Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tidningarna SLÄNGER ut macen!

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av whoami:

IBook:en är inte tillräckligt hållbar och driftsäker nog för att användas i redaktionellt bruk.

Det får du nog berätta för Svenska Dagbladet som har just den maskinparken.

Ursprungligen av Pelle Sten:

Det får du nog berätta för Svenska Dagbladet som har just den maskinparken.

He, he. Dom kanske har en egen verkstad där dom kan byta moderkort i parti och minut. Ps: Jag gillar iBook, men i tidningssammanhang så är driftsäkerhet A och O.

Edit: Logikkort heter det på Mac-språk.

Ursprungligen av whoami:

men i tidningssammanhang så är driftsäkerhet A och O.

Ja. Och?

Ja. Och?

Och då är PowerBook rätt dator, till ett betydligt högre pris.

• Oregistrerad
  • 2004-05-12 16:25
Ursprungligen av whoami:

En PC kan man uppgradera up to date för några tusenlappar.

Som privatperson ja, men det finns inga företag av storlek som fibblar med sådant...
De brukar införa standard på burk och program av den enkla anledningen att en peze är så olik en peze så situationen blir ohållbar då...

Ursprungligen av Pär:

Som privatperson ja, men det finns inga företag av storlek som fibblar med sådant...
De brukar införa standard på burk och program av den enkla anledningen att en peze är så olik en peze så situationen blir ohållbar då...

Jo det är nog sant, det är nog DELL med flera som får leverera antagligen.

• Oregistrerad
  • 2004-05-12 16:31
Ursprungligen av whoami:

Jo det är nog sant, det är nog DELL med flera som får leverera antagligen.

Och med andra ord är argumentet om "uppgraderbarhet" luft och tomt...

Ursprungligen av Pär:

Och med andra ord är argumentet om "uppgraderbarhet" luft och tomt...

Nja, man kan nog köpa två DELL (eller liknade) burkar för samma pris som en G5.
Ny dator = uppgradering. :rolleyes:

• Oregistrerad
  • 2004-05-12 16:44
Ursprungligen av whoami:

Nja, man kan nog köpa två DELL (eller liknade) burkar för samma pris som en G5.
Ny dator = uppgradering. :rolleyes:

Och då kan du ju titta på det andra argumentet jag redan skrivit...
(Intern "leasingkostnad" brukar vara en månadsavgift så att ett rent köp av dator skulle betala sig på runt tolv månader, dvs. "avgiften" exkl. "programavgifter". Skiljer säkerligen lite från företag till företag - men i runda slängar... Vad burken kostar i inköp är ganska ointressant i sammanhanget...)

Ursprungligen av Pär:

Och då kan du ju titta på det andra argumentet jag redan skrivit...
(Intern "leasingkostnad" brukar vara en månadsavgift så att ett rent köp av dator skulle betala sig på runt tolv månader, dvs. "avgiften" exkl. "programavgifter". Skiljer säkerligen lite från företag till företag - men i runda slängar... Vad burken kostar i inköp är ganska ointressant i sammanhanget...)

Jag kan alldeles för lite om det där, men ett högre inköpspris borde innebära en högre slutkostnad för företaget. Och även en högre månadskostnad rimligtvis??? Jag kan inte tänka mig att Microsoft eller DELL har mutat hela IT-avdelningar för att åstakomma detta byte. Nog för att Microsoft körde runt IT-chefer i en avlagd formula 1 bil för några år sedan. Det måste finnas vinster att visa upp, i alla fall på pappret.

• Oregistrerad
  • 2004-05-12 17:04
Ursprungligen av whoami:

Det måste finnas vinster att visa upp, i alla fall på pappret.

Jo, jag nämnde några knep oxå... Men det finns fler.

• Medlem
  • 2004-05-12 19:02
Ursprungligen av whoami:

Jo det är dyrare då det inte lönar sig att uppgradera Macen. En PC kan man uppgradera up to date för några tusenlappar. IBook:en är inte tillräckligt hållbar och driftsäker nog för att användas i redaktionellt bruk.

iBooken är vanlig på redaktioner för journalister. iMac figurerar också en del.

Många redigerare och layoutare sitter fortfarande med första generationens G4:or, så i mina ögon finns det inga reella argument att byta. Det är politiskt.

• Oregistrerad
  • 2004-05-12 16:23

Där apple har laggat länge är ju på server och certifieringssidan...
Där finns nu ett starkt koncept - men det ramlar ju inte in i direktörsrummen rakt upp och ner, speciellt inte i upphandlingar / utredningar so pågått ett antal år...
Tro fasen den som gjort dom hittar på varje tänkbart (svep-)skäl för att slippa börja om igen...

[De som hävdar att burkpriset är viktigt : Fundera på (ekonomisk-)livslängd och slå ut det med karkylränta - Jämför detat med underhåll / support och slå ut den med kalkylränta... De upphandlingar som missar den grundläggande aspekten är lätt räknade. Däremot så kan man ju "tumma på posterna" och ett vanligt sätt är att sätta underhåll/support till en konstant siffra - men redan där så är ju biasen i upphandlingen så hög så då kan man nog fibbla bort HW-priset etc. oxå...]

Ursprungligen av Hunter78:

Tidningar som Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet

Svenska Dagbladet kör mac och ska inte byta.

I de stora tidningar Dagens Nyheter, Sydsvenskan, GTPosten är det redan näst intill total dominans av Pc m.m.

DN:s redigerare och redaktörer arbetar med mac.

Expressen kör mac. Stockholm City kör Mac OS X. Aftonbladet kör mac och fasar in Mac OS X, antar jag eftersom de byter till Indesign.

DN:s redigerare och redaktörer arbetar med mac.

Expressen kör mac. Stockholm City kör Mac OS X. Aftonbladet kör mac och fasar in Mac OS X, antar jag eftersom de byter till Indesign.

"Näst intill total dominans av Pc m.m."

Sedan så kommer de stora tidningar som Dagens Nyheter, Sydsvenskan, GTPosten att Successivt överge Mac! Det står ju i tidningen artikeln! Det är inget som sker över en natt utan de macar man har, kommer man att behålla tills de har gjort sin del sedan kommer man att ersätta dem med Pc när det är dags att köpa in nya.

Sedan så kommer de stora tidningar som Dagens Nyheter, Sydsvenskan, GTPosten att Successivt överge Mac! Det står ju i tidningen artikeln! Det är inget som sker över en natt utan de macar man har, kommer man att behålla tills de har gjort sin del sedan kommer man att ersätta dem med Pc när det är dags att köpa in nya.

Redan nu kör Dagens Nyheter, Sydsvenskan, GTPosten 90% eller mer på PC datorer!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 09:47

Redan nu kör Dagens Nyheter, Sydsvenskan, GTPosten 90% eller mer på PC datorer!

Intrassant, jobbat med DN som största kund i 3 års tid nu (min tid på detta företag). Och den siffran måste du ha drömt ihop någonstans. Ta reda på fakta eller uttala dig inte. Att ljuga för att hetsa upp folk är bara en dum grej.

/glemme

Ursprungligen av glemme:

Intrassant, jobbat med DN som största kund i 3 års tid nu (min tid på detta företag). Och den siffran måste du ha drömt ihop någonstans. Ta reda på fakta eller uttala dig inte. Att ljuga för att hetsa upp folk är bara en dum grej.

/glemme

Hur är det då? Nyfiken...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 10:19
Ursprungligen av whoami:

Hur är det då? Nyfiken...

Redaktionen, bild, grafik, annons är idag 99,9% mac. Reportrar är 99% pc. Administration och ledning ungefär 50% av varje.

/glemme

Ursprungligen av glemme:

Redaktionen, bild, grafik, annons är idag 99,9% mac. Reportrar är 99% pc. Administration och ledning ungefär 50% av varje.

/glemme

Och vart är dom på väg? Hur är tongångarna hos IT- administratörerna, är dom nöjda med PC / Windows eller tycker dom att Macen är bättre lämpad för tidningsproduktion? Känns det som att det är bara en tidsfråga innan Mac:en rationaliseras bort? Besvärliga frågor....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 12:36
Ursprungligen av whoami:

Och vart är dom på väg? Hur är tongångarna hos IT- administratörerna, är dom nöjda med PC / Windows eller tycker dom att Macen är bättre lämpad för tidningsproduktion? Känns det som att det är bara en tidsfråga innan Mac:en rationaliseras bort? Besvärliga frågor....

Framtidsplaner kan jag inte uttala mig om då jag bytt avdelning och nu jobbar minimalt med DN utan i stället är ute hos andra företag. Så tyvärr kan jag inte svara på det.
Macen är bra och fullständigt överlägsen inom många områden. Tror den kommer finnas kvar i framtiden också. Frågan är på vilket sätt

/glemme

Hört talas om den berömda nypan med salt? Du tror lika mycket på CS som vissa här tror på SJ...

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Hört talas om den berömda nypan med salt? Du tror lika mycket på CS som vissa här tror på SJ...

Det finns starka uppgifter om just pc intåg på tidigare mac platser som tidningar m.m.

Så fall ljuger Tidnings IT - Chefer Stort! Det tror jag knappast!
Plus att Apple Svergie har erkänt i artiklen att man har förlorat för mycket på just att en allt för stor flytt till PC har hänt och pågår just inom tidningsredaktioner, grafisk bransch och media !

Så fall ljuger Tidnings IT - Chefer Stort! Det tror jag knappast!
Plus att Apple Svergie har erkänt i artiklen att man har förlorat för mycket på just att en allt för stor flytt till PC har hänt och pågår just inom tidningsredaktioner, grafisk bransch och media !

http://www.idg.se/ArticlePages/200405/05/20040505075524_SOS/20040505075524_SOS.dbp.asp? känner vi väl igen? Eller Jason Blair... Eller "nu går Apple i konkurs!" Kontentan är ju att det borde ses med lite källkritik (jag har iofs inte läst artikeln). Och skulle gärna veta vilka referenser det har i form av namn. Sen skulle jag gärna vilja veta lite mer om siffrorna som räknats med i dessa möten. Är det verkligen en Total Cost of Ownership som har beräknats?

Men! Jo, jag tycker också att Apple litar allt för mycket på sitt varumärke och den exponering det get och gör allt för lite för att verkligen nå ut till kunderna. Där kan de förbättra sig mångfalt.

http://www.idg.se/ArticlePages/200405/05/20040505075524_SOS/20040505075524_SOS.dbp.asp? känner vi väl igen? Eller Jason Blair... Eller "nu går Apple i konkurs!" Kontentan är ju att det borde ses med lite källkritik (jag har iofs inte läst artikeln). Och skulle gärna veta vilka referenser det har i form av namn. Sen skulle jag gärna vilja veta lite mer om siffrorna som räknats med i dessa möten. Är det verkligen en Total Cost of Ownership som har beräknats?

Men! Jo, jag tycker också att Apple litar allt för mycket på sitt varumärke och den exponering det get och gör allt för lite för att verkligen nå ut till kunderna. Där kan de förbättra sig mångfalt.

Visst men det är inte bara jag som säger att samma sak ang att många tidningar har byt till PC. Det finns många trådar om ämnet här på 99mac med många olika källor!

Sedan är det konsligt att Apple själva säger det på Appledagen att man måste försöka behålla de befintliga kunderna tidningsredaktioner, grafisk bransch!
Det tolkar jag att Apple har problem med den fasta kund krets inom tidningsredaktioner, grafisk bransch genom att många tidningar buter system!

Ursprungligen av stile:

Citat:
Ursprungligen skriven av Pelle Sten

Stile säger fäljande :
Dom har väl redan börjat byta ut en del? I alla fall har dom sagt det till oss på jobbet.

Sedan finns det andra artiklar från andra tidningar och nyhets hemsidor som säger exakt samma sak som CS. Det är Föga troligt att det inte skulle vara sant!

Sedan tror jag inte på CS utan jag försöker hålla mig till fakta, speciellt om man får samma fakta fån olika sajter och tidnings artiklar som är helt oberoende av varandra så är sannolikheten stor att fakta är korrekt. Det kallas för ”uteslutnings metoden” samt att man verifiera eller falsifierar informationen.

Det står ju i tidningen artikeln!

Från CS, pappersupplagan i onsdags: "På Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet finns planer på att helt överge Mac."

Från CS, papperstidningen idag: "Svenska Dagbladet har inga som helst planer på att överge Mac. Det uppger tidningens IT-chef, Eva Långström. Hon uppger också att det är omöjligt att några sådana planer skulle finnas inom koncernen utan hennes vetskap."

OK, att Mac har tappat en del inom tidningarna kanske är sant, men man ska inte påstå att något är sant för att det står i en tidning. Särskilt inte om den heter Computer Sweden och den skriver om Mac.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Från CS, pappersupplagan i onsdags: "På Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet finns planer på att helt överge Mac."

Från CS, papperstidningen idag: "Svenska Dagbladet har inga som helst planer på att överge Mac. Det uppger tidningens IT-chef, Eva Långström. Hon uppger också att det är omöjligt att några sådana planer skulle finnas inom koncernen utan hennes vetskap."

OK, att Mac har tappat en del inom tidningarna kanske är sant, men man ska inte påstå att något är sant för att det står i en tidning. Särskilt inte om den heter Computer Sweden och den skriver om Mac.

Kunde inte sagt det bättre själv

Bevaka tråden