Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prylar med Apple-logo i julklapp?

Tråden skapades och har fått 254 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: David Molarin:
Ska vi bekräfta först, vi som preliminärbeställt, eller räknar du med att kunna sälja det som eventuella avhoppare beställt?

Ja, jag vet egentligen inte hur jag tänkt. Min första tanke var väl att ringa/maila alla som står på listan precis innan beställningen för att få en bekräftelse. Fast får man avhopp då, så riskerar vi ju att missa 1000 dollarsgränsen. Vi kan kanske samla på oss intresse så vi är en bit över 1000 dollar, och på så sätt bygga upp en liten buffert för eventuella avhoppare.

Eller vad säger ni andra?

/M

• Medlem
  • Lund
  • 2002-11-25 11:57

Yes. Nu är vi över $1000-gränsen, tack vare lilla mig.

Jag tycker att vi försöker få in så många beställningar som möjligt. Vem vem vet, vi kanske kan komma över $2000, och få lite mer rabatt.

Om någon hoppar av så borde det ju inte vara något problem för 99mac att få prylen såld, om det inte är något väldigt suspekt.

Jag bekämpar ett smärre anfall av beslutsångest, men har nog en eller två grejer på gång.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-11-25 15:14

Vi kan ju ha en deadline.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
Yes. Nu är vi över $1000-gränsen, tack vare lilla mig.

Jag tycker att vi försöker få in så många beställningar som möjligt. Vem vem vet, vi kanske kan komma över $2000, och få lite mer rabatt.

Om någon hoppar av så borde det ju inte vara något problem för 99mac att få prylen såld, om det inte är något väldigt suspekt.

Det stämmer bra, Hugin fick oss att hamna på rätt sida om den magiska gränsen. Vi har nu visat intresse för produkter för ett värde av 1046,45 dollar. Men fortsätt skicka in era intressen så vi får en liten buffert för eventuella avhopp.

/M

Sådärja, nu börjar vi få lite tyngd i beställningen, vi är uppe i $ 1196,25.

När drar vi deadlinen?
En god idé vore kanske också att dra iväg listan till Missingbite för att kolla om alla produkter verkligen finns i lager.

/M

[ 25 November 2002, 19:21: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

Då verkar intresset ha avklingat, inga nya intresseanmälningar har kommit in. Därför föreslår jag att vi går vidare med beställningen.

Vem har tid, lust och ork att ta hand om insamlingen av pengar. För jag antar att ingen av oss är beredd att ta 10000 kr ur egen ficka för beställning, och låta oss betala i efterskott.

Lämpligast är väl om någon samlar in pengarna och skickar iväg beställningen till Missingbite.

Några förslag?

/M

Grejen är ju den att vi inte vet riktigt vad det kommer att kosta. Valutakurs, tull mm.

Ska vi lägga på en nolla på dollarpriset bara?

• Medlem
  • Lund
  • 2002-11-26 16:53

Vi måste ju ta reda på om vi kommer att åka på moms och tullavgifter. Frågan är bara hur?

Det har du fullständig rätt i David.... hmm... *tänker*

Ja, det verkar ju näst intill omöjligt att i förväg beräkna priset då vi inte vet hur tullen beter sig. Tullsatsen är ju ett rent skämt, 3 % på ditten och 14 % på datten. Jag tycker att vi splittar tulltaxan jämt mellan oss. Dvs har man handlat för 10 % av totalbeloppet ska man betala 10 % av tulltaxan.

De som beställer måste acceptera att inget fast pris är satt...

Sedan kan vi lägga på en nolla på dollarpriset och skicka in pengarna till personen som samlar in pengarna. Risken finns att ordern blir dyrare, men den kan också bli billigare... personen som samlar in pengarna får betala tillbaka respektive kräva in mellanskillanden.

/M

• Oregistrerad
  • 2002-11-26 21:28

Vi bör ju betala in på ett sätt som gör att man får ett kvitto på att pengarna är insatta, eller vad det nu blir. Stackars fan som skall skicka ut alla paket till dom som inte kan hämta på de eventuella platserna

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-26 22:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: David Molarin:
Grejen är ju den att vi inte vet riktigt vad det kommer att kosta. Valutakurs, tull mm.

Ska vi lägga på en nolla på dollarpriset bara?

Som mest kan det bli 1440:- i tull (12% på 12000). Momsen är 25% och läggs även på tullen.

En annan sak att tänka på: Den som beställer kommer troligen även att bli den som tulldeklarationen görs på och som tullverket (via Fedex) kommer att kräva avgifterna från.
/ Terhi

Nja, vi har ju bara handlat för 10600 kr, senast jag kollade dollarkursen var den 8,86.

Så du menar att det blir
+ 1 271 i tullavgift (12%)
+ 2 967 i mervärdesskatt (25%)

= 14 838 kr (som värst)

Detta innebär att ytterligare ca 4238 kr tillkommer, utöver beställningens faktiska värde. Detta belopp bör alltså splittas mellan oss, med avseende på hur stor del var och en har i beställningen. Den beräkningen kan jag relativt enkelt utföra i mitt excelblad.

Ber att få återkomma...

/M

Förresten, jag glömde ju bort vår rabatt. Räkningarna ska se ut som följer;

1196,25 (summan vi handlat för i dollar)
-179.44 (15 % rabatt)
-----------------------
1016,81 (summan vi betalar till Missingbite)
9009 (summa vi betalar i kronor, kurs 8,86)

+ 1081 kr (12 % tull, i värsta fall)
+ 2522 kr (25 % mervärdesskatt)
-----------------------
3603 kr (summan som betalas utöver beställningens faktiska värde)

ber att få återkomma...

/M

Kolla era e-post lådor, jag har skickat mail till samtliga som visat intresse. I mailet framgår ett ungefärligt maxbelopp (ink. tull moms och hela köret).

Frågan är hur många som fortfarande är intresserade?

(svar behöver inte lämnas här, det går bra att maila också)

/M

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-11-27 00:38

Är den amerikanska skatten avdragen?

Ja du Sten.... den är väl inte det antar jag.

jösses vad knepigt detta blev....jag kollar med Missingbite.

Men vi ju se prisberäkningarna som jag skickade ut som ett absoult övre tak. Mellanskillnader betalas givetivs tillbaka.

/M

• Oregistrerad
  • 2002-11-27 01:01

Att du orkar kludda med det! All heder åt dig... *vågen*

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-11-27 04:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
Men vi ju se prisberäkningarna som jag skickade ut som ett absoult övre tak. Mellanskillnader betalas givetivs tillbaka.

/M

Och som jag skrev tidigare, så skriver de ner värdet på den "faktura" som de lämnar som tulldeklarationsunderlag. Godkänner tullverket den så blir ju både tull och moms troligen avsevärt lägre.

Säger Terhi Tulldeklarant Suominen tröstande

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Terhi:
Och som jag skrev tidigare, så skriver de ner värdet på den "faktura" som de lämnar som tulldeklarationsunderlag. Godkänner tullverket den så blir ju både tull och moms troligen avsevärt lägre.

Säger Terhi Tulldeklarant Suominen tröstande

Tack för trösten Terhi! Det är verkligen skönt att ha någon här som kan hjälpa oss reda ut begreppen i detta natsvarta byråkrati. Tack!

Angående den amerikanska skatten, så är det redan tax-free priser som står på deras sida. Dvs den amerikanska skatten är redan avdragen.

/M

Var står vi idag?

Jag har skickat iväg beställningslistan till Missingbite för att stämma av om allt finns i deras lager, samt för att få rabatten styrkt.
Här följer svaret;

Hi Martin,

Enclosed is a pdf file with the totals. Everything is in stock except 1 black mouse pad. (We only have 1 left.)

We can give you a 15% discount and free shipping on this order. It will take approximately 7-10 days for the order to arrive.

Discounted orders must be paid via a money wire transfer. If this is satisfactory to you, let us know and we will send you the wiring information. Once the money is received, we will send your order immediately.

Thank you for giving us the opportunity to work with your group.

Sincerely,

The Missing Bite
Cool Stuff for Mac Zealots!

Nästan alla har svarat på huruvuda vi ska fortsätta, alla inkommande svar hittils är positiva. Några har plockat bort någon produkt ur beställningen. Jag har dock kvar denna/dessa produkter på listan över beställningen. Det går nämligen säkert att sälja dessa grejer till någon annan när de kommit fram.

Åter till min fråga; finns det någon eldsjäl som har tid, lust och ork att ta hand om insamligen av pengar?

/M

Det är väl rätt svårt att säga exakt hur mycket varje person ska betala eftersom vi inte vet hur mycket skatt och dylikt det kommer läggas på.

Det bästa vore ju om man kunde samla ihop pengarna först när paketet ligger och väntar. Men Missingbite skulle väl ha pengarna innan de skickar ordern?

Ingen som har ett räntefritt kreditkort? Inom en månad är ju allt inbetalt. Det är ju främst ev. återbetalning som kan bli jobbig att administrera.

Hur är det geografiskt, Martin? Räcker det med ett hämtningsställe i Gbg, Malmö, Umeå och Stockholm.? Alltså tre paket att skicka.

[ 28 November 2002, 09:34: Meddelandet ändrat av: David Molarin ]

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-11-28 09:45

Ang hämtningsställe. Jag hämtar gärna mina varor i Stockholm, eller rättare sagt, jag skickar dottern att hämta varorna. Nu riktigt längtar jag efter min fina väst. Jag skall ha den på mitt "pc-jobb" varje dag

Sen som vanligt fick jag iväg min beställning nu. Men du var väl bara kollat lagret hitills, Martin?

Jag är med om jag får, är ju 80 dållars till...

Shit, jag har ju glömt att svara på ditt mail Martin!
Jag svara på det ikväll när jag kommer hem.

Jösses vilket köpintresse det fanns här...

Fick ett till mail från Redlightrunner idag..

Just a reminder that you can save 10% off your entire order when you purchase $75 or more this week at RedLightRunner.com. Plus, we´ve added a few new items, including Apple Logo Mock Turtleneck Shirts and Silver ´Think Different´ Desk Clocks.

Oh, and one more thing...

For a limited time we´re offering a new item called ´PosterHanger´, which is a very cool aluminum device for hanging posters (imported from Denmark). Starting at only $12.95 and available in three different sizes, we think it´s a perfect gift for anyone with posters. Look for them in the "posters" section at http://redlightrunner.com

John McKay
RedLightRunner.com

Edit: Stavfel

[ 28 November 2002, 13:56: Meddelandet ändrat av: Patrik Skulski ]

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-11-28 15:34

Men "The Missing Bite" och "Redlightrunner" är ju två olika affärer.

Jag fick åxå mailet från de senare. Sugen är jag på affischhållarna. Vi får se.

Mvh,
/G

Superbra länk, Sten!

Bevaka tråden