- Hunter78
- Medlem ●
- Malmö
Vilka har du talat med då?
Dagens Nyheter och Göterborgs Posten
I CS äger IT chefens på Göterborgs Posten att macen kanske kommer att förbli en nischad specialgrupp för grafisk produktion
Intressant uttalande!
Dagens Nyheter och Göterborgs Posten
I CS äger IT chefens på Göterborgs Posten att macen kanske kommer att förbli en nischad specialgrupp för grafisk produktion
Intressant uttalande!
Konstigt de säger en sak och gör en annan.
Problemet för många tidningar som inte tillhör storstadspressen är att de skär ner kostnader och skär ner och skär ner. Att de sen skär ner på fel saker är en annan sak. Har jobbat inom dagstidningar sedan 1988 och har sett miljonerkronors ombrytningsdatorer bytas ut mot "billiga" Macar. Då var Mac revolutionerande som klarade så mycket och var så stabila. Sen fick de skära ner igen och igen, nu finns det så lite personal kvar som kan producera tidningar att mariginalerna är extremt små. Grafikerna är omskolade till redigerare, går med i journalistfacket och sen finns det knappt kvar någon kompetens alls.
Alla sidor mallas stenhårt, inget får bryta utanför mallen för nu ska redigerarna bort också, nu ska tidningarna brytas av de skrivande journalisterna. De får sin lilla "box" som de ska fylla. Att tidningarna blir tråkigare och blir sämre och sämre (journalister *ÄR* dåliga layoutare) och texterna blir bara sämre och sämre (finns många journalister som inte kan skriva eller ens syfta rätt). Men detta spelar inte någon roll, därför att tidningsledningen vill se vinster och ökande procent vinster varje år, som på vilket företag som helst. Att det finns få ägare idag som har ett genuint intresse för tidningsutgivning är ett faktum. Detta är ingen nyhet heller, detta har pågått i 10 år!
Eftersom det inte går att skära ner mer på personalen nu så måste de skära ner på utrustningen. Datorer som knappt behöver servas (läs Macintosh) byts ut mot PC. Däremot utökas inte antalet PC-tekniker på arbetsplatsen utan några få intresserade får hoppa in och hjälpa till att lösa problem som uppstår. För mer personal har ju företaget inte råd med! Till resultat att okunniga på PC roddar till det ännumer och datorerna blir ännumer instabila.
Allt handlar om kortsiktiga vinstökningar. Kvalité och stabilitet har fått komma i bakgrunden. Men, jag hoppas att alla förseningskostnader så småningom kan härröras från instabila datorer och att ledningen tänker om. Men det tar som sagt kanske 5 år innan nya datorer kommer in i systemet igen, då datorerna roteras runt på företaget innan de slängs på sophögen. Frågan är då om det är försent eller om längtan efter högre vinster varje år gör att tidningarna går på knäna. De kan inte slås ihop med varandra i oändlighet längre för att spara pengar heller, de svagaste kommer att dö.
Grafikerna är omskolade till redigerare, går med i journalistfacket och sen finns det knappt kvar någon kompetens alls.
Alla sidor mallas stenhårt, inget får bryta utanför mallen för nu ska redigerarna bort också, nu ska tidningarna brytas av de skrivande journalisterna. De får sin lilla "box" som de ska fylla. Att tidningarna blir tråkigare och blir sämre och sämre (journalister *ÄR* dåliga layoutare) och texterna blir bara sämre och sämre (finns många journalister som inte kan skriva eller ens syfta rätt).
Det här var ett ovanligt plumpt, för att inte säga korkat, inlägg för att komma från dig, Cyberpet. Du brukar ju vara sansad och förnuftig. :(Men det är en diskussion som hör hemma i nån annan tråd.
Det här var ett ovanligt plumpt, för att inte säga korkat, inlägg för att komma från dig, Cyberpet. Du brukar ju vara sansad och förnuftig. :(Men det är en diskussion som hör hemma i nån annan tråd.
Vad är det som är plumpt? Att jag säger att vissa journalister inte är kompetenta? Kanske är kraven högre på de stora drakarna, men många skribenter på småblaskornas lokalredaktioner har ingen direkt journalistutbildning. Det är iofs många från det gamla gardet som kom in som radnisse. Numer krävs nog riktig journalistutbildning för att få jobb, även på ett lokalkontor.
Ber om ursäkt till alla journalister som är begåvade och duktiga. Har bara erfarenheter av småstadstidningarna och de brister som finns där. Var inte meningen att generalisera så hårt att det kunde tolkas som det gällde ALLA journalister. Raljerade en aning.
Någon frågade vad kan Apple göra: Jag tror inte de kan göra så mycket. Möjligen porta Mac OS X till Intel-burkarna. Så länge hårdvaran kostar mer och inte har någon direkt konkurrens när det gäller kvalitét mot en PC så kommer företagen att välja det billigaste, även om det inte funkar lika bra. Kortsiktiga vinster är tyvärr en realitet.
Att tidningarna dessutom konkurrerar mot Internet (de själva har ofta egna hemsidor) gör att de måste snörpa åt kostnaderna ännumer. Jag kan ju läsa dagens nyheter idag och behöver inte vänta till i morgonbitti.
Någon frågade vad kan Apple göra: Jag tror inte de kan göra så mycket. Möjligen porta Mac OS X till Intel-burkarna. Så länge hårdvaran kostar mer och inte har någon direkt konkurrens när det gäller kvalitét mot en PC så kommer företagen att välja det billigaste, även om det inte funkar lika bra. Kortsiktiga vinster är tyvärr en realitet.
Den krassa verkligheten är att en datorplattform måste löna sig rent marknadsmässigt, i alla fall på pappret. Mac-konceptet har inte haft den potentialen sedan länge. Mac:en är död... Men varken Apple eller OSX är döda för det. Apple tjänar pengar och är skuldfria numera. OS X anses av många (även icke Mac-Talibaner), som världens bästa operativsystem!!! Det är dags för Apple att lägga ner Mac-konceptet på samma sätt som dom lade ner OS 9. Det är ett dyrt och förlegat koncept som inte håller längre. Mac:en är död, länge leve Apple.
Den krassa verkligheten är att en datorplattform måste löna sig rent marknadsmässigt, i alla fall på pappret. Mac-konceptet har inte haft den potentialen sedan länge. Mac:en är död... Men varken Apple eller OSX är döda för det. Apple tjänar pengar och är skuldfria numera. OS X anses av många (även icke Mac-Talibaner), som världens bästa operativsystem!!! Det är dags för Apple att lägga ner Mac-konceptet på samma sätt som dom lade ner OS 9. Det är ett dyrt och förlegat koncept som inte håller längre. Mac:en är död, länge leve Apple.
Mitt i prick!
Kunde inte ha sagt det bättre själv!
Men alltså, har du någon som helst på hur Apple tjänar sina pengar? Apple är en datortillverkare. Företaget tjänar merparten av sina pengar på datorer, inte på program eller tillbehör. Det är burkarna som ger de stora kulorna.
Men alltså, har du någon som helst på hur Apple tjänar sina pengar? Apple är en datortillverkare. Företaget tjänar merparten av sina pengar på datorer, inte på program eller tillbehör. Det är burkarna som ger de stora kulorna.
När har jag sagt att dom skall sluta tillverka datorer? Det är Mac-konceptet som har gjort sitt, precis som OS 9 hade gjort sitt.
När har jag sagt att dom skall sluta tillverka datorer? Det är Mac-konceptet som har gjort sitt, precis som OS 9 hade gjort sitt.
Hur menar du då exakt? Hur ska Apple tjäna pengar om de inte tillverkar Mac?
Oj, den svenska tidningsbranschen verkar vara ordentligt sjuk. Det borde väl vara dags att avskaffa presstödet och låta de stora drakarna dö. Det borde finnas utrymme för en kvalitetspress som kan ersätta dagens trista blaskor, eller hur? Själv har jag både DN och SvD hemma men läser dem mer och mer sällan. Det är mest pappersmakulatur.
Någon som har konkreta tips/råd på hur Apple ska kunna fixa billigare hårdvara utan att kvaliteten blir märkbart försämrad?
Sätt ett bajonettfäste på iMac:en och sälj datorn utan skärm! Med en vanlig VGA-port så kan vi som vill använda en billig CRT-skärm tills vi får råd att köpa en TFT-skärm.
(anledningen till att Apple inte erbjuder billigare desktop-datorer är att de är rädda för att det skall kannibalisera på den lönsamma Power Mac-försäljningen)
Det här är vår kortsiktiga kvartalsekonomi där varje del optimeras och inte helheten som ni varit inne på.
Inköp gör ett bra jobb om de köper in en funktion till bästa pris. - Det här gillar ledningen.
Support är en löpande kostnad och när den skenar skyller man på användaren. (Eller vill outsourca som tidigare föreslagits.)
Användaren gör sitt bästa men eftersom det inte funkar blir ineffektiv och då blir det en organisationskostnad.
ELLER så blir användaren sjuk och kommer så kommer det på friskvårdskontot.
Det är som med stat, kommun och landsting - ingen vill ta ansvar för kostnaden. I det här kortsiktiga tänkandet passar Windows maskinerna in eftersom de kan delas upp till all oändlighet.
Vem känner inte igen uttalandet "Det är inte min budget!"
DET ÄR INTE MIN PC!!
Det här är vår kortsiktiga kvartalsekonomi där varje del optimeras och inte helheten som ni varit inne på.
Inköp gör ett bra jobb om de köper in en funktion till bästa pris. - Det här gillar ledningen.
Support är en löpande kostnad och när den skenar skyller man på användaren. (Eller vill outsourca som tidigare föreslagits.)
Användaren gör sitt bästa men eftersom det inte funkar blir ineffektiv och då blir det en organisationskostnad.
ELLER så blir användaren sjuk och kommer så kommer det på friskvårdskontot.
...
Exakt! Support, organisationskostnad, friskvårdskontot, etc är väldigt svåra konton att skära i. Oftast vet man inte vad eller hur man ska göra för att få ned kostnaden för dessa. Hårdvara däremot, det är ju bara att köpa billigare burkar så fixar det sig. -Inte!
Själv så har jag istället slängt ut tidningarna.
Spara skogen och läs nyheterna på nätet istället! (eller lyssna på radion)
Håller med! Det är inte bara Macarna som försvinner från tidningarna, även läsarna...
Apple: Satsa på andra medier!
Jobba med att sälja Web Objects.
Fixa ett bra produktionsflöde för att använda Final Cut Pro för att producera webtv.
Satsa på att Sveriges Radio stödjer iTunes (fixa så att man kan tanka ner nyheterna till sin iPod och lyssna på i tunnelbanan)
Satsa på att SVT sänder QuickTimefilmer
Själv så har jag istället slängt ut tidningarna.
Spara skogen och läs nyheterna på nätet istället! (eller lyssna på radion)
Om alla hade den inställningen hade du inte haft något att läsa på nätet. Då hade du istället fått nöja dig med antingen reklamfinansierad radio eller statligt ägd dito.
Förlag gör inte tidningar och magasin för sitt höga nöjes skull utan för att det finns läsare som betalar för informationen. Slutar folk köpa tidningar och magasin så försvinner de.
Tänk på det.
Alla snackar om hur lätt det är att "uppgradera" en Peze. Men är det några företag som gör det? Tvivlar på det, dom köper nytt istället. Dom enda som uppgraderar är privatpersoner och datorkunniga på företagen. Den stora massan får då inte uppgraderade datorer, dom får köra tills datorn dör sen får dom nytt.
Vad som skrivs i IDG:s press har allt för ofta bestått i rena falsarier, eller dåligt underbyggd "journailistik", så deras redovisning lägger jag bort. Likaså Hunter 78:s generella uttalanden om tidningsbranschens plattformsval, vilka saknar grund i verkligheten.
Frågeställningen är dock intressant. Håller Apple långsamt på att förlora sina trogna branscher?
Att skillnaderna mellan Wintel och Mac minskat under senare år kan vi inte förneka....även om vi gärna vill.
1.Förhållandet med ett välfungerande Quark på Mac, och samma program dåligt fungernade på Windows, gjorde Mac många gånger till ett självklart val för grafiskt arbete. Nu lever vi med Indesign som verkar inte uppvisar samma stora skillnader mellan de bägge plattformarna.
2. Inom digital fotografi ökar användningen av RAW-filer, och det arbetsflödet kräver snabba processorer. Detta talar för Windows.....
3. Inom försäljarkåren söker man oftast sälja de produkter som ger störst vinst, och marginalerna inom PC-världen är bättre.
4. Det gamla tricket med lägre ingångskostnader för Wintel.....lurar många inköpsansvariga.
Jag tror det allvarligaste man kan göra som Mac-företrädare är att stoppa huvudet i sanden, och köra enligt tesen att "jag är nöjd - alltså måste alla andra var det också".
Nej, upp med hakan och ge Wintel-folket en match!
....annars hamnar vi snart i samma fälla som Nikon, gentemot Canon, där man dagligen tappar mängder med gamla användare pga att konkurenten presenterar nya snabbare, billigare och bättre produkter...samtidigt som Nikon HK bara är tysta, representanterna på fältet hittar på lögner för att dölja problemen, och där man nu har en low-end DSLR som överglänser den flera år gamla High-endmodellen D1x i fråga om batterikapacitet, blixtanvändning, exponeringsmätning, sökarfunktioner osv.....
Tid för eftertanke alltså...!
/tc
(Nikon och Macanvändare sedan långt tillbaka)
Frågeställningen är dock intressant. Håller Apple långsamt på att förlora sina trogna branscher?
Att skillnaderna mellan Wintel och Mac minskat under senare år kan vi inte förneka....även om vi gärna vill.
....snip...forts
Jag tror det allvarligaste man kan göra som Mac-företrädare är att stoppa huvudet i sanden, och köra enligt tesen att "jag är nöjd - alltså måste alla andra var det också".
Nej, upp med hakan och ge Wintel-folket en match!
....annars hamnar vi snart i samma fälla som Nikon, gentemot Canon, där man dagligen tappar mängder med gamla användare pga att konkurenten presenterar nya snabbare, billigare och bättre produkter...samtidigt som Nikon HK bara är tysta, representanterna på fältet hittar på lögner för att dölja problemen, och där man nu har en low-end DSLR som överglänser den flera år gamla High-endmodellen D1x i fråga om batterikapacitet, blixtanvändning, exponeringsmätning, sökarfunktioner osv.....
Bra inlägg och bra liknelse!
Jag tror för övrigt att det är precis som sägs ovan att skillnaden mellan Wintel och Mac är mindre nu än på länge. Och som vanligt är det upp till Apple att rycka.
På senare tid verkar det dock som om Apple inte fokuserar lika mycket på hårdvara. Vilket kanske är smart, det sitter liknande komponenter i alla burkar ändå. Däremot har det ju hänt en del vad gäller mjukvara, ska bli intressant att se vart det leder. Att det leder till en utfasning av Mac i stora arbetsflöden (typ att göra en tidning) är naturligtvis tråkigt, men kankse inte så konstigt? Om Apple vill vara med och slåss så måste de kunna visa varför man ska välja dem, trots att de är dyrare!
(I inköp, inte nödvändigt drift. Men inköp verkar vara en tungt vägande faktor)
DN kommer tyvärr byta till pc nästa år.
Vad vi pratar om är "TCO", Total Cost of Ownership"...
Många institut, typ Forrester, Gartner m.fl. har gjort otaliga undersökningar & beräkningar på den totala kostnaden för inköp, drift & underhåll av en maskinpark.
Oavsett Mac eller PC, finner man att inköpet av hårdvara endast uppgår till ca 25% av den totala kostnaden, där resterande 75% hamnar på kontot för löpande support.
Således är själva inköpskostnaden av hårdvara en marginell kostnad i sammanhanget...
Läs mer på ex.v.:
http://www.educause.edu/ir/library/html/cnc9807/cnc9807.html
http://www.thebusinessmac.com/features/tco_hardware.shtml
http://www.darwinmag.com/read/110103/question74.html
http://h71033.www7.hp.com/page/TotalCost.html
-Torkel
lol, ni är alla galna. Att ingen kan lära sig av historien. Smått otroligt.
Vi har i 13-14 år hört den klassiska Apple-domedagsprofetian. Personligen skrattar jag bara åt den nuförtiden, men man förundras då man läser Hunters och whoami:s resonemang. Tror ni på fullaste allvar att det är någon skillnad nu jämfört med för 5 år sedan? Bara för en artikel i svårt faktatomma CS?
F´låt, vill itne bara peka ut Er två, det är fler, jag menar generellt "the disbelievers". Sorry igen.
F´låt, vill itne bara peka ut Er två, det är fler, jag menar generellt "the disbelievers". Sorry igen.
Hehe, det är O.K. Men jag anser att du har fel i detta fall. Jag har aldrig påstått att Apple skall gå i konken eller liknande dumheter. Jag menar bara att tidningsbranchen med flera håller på att överge plattformen på grund av vad dom anser vara för höga kostnader. Jag förstår dom till viss del, även om kalkylen säkert inte blir så bra som dom hoppats på.