sig som en omogen skitstövel direkt till VD:n för ett stort företag som i sin tur svarar ytterst sansat och hövligt. Vad man än tycker om Jobs och hans produkter så kan man hålla med om det. Men din vinkel blir ändå att hitta på att Jobs "blåljuger". Vem är det som har en väldigt vinklad syn på saker och ting egentligen?

Jag försvarar inte Jobs (eller Apple för den delen) i vått och torrt. Om du inte läste forumet som fan läser bibeln så skulle du veta det.

Har du sett mig en enda gång tala mig varm om den nyckfulla process med oklara regler som styr vilka program till App Store?

Däremot förklarar jag gärna hur Jobs och Apple tänker och fungerar när folk inte förstår det. Eller när folk inte förstår hur marknaden fungerar.

Jag påstod inte ens att Jobs talade sanning i detta fall, jag bara frågade hur du kunde veta vad du påstod och frågade om det möjligen kunde vara så att någon dörr aldrig BOKSTAVLIGEN sparkades in som Tate påstod och som Jobs opponerade sig mot. Och att jag inte förstod varför han skulle ljuga ihop ett sådant påstående. Dvs just den detalj du hängde upp dig på.

Problemet med din argumentering är att du uttalar sig självsäkert vitt och brett om saker du inte har koll på själv. Det reagerar jag på.

Lite reflektioner på ditt inlägg Adrian...

Jag läste hela inlägget. Men problemet är att "kicking in doors" inte innebär "sparka in dörren", även om han säger att det är bokstavligt. Det är som när vi i sverige säger att "jag slog in dörren". Det innebär ju inte att man ställer sig och matar slag med knytnäven liksom. Att jag hugger på minsta lilla skäl att kritisera Apple och Jobs känner jag är en lika stor överdrift som du tycker det är när jag säger att du försvarar de samma i alla lägen.

Jag kan hålla med om att journalisten förvisso spårar ur en del, men å andra sidan slingrar sig Jobs, och jag hävdar fortfarande att han uttalar sig om något där journalisten vet mer än honom i frågan. Nämligen huruvida någon "sparkade in dörren" (bröt sig in) i hans kollegas lägenhet. Det är att blåljuga i mina ögon.

En annan ganska intressant sak är att du tar på dig uppgiften att förklara för människor "hur Jobs och Apple tänker och fungerar när folk inte förstår det". Jisses!
Hur Apple tänker och fungerar är det nog få människor utanför väggarna som är djupt medvetna om. Hade fallet varit så hade vi förmodligen sett andra företag med betydligt starkare konkurrerande produkter.

Jag uttalar mig vitt och brett om saker jag anser mig ha läst mig till och skapat mig en åsikt om, som i det här fallet...

För att inte hamna off-topic igen kan vi ju fortsätta den här samtalet i ett PM, bara att svara om du känner för det.

Bevaka tråden