Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om fjärde generations iPhone

Tråden skapades och har fått 702 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

I princip så låter det rätt intressant men vilka sociala media ska stödjas? Twitter låter ju bra men hur är det med Bloggy och andra inte lika spridda media? Eller Buzz?

Vilka media man ska följa ska ju vara valfritt. Men Facebook, Twitter och Flickr är ju att föredra. Blev helt såld på SE Timescape när jag såg det. Helt underbart!

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-04-12 08:21
Ursprungligen av korthoga:

Att säga att kameran är en av de bättre säger nog mer om dig än andra telefoners kameror. iPhonen tar utan tvekan sämre bilder än min gamla SE k850i. Frågan är om inte min gamla SE k750i från 2004 också tog bättre bilder.

Jag vill själv inte heller ha en massa knappar på telefonen men överväger funktionen. Har märkt av behovet av en svara knapp nu i vinter då man haft vantar på sig. Man kan helt enkelt inte svara i telefonen utan att ta av sig handskarna. Sen pratar man kanske i fem minuter och när man ska lägga på igen så måste man av med handsken igen. Att sätta två knappar till att lägga på samt svara skulle inte jag vara emot.

Lägger man iPhonen vid sidan om SE X10 är iPhonen rent utsagt ful! Sen håller säkert långt ifrån alla inte med om det. Men jag tycker så. Sen när det gäller nytänkandet till X10 så står man där med hakan nere och blir imponerad. Det behövs verkligen en uppdateringen av firmwaren till iPhonen och det nu! Fast det är en annan diskussion...

Det kvittar vilken gäll signal jag använder, de är inte tillräckligt högljudda. Räcker faktiskt med att man vistas i centrala Stockholm för att man inte ska höra att det ringer. Ring till dig själv, sätt volymen på högsta volym och sätt sen telefonen stående på ovansidan av din arm så förstår du nog vad jag menar. Högtalaren är helt felplacerad och ljudet stängs inne i telefonen på grund av dess placering.

Visst är det bra med en knapp som man kan stänga av ringsignalen på. Det som är dumt är att jag allt för många gånger utan avsikt råkat stänga av ringsignalen.

Jag tycker faktiskt att kameran är bra! Min sambo har en SE med 8.1mp och visst när blixten behövs blir ju bilderna mycket bättre, men annars tycker jag inte det är nån direkt skillnad...

På vintern svarar och lägger man ju på med tungan, eventuellt näsan. Smidigt, så tvättar man skärmen samtidigt

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-10 09:24

Mockup...

Ursprungligen av kainen:

Mockup...

Så kommer den garanterat inte att se ut, vilket är skönt.

Tvåfärgad front var inte alls snyggt. Alldeles för skarpa kanter. Annars är ju mockupen välgjord, i och för sig.

Att behålla hela fronten som svart glas och sen köra baksidan som alu hade jag tyckt varit snyggt. Men så blir det inte heller, eftersom det minskar radio-prestandan.

Hmm.. man kanske skulle ta en runda in i Cinema 4D och komma med ett eget förslag?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-04-10 09:26

Riktigt snyggt, iPhone Pro :). Akta så man inte skär sig i örat...

(var e front kameran?)

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-10 10:19

Jag gillar baksidan på denna mockup:

Om man tar fronten från den första, lägger dit en kamera och har svart glas över hela. Sedan tar man baksidan från denna... smask!

Hehe... ok, det var typ en sån variant jag tänkte bygga! Nu slapp jag det...

Men jag tror det svarta i toppen skulle behöva vara större...

Men då är vi nästan tillbaka på ruta ett- original-iPhonen.

Jag är rätt säker på att prestanda prioriteras.

Jag tror att nästa iPhone fortfarande kommer ha en baksida i plast.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag tror att nästa iPhone fortfarande kommer ha en baksida i plast.

Av antenn-skäl? Alltså för att inte riskera att skärma av signalen i inödan. Eller av andra skäl?

Ursprungligen av Adrian B:

Av antenn-skäl? Alltså för att inte riskera att skärma av signalen i inödan. Eller av andra skäl?

Av antenn-skäl främst ja, sen mins jag mycket väl att den första iPhone jag hade var som en tvål när man skulle dra fram den ur fickan.

Man drar ju inte fram en iPad på samma sätt.

Sen tror jag väl att man bytte till plastskal på grund av den ekonomiska biten? Lite osäker på det, men dom ville väl sänka priset kraftigt på iPhone.

Ursprungligen av Patrik D:

Av antenn-skäl främst ja, sen mins jag mycket väl att den första iPhone jag hade var som en tvål när man skulle dra fram den ur fickan.

Jo, iPhone 2G är verkligen hal, stor skillnad mot plasten på de senare modellerna (vilket är lite lustigt, för tittar man bara på dom så ser plasten blankare och halare ut, men när man håller i den är det tvärtom).

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-11 16:10
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, iPhone 2G är verkligen hal, stor skillnad mot plasten på de senare modellerna (vilket är lite lustigt, för tittar man bara på dom så ser plasten blankare och halare ut, men när man håller i den är det tvärtom).

Jag har inte hållt i 2G men tycker 3G är hal som tusan och jag vet inte hur många gånger jag har varit nära eller har tappat den, nu har jag skydd på och vilken skillnad men hoppas man kan slippa det i nästa generations iPhone.

Ursprungligen av what:

Jag har inte hållt i 2G men tycker 3G är hal som tusan och jag vet inte hur många gånger jag har varit nära eller har tappat den, nu har jag skydd på och vilken skillnad men hoppas man kan slippa det i nästa generations iPhone.

Ja, 3G/3GS är också rätt hal (speciellt i fickor, vet inte hur många gånger min åkt i golvet), men i handen är faktiskt 2G ännu värre.

En ruggad baksida vore mycket bättre, likt Sony Ericsson haft på vissa mobiler. Men det kanske är andra problem med det (som damm och smuts), vad vet jag...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-04-10 15:05

Då får man hoppas att det inte är en plast som spricker...eller har de fixat det redan på 3GS?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-04-10 18:12

korthoga: Det måste vara nåt fel med din telefon. Jämför jag min första iPhone 2G med 3GS så är det en jäkla skillnad på ringsignalsvolym. Har inte haft nåt problem att inte höra signalen. Håller dock med att man bör inte kunna hålla för högtalaren helt.

Jag hoppas att nya Iphone har en sådan där smart matt plast som känns både hård och mjuk - mikroräfflad...finns på kulspetspennor t.ex. Svart sådant material är sanslöst snyggt och praktiskt. Bra grepp (det är därför det finns på pennor), matt är snyggt/blankt ät kitch, inga fläckar, "repfri" (repor "försvinner" i fraktalräfflorna). Det är ett genialt material som jag inte vet vad det heter - måste vara billigt att framställa när det finns på t.ex. pennor. Har Ives och gänget missat detta material helt? Det är en modifierad/behandlad plast som känns organisk. Klockren syntet för ändamålet.
Jag tror förresten jag sett telefoner i detta material. Ett asiatiskt märke tror jag. Svart blir sanslöst vacker SVART. Djupt. Reflekterar nästan inget ljus alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 18:55
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag hoppas att nya Iphone har en sådan där smart matt plast som känns både hård och mjuk - mikroräfflad...finns på kulspetspennor t.ex. Svart sådant material är sanslöst snyggt och praktiskt. Bra grepp (det är därför det finns på pennor), matt är snyggt/blankt ät kitch, inga fläckar, "repfri" (repor "försvinner" i fraktalräfflorna). Det är ett genialt material som jag inte vet vad det heter - måste vara billigt att framställa när det finns på t.ex. pennor. Har Ives och gänget missat detta material helt? Det är en modifierad/behandlad plast som känns organisk. Klockren syntet för ändamålet.
Jag tror förresten jag sett telefoner i detta material. Ett asiatiskt märke tror jag. Svart blir sanslöst vacker SVART. Djupt. Reflekterar nästan inget ljus alls.

Vet precis vad du menar. Vissa skal till iPhonen är byggda av detta. Minns inte heller namnet men helt med på ditt spår. Det eller kolfiber vore mums!

Ursprungligen av 20hz:

Vet precis vad du menar. Vissa skal till iPhonen är byggda av detta. Minns inte heller namnet men helt med på ditt spår. Det eller kolfiber vore mums!

Jag har ett sånt skal, och dom drar till sig otroligt mycket damm, som är himla svårt att få bort, kanske därför dom valde bort det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-10 19:16
Ursprungligen av Patrik D:

Jag har ett sånt skal, och dom drar till sig otroligt mycket damm, som är himla svårt att få bort, kanske därför dom valde bort det?

Ah, iof inte omöjligt nej.

Hmmm...mina pennor i materialet jag menar drar inte till sig ett enda dammkorn. Det är liksom glatt...men man får ändå bra grepp. Det verkar stöta bort allt - inget fastnar; inget damm, inga fingeravtryck, inga repor. Materialet är sanslöst fantastiskt.
Det är möjligt att det blir blanka/glansiga ytor i materialet om det nöts mycket just där - efter en tid alltså - att mikrorefflorna nöts bort där. Isåfall förstår jag att Apple sågat materialet.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag har ett sånt skal, och dom drar till sig otroligt mycket damm, som är himla svårt att få bort, kanske därför dom valde bort det?

Ursprungligen av Zimmerman:

Hmmm...mina pennor i materialet jag menar drar inte till sig ett enda dammkorn. Det är liksom glatt...men man får ändå bra grepp. Det verkar stöta bort allt - inget fastnar; inget damm, inga fingeravtryck, inga repor. Materialet är sanslöst fantastiskt.
Det är möjligt att det blir blanka/glansiga ytor i materialet om det nöts mycket just där - efter en tid alltså - att mikrorefflorna nöts bort där. Isåfall förstår jag att Apple sågat materialet.

Kanske inte är samma material isåfall.

En liten tanke:

Hur lång tid tar det för en iphone användare att ringa 112 på sin iphone? 5 sekunder?

Hur lång tid tar det för en iphone användare att ringa 112 på någon annans iphone? 10sekunder?

Hur lång tid tar det för en icke iphone användare att ringa 112 på en iphone? Kan ta precis hur lång tid som helst, 5 min?

Ett problem?
kan man hoppas på en förbättring i G4?

Ursprungligen av kalle94:

En liten tanke:

Hur lång tid tar det för en iphone användare att ringa 112 på sin iphone? 5 sekunder?

Hur lång tid tar det för en iphone användare att ringa 112 på någon annans iphone? 10sekunder?

Hur lång tid tar det för en icke iphone användare att ringa 112 på en iphone? Kan ta precis hur lång tid som helst, 5 min?

Ett problem?
kan man hoppas på en förbättring i G4?

Hur lång tid tar det för en iphoneanvändare att ringa 112 på en SE X10 eller HTC Desire?

Det är väl inget specifikt för iphone?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-11 20:42

Jag hoppas på aluminiumdesign á la Macbook Unibody. Att det skulle störa sändare osv köper jag inte, HTC Legend är ju arbetad ur ett stycke aluminium och den har inga problem med varken 3G, GPS eller WiFi-signal.

Jag tycker det är konstigt att Iphone inte har varit aluminium hela tiden. Skumt. Jag köper inte heller att det skulle vara något problem med mottagning/sändning - precis som Apple inte skulle fixa en sådan detalj (!).
Så - nya modellen blir nog unibody alu. Allt Apple gör nuförtiden går den vägen. Även Macbook är snart unibody alu. Plast är helt ute utom i detaljer etc. Alu har en recyklemöjlighet som är bra. Alu är en fantastisk metall. Fanns den inte i naturen så skulle människan lägga ner biljarders biljarder på att försöka syntetisera fram något liknande. :-D.

Ursprungligen av CEk:

Jag hoppas på aluminiumdesign á la Macbook Unibody. Att det skulle störa sändare osv köper jag inte, HTC Legend är ju arbetad ur ett stycke aluminium och den har inga problem med varken 3G, GPS eller WiFi-signal.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tycker det är konstigt att Iphone inte har varit aluminium hela tiden. Skumt. Jag köper inte heller att det skulle vara något problem med mottagning/sändning - precis som Apple inte skulle fixa en sådan detalj (!).

Fast det är väl mer än en detalj, det är ju fysikaliska principer. Det är också varför iPhone 2G hade en bred gummidel på baksidan, varför iPad 3G har en gummidel och varför iPad wifi har dålig mottagning.

Jo, men varför fixar inte Apple biffen när andra gör det? Det finns en hel del telefoner i aluminium.

Ursprungligen av Adrian B:

Fast det är väl mer än en detalj, det är ju fysikaliska principer. Det är också varför iPhone 2G hade en bred gummidel på baksidan, varför iPad 3G har en gummidel och varför iPad wifi har dålig mottagning.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, men varför fixar inte Apple biffen när andra gör det? Det finns en hel del telefoner i aluminium.

Men ingen annan fixar biffen att ha en telefon helt i aluminium, utan alla har som iPhone 2G en plastdel för att kunna ha mottagning. Kolla tex den tidigare nämnda HTC Legend:

Så visst skulle Apple kunna köra aluminium, men inte hela baksidan (tyvärr).

Nej, klart man inte kan kapsla in en antenn bakom metall. Denna lösning ser ju snygg ut. Jag tror nästa Iphone är en unibody alu - med en lösning ungefär som denna som du visar.

Ursprungligen av Archangel:

Men ingen annan fixar biffen att ha en telefon helt i aluminium, utan alla har som iPhone 2G en plastdel för att kunna ha mottagning. Kolla tex den tidigare nämnda HTC Legend:

Så visst skulle Apple kunna köra aluminium, men inte hela baksidan (tyvärr).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-12 22:19

Ja, tror också på nåt liknande. Varför inte med samma aluminiumnyans på plast/gummidelarna, skulle nog bli snyggt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, klart man inte kan kapsla in en antenn bakom metall. Denna lösning ser ju snygg ut. Jag tror nästa Iphone är en unibody alu - med en lösning ungefär som denna som du visar.

Bevaka tråden