Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prylar med Apple-logo i julklapp?

Tråden skapades och har fått 254 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Undrar hur lång tid tullen tar på sig? Någon som har erfarenheter av detta?

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-18 13:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: David Molarin:
Undrar hur lång tid tullen tar på sig? Någon som har erfarenheter av detta?

Det beror på . Fedex ska först göra tulldeklarationen, hur lång tid det tar beror på hur papperna ser ut. Sen hör de nog av sig till dig(?) om de har frågor eller vill ha tull + moms kontant betalt.

Därefter sänder de deklarationen elektroniskt till tullen. Den kan med lite tur bli automatklarerad (ingen människa ser den) eller så kan den fastna i röd kanal och då granskar en tulltjänsteman deklarationen och hör ev av sig till Fedex.

Troligen har Fedex fasta turer då distributionsbilarna kör. Jag tippar på att, leverans sker imorgon. Ni verkar ju ha fraksedelsnumret så då kan ni ju ringa till Fedex på Arlanda och fråga.

/ Terhi

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Förlåt mig att jag avbryter er här men, Ola...har du plåtat mig när jag dansar?!!

Du kunde väl ha talat om det för mig innan du låter alla andra se.

Gambit

Nej, det råkar visst vara nån som tycker att Spindelmannen ska dansa lite fjolligt. Bättre än standardavataren kanske.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:
I samband med att det börjar dra ihop sig, skulle jag vilja att ni som uttryck önskemål att skicka grejerna till er via posten, sänder er postadress till mig. martin.belak@99mac.com.

Vissa har redan skickat adresser, men det vore perfekt om samtliga kunde skicka ett litet mail på nytt.

Ni övriga, som vill hämta era grejer; håll utkik här på forumet, vi informerar löpande.

/M

Om de kommer imorgon går det bra att hämta dem någonstans i Sthlm då? Jag ska åka iväg fredag morgon och fira jul en vecka och vill inte vara tomte för syskonbarnen utan min t-shirt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola Oscarsson:
Om de kommer imorgon går det bra att hämta dem någonstans i Sthlm då? Jag ska åka iväg fredag morgon och fira jul en vecka och vill inte vara tomte för syskonbarnen utan min t-shirt.

Tanken är att det ska gå att hämta grejerna i Sthlm så snart som paketet kommit. Mer info kommer.

/M

Citat:

Citat:

Tanken är att det ska gå att hämta grejerna i Sthlm så snart som paketet kommit. Mer info kommer.

/M

Tack snälla tomten.

Nu händer det saker på Arlanda, men fråga mig inte vad...

senaste rapporten är dock;
Package statusSTOCKHOLM-ARLA SE 12/18/2002 16:19  Package in FedEx location

Jag skulle tro att detta betyder att paketet gått genom tullen, och finns för distibution hos FedEx. Den som lever får se.

/M

[ 18 December 2002, 17:34: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

• Oregistrerad
  • 2002-12-18 17:40

eller Det blir kanske ingen julklapp!

Package statusSTOCKHOLM-ARLA SE 12/18/2002 16:17  Held, cleared customs after aircraft departed

Citat:

Package statusSTOCKHOLM-ARLA SE 12/18/2002 16:17  Held, cleared customs after aircraft departed

nä, den där är äldre en den jag postade. Den är visserligen högre upp på listan, men det beror nog på att de inte läggs in direkt, utan först när de synkar sina handdatorer.

/M

Citat:

Citat:

nä, den där är äldre en den jag postade. Den är visserligen högre upp på listan, men det beror nog på att de inte läggs in direkt, utan först när de synkar sina handdatorer.

/M

Lite fusk att ni kan kolla hela tiden...

Citat:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Förlåt mig att jag avbryter er här men, Ola...har du plåtat mig när jag dansar?!!

Du kunde väl ha talat om det för mig innan du låter alla andra se.

Gambit

Nej, det råkar visst vara nån som tycker att Spindelmannen ska dansa lite fjolligt. Bättre än standardavataren kanske.

Dansar han fjolligt?
Ok, isåfall undrar jag...hur dansar Spindelmannen på riktigt då?

Ser mera ut som om han i...vad heter den där filmen....Austin Powers!

PS: Jag fullkomligt ääääälskar din avartar, förresten!

/G

[ 18 December 2002, 18:14: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-18 18:16
Citat:

Jag skulle tro att detta betyder att paketet gått genom tullen, och finns för distibution hos FedEx. Den som lever får se.
/M

Förmodligen betyder det att paketet lämnat flygplatsen och finns i ett tullager hos Fedex. För att få lämna detta tullager, behövs en utlämningssedel från tullen, och det får Fedex när tullklareringen är klar (enl den procedur jag beskrev förut).

Men vad nästa meddelande innebär är lite svårtolkat = luddigt. Håll ut! De har nog fullt upp med alla julpaket nu (precis som vi = Danzas )
/ Terhi

Citat:

quote: Dansar han fjolligt?
Ok, isåfall undrar jag...hur dansar Spindelmannen på riktigt då?

Ser mera ut som om han i...vad heter den där filmen....Austin Powers!

PS: Jag fullkomligt ääääälskar din avartar, förresten!

/G[/QB]

Jag kan inte ta åt mig äran... jag råkade bara valsa på den på nätet.

Citat:

Men vad nästa meddelande innebär är lite svårtolkat = luddigt. Håll ut! De har nog fullt upp med alla julpaket nu (precis som vi = Danzas )
/ Terhi

Med tanke på dom rykten jag hört om Danzas så kan jag tänka mig att det är fjolårets julpaket ni håller på att reda ut...

Ahh, great.. hoppas det är någonstans i centrala Stockholm som man kommer kunna hämta upp prylarna.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Ahh, great.. hoppas det är någonstans i centrala Stockholm som man kommer kunna hämta upp prylarna.

Tyvärr... 200m utanför tull. Ska jag posta ditt paket?

Har de dragit stålarna då? Vet ni var det kommet att gå på med tull och liknande nu?

/Ola

Troligtvis kommer Fedex att ringa mig i morgon och berätta hur mycket vi är skyldiga staten.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-12-19 00:43

Som en triller att följa denna diskussion.
Så imorgon så smäller det.........................
kanske.
För er i stora staden------:

Citat:

quote:Tyvärr... 200m utanför tull. Ska jag posta ditt paket?

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-12-19 04:02
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:Med tanke på dom rykten jag hört om Danzas så kan jag tänka mig att det är fjolårets julpaket ni håller på att reda ut...

Ha, haa!
Jodå, nog är det ett och annat kolli som går fel, men egentligen är det otroligt att det inte blir mer fel ändå, med tanke på all de tiotusentals kollin som dagligen passerar genom bara Malmö-terminalen tex. Ofta är det feladresserat av avsändaren. Hur levererar man till en Box tex? Eller så skriver fransosen att Växjö ligger i Norge .

Den mänskliga faktorn finns ju överallt, en stackars trött, frusen och stressad terminalarbetare råkar stoppa ett litet paket på fel bil så att istället för att vara i Jönköping nästa dag, hamnar det i Helsingfors. Påföljden blir flera dagars efterforskning, tillbakatransport och ev tullklydd plus en sur kund som sen sprider att ASG står för AB Alltid Sent Gods .

Men fr o m 1 april försvinner både Danzas och ASG och det blir DHL för hela slanten. Det blir ett jätteföretag det och det är Deutche Post som ligger bakom allting.

/ Terhi - ett litet litet kugghjul i det hela

• Medlem
  • Lund
  • 2002-12-19 09:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Terhi:
Men fr o m 1 april försvinner både Danzas och ASG och det blir DHL för hela slanten. Det blir ett jätteföretag det och det är Deutche Post som ligger bakom allting.

/ Terhi - ett litet litet kugghjul i det hela

Betyder det att ni kommer att sluta slarva bort paket (och hela lastpallar), eller är det bara för att vi inte ska kunna säga Alltid Sent Gods längre?

Nu tycker jag att vi ska vara snälla och fina här...
Gå och köp en Kexchoklad, Go o glad.....

G L Ä D J A N D E N Y H E T E R ! ! !

Slog en signal till Fedex och fick tala med en mycket trevlig kvinna med halvporrig röst. Inte nog med det...

Paketet ligger på bil på väg hit och tullen har släppt genom det helt utan tull och moms!

Detta enligt Fedex alltså, ropa inte hej förrän...

Får man välja vilket paket man vill ha? Får man välja hur många paket man vill ha?

PS: David, har du/ni tänkt på var någonstans i STHLM 08:orna kan hämta sina respektive paket?

/G

Jag (och prylarna) finns på Liljeholmen.

Enterprint AB
Årstaängsvägen 21c, Millenniumhuset
(Samma hus som Pressbyrån och Canon Center)
150 m från T-Bana och tvärbanan.

Citat:

G L Ä D J A N D E N Y H E T E R ! ! !

Slog en signal till Fedex och fick tala med en mycket trevlig kvinna med halvporrig röst. Inte nog med det...

Paketet ligger på bil på väg hit och tullen har släppt genom det helt utan tull och moms!

Detta enligt Fedex alltså, ropa inte hej förrän...

Betyder det att ni/du kommer räkna om summan för var och en och därmed betala tillbaka en slant?

Har du fått prylarna nu?

Går det bra att hämta dem idag (torsdag)?

Nej, de har inte kommit än. Ursäkta mitt luddiga uttalande...

Det borde bli lite pengar tillbaks. Martin får räkna på det.

Bevaka tråden