- Jan-Åke N
- Medlem ●
- Norrtälje
Ber tusen gånger om ursäkt för att dryga hälften av våra program inte går att köra på något annat än Windows, och att jag därför kämpar å-det-vildaste med näbbar och klor för att vi ALDRIG skall köpa in en endaste liten mac.
Hos oss är vi dryga 3 stycken som har hand om den direkta supporten gentemot dryga 1200 användare, fördelade på dryga 650 maskiner. Hur få skulle vi vara om alla dessa hade använt en mac istället?
Edit: 1200 på EN mac hade kanske varit häftigt, men ni förstår någ vad jag menar.
Ni ska nog inte vara färre... det blir trista personalfester då...*S*
Men ni skulle få det en aaaaning lindrigare med Mac-ar... om du bara visste...
Allvarligt talat... detta med supportkostnader, och att Mac-ar är extremt billiga i långa loppet:
Jag jobbar på ett medieprogram, vi har ca 70 Mac-ar, mest G4, men även en del eMac och nån enstaka gammal iMac och ett par G3-or. System 10.2.8 och 9.22, ska byta upp de flesta till 10.3 nu i sommar.
I merparten av dessa burkar ligger:
Acrobat 5, AfterEffects, Combustion, DiscreetCleaner, Cubase, Director, Dreamweawer, DVD SP, FinalCut, Flash, GarageBand, GraphicConverter, iDVD, Illustrator, ImageReady, iMovie, InDesign, Keynote, Office, Peak, Photoshop, QuickTimeVR, SoundEdit, Streamline, Transmit, Explorer-Netscape-Safari.
Plus lite småplock, iView, NikonCapture o likn.
Lite halvtunga appar, om man så säger...
Plus sedvanliga nätet, plus scannrar, skrivare, ext-HD-er o nät-HD-er.
Vi har 120 elever, som gör allt vad de kan för att anstränga systemet, en del av okunskap, en del av jeeevelskap...*S*
I min tjänst har jag 2 (två!!!) timmar support per vecka.
Jag har inte förtagit mig...
Det är självklart så det ska vara. Om pryttlar behöver mycket support, så är det dåliga pryttlar, felkonstruerade eller för klena.
Om man köper en TV+bandare, en kvalificerad synt eller Ikegamis värsting... hur mycket support behöver dom??? Varför förutsätter man att datorer ska behöva så mycket support?
F-n, känner mig som den största James Bond-skurken när man läser vissa inlägg i denna tråd. Och jag som bara är en sketen liten datatekniker på en kommun...
Ber tusen gånger om ursäkt för att dryga hälften av våra program inte går att köra på något annat än Windows, och att jag därför kämpar å-det-vildaste med näbbar och klor för att vi ALDRIG skall köpa in en endaste liten mac.
Hos oss är vi dryga 3 stycken som har hand om den direkta supporten gentemot dryga 1200 användare, fördelade på dryga 650 maskiner. Hur få skulle vi vara om alla dessa hade använt en mac istället?
Edit: 1200 på EN mac hade kanske varit häftigt, men ni förstår någ vad jag menar.
Vore intressant att veta vilka program som ni använder i Windows som inte har en motsvarighet på Mac OS X.
Vore intressant att veta vilka program som ni använder i Windows som inte har en motsvarighet på Mac OS X.
Omsorg 2000, Sofial Ifo, Sofia Omfale, Bookit, Lex, Exstens, DevisX, Glink, Tidssystem och Medvind är väl de som just nu dyker upp i hövvet vid denna pissepaus från sovandet
Omsorg 2000, Sofial Ifo, Sofia Omfale, Bookit, Lex, Exstens, DevisX, Glink, Tidssystem och Medvind är väl de som just nu dyker upp i hövvet vid denna pissepaus från sovandet
Fattar inte vad merdelen av dessa program har nånting överhuvudtaget att göra inom publishing mellan Mac och PC. Vilket denna forumtråd går ut på!
Fattar inte vad merdelen av dessa program har nånting överhuvudtaget att göra inom publishing mellan Mac och PC. Vilket denna forumtråd går ut på!
Ok, i så fall har vi två alternativ:
1. Valfri moderator stänger tråden: den har gått ifrån sitt ursprungsämne iom att CS skrev en felaktig artikel.
2. Vi fortsätter med den intressanta diskussionen som har utvecklats ur hunter78:s citat av CS artikel.
Själv håller jag på nummer 2, eftersom det är i högsta grad både aktuellt att diskutera detta och att det är en diskussion som dessutom innehåller många riktigt bra argument. Vad det gäller programvarorna så vet jag att jag borde svara på Shattapps inlägg. Det ska jag göra också.
Tråden startade med att Hunter rapporterade om en artikel som Computer Sweden skrivit där de säger att allt fler tidningar slänger ut Macen. Tråden har avhandlat ämnet tidningar och fortsatt inom andra områden.
Så länge det inte blir ett högljutt datorkrig får tråden fortsätta.
/c, moderator
Om det sker att Apple långsamt dör sotdöden medan Wintel övertar alltmer av de gamla macbranscherna kommer vi väl alla att jubla över den minskade konkurensen, och alla de innovationer som detta medför............eller?
Monopol är alltid bra.......eller?
Utan en ledstjärna och innovatör som Apple skulle väl Gates sno idéerna från Siemens eller nån annan.......vilket kanske skulle innebära en 3G med 28 tums skärm, dubbla processorer, möjlighet till förtvätt i 60 grader, torktumlare, interbelysning och frysfack......
The future looks bright.........
Om det sker att Apple långsamt dör sotdöden medan Wintel övertar alltmer av de gamla macbranscherna kommer vi väl alla att jubla över den minskade konkurensen, och alla de innovationer som detta medför............eller?
Jag kommer inte att jubla åt något sådant, men jag förstår att det händer. Apple dör ingen sotdöd, däremot Mac-plattformen. Den som lever får se... Jag tror inte Apples innovativa personal och ledning är så dumma att dom sitter handfallna och tittar på. Det är bara att slänga ut Macen på samma sätt som dom slängde ut OS 9. Det är dags för nya grepp på hårvarufronten.
Snip, snap, slut... Nu tog Macens era slut. :eek:
Sen undrar jag om Mac fortfarande är bättre som "grafisk plattform"? Kan man rent logiskt motivera Mac om man bortser från virus, supportkostnader samt rena trevnadsaspekter? Fast nu går det kanske inte bortse från det sistnämnda, men som sagt... Hur är det egentligen med den saken???
Jag kommer inte att jubla åt något sådant, men jag förstår att det händer. Apple dör ingen sotdöd, däremot Mac-plattformen. Den som lever får se... Jag tror inte Apples innovativa personal och ledning är så dumma att dom sitter handfallna och tittar på. Det är bara att slänga ut Macen på samma sätt som dom slängde ut OS 9. Det är dags för nya grepp på hårvarufronten.
Snip, snap, slut... Nu tog Macens era slut. :eek:
Sen undrar jag om Mac fortfarande är bättre som "grafisk plattform"? Kan man rent logiskt motivera Mac om man bortser från virus, supportkostnader samt rena trevnadsaspekter? Fast nu går det kanske inte bortse från det sistnämnda, men som sagt... Hur är det egentligen med den saken???
Varför skulle macen vara slut?! Jag förstår inte vad du snackar om. Det säljs mer macar än någonsin och apple går med storvinst. Ditt resonemang passade nog bättre för några år sedan då apple gjorde skit, och höll på att gå i konkurs. Jag och många här kör mac och kommer alltid att köra mac (om det fungerar så ypperligt som nu) . För mig är den inte slut i alla fall...
Varför skulle macen vara slut?! Jag förstår inte vad du snackar om. Det säljs mer macar än någonsin och apple går med storvinst. Ditt resonemang passade nog bättre för några år sedan då apple gjorde skit, och höll på att gå i konkurs. Jag och många här kör mac och kommer alltid att köra mac (om det fungerar så ypperligt som nu) . För mig är den inte slut i alla fall...
Mac:en är knappast slut om man ser till plattformen som enhet, men inom den grafiska branchen för den allt mer tynande tillvaro, det råder det ingen tvekan om. Men en eventuell övergång lär nog inte ske på en natt, tryckerier och andra spelare måste skaffa sig kompetens inom kombinationen Indesign och PC och det tar tid, även om det givetvis på sikt kommer att ske.
På min arbetsplats förs givetvis samma diskussion. Att Quark ska bort är det ingen som sörjer, men om Indesign ska köras på PC eller Mac återstår att se. Det verkar dock luta åt att mac:arna blir kvar, inte för att PC-maskinerna nödvändigtvis är sämre (och det är naturligtvis något man kan diskutera) men eftersom kombinationen OS X och vårt Windows-baserade serversystem, PLUS att layoutarna själva föredrar Mac:en, har en sådan tyngd att mac:en nog blir kvar hos oss.
Monopol är alltid bra.......eller?
Utan en ledstjärna och innovatör som Apple skulle väl Gates sno idéerna från Siemens eller nån annan.......vilket kanske skulle innebära en 3G med 28 tums skärm, dubbla processorer, möjlighet till förtvätt i 60 grader, torktumlare, interbelysning och frysfack......
The future looks bright.........
LOL
Underbart inlägg!
..........och sant!
Följande är mina subjektiva omdömen efter att ha arbetat mycket med båda plattformarna:
En Mac öppnar, läser och förstår allt du kan slänga på den. I OS X kan man t om använda Windows-typsnitt.
Att koppla in externa hårddiskar är helt transparent. I Windows drar man sig för att koppla in och ur enheter pga att det är jobbigt. (Den som gjort det i Windows vet vad jag menar)
Filkopiering är mångdubbelt snabbare, pga att Windows börjar halta medan man kopierar stora filer. CD- och DVD-bränning är tillräckligt mycket jobbigare i Windows för att jag ska föredra Mac. (Testa, det är så )
Drivrutiner till skrivare och scanners har en tendens att balla ur i Windows helt utan förvarning. Har aldrig hänt i MacOS för mig. (Mina erfarenheter)
Nätverk är bara så mycket enklare. Att koppla upp sig till en skrivare kan en apa göra i MacOS. I Windows krävs det lite mer. (Kan nog ingen argumentera emot hoppas jag)
Sedan har vi ColorSync. (Ja vad säger man? Supersmidigt)
Allt sammantaget så är det tillräckligt för att göra Macen till en "killer-dator" när det gäller professionellt grafiskt arbete, pga av att de saker jag gör dagligen fungerar lite smidigare.
Dessutom är Mac vanligast i Grafikvärlden fortfarande, även om det kanske inte är ett riktigt hållbart argument. (Vi gillar ju att vara den lilla uppstickaren i andra sammanhang, men när det gäller grafiskt arbete betraktas PC som lite udda faktiskt)
Följande är mina subjektiva omdömen efter att ha arbetat mycket med båda plattformarna:
En Mac öppnar, läser och förstår allt du kan slänga på den. I OS X kan man t om använda Windows-typsnitt.
Att koppla in externa hårddiskar är helt transparent. I Windows drar man sig för att koppla in och ur enheter pga att det är jobbigt. (Den som gjort det i Windows vet vad jag menar)
Filkopiering är mångdubbelt snabbare, pga att Windows börjar halta medan man kopierar stora filer. CD- och DVD-bränning är tillräckligt mycket jobbigare i Windows för att jag ska föredra Mac. (Testa, det är så )
Drivrutiner till skrivare och scanners har en tendens att balla ur i Windows helt utan förvarning. Har aldrig hänt i MacOS för mig. (Mina erfarenheter)
Nätverk är bara så mycket enklare. Att koppla upp sig till en skrivare kan en apa göra i MacOS. I Windows krävs det lite mer. (Kan nog ingen argumentera emot hoppas jag)
Sedan har vi ColorSync. (Ja vad säger man? Supersmidigt)
Allt sammantaget så är det tillräckligt för att göra Macen till en "killer-dator" när det gäller professionellt grafiskt arbete, pga av att de saker jag gör dagligen fungerar lite smidigare.
Dessutom är Mac vanligast i Grafikvärlden fortfarande, även om det kanske inte är ett riktigt hållbart argument. (Vi gillar ju att vara den lilla uppstickaren i andra sammanhang, men när det gäller grafiskt arbete betraktas PC som lite udda faktiskt)
På den grafiska dagen i Stockholm avhandlade jag flertal frågor med antal personer med stor erfarenhet av inrättande av arbetsflöde för tidningar och tryckerier.
Vid en direkt fråga om det är någon fördel att använda en mac istället för pc i ett kontrollerat iso flöde blev svaret -nej. Colorsync som här anförs av några som en "fördel" väljs bort och istället används Adobes ACE som anses vara bättre när Adobes program ingår.
Jag ser heller inga sk färghanteringsmässiga fördelar i mitt lilla ICC bildflöde att använda en mac framför en pc. Jo en nackdel med pc , mail och internetprogrammen stödjer inte Adobe RGB.
mvh
På den grafiska dagen i Stockholm avhandlade jag flertal frågor med antal personer med stor erfarenhet av inrättande av arbetsflöde för tidningar och tryckerier.
Vid en direkt fråga om det är någon skillnad att använda en mac eller pc i ett kontrollerat iso flöde och programvaror som stödjer ICC blev svaret -nej. I en kedja från bild till tryck är det idag ingen skillnad i exv färghantering . Colorsync som här anförs av några som en "fördel" väljs bort och istället används Adobes ACE som anses vara bättre när Adobes program ingår.
Jag ser heller inga sk färghanteringsmässiga fördelar i mitt lilla bildflöde att använda en mac framför en pc.
mvh
Jag får en krypande känsla av deja vù... Har vi inte avhandlat det här, och kommit fram till att ColorSync är lite sämre, men lite enklare att använda? Eftersom man måste starta om XP för att en profil ska ta skruv, tycker jag att det senare är vederlagd fakta...
Hur som helst; har du några bra tips på förkovran inom färgstyrning? Jag lär mig gärna lite mer om det både för Mac och Windows, men gillar inte att läsa tabeller och liknande... En bok eller site, spelar ingen roll.
Kan man jobba med samma Adobe Indesign filer i både Mac OS X och Windos. Dvs skicka filerna mellan maskinerna utan att problem uppstår?
Alltså ser en Indesign fil skapad på Windows-burk likadan ut om den skickas över till ett tryckeri som har Indesign på en Mac OS X burk?
Många gamla klientprogram från anno dazumal kan ersättas av serverbaserade program som används via en webbläsare, vilket gör valet av klientplattform helt ointressant. Det enda som krävs är att datorn har en webbläsare och en Javatolk. Det är så affärssystem från PeopleSoft och JD Edwards fungerar bland annat.
Många gamla klientprogram från anno dazumal kan ersättas av serverbaserade program som används via en webbläsare, vilket gör valet av klientplattform helt ointressant. Det enda som krävs är att datorn har en webbläsare och en Javatolk. Det är så affärssystem från PeopleSoft och JD Edwards fungerar bland annat.
Visst, många som kan (och håller på att ersättas) med web-dito (inte alla dock), men att försöka övertyga cheferna att köpa en helt ny maskinpark på 650 datorer när vi skall spara pengar snabbt (alltså NU, inte om 2 år) så... Och lära om alla anställda, och... En nätt summa. Då är ju det mer intressant att dra igång Linux på befintliga datorer istället så har man sparat de pengarna i alla fall, om nu Windows skall bort.
Hur är det med novell-stödet i OSX. Att logga in borde inte vara något problem och komma åt filer, men hur är det skrivrättigheter. I Linux så strular detta med befintlig klient, där man inte kan skriva till novell-enheterna. Fast detta borde väl ändras rätt snart då Novell köpt Suse (och Ximian).
Hur är det med novell-stödet i OSX. Att logga in borde inte vara något problem och komma åt filer, men hur är det skrivrättigheter. I Linux så strular detta med befintlig klient, där man inte kan skriva till novell-enheterna. Fast detta borde väl ändras rätt snart då Novell köpt Suse (och Ximian).
Har ej kört något större emot Novell men denna klienten fungerar bra:
Har ej kört något större emot Novell men denna klienten fungerar bra:
Den klienten kostar dock ca 1500.- per användare (det är för övrigt Novells egen mac-klient som man sålde). Den fungerar hur bra som helst om man är beredd att betala. Men kör man Novell 5 (eller om det är 4.5) eller senare kan man genom några inställningar i servern släppa på macar - utan att det kostar en spänn. Den lösningen är dock inte 100%-ig än (i alla fall med den version som vi ligger på). Det kan strula om både en mac och en pc öppnar samma fil.
Tja
Många åsikter om plattformer och ekonomi. PEZE burkar skräper mera i miljön eftersom livslängden är kortare....
Dessutom, ska ungdomar sitta och förstöra sin hälsa framför en dator och ha senaste spelmaskinen som oxå i PEZE-världen kostar en dryg slant. Köp en PS2 om du ska spela.
Och uppenbart ekonomiaspekten som tillsammans med stofiler i PEZE / It-avdelningsvärlden åter igen styr oss in på ekonomin. Vad med skaparglädjen och användarkvaliten för de som måste använda dessa intenst stirrande burkar utan egen vilja
Anser mig som liberal och värdeskonservativ, dock Ohly kan väl till och från försvaras:
Fy fan va räknenissarna har fått styra efter att Berlinmuren föll.
Det var sunt med lite kommunism, det gjorde kapitalister ödmjuka för att dom kunde torska....
Därefter har denna kapitalism tagit över och styr numera allt, allt ska sponsras och betalas av pengar som kräver något tillbaks. Detta gäller som sagt de som äger det hela. Men vi som läser tidningarna kan fortfarande välja och säga det vi tycker, hoppas vi kan fortsätta med det, men det ger inte så mycket pengar alltid.
Tja
Fy fan va räknenissarna har fått styra efter att Berlinmuren föll.
Det var sunt med lite kommunism, det gjorde kapitalister ödmjuka för att dom kunde torska....
Heh, jag som trodde att Öst var räknenissarnas paradis numbero uno (I år producerar vi 25 567 534 324 kålrötter. Och därmed basta!)
För egen del så jumpade jag in i diskussionen som den "ståtlige" (nåja, kanske inte alls ståtlig egentligen) försvararen av "IT-avdelningen" (store satan), som fick en hel del påhopp i början av denna tråd. Och sedan frågade Niklas mig en fråga, som jag svarade på, och sedan Mondo, som jag också svarade på. Men visst, off topic grovt.
Men jag håller nog på nr 2 av Niklas förslag också, kan vara kul och se vart detta tar vägen. Och om jag ändå sitter och skriver ett inlägg så kan jag säga följande: Några av de programvaror som vi kör måste köras som klient/server, exempelvis Tidssystem där cheferna loggar in i klienten och lägger upp tider för sjuksköterskorna, vilka sedan kan gå i webvägen och godkänna dessa. Tyvärr så kan man inte göra allt webvägen. Vet inte om det är p g a databaskopplingar (som väl finns i tidningsvärlden också (se där, ett "on topic"-inlägg av mig), fast det är nog inte därför som vissa tidningar av någon OUTGRUNDLIG anledning vill gå ifrån macen (jag är alltså inte anti-mac på något sätt)) eller något annat.
Tyvärr så kan man inte göra allt webvägen. Vet inte om det är p g a databaskopplingar (som väl finns i tidningsvärlden också (se där, ett "on topic"-inlägg av mig), fast det är nog inte därför som vissa tidningar av någon OUTGRUNDLIG anledning vill gå ifrån macen (jag är alltså inte anti-mac på något sätt)) eller något annat.
Macen fungerar mycket bra med alla de större databaserna. Dock inte så bra med MS SQL, men den används sällan i systemen. Jag vill tom påstå att OS X är bättre än windows med. Upplever mindre strul ivarjefall.
I Försvarsmakten får inget annat än Windos förekomma mer än i undantagsfall.
Detta sa min son, 8år, på frågan om vi hade PC hemma - "det kommer inte in en PC i vårt hus, dom är ett jävvla skit"
Dom är för härliga dom små liven, och läraktiga.
I Försvarsmakten får inget annat än Windos förekomma mer än i undantagsfall.
Det är ju helt otroligt. Försvaret borde köra ett eget OS, om inte annat en egen variant av Unix, tillräckligt inkompatibel med allt folk har hemma för att göra att alla cracking-försök måste göras på något helt annat sätt. Även banker borde jobba så. Varför satsa allt på det mest utsatta systemet när man är i så känsliga branscher? Tidningar är en sak, men försvar och bank?
Det är ju helt otroligt. Försvaret borde köra ett eget OS, om inte annat en egen variant av Unix, tillräckligt inkompatibel med allt folk har hemma för att göra att alla cracking-försök måste göras på något helt annat sätt. Även banker borde jobba så. Varför satsa allt på det mest utsatta systemet när man är i så känsliga branscher? Tidningar är en sak, men försvar och bank?
För att ge ett kort svar "min teori" är att kompetensutbudet inom wintel är betydligt större. Varav flesta IT-planerare räds att pröva andra system och lösningar pga. de hittar inte kompetent personal att sköta om det.