Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tidningarna SLÄNGER ut macen!

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker det känns som 1997 igen. Argumenten känns igen.

Förr eller senare kommer det att inträffa något riktigt allvarligt p.g.a PC, eller snarare Windowshysterin och då lär väl ett uppvaknande ske. Jag syftar på när kritiska system lägger av och folk skadas. Då kanske man vaknar och inser att det där Windows kanske inte är det där underbara systemet trots allt.;)

Många IT-chefer styrs av fördomar och har dåliga kunskaper om det de chefar över. En undersökning som Computer Sweden gjorde för några år sedan visade bl.a att 55% av IT-cheferna inte visste vad Linux var för något. Det är ju talande.;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-14 12:53

Det sitter massor med medelålders (och för all del ibland yngre) betonghäckar på Sveriges företag och i den offentliga byråkratin. De håller fast vid Windows som om det vore ett par gamla slitna beiga Y-frontskalsonger med hål där bak. De vill inte ha någon förändring eller förnyelse. De vill ha Windows ungefär så som det såg ut hösten 1995. De vet inte att det finns bättre lösningar och de skiter förresten högaktningsfullt i alla eventuella alternativ eftersom det skulle kännas otäckt om det kom in unga människor med ny teknik och nya fräscha idéer.

Ursprungligen av Mondo:

Det sitter massor med medelålders (och för all del ibland yngre) betonghäckar på Sveriges företag och i den offentliga byråkratin. De håller fast vid Windows som om det vore ett par gamla slitna beiga Y-frontskalsonger med hål där bak. De vill inte ha någon förändring eller förnyelse. De vill ha Windows ungefär så som det såg ut hösten 1995. De vet inte att det finns bättre lösningar och de skiter förresten högaktningsfullt i alla eventuella alternativ eftersom det skulle kännas otäckt om det kom in unga människor med ny teknik och nya fräscha idéer.

Eftersom du är en av de värsta mactalibanerna på 99mac så tar åtminstone jag allt du skriver om PC-datorer med en rejäl näve salt.

Eller på ren svenska : du snackar skit, Mondo. IT-tekniken går faktiskt framåt på PC-sidan också och om du tog av skygglapparna så skulle du också se det. Apple är ett mycket innovativt företag med skitbra lösningar, men det händer faktiskt grymt intressanta saker hos andra områden av IT-branchen också.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Eftersom du är en av de värsta mactalibanerna på 99mac så tar åtminstone jag allt du skriver om PC-datorer med en rejäl näve salt.

Eller på ren svenska : du snackar skit, Mondo. IT-tekniken går faktiskt framåt på PC-sidan också och om du tog av skygglapparna så skulle du också se det. Apple är ett mycket innovativt företag med skitbra lösningar, men det händer faktiskt grymt intressanta saker hos andra områden av IT-branchen också.

Ja, men som grafisk plattform så ligger windows fortfarande efter.

Active directory är klart intressant, men set är inte kul att man behöver lägga enorma summor och tid på säkerhetsbiten. Där tror jag är windows akilleshäl där fler och fler tröttnar.

Ursprungligen av pizzabudet:

På vilket sätt då? Nyfiken...

Active directory är klart intressant, men set är inte kul att man behöver lägga enorma summor och tid på säkerhetsbiten. Där tror jag är windows akilleshäl där fler och fler tröttnar.

Ska man jobba med AD så kan jag verkligen rekommendera Windows server 2003 security guide. Det följer med inställningsfiler som man kan använda som låser ned systemet.

Windows Server 2003 security guide

Sen kan man kolla på lite film som berättar om det och visar i praktiken:

Technet Security summit 2004

Jag har tre Global-knivar samt en Global-pincett. Jag är en tvättäkta Global-taliban.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-14 16:35

PC = tre industrichokladbitar från Marabou för 10 kr.
Mac = en handgjord belgisk pralin för 15 kr.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-14 17:44
Ursprungligen av Mondo:

PC = tre industrichokladbitar från Marabou för 10 kr.
Mac = en handgjord belgisk pralin för 15 kr.

Ledsamt nog har vi en värld av gormander där ute...

$69.95 på symantecstore.com?

Tidskrifter och särskilt dagstidningar är på dekis, ett bakslag i konjunkturen och nya läsvanor i kombination med mindre disponibel tid hos läsarna och konkurrens från gratistidningar och webben gör att dagstidningarna nu gör ett sista dödsryck, de tror sig spara pengar, allt, precis allt måste ses över.

Det hade inte varit kul att se en hel bransch med Macar gå under. Förresten tror jag att de tidningar som behåller Macarna klarar sig. Att ta ett sådant beslut tyder på ett litet annorlunda tänkande, vilket spiller över även på andra områden i organisationen, nytt tänkande behövs alltid när marknaden sviktar.

Tidningsföretag som inte satsar utan viker ner sig och väljer PC för att de tror att de kan spara in pengar, är på väg att dö.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-14 16:55

kostar 69.95 / dator du skall använda det på... 20 datorer = $1399 dvs c:a 11tkr..

/glemme

tendensen i mellersta finland

Jag känner bara till de tidningar jag har kontakt med angående annonseringar och sånt. Men vad jag vet så är tendensen inte i mitt "tidningshusområde" att de byter ut macar mot wintel. Däremot byts macarna ut mot G5 maskiner. Tendensen har varit överlag att folk köper mera macar även här fast Apples marknadsföring är lika med noll!

Det känns som om det mer och mer visar sig att CS artikel stämer ganska dåligt. Om både Aftonbladet och Svd (som ju är riktigt stora tidningar), inte har några som helst planer på att byta verkar det ju inte vara det skrecksenariot som endel här verkar tro att det är.

/Kristofer

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-05-14 17:46

Ja jag betalar licenser och nej det kostar inte på något vis $70!

SYMANTEC GHOST 8.0 CORPORATE EDITION INKL 2 ÅRS SUPPORT (ELITE C), 78, Engelsk, Licens

78:- +moms, tycker jag är helt överkomligt!

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-05-14 18:03

Inom LU finns nu ett stort centraliserat system för att installera datorer. Det är helt autmatiserat och användaren kan installera maskinen själv. Dessutom lyxen med att om en användare vill ha låt säga Photoshop, då ändrar man i servern att han ska ha Photoshop och så installeras Photoshop när han loggar in. Byter han sen dator så installeras det där med, men användare som inte har tillgång till Photoshop kan heller inte starta det. Genom denna lösning har man lyckats få programvarutillverkarna att godkänna licenser per användare istället för datorer.

http://www.ldc.lu.se/itdag2003/en_god_datormiljo.ppt - läget i höstas

• Oregistrerad
  • 2004-05-14 18:11
Ursprungligen av bollman:

Inom LU finns nu ett stort centraliserat system för att installera datorer.

Sådan var den (peze-)installationen jag talade om oxå - men dels så var det lite tjafs med kataloginställningarna och dels så finns ju inte alltid allt in just de serverbaserade installationerna…
Och när det inte är enligt mall A1 så kan ju just rigida "tomatiska" system giddra till det rejält…
(ex.v. så krävde en app IE5.5 eller äldre och en app IE6.0 eller nyare… och det löser man inte på en kvart fast jag undrar mest varför appsen kräver IE över huvud taget )

Inom LU finns nu ett stort centraliserat system för att installera datorer. Det är helt autmatiserat och användaren kan installera maskinen själv. Dessutom lyxen med att om en användare vill ha låt säga Photoshop, då ändrar man i servern att han ska ha Photoshop och så installeras Photoshop när han loggar in. Byter han sen dator så installeras det där med, men användare som inte har tillgång till Photoshop kan heller inte starta det. Genom denna lösning har man lyckats få programvarutillverkarna att godkänna licenser per användare istället för datorer.

http://www.ldc.lu.se/itdag2003/en_god_datormiljo.ppt - läget i höstas

Sånt har fler företag både för Mac & PC. Fast på Pc sidan är det en massa handpåläggning. Det strular alltid nästan vid alla PC installationer. Underar varför. :rolleyes:

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-05-14 18:21

För att PC är tramsigt, liksom Windows

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-05-14 18:28

Nåja, det närmaste jag vet Apple kommer är ju NetInstall, å det är ju inte riktigt jämförbart.

Nåja, det närmaste jag vet Apple kommer är ju NetInstall, å det är ju inte riktigt jämförbart.

Open directory. Det är nyckeln.

Har inte tråden spårat ur en aning?

Ursprungligen av Kristofer G:

Har inte tråden spårat ur en aning?

Tråden föll väl ihop då det visade sig att CS hade ljugit igen.

Tråden föll väl ihop då det visade sig att CS hade ljugit igen.

Japp. Frid och fröjd med andra ord

Problemet är ju, även om CS fakta inte stämmer just när det gäller dessa två tidningar, att det finns många andra tidningar i landet som faktiskt går över till PC. Min arbetsplats är en av dem!

Så skräckscenariot kanske inte är helt överdrivet ändå, fast det drabbar mindre tidningar och mindre orter.

Ursprungligen av CyberPet:

Problemet är ju, även om CS fakta inte stämmer just när det gäller dessa två tidningar, att det finns många andra tidningar i landet som faktiskt går över till PC. Min arbetsplats är en av dem!

Så skräckscenariot kanske inte är helt överdrivet ändå, fast det drabbar mindre tidningar och mindre orter.

Känns som det är tidningar som gör sista dödsrycken som går på PC spåret. Majoriteten stannar kvar i Mac OS, har jag fått reda på under dagen.

Känns som det är tidningar som gör sista dödsrycken som går på PC spåret. Majoriteten stannar kvar i Mac OS, har jag fått reda på under dagen.

Aftonbladet kör ju toppmodernt macsystem, och är den tidningen som går bäst i sverige

Ursprungligen av Kristofer G:

Aftonbladet kör ju toppmodernt macsystem, och är den tidningen som går bäst i sverige

Det är knappast macarnas förtjänst...Snarare det som befinner sig mellan tgb och ryggstödet på stolarna...En bra ledning som vågar ta nya grepp och kompetenta journalister där är receptet på framgång i tidningsbranchen.

Det är tur att man låter inköpspriserna styra så mycket inom IT-området. Undrar hur det skulle fungera om samma underbara resonemang infördes på bredare front: "det gör inget att den här maskinen kommer att kosta oss dubbelt så mycket i underhåll per år, eftersom den är billigare att köpa...";)

Undrar om IT-cheferna hellre skulle köpa en billig bil av låg kvalitet och som drabbas av höga servicekostnader framför en bättre modell som är avsevärt billigare i drift? Å andra sidan är det kanske bara datorer som är underhållsfria i sådan utsträckning att servicekostnaderna kan ignoreras?;)

F-n, känner mig som den största James Bond-skurken när man läser vissa inlägg i denna tråd. Och jag som bara är en sketen liten datatekniker på en kommun...

Ber tusen gånger om ursäkt för att dryga hälften av våra program inte går att köra på något annat än Windows, och att jag därför kämpar å-det-vildaste med näbbar och klor för att vi ALDRIG skall köpa in en endaste liten mac.

Hos oss är vi dryga 3 stycken som har hand om den direkta supporten gentemot dryga 1200 användare, fördelade på dryga 650 maskiner. Hur få skulle vi vara om alla dessa hade använt en mac istället?

Edit: 1200 på EN mac hade kanske varit häftigt, men ni förstår någ vad jag menar.

Senast redigerat 2004-05-15 12:52
Bevaka tråden