- Gäst
- Oregistrerad ●
Många av er måste inse att det verkliga problemet ligger på ledningsnivå i företagen.
Styrelsen överlåter åt IT-avdelningen och IT-chefen att besluta om sin egen verksamhet. "Det är viktigt att den där IT:n fungerar. Det får kosta vad det kostar. Annars är vi rökta. Det har IT-chefen sagt"
Överlåter man åt personalchefen att besluta om hur mycket personal företagen skall ha anställda? Nej. Det gör indirekt styrelsen som ger uppdrag åt VD:n att säga upp resp. anställa folk. Allt utifrån ekonomisk verklighet.
Jag har som tidigare systemadministratör på stort IT-bolag och numer som ÅF jobbat med IT-chefer och IT-avdelningar från "båda håll" och det är en enda stor fars. Ett stort jävla rackarspel för att skydda sina egna positioner, det har ingenting med normalt företagskultur att göra. IT-avdelningen ljuger för fulla muggar för att hålla ryggen fri mot ledningen. Ledningen jagar kostnader på andra ställen. På mitt företag var det 65% PC och 35% Mac. 15 PC-tekniker och 1,5 Mac-tekniker (inkl. mig själv). Jag skötte även alla Cisco-routrar och WAN-länkar. PC-teknikerna hade fullt, jag såsade på som vanligt. IT-chefen drog slutsatsen att vi måste anställa fler PC-tekniker....ehehe.
Idiothändelser:
Polisstyrelsen i Göteborg förbjuder oss att ringa IT-avdelningen om Macar samtidigt som deras Stockholmskollegor tillsammans med FMV utvärderar Macen för fullt och är positiva.
Ett stort bostadsbolag i Göteborg hade en IT-avdelningen som aktivt förstörde marknadsavdelningens Macar och begränsade tillgången till deras resurser som skrivare, Internet och mail. Vi lyckades övermanna dem varje gång, men när man slaktade färgskrivarna på nätverksporten och ersatte med en parallellport gick de för långt. Det slutade med en rapport till VD: och resultatet blev att att marknadsavdelningen och lades ner. Hmmm...
En kommunal IT-chef i södra Sverige rapporterar att Macen skulle sänka kommunens IT-kostnader med 45% med TCO som utgångspunkt (vad annars?). Han tigs ihjäl av kollegor i resten av Sverige (jag har pratat med honom).
Någon borde få Dagens Industri att sätta rubriken:
- Har du koll på din IT-avdelning? Vi tipsar om det vanligaste skumrasket.
Många av er måste inse att det verkliga problemet ligger på ledningsnivå i företagen.
Styrelsen överlåter åt IT-avdelningen och IT-chefen att besluta om sin egen verksamhet. "Det är viktigt att den där IT:n fungerar. Det får kosta vad det kostar. Annars är vi rökta.
Jo, det lär nog stämma till en viss del. Men det förklarar inte att arbetsplatser som är traditionella Mac-fästen väljer att byta plattform. IT-cheferna borde rimligtvis vara förtjusta i Mac då dom alltid har jobbat med Mac, samt att (om nu ditt påstående stämmer) Mac:en ger dom en stressfriare tillvaro. Märkligt... Då måste det ändå ha att göra med kostnader, eller?
Jo, det lär nog stämma till en viss del. Men det förklarar inte att arbetsplatser som är traditionella Mac-fästen väljer att byta plattform. IT-cheferna borde rimligtvis vara förtjusta i Mac då dom alltid har jobbat med Mac, samt att (om nu ditt påstående stämmer) Mac:en ger dom en stressfriare tillvaro. Märkligt... Då måste det ändå ha att göra med kostnader, eller?
Problemet är att många företag som anses vara Macfästen inte har IT-tekniker/chefer som använder Mac som huvudator. De daltar med sina PC-burkar och totalt ignorerar Macarna på företagen (för de kräver ju knappt någon service). De får lite "fördelar" från någon datasäljare, lite godis som uppmuntran, så att förespråkar gärna en Dell före en Mac till inköpschefen. Tittar man in på vår IT-chefs kontor kryllar det av "gratisgrejer" från datorsäljaren som små "presenter". Sen kommer datorsäljaren med ett paketerbjudande om att byta ut alla maskiner för en kostnad som är långt under vad ens ett gäng nya eMacar kan komma. Så varför inte byta till PC eftersom de måste byta ut hela datorparken ändå?
Sen lever IT-teknikerna/cheferna kvar i myten om att Mac inte funkar i nätverk heller. De blev till exempel hysteriskt förvånade när jag kom med min Powerbook och lät dem leka i Terminalen medan jag tittade på en film samtidigt. Men att byta till OS X var det ingen tanke på..... trots att de själva erkänner att OS X är bättre än XP.... De är väl rädda om jobben?
Sen lever IT-teknikerna/cheferna kvar i myten om att Mac inte funkar i nätverk heller.
Host, där tog du väl i lite??? Inte kan jag tänka mig att en så kallad "IT-tekniker" i tidningsbranschen lever i den villfarelsen? Jag tror knappast att okunniga övergödda IT-clowner ensamma bär skulden till att den ena Mac instalationen efter den andra åker ut.
Host, där tog du väl i lite??? Inte kan jag tänka mig att en så kallad "IT-tekniker" i tidningsbranschen lever i den villfarelsen? Jag tror knappast att okunniga övergödda IT-clowner ensamma bär skulden till att den ena Mac instalationen efter den andra åker ut.
Såg du en post härom dagen om att mac var förbjudet i nätet, fasen vet om det inte var två till och med (en post kanske var på OT?).
Innom kommunala nät... Enligt kommunala IT-tekniker...
IT-chef i ordets rätta bemärkelse skapades runt 1997-1998 när Windows NT4 började invadera företagen. De har ingen förståelse för Mac överhuvudtaget och är oftast gamla fastighetsingenjörer eller misslyckade revisorer som har snackat in sig hos företagsledningen via gamla kontakter.
Någon borde få Dagens Industri att sätta rubriken:
- Har du koll på din IT-avdelning? Vi tipsar om det vanligaste skumrasket.
Det är väl med det som med bilverkstäder…
Alldeles för få som begriper för att kunna fatta vad det är…
(Vilket väl syns ganska bra i tråden
Ställde in en ny dator nyss, 1 gubbe á en halv dag, 1 gube á 2 timmar och runt 1000:-/timman och gubbe + 500:- /timma i förlorad intäkt (billig internfakturering) : 8 lök… och då blev det ändå inte klart… + att den var "klar" när den kom (á 500:- /timma under 2 dagars förberedelse : 8 lök (sa:16 lök) - åsså postar folk och snackar om några kronor på inköpspriset… åsså är pezeskräpet inte fullt funktionsdugligt ännu, vilket väl kan räknas till antingen den tid komplettering tar alternativt den tid fram tills den är klar som den inte kan användas som tänkt… säg antingen 2 lök till eller 5 dagar á 4000:- / dag… (sa: 18 lök eller 36 lök)
Horribla siffror blir det i vilket fall så länge det inte går geschwint….
Vad kostar inte ett nät som är nere i en timma på ett företagh med 200 anställda? förslår hundra tusen (500:-/anställd) - och vad är då 50kkr i prisskillnad på en server/router egentligen då?)
Det är väl med det som med bilverkstäder…
Alldeles för få som begriper för att kunna fatta vad det är…
(Vilket väl syns ganska bra i tråden
Ställde in en ny dator nyss, 1 gubbe á en halv dag, 1 gube á 2 timmar och runt 1000:-/timman och gubbe + 500:- /timma i förlorad intäkt (billig internfakturering) : 8 lök… och då blev det ändå inte klart… + att den var "klar" när den kom (á 500:- /timma under 2 dagars förberedelse : 8 lök (sa:16 lök) - åsså postar folk och snackar om några kronor på inköpspriset… åsså är pezeskräpet inte fullt funktionsdugligt ännu, vilket väl kan räknas till antingen den tid komplettering tar alternativt den tid fram tills den är klar som den inte kan användas som tänkt… säg antingen 2 lök till eller 5 dagar á 4000:- / dag… (sa: 18 lök eller 36 lök)
Horribla siffror blir det i vilket fall så länge det inte går geschwint….
Vad kostar inte ett nät som är nere i en timma på ett företagh med 200 anställda? förslår hundra tusen (500:-/anställd) - och vad är då 50kkr i prisskillnad på en server/router egentligen då?)
Måste vara den mest ineffektiva installationen som någonsin skådats?
Måste vara den mest ineffektiva installationen som någonsin skådats?
Näppeligen om man sett några…
Snarare ganska professionell ändå jämfört med vad man sett…
Hur lång tid tar det för dig ex.v. att installera och ställa i en dator? En seriös dator…
Hur lång tid tar det för dig ex.v. att installera och ställa i en dator? En seriös dator…
Inte fråga till mig men ändå ett svar:
Jag brukar räkna med två., max tre timmar, för att installera en seriös dator från att den plockas upp från lådan. Då ingår all tid för installation av mer minne, OS, Uppgradering till senaste versioner, Office, några specifika program (DTP etc), nätverk, e-post, skrivarinställningar och överflyttande av data från gamla datorn. Ja rubbet. Det kan ta någon timme till om det är något som strular.
Med seriös dator menar jag såklart en Mac med Mac OS X. Mac OS 9 går lite snabbare att fixa till.
Inte fråga till mig men ändå ett svar:
Jag brukar räkna med två., max tre timmar, för att installera en seriös dator från att den plockas upp från lådan. Då ingår all tid för installation av mer minne, OS, Uppgradering till senaste versioner, Office, några specifika program (DTP etc), nätverk, e-post, skrivarinställningar och överflyttande av data från gamla datorn. Ja rubbet. Det kan ta någon timme till om det är något som strular.
Med seriös dator menar jag såklart en Mac med Mac OS X. Mac OS 9 går lite snabbare att fixa till.
Fyra datorer från scratch till "påplatsenklart" om dan är ett rätt gôtt tempo
Är det sådan skillnad på peze och mac så har man ju räknat hem mac:en innan den ens är på plats...
Fyra datorer från scratch till "påplatsenklart" om dan är ett rätt gôtt tempo
För ett tag sen gjorda jag en total ominstallation på alla reporterdatorer på en tidning.
Totalt nio eller tio datorer som blev grundinstallerade med Mac OS 9 och Office. Backup av data. Se till att epost och bokmärken fungerade etc. Det gick på tio timmar.
Det här är väl lite off topic men tar inte vissa datakonsulter inte analyserar behoven och tar ohyggligt gott om tid på sig? Gjorde ett nätverk för ett par år sedan. Ungefär tio datorer i två rum. En firma offererade att det skulle ta fyra arbetsdagar och kosta 130 000 inkl material och konfigurering av en Appleshareserver.
En annan skulle det kosta 30 000 för. Jag gjorde det på halva tiden för 12 000 om jag minns rätt. Och var nöjd med det. För att inte tala om att kunden var helnöjd. Visst den dyrare lösningen var exklusivare med rackskåp, 100 MBit (som var dyrt på den tiden) mm. Men det handlade om några skribenter som skulle dela på textfiler och en ISDN uppkoppling. Jag gav dom något som dom fortfarande använder om än med snabbare Internetuppkoppling.
Näppeligen om man sett några…
Snarare ganska professionell ändå jämfört med vad man sett…
Ja inte tar det då två dagar att installera en "seriös" dator. För det första så brukar jag inte sitta och klicka igenom alla installationer, så då sparar jag ett par sekunder.
Vad innehåller en seriös dator då? Operativ, Mail-tjofräsan, Ordbehandling, MPS el. liknande...
Ja om jag jobbade fulltid med att installera detta på en dator så har jag svårt att se att det skulle ta mer än tre timmar faktiskt. Då går det sakta. Om man ska installera mycket special eller liknande kan jag förstå att det tar längre tid men två fulla arbetsdagar för en dator?
Att ställa "in" datorn tar väl kanske 20 minuter. In, koppla in sladdarna, starta datorn, snacka skit en stund för att se att allt fungerar...
De flesta som har lite datorer installerar dem inte för hand dessutom, då tar det cirka 10 minuter från svart till färdig.
De flesta som har lite datorer installerar dem inte för hand dessutom, då tar det cirka 10 minuter från svart till färdig.
Läs mer ovan - severbaserad distribution var det: men katalogen strulade, saker skal lverifieras och instllationer utöver std. krockade…
Det är folk som inte gör annat hela dagarna som sköter den biten…
Apples problem är inte att datorerna är dyra eller att de ligger efter PC-sidan. Apples problem är, menar jag, avsaknaden av en effektiv marknadsföring, åtminstone i Sverige. Apple når inte ut till företag och organisationer, och är därför uträknade på förhand av det kundsegmentet.
Apples problem är inte att datorerna är dyra eller att de ligger efter PC-sidan. Apples problem är, menar jag, avsaknaden av en effektiv marknadsföring, åtminstone i Sverige. Apple når inte ut till företag och organisationer, och är därför uträknade på förhand av det kundsegmentet.
Det där har malts i evigheter och det hjälper inte ett skvatt så länge inte produkterna är prisvärda och konkurrenskraftiga.
Jag har på nära håll studerat två tekniker som installerade ett nätverk för under tio datorer på tre veckor. Alla komponenter fanns, och var fungerande. NT skulle installeras om på servern och användare läggas till. Tre veckor!
Sedan har jag sett en mupp som misslyckades med allt utom att fakturera, när han skulle installera en skrivare. Han lyckades inte få Windows-klienterna att se skrivaren. Jag behöver väl knappast tillägga att jag skrev ut utan vare sig problem, eller "hjälp" av tekniker.
Ytterligare en snubbe skulle "installera" en dator på nätverket (koppla in nätverkssladden) Det tog honom åtskilliga timmar. Till sist så påminde jag om den inbyggda brandväggen i XP, varpå han kunde gå hem och skriva sin feta faktura.
Hur har det kunnat bli så här tokigt? På var och varannat företag sitter det okunniga Windows-småpåvar riggar folks datorer - till stora kostnader för företagen.
Ni får det till att låta som om hela världen deltar i någon slags konspiration mot Macen. Att alla IT-ansvariga (låt oss kalla dom så) är idioter med maniskt kompulsivt Mac-hat och fullständigt noll koll på något mer än sina representations luncher.... Halååå! Visst finns det fördomar mot Macen, vissa är oförtjänta men andra i högsta grad förtjänta. Problemet ligger hos Apple som fortsätter att stödja ett koncept som inte är marknadsekonomiskt gångbart. Hårdvaran är för dyr och integrationen mellan Mac - PC är inte tillräckligt smidig och enkel att begripa sig på (om man är en sån där IT-clown). Apple måste jaga kostnader som man kan redovisa på pappret och se till att operativsystemet blir IT-clownanpassat vad gäller nätverk och administration.
*snipp*Problemet ligger hos Apple som fortsätter att stödja ett koncept som inte är marknadsekonomiskt gångbart. Hårdvaran är för dyr och integrationen mellan Mac - PC är inte tillräckligt smidig och enkel att begripa sig på.*snipp*
Samtidigt är Apple en av några få persondatortillverkare som tjänar riktiga pengar i dag.
Samtidigt är Apple en av några få persondatortillverkare som tjänar riktiga pengar i dag.
Tjänar pengar gör dom på: Macfanatiker som betalar vad som helst för hårdvaran samt iPods, ITMS och mjukvara. Alla är inte så frälsta så att dom betalar vad som helst för datorerna, den skaran krymper dag för dag.
Tjänar pengar gör dom på: Macfanatiker som betalar vad som helst för hårdvaran samt iPods, ITMS och mjukvara. Alla är inte så frälsta så att dom betalar vad som helst för datorerna, den skaran krymper dag för dag.
Du är PC-säljare va?
Vad kostar grejorna? Har du nån okej HPD-burk att kränga?
Jag är helt klart en av dom som gärna betalar för grym design, snajdig integration, snygga lösningar och den där mac-känslan. Jag betalar även för andra saker där tillverkaren/programeraren/designern lagt ner lite extra och inte endast haft krasst vinstintresse och massproduktion som ledstjärna. Tex så köper jag OpenBSD eftersom det är så stabilt och välgjort, när jag köpte ny mountainbike förra sommaren lade jag oxå ner lite onödigt med stash på välgjorad prylar istället för dussin-stuff.
Min poäng är man nödvändigtvis inte behöver vara just fanatisk apple/mac-anhängare utan jag tror många finner andra värden i en mac än vad man får om man köper PeCe.
Mac is not PeCe
/jensa
Jag är helt klart en av dom som gärna betalar för grym design, snajdig integration, snygga lösningar och den där mac-känslan. Jag betalar även för andra saker där tillverkaren/programeraren/designern lagt ner lite extra och inte endast haft krasst vinstintresse och massproduktion som ledstjärna. Tex så köper jag OpenBSD eftersom det är så stabilt och välgjort, när jag köpte ny mountainbike förra sommaren lade jag oxå ner lite onödigt med stash på välgjorad prylar istället för dussin-stuff.
Min poäng är man nödvändigtvis inte behöver vara just fanatisk apple/mac-anhängare utan jag tror många finner andra värden i en mac än vad man får om man köper PeCe.
Mac is not PeCe
/jensa
Håller med dig fullständigt! Väljer man att köpa något på ovanstående kriterier så blir man beskylld för att vara fanatiker oavsett vad det är, speciellt när man försöker motivera varför man har köpt det.
Jag köper hellre ett gott vin för 100 kr än 2 för 50 kr. Gör detta mig till en vinsnobb eller fanatiker? Påminner mkt och tjafset mellan Amiga vs Atari...
Vilket öken det var
Jag köper hellre ett gott vin för 100 kr än 2 för 50 kr. Gör detta mig till en vinsnobb eller fanatiker?
Hehe...du har alltså inte fattat senaste årens "köp billigt, billigt, billigt skräp. Nej! Köp två, vetja"-trenden.
Ni får det till att låta som om hela världen deltar i någon slags konspiration mot Macen. Att alla IT-ansvariga (låt oss kalla dom så) är idioter med maniskt kompulsivt Mac-hat och fullständigt noll koll på något mer än sina representations luncher.... Halååå! Visst finns det fördomar mot Macen, vissa är oförtjänta men andra i högsta grad förtjänta. Problemet ligger hos Apple som fortsätter att stödja ett koncept som inte är marknadsekonomiskt gångbart. Hårdvaran är för dyr och integrationen mellan Mac - PC är inte tillräckligt smidig och enkel att begripa sig på (om man är en sån där IT-clown). Apple måste jaga kostnader som man kan redovisa på pappret och se till att operativsystemet blir IT-clownanpassat vad gäller nätverk och administration.
Vadå fördomar? Jag upplever det dagligen i verkliga livet. Det är ingen konspiration, det är verklighet.
Men du har helt rätt; problemet ligger hos Apple, man måste ut på marknaden med tuffare tag. Inte försöka var jämlik med HP, Dell, IBM och gänget. Man måste intala sig frisk att man är bättre. Ljuga kan man kalla det, men det gör alla andra. Microsoft säger ju tex att Windows är smidigt att arbeta med
- Sitter du där med din hopplösa Windows-häck. Vi har lösningen på dina problem!
Nu är ni orättvisa. Jag installerar PC-häckar minst lika snabbt som Maccar. Använder man bara insidan så går det rätt snabbt. Jag gjorde 20 burkar på 2 dagar, lätt!
Man gör en mallmaskin, skapar en image med Symantec Ghost, bränner på DVD, skapar startdiskett och sätter igång. Tar ju inte mer än 15-20minuter/dator.
På maccarna gör man ju samma sak fast via NetInstall eller CCC.
Nu är ni orättvisa. Jag installerar PC-häckar minst lika snabbt som Maccar. Använder man bara insidan så går det rätt snabbt. Jag gjorde 20 burkar på 2 dagar, lätt!
Man gör en mallmaskin, skapar en image med Symantec Ghost, bränner på DVD, skapar startdiskett och sätter igång. Tar ju inte mer än 15-20minuter/dator.
Och du har betalt alla licenser för symantec ghost som e svindyrt?
/glemme
30 iMacar tog följande tid:
2 minuter per dator för uppackning. 1 min få in dem i nätverket. Startar upp och loggar in emot open directory servern. Sen tog det tre minuter att få in senaste OS X, office, samt en del småprogram.
En förmiddag...
Så smidigt är det aldrig för en PC.