Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om fjärde generations iPhone

Tråden skapades och har fått 702 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-25 12:40
Ursprungligen av Zimmerman:

Så Japanerna hänger inte med i svängarna :-)? Litauen klår Japan? Eller hoppade Japan över 3G?

De var först med att testa, men vad jag vet har de ej släppt något för kund än.

In February 2007, the Japanese company NTT DoCoMo tested a 4G communication system prototype with 4x4 MIMO called VSF-OFCDM at 100 Mbit/s while moving, and 1 Gbit/s while stationary. NTT DoCoMo completed a trial in which they reached a maximum packet transmission rate of approximately 5 Gbit/s in the downlink with 12x12 MIMO using a 100 MHz frequency bandwidth while moving at 10 km/h,[16] and is planning on releasing the first commercial network in 2010.

Ingen har nämnt något om 4G nätet, kanske Apple är lite före sin tid och tror att videosamtal kan komma tillbaka när kraften i nätet finns..?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-24 22:01
Ursprungligen av rosen888:

Ingen har nämnt något om 4G nätet, kanske Apple är lite före sin tid och tror att videosamtal kan komma tillbaka när kraften i nätet finns..?

Det tror jag inte på. Apple sparar alltid något för framtida versioner av iPhone. Men den angörande punkten är att G4 nätet kommer att börjas byggas ut i USA först nästa år. Apple kommer kanske att stödja det först nästa år eller över nästa år. G4 nätet är fortfarande rätt dåligt utbyggt inte bara i USA men över hela europa. Jag tror endast Syd Korea och Japan har ett bra G4 nät.

//Rob

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-25 11:42

Det skulle vara kul men jag tror tyvärr att nya iphone inte är en "4G" telefon då det knappt finns några nät i USA eller Europa. iPhone som kommer nästa år är nog en 4G.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-25 11:58

Verizon har ett nät som baseras på CDMA. Medan AT&T och nästan alla andra länder använder GSM.

//Rob

Är vi inte på väg off-topic nu? Vi skulle väl diskutera den nya iPhonen och inte de olika UMTS, CDMA-2000, LTE nätverken runt om i världen:)

När iPhone får 4G chip beror väl lite på när de blir tillräckligt strömsnåla. Var det inte det som gjorde att den första iPhonen inte fick 3G, för att det skulle påverka batteritiden för mycket?

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-25 20:39

Jag tror mer på något 3G-kort variant som klarar mer än 7,2 som 3GS klarar idag.

Underbart att den härliga mänskliga faktorn kom ikapp apples säkerhets-rutiner. Jag tycker Iphonen ser riktigt sjysst ut och gillar att den blivit "rakt" i kanterna. Tror inte att den kommer glida lika lätt ur händerna som de tidigare modellerna.... OM slutprodukten nu kommer att se ut som prototypen.

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2010-04-27 14:01

Om det som Capeman säger, visade sig var fejk, hur kommer det sig då enligt Gizmodo att Apple själva ville komma och hämta upp telefonen?

Ursprungligen av Emil D:

Om det som Capeman säger, visade sig var fejk, hur kommer det sig då enligt Gizmodo att Apple själva ville komma och hämta upp telefonen?

Vad är det som eventuellt skulle kunna visa sig vara fejk?

Om man svarar på någonting som sagts långt tillbaka i tråden, så är det jättebra om man använder "Citera"-funktionen, så att alla lätt kan se vad man syftar på.

/Mod

Ursprungligen av Emil D:

Om det som Capeman säger, visade sig var fejk, hur kommer det sig då enligt Gizmodo att Apple själva ville komma och hämta upp telefonen?

Jag har ingen aning om vad jag har sagt. Men ett tag, INNAN Gizmodo publicerade allt om iPhone, då var det ett tag tal om att de första bilderna som Engadget publicerade var fejkade. Men eftersom du inte citerar mig så vet jag inte riktigt vad det handlar om...? Tänk på att tråden är elva sidor lång... Mycket har sagts och mycket har hunnit ändra sig.

Kameran ska enligt rykten vara 5 Mpixel: Next Generation iPhone to Use 5-Megapixel Camera?

Detta var rykten om 5 Mpixel i luften redan inför iPhone 3GS men då sas det att nästa iPhone skulle få 3,2 Mpixel och att 5 Mpixel skulle vara till någon annan produkt, vilket ju aldrig hände.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-29 15:58

5-megapixlar räcker bra!

Även om man sett bilder och video från nya Nokia N8 med 12 megapixel så tycker jag inte att det tillför så mycket mer än att bilderna blir väldigt stora. Här hänger det ju mycket på objektiven och om vi ska gå på Gizmodos bilder av kommande iphone så ser ju objektivet ungefär likadant som dagens model. Jag tycker vi får trevliga bilder från iphone med hjälp av alla program.

Apple har inte alltid det bästa och det senaste men det är andra detaljer som gör att man har köpt en iPhone och kommer att köpa den nya. Det är nämligen hur man använder iPhone OS som har övervägt bristerna i hårdvaran.

Senast redigerat 2010-04-29 21:03
Ursprungligen av what:

5-megapixlar räcker bra!

Absolut. Jag tror 4-5 Mpixel är "sweet spot" för kameror av den här storleken där begränsningarna i optik mm gör det svårt att dra nytta av så mycket mer, plus att det räcker tillräckligt långt för att användas för att göra papperskopior av hög kvalité.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-02 19:58

Senaste ryktet är ju att front kameran endast kommer att fungera med en wifi anslutning då At&t nät inte kommer att klara belastningen av några videosamtal.

At&t kunder kan ju inte använda iPhones som modem och det verkar som iPad 3g inte heller klarar att hålla lika hög kvalitet på videos och annat som belastar nätet.

Om frontkameran inte blir en riktig videosamtals kamera så blir jag i allfall besviken, Men tänkbara applikationer är ju skype eller gtalk med video eller varför inte MSN men det skulle vara shysst om det gick att ringa en annan iphone eller en annan video-telefon också.

Vad tror ni och vad har ni läst om detta?

Ursprungligen av what:

Senaste ryktet är ju att front kameran endast kommer att fungera med en wifi anslutning då At&t nät inte kommer att klara belastningen av några videosamtal.

At&t kunder kan ju inte använda iPhones som modem och det verkar som iPad 3g inte heller klarar att hålla lika hög kvalitet på videos och annat som belastar nätet.

Om frontkameran inte blir en riktig videosamtals kamera så blir jag i allfall besviken, Men tänkbara applikationer är ju skype eller gtalk med video eller varför inte MSN men det skulle vara shysst om det gick att ringa en annan iphone eller en annan video-telefon också.

Vad tror ni och vad har ni läst om detta?

Frågan är om detta gäller i hela världen eller bara hos AT&T (och andra snikna operatörer)?

Det är kanske en begränsning som finns från början, men sedan upphör. Ungefär som att det kommer att gå att göra VoIP-samtal över 3G i och med iPhone OS 4.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-02 20:33
Ursprungligen av Adrian B:

Frågan är om detta gäller i hela världen eller bara hos AT&T (och andra snikna operatörer)?

Det är kanske en begränsning som finns från början, men sedan upphör. Ungefär som att det kommer att gå att göra VoIP-samtal över 3G i och med iPhone OS 4.

Det brukar gälla hela världen när ATT är inblandade.

USA = Hela världen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-02 20:49
Ursprungligen av zappee:

Det brukar gälla hela världen när ATT är inblandade.

USA = Hela världen.

Stämmer inte helt. Tethering fungerar nästan överallt men inte i USA med AT&T.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-02 21:12
Ursprungligen av Robo-X:

Stämmer inte helt. Tethering fungerar nästan överallt men inte i USA med AT&T.

//Rob

Jo, men det aktiverades inte direkt... utan efterhand.

Ursprungligen av zappee:

Jo, men det aktiverades inte direkt... utan efterhand.

Hur lång tid dröjde det för Telia att aktivera tethering/internetdelning? Har det någonsin *inte* fungerat hos Telia? Jag har för mig att det har funnits sedan iPhone OS 3 kom ut åtminstone, men jag är lite osäker på när det kom...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-02 23:43
Ursprungligen av Adrian B:

Hur lång tid dröjde det för Telia att aktivera tethering/internetdelning? Har det någonsin *inte* fungerat hos Telia? Jag har för mig att det har funnits sedan iPhone OS 3 kom ut åtminstone, men jag är lite osäker på när det kom...

Jag är ganska säker att tethering fungerade från dag 1 med Telia i och med iPhone OS 3.

Ursprungligen av joakimo:

Jag är ganska säker att tethering fungerade från dag 1 med Telia i och med iPhone OS 3.

Japp, funkade direkt för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-03 07:15
Ursprungligen av Adrian B:

Hur lång tid dröjde det för Telia att aktivera tethering/internetdelning? Har det någonsin *inte* fungerat hos Telia? Jag har för mig att det har funnits sedan iPhone OS 3 kom ut åtminstone, men jag är lite osäker på när det kom...

Ja, men det gick att tethra innan OS 3. Men programmen blev borttagna p.g.a AT&T och sen i OS 3 blev det tillåtet för alla utom AT&T

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-03 08:41
Ursprungligen av zappee:

Ja, men det gick att tethra innan OS 3. Men programmen blev borttagna p.g.a AT&T och sen i OS 3 blev det tillåtet för alla utom AT&T

Nu ska vinte börja vrida på det. Tethering funktionen kom i och med iPhone OS 3 och fungerade i många länder utom USA p g a just AT&T.

Om det nu fanns tethering program för iPhone os 2 som Apple stoppade kan vara p g a att de använde privata APIs eller stred mot reglerna.

Visst har AT&T mycket att säga till men de bestämmer inte vilka funktioner som kommer att finnas och vilka inte. Och det har bevisats i och med tethering funktionen i iPhone os 3.

//Rob

Ursprungligen av zappee:

Ja, men det gick att tethra innan OS 3. Men programmen blev borttagna p.g.a AT&T och sen i OS 3 blev det tillåtet för alla utom AT&T

Fast nu är du ute efter något annat än det vi snackar om. Officiellt stöd för tethering kom i iPhone OS 3 och enligt vad jag och flera andra minns så fick vi det direkt hos åtminstone Telia här i Sverige.

Därmed stämmer inte ditt påstående ovan när du skrev "Jo, men det aktiverades inte direkt... utan efterhand."

Det aktiverades direkt det fick officiellt stöd.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-03 18:54
Ursprungligen av Adrian B:

Fast nu är du ute efter något annat än det vi snackar om. Officiellt stöd för tethering kom i iPhone OS 3 och enligt vad jag och flera andra minns så fick vi det direkt hos åtminstone Telia här i Sverige.

Därmed stämmer inte ditt påstående ovan när du skrev "Jo, men det aktiverades inte direkt... utan efterhand."

Det aktiverades direkt det fick officiellt stöd.

Officiellt och officiellt, appen godkändes men togs sedan bort p.g.a AT&T

Ursprungligen av zappee:

Officiellt och officiellt, appen godkändes men togs sedan bort p.g.a AT&T

Nu talar ni om olika saker. Som Adrian säger, OS stöd för internetdelning kom i och med 3.0 och det fanns i Telias telefoner direkt.

Appen som du talar om kom före 3.0

Ursprungligen av zappee:

Officiellt och officiellt, appen godkändes men togs sedan bort p.g.a AT&T

Det är precis som BlackSmp, två olika saker. Det ena var en app som slank igenom Apples kontroll, men försvann senare. Det andra är officiellt stöd från Apple som en funktion inbyggd direkt i iPhone OS och med stöd från teleoperatörerna.

Bevaka tråden