- Hunter78
- Medlem ●
- Malmö
Allt är taget från CS papperstidning!!
I dagens Computer Sweden tidning står det en stor artikel att dagens tidningsbyråer SLÄNGER bort Macen mot PC på löpande band.
Tidningar som Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Finns det planer på att överge Mac för gått och bara vara en ren Pc byggd tidning. Mittmediakoncernern utreder om man också ska gå över helt till pc.
I de stora tidningar Dagens Nyheter, Sydsvenskan, GTPosten är det redan näst intill total dominans av Pc m.m. Utomlands körs det nästan uteslutande bara på Pc på tidningar påstår It chefen Daniel Lindén på Dagens Nyheter!
På idg kör man redan Pc där bland annat Macworld och Cap&Design producerat.
Enligt IT –chefen Harald som säger att det fungerar betydligt bättre med PC samt att det är mer pålitligt helt enkelt.
Koncernen Norrköpings tidning Ca 5-6 Tidningar är i full fart med att byta ut sina Mac mot PC. Norrköpings tidning It – Chef säger att det är mer ekonomiskt med PC plattformen än Mac.
Enligt GT-Posten IT chef Mikael Borgman kommer mac bara vara en ytterst liten grupp inom grafisk delen. It - Chefen menar att program utbudet är betydligt större på Pc och biligare att ha en plattform speciellt Pc.
Även Bonniers finns en pågående utredning att gå över till Nytt redaktionellt system (PC). Om Dagens nyheter resultat att gått övet till Pc vissas positivt så kommer även sydsvenskan att förmodligen att gå över till PC.
Enligt Beng Månsson så är fördelarna med Pc att det är enklare att uppgradera Pc än mac, samt att det är betydligt biligare. Sedan är det problem med en ny mac modell att oftast funkar inte kringutrustning med de nya modellerna av mac.
Samt att program utbudet är betydligt bättre på PC än mac.
Mittmediakoncernern kommer ha kvar Mac det vet jag. Till lika stor del som idag.
Är det första april nu igen eller??
"...PC är mer pålitligt..", "Chef säger att det är mer ekonomiskt med PC plattformen än Mac.", "fördelarna med Pc att det är enklare att uppgradera Pc än mac" och "oftast funkar inte kringutrustning med de nya modellerna av mac"
Dom måste ju skämta!!!???
Hur mycket kostar inte PeCe'arna när det gäller licensepengar till MS, anti-virus mjukvara för att inte tala om hur illa instabila PCar fortfarande är. Själv är jag en lyckligt lottad java hacker som jobbar på sparc/sol8 men det finns de här som har PeCe och som ständigt skriver tid på 'datastrul'...
/jensa
Jobbar själv på en tidning som slängt ut Macen för PC. Företagsledningen är nöjda, för det är billigare men alla driftsstopp och förseningar skyller de på personalen, inte på de instabila och krashande datorerna. Det är mer stressande att jobba med PC då man inte känner sig "säker". Det går inte ens att spara ner jobb på den interna hårddisken om servern går ner, då låser den ALLA datorer i nätverket. Så var det inte med Macen, då kunde man köra utan problem och spara jobbet för att sedan spara ner allt på servern. Fattar inte vad de håller på med!?
Dom kommer att få plöja ner en massa i pengar i utbildning av personal, samt inköp av redaktionsystem och hårdvara. Dessutom så kommer dom antagligen att nyanställa supportpersonal. Men visst, dom kommer säkert att tjäna på det i längden... Men frågan är hur många år behöver dom för att räkna hem vinsten? Mååånga år gissar jag. Sen hänger allt på den "oförutsedda" virusnotan.
Fast nu är det ju så att Apple inte ger dom något val egentligen. Dyra datorer som inte "går" att uppgradera, och övergången till OS X som också kräver nya program och utbildning av personal. Tidningar är vinstdrivande företag, dom gör vad dom tror är bäst för att tjäna pengar. På pappret så ser PC MYCKET billigare ut...
Dyra datorer som inte "går" att uppgradera
man kan få tag på en ny fräsch mac för strax under 6000kr. Köp en eMac
För de som vill ha det snabbaste men inte betala så mycket- köp the low end och hotta upp den med minnen etc, men för guds skull, köp inte "godis" från Apple. Köp minnen å sånt hos andra...
man kan få tag på en ny fräsch mac för strax under 6000kr. Köp en eMac
För de som vill ha det snabbaste men inte betala så mycket- köp the low end och hotta upp den med minnen etc, men för guds skull, köp inte "godis" från Apple. Köp minnen å sånt hos andra...
Ehum, även om eMac:en teoretiskt skulle fungera för tidningsproduktion så tror jag inte många tidningar har valt dom, och då på grund av skärmen. Fast någon som vet bättre får gärna rätta mig om jag har fel.
Ehum, även om eMac:en teoretiskt skulle fungera för tidningsproduktion så tror jag inte många tidningar har valt dom, och då på grund av skärmen. Fast någon som vet bättre får gärna rätta mig om jag har fel.
Fast då pratar man ju inte peze i "snikklassen" heller, de skärmarna som följer med suger ju om möjligt värre…
Fast då pratar man ju inte peze i "snikklassen" heller, de skärmarna som följer med suger ju om möjligt värre…
Mycket möjligt men det är inte så att man byter skärm för att man byter dator. Där jag jobbar köper vi en ny pc för kring 4000:-, utan skärm. Ett av argumenten kan jag tänka mig är att det ju faktiskt inte går att köpa en Mac (för en billigare penning) utan den inbyggda (påbyggda) skärmen. Då blir det G5 och en såpass dyr dator köper man inte till en vanlig *ursäkta* kontrosslav.
Dagens Media har standardiserat på eMac. Billiga och tillräckligt snabba. Helt i prisläge som PC men med Macens låga servicebehov. Det är i stort sett bara redigering som inte görs på eMac. Ja en del redigering görs faktiskt på den också. Det duger den till.
Jag har skrivit om detta tidigare i flertal sammanhang, och blivit i det närmaste kapad med fotknölarna.
Faktum är att inte ens de starkaste fästena för Mac längre är heliga.
I USA har förändringarnas vindar blåst långt tidigare än här i Svrige.
Tidningar,arkitektkontor,tryckare, pre-press, fotografer,mfl lämnar Maccen pga att PC inte är ett så dåligt alternativ längre . Att virusutbudet är större på Pc borde gynna att fler går över till Mac men så är inte fallet. Det en stor skara människor som lever på detta elände. Dessa it-gubbar rationaliserar inte bort sig själva.
Personlig reflextion:
Själv tittar jag inte längre på en bärbar Mac som alternativ. Idag kom Pc med Centrinos efterträdare med ännu längre batteritid och snabbare prosessorer, snabbare hårddiskar, 128Mb grafikkort, bättre skärmar, bättre upplösning,
till ett pris som är betydligt lägre än Apple.
Varför skall jag betala upp till 15000:- mer för en Apple 17" powerbook och som är sämre till det jag skall använda datorn till = bilder och bildbehandling?
Slutligen:Jag har kört Mac sedan 1992. Jag har kört bärbara PC sedan förra sommaren. Aldrig under gågna året haft ett problem med virus eller med systemet i sig själv.
Detta är ingen hyllning till PC, detta är ett års erfarenheter.
Mvh
Jag har skrivit om detta tidigare i flertal sammanhang, och blivit i det närmaste kapad med fotknölarna.
Faktum är att inte ens de starkaste fästena för Mac längre är heliga.
I USA har förändringarnas vindar blåst långt tidigare än här i Svrige.
Tidningar,arkitektkontor,tryckare, pre-press, fotografer,mfl lämnar Maccen pga att PC inte är ett så dåligt alternativ längre . Att virusutbudet är större på Pc borde gynna att fler går över till Mac men så är inte fallet. Det en stor skara människor som lever på detta elände. Dessa it-gubbar rationaliserar inte bort sig själva.
Personlig reflextion:
Själv tittar jag inte längre på en bärbar Mac som alternativ. Idag kom Pc med Centrinos efterträdare med ännu längre batteritid och snabbare prosessorer, snabbare hårddiskar, 128Mb grafikkort, bättre skärmar, bättre upplösning,
till ett pris som är betydligt lägre än Apple.
Varför skall jag betala upp till 15000:- mer för en Apple 17" powerbook och som är sämre till det jag skall använda datorn till = bilder och bildbehandling?
Slutligen:Jag har kört Mac sedan 1992. Jag har kört bärbara PC sedan förra sommaren. Aldrig under gågna året haft ett problem med virus eller med systemet i sig själv.
Detta är ingen hyllning till PC, detta är ett års erfarenheter.
Mvh
Nej, om man bara har Photoshop på datorn, och aldrig startar några andra program så spelar det väl ingen roll. Däremot tycker jag personligen att Windows är så jobbigt att jag aldrig skulle vilja jobba med det varje dag. Allt är jobbigt. Installera nätverksskrivare, koppla upp sig mot ett nätverk. Allt kräver mycket mekande och strul.
Hunter78s första inlägg =>> Svår konspiration???
miri =>> antiSwitcher???
...
Vart är världen på väg?
Mina stora arbetsstationer är och kommer att förbli Mac, dvs bilder på firewire hårddiskar,photoshoparbete stationärt, mm.
Filsökning, bränning , allt går smidigare.
mvh
Varför blir du glad för?
Jo för då kanske Apple Sverige plötsligt känner att marknaden sviker och att de kanske rapporterar det till Macen mekka i USA för att gör något åt det.
Tråkigt om det är som CS skriver. Under Appledagen beskrev Apple som sitt viktigaste mål att behålla de befintliga kunderna; tidningsredaktioner, grafisk bransch och media. I både Europa och USA skär Apple dessutom i sälj och marknadsföring, enligt CS igår. Undrar vad Apple har i kikaren!
Det räcker inte att Apple säger att de vill behålla sina Kunder inom tidningsredaktioner, grafisk bransch och media när man dag efter dag läser stor emigration från Mac till PC.
Det är bara typisk att Apple måste gå den absolut svåraste vägen och dyraste vägen.
Vad menas med att programutbudet är bättre på PC? Vad vill de använda för program då?
Apple låter verkligen marknaden försvinna mellan deras fingrar. De har helt enkelt inte lyckats komma åt IT-avdelningarna, som sitter med alla pengar. Det är väldigt synd.
Apple låter verkligen marknaden försvinna mellan deras fingrar. De har helt enkelt inte lyckats komma åt IT-avdelningarna, som sitter med alla pengar. Det är väldigt synd.
Marknaden är inte dummare än att dom köper det som (dom tror) utför samma arbete billigast. Det är enkel marknadsekonomi. Detta har inget att göra med Apples ageerande, möjligtvis deras prissättning och oviljan att ta fram kostnadseffektivare datorer.
Tråkigt om det är som CS skriver. Under Appledagen beskrev Apple som sitt viktigaste mål att behålla de befintliga kunderna; tidningsredaktioner, grafisk bransch och media. I både Europa och USA skär Apple dessutom i sälj och marknadsföring, enligt CS igår. Undrar vad Apple har i kikaren!
Appledagarna kändes som ett jättelikt resursslöseri för att övertyga dom som redan är övertygade. Nä, sänk priserna istället, ta fram billigare maskiner.
Som det är nu så känns det som om Macens dagar är räknade. OBS, då menar jag inte Apples dagar!!! Det är snarare Mac-konceptet som inte är konkurrenskraftigt längre. Detta sett ur ett rent marknadsekonomiskt perspektiv! Jag förstår IT-chefernas agerande, dom har ett ansvar inför styrelsen som i sin tur har ansvar inför aktieägarna. Kontentan av det hela om tio år spelar mindre roll idag när besluten skall tas. Kalkylen för PC ser helt enkelt mycket bättre ut.
Jag tror, om jag skall vara ärlig, bristen på "billiga" datorer från Apple och bristen på support komkurrens är akilleshälen.
Förösker bara sätta mig in i hur det fungerar. Inte för jag håller med.
Journalister kan använda iBook, och grafiska avdelningen billigaste G5. Det blir väl inte dyrt? De hittar på och skarvar, för att kunna byta till Windows. I själva verket vill de lägga pengarna på support över lång tid, istället för på hårdvara. Det är det det hänger på.
Helst vill de väl att hela företaget ska ha rutiga skjortor och antistat-tofflor. Död åt IT-avdelningar.
Journalister kan använda iBook, och grafiska avdelningen billigaste G5. Det blir väl inte dyrt? De hittar på och skarvar, för att kunna byta till Windows. I själva verket vill de lägga pengarna på support över lång tid, istället för på hårdvara. Det är det det hänger på.
Helst vill de väl att hela företaget ska ha rutiga skjortor och antistat-tofflor. Död åt IT-avdelningar.
Jo det är dyrare då det inte lönar sig att uppgradera Macen. En PC kan man uppgradera up to date för några tusenlappar. IBook:en är inte tillräckligt hållbar och driftsäker nog för att användas i redaktionellt bruk.