Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Mac OS X 10.4

Tråden skapades och har fått 364 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Störd bugg, eller nånting: Jag hade fixat mig en jättefin dock, och plötsligt har dockan gått tillbaka i sitt ursprungsläge med Finder, Dashboard, Mail, Safari osv. Jag har inte startat om datorn eller (avsiktligt) slängt några inställningsfiler.

I övrigt brummar Tiger på bra. Inga större problem.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 22:07

Apropå Tiger måste jag säga att även om det finns buggar har jag personligen inga problem alls på min 17-tums PB, min urgamla Pismo däremot... Där blir det badbollar. Hela tiden. Många fler än när jag körde Panther.

Jag har kört ren installation på båda böckerna.

Ibland när jag gör något från dockan så fastnar den framme på skärmen istället för att åka ner. Håller man musen över något objekt så märker man att förstoringen står still någon sekund och när den kommer igång så kan man dra undan musen och dockan åker ner igen.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Ibland när jag gör något från dockan så fastnar den framme på skärmen istället för att åka ner. Håller man musen över något objekt så märker man att förstoringen står still någon sekund och när den kommer igång så kan man dra undan musen och dockan åker ner igen.

Precis samma för mig

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 00:57

Är det någon mer som har upplevt att tangentbordet slutar fungera i Finder? Enda lösningen verkar vara att starta om Findern, men efter en stund återkommer felet igen. Inga andra program verkar drabbade.

Även Dockan/Exposé/Dashboard/Programväxlaren hänger sig ibland och kräver att man dräper dockan.
Och en process vid namn qtimageserver hänger sig nästan konstant, dock utan några synbara effekter.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-12 23:38

Tangentbord som är "borta"

Ursprungligen av Doktor G:

Är det någon mer som har upplevt att tangentbordet slutar fungera i Finder? Enda lösningen verkar vara att starta om Findern, men efter en stund återkommer felet igen. Inga andra program verkar drabbade.

Jadå, men felet verkar bero på att tangentbordet "hålls kvar" av ett annat program.
Om man t.ex har satt ner textmarkören i ett fält/ruta i ett bakomliggande program, så "hänger den kvar" där och håller kvar tangenbordet.
Går man tillbaks till ett sådant program, så kan man göra att markören ej står i text-markörläge. Då funkar det igen. Har upplevt detta med mer än ett program.

Detta får mig att undra vad dom gjort i Tiger... stora ändringar här. Har aldrig någonsin varit med om det i tidigare system vad jag kan minnas. Verkar klart ostabilt.

En annan egenhet är att monterade externa diskar avmonteras när man switchar användare. Fan... skulle inte detta systemet vara betatestat tillräckligt för att undvika problem som dessa?
¨

  • Oregistrerad
  • 2005-05-13 00:50
Ursprungligen av bod:

Jadå, men felet verkar bero på att tangentbordet "hålls kvar" av ett annat program.
Om man t.ex har satt ner textmarkören i ett fält/ruta i ett bakomliggande program, så "hänger den kvar" där och håller kvar tangenbordet.
Går man tillbaks till ett sådant program, så kan man göra att markören ej står i text-markörläge. Då funkar det igen. Har upplevt detta med mer än ett program

Okej, det är mycket möjligt att det beror på det. Märkligt dock att det är så mycket buggar i Tiger. Jag tror aldrig jag varit med om det då jag bytt upp mig en 0.1-uppdatering.

  • Medlem
  • 2005-05-12 01:04

bara jag som har allmänna prestandaproblem när det gäller gui grafiken i osx? :S

För mig muppar Toast (6.0.9) ut sig på löpande band. Går inte att döda via finders force quit, inte via amonitor eller via dockan. Inte fått klämm på "kill"-kommandon i term så det blir att reboota vilket är lite retligt.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-12 23:43
Ursprungligen av benjaminlarsson:

För mig muppar Toast (6.0.9) ut sig på löpande band. Går inte att döda via finders force quit, inte via amonitor eller via dockan. Inte fått klämm på "kill"-kommandon i term så det blir att reboota vilket är lite retligt.

Jag har kört Toast 6.0.7/6.0.9 rätt mycket i Tiger utan problem.
Det finns också en 6.1 att ladda ner.
Toast klarar i den verionen bättre att avmontera skivan vid kopiering. Men det misslyckas fortfarande med det ibland.

Dett hjälper väl kanske inte dig, men det kan vara bra att veta att den funkar på annat håll. Kanske en ominstallation kunde hjälpa? Eller slänga pref-filer eller så...
¨

  • Medlem
  • 2005-05-12 07:27

Jag drabbades precis av en sjuk bugg i Tiger (ber om ursäkt om den redan beskrivits tidigare): när jag bytte till ett annat konto för att testa att iTunes verkligen slutade spela ändrades kontrasten på skärmen när jag bytte tillbaka. Färgerna blev solkiga och flöt ut litet i varandra. Datorn gick bra att använda, men inte om jag hade velat Photoshoppa. Lösningen för mig var att klämma in DVI-VGA-adaptern för att tvinga datorn att detektera om skärmen (PowerBook 17") — då ställdes allt tillbaka igen. Att söva datorn eller att byta mellan konton igen hjälpte inte.

Samma bildskärmsinställningar på både kontona, så det kan det nog inte vara. Det märkliga är ju också att det var först när jag gick tillbaka till det ursprungliga kontot som buggen uppstod.

(Eftersom buggen visade sig så pass enkel att fixa prövade jag att växla mellan konton igen och buggen kom tillbaka. Åtgärden med adaptern fungerade igen.)

Spotlight. Har problem med sökrutan inne i öppnadialog.

Skulle söka fram en fil jag vet ligger i jobbmappen men fick ingen träff. 0 träffar står det. Bläddrade fram till filen manuellt och där ligger två bilder som innehåller det jag söker på. Testade att söka på nytt. Ingen träff. Mappen har jag inte rört sen jag installerade Tiger så det är inga nya filer.

Testar sen att söka på nytt men nu ute i Finder. Får träff på en fil jag precis sparat i testsyfte men de ursprungliga två filerna får jag inte träff på. Jag har angivit en mapp som Spotlight inte ska indexera men den mappen ligger på en annan partition.

Jag upptäckte förresten en annan grej med Spotlight. Inställningarna blir universella över alla partitioner/diskar man har. Jag installerade ett nytt Tiger på en annan partition för att testa hur en ren installation skulle bete sig. I det systemet var Spotlight redan färdigkonfigurerat inklusive mappen jag valt att undanta från indexering.

  • Medlem
  • 2005-05-13 00:53

håller med, otroligt buggigt...djupt besviken :S

Kan inte bestämma mig för om släpp 1 av Panther var mindre buggigt än släpp 1 av Tiger - det känns lite som att Apple gapar över för mycket men kan ju ha helt fel.

Jag misstänker att det är tiger som gör att mer eller mindre alla pb12"(1,5GHz)-fläktar runt om i världen går för jämnan. Efter lite forumsurfande drar jag slutsatsen att tiger sänkte temperaturen när fläkten går igång... Många sätter tydligen hoppet till nästa update av tiger. Bugg eller ej? (Varning också för kombinationen firefox+tiger; pressar drar betydligt mer prestanda än ex safari, se även pb-tråd om fläktljud).

Ursprungligen av Gustav L.:

Jag misstänker att det är tiger som gör att mer eller mindre alla pb12"(1,5GHz)-fläktar runt om i världen går för jämnan. Efter lite forumsurfande drar jag slutsatsen att tiger sänkte temperaturen när fläkten går igång... Många sätter tydligen hoppet till nästa update av tiger. Bugg eller ej? (Varning också för kombinationen firefox+tiger; pressar drar betydligt mer prestanda än ex safari, se även pb-tråd om fläktljud).

Det har jag inte märkt av, med Firefox alltså. Nog att Safari är snabbare än Firefox men någon enorm skillnad tycker inte jag att det är. Firefox fungerar finemang på min G3 450 liksom på min iBook G4.

Ursprungligen av benjaminlarsson:

Det har jag inte märkt av, med Firefox alltså. Nog att Safari är snabbare än Firefox men någon enorm skillnad tycker inte jag att det är. Firefox fungerar finemang på min G3 450 liksom på min iBook G4.

Firefox fungerar "finemang" även på min PB. Det uppseendeväckande var att processoranvändningen var så "onödigt" hög med Firefox.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-14 12:12

Jag har problem med min skrivare en Epson Stylus Color 740i. Den hittar skrivaren och det går att kolla status på den osv, men skriva ut går inte. Utskriftskön avbryts, och när jag startar den igen så avbryts den igen. Det är allt! Märkligt.

Är ju ganska viktigt att kunna skriva ut så har någon ett tips på fix är jag tacksam. /Bernt

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-14 14:09
Ursprungligen av Bernt:

Jag har problem med min skrivare en Epson Stylus Color 740i. Den hittar skrivaren och det går att kolla status på den osv, men skriva ut går inte. Utskriftskön avbryts, och när jag startar den igen så avbryts den igen. Det är allt! Märkligt.

Är ju ganska viktigt att kunna skriva ut så har någon ett tips på fix är jag tacksam. /Bernt

Problemet löst, läs mer i denna tråd! Länk

Ursprungligen av Gustav L.:

Firefox fungerar "finemang" även på min PB. Det uppseendeväckande var att processoranvändningen var så "onödigt" hög med Firefox.

För mig är processoranvändningen inte speciellt hög ens på min G3 450.

EDIT: en sak som är till firefox fördel är adblock så då kan du blocka all flash som dödar mer eller mindre vilken dator som helst. Det är enbart därför jag föredrar Firefox faktiskt

Senast redigerat 2005-05-14 15:33
Ursprungligen av Gustav L.:

Firefox fungerar "finemang" även på min PB. Det uppseendeväckande var att processoranvändningen var så "onödigt" hög med Firefox.

Så sant som det är sagt, gick in på Native Instruments hemsida, först med safari, belastningen parkerade runt 9%. Med Firefox parkerade belastningen runt 45% med samma sida. Inte bra!!
Det innebär ju att firefox ensamt äter upp nästan hälften av datorns kapacitet.

Nu hittade jag iTunes 4.8 i Software Update. Det är bara det att jag installerade den tidigare i veckan när den släpptes...

Bernt har du jobbat på Scarptor?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-14 13:33
Ursprungligen av draags:

Bernt har du jobbat på Scarptor?

Vet inte riktigt om en diskussion om vart jag jobbat eller ej hör hemma under buggar i Tiger, men nej, jag har inte jobbat där.

Ursprungligen av Bernt:

Vet inte riktigt om en diskussion om vart jag jobbat eller ej hör hemma under buggar i Tiger, men nej, jag har inte jobbat där.

Jo för om du hade jobbat där så hade du antagligen haft buggar i ditt huvud.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-15 11:55
Ursprungligen av draags:

Jo för om du hade jobbat där så hade du antagligen haft buggar i ditt huvud.

Vilken tur för mig att jag inte jobbade där då.

Apple Backup verkar behöva en uppdatering. Det här dök upp när jag körde backupen. Efter ett klick på OK så fortsatte den som inget hänt.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Apple Backup verkar behöva en uppdatering. Det här dök upp när jag körde backupen. Efter ett klick på OK så fortsatte den som inget hänt.

Det har också hänt mig en eller två gånger i Tiger fast med andra program! Att en dialogruta kommer upp med en knapp, fast ingen beskrivande text.

En annan bug i 10.4 verkar vara en sorts Kernel Panic som flera på Apple's diskussionsforum har fått. Inklusive mig själv.

Hände när jag pillade lite i iCal bara...

---
Unresolved kernel trap(cpu 0): 0x300 - Data access DAR=0x00000000813E0024 PC=0x00000000000407BC
Latest crash info for cpu 0:
Exception state (sv=0x20ABF280)
PC=0x000407BC; MSR=0x00009030; DAR=0x813E0024; DSISR=0x40000000; LR=0x00040788; R1=0x0CCEBDA0; XCP=0x0000000C (0x300 - Data access)
Backtrace:
0x00380000 0x0007BBE8 0x000A9654
Proceeding back via exception chain:
Exception state (sv=0x20ABF280)
previously dumped as "Latest" state. skipping...
Exception state (sv=0x20617500)
PC=0x00000000; MSR=0x0000D030; DAR=0x00000000; DSISR=0x00000000; LR=0x00000000; R1=0x00000000; XCP=0x00000000 (Unknown)

Kernel version:
Darwin Kernel Version 8.0.0: Sat Mar 26 14:15:22 PST 2005; root:xnu-792.obj~1/RELEASE_PPC
panic(cpu 0 caller 0xFFFF0003): 0x300 - Data access
Latest stack backtrace for cpu 0:
Backtrace:
0x00095564 0x00095A7C 0x00026838 0x000A8184 0x000AB880
Proceeding back via exception chain:
Exception state (sv=0x20ABF280)
PC=0x000407BC; MSR=0x00009030; DAR=0x813E0024; DSISR=0x40000000; LR=0x00040788; R1=0x0CCEBDA0; XCP=0x0000000C (0x300 - Data access)
Backtrace:
0x00380000 0x0007BBE8 0x000A9654
Exception state (sv=0x20617500)
PC=0x00000000; MSR=0x0000D030; DAR=0x00000000; DSISR=0x00000000; LR=0x00000000; R1=0x00000000; XCP=0x00000000 (Unknown)

Kernel version:
Darwin Kernel Version 8.0.0: Sat Mar 26 14:15:22 PST 2005; root:xnu-792.obj~1/RELEASE_PPCModel: PowerMac3,5, BootROM 4.2.5f1, 1 processors, PowerPC G4 (2.1), 867 MHz, 512 MB
Graphics: ATI Radeon 8500, ATY,R200, AGP, 64 MB
Graphics: ATY,Rage128, ATY,Rage128, PCI, 16 MB
Memory Module: DIMM0/J21, 128 MB, SDRAM, PC133-333
Memory Module: DIMM1/J22, 256 MB, SDRAM, PC133-333
Memory Module: DIMM2/J23, 128 MB, SDRAM, PC133-333
Modem: Spring, Euro, V.90, 4.0F, APPLE VERSION 0007, 7/31/2000
Network Service: Ethernet (inbyggt), Ethernet, en0
PCI Card: pci1412,d634, sppci_audio, SLOT-3
PCI Card: ATY,Rage128, Display, SLOT-2
Parallel ATA Device: Maxtor 6Y120P0, 114.5 GB
Parallel ATA Device: ST3120026A, 111.79 GB
Parallel ATA Device: LITE-ON LTR-12102C,
USB Device: Hub in Apple Pro Keyboard, Mitsumi Electric, Up to 12 Mb/sec, 500 mA
USB Device: Apple Pro Keyboard, Mitsumi Electric, Up to 12 Mb/sec, 250 mA
USB Device: Hub, , Up to 12 Mb/sec, 500 mA
USB Device: Logitech Dual Action, Logitech, Up to 1.5 Mb/sec, 100 mA
USB Device: USB-PS/2 Optical Mouse, B16_b_02, Up to 1.5 Mb/sec, 100 mA
FireWire Device: unknown_device, unknown_value, Up to 400 Mb/sec
---

Lyckades få Finder ikonen att fastna på skrivbordet bakom dockan. Bugg eller nån funktion? Den försvann när jag loggade ut och in igen i alla fall.

Angående superdrives som inte funkar när man stoppar i en ny skiva finns det i alla fall två sätt att gå runt problemet.

1. Starta om Finder (Tvångsavsluta)

2. Återställa VRAM
Beskrivs här: http://dazilgroup.blogspot.com/2005/05/error-code-0x80020025.html och du hittar mer info hos Apple om hur du gör här: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

Annars har jag inga större problem med Tiger, fick min dator med Panther installerat och installerade i princip Tiger utan att ha rört den installationen mer än ha gjort de första inställningarna.

Min Finder snor åt sig all ledig processorkraft, samma sak i både 10.4 och 10.4.1
När jag startar om Finder lugnar programmet ned sig ett tag, men blir snart hungrigt igen.
Någon som har ett tips till mig?

Bevaka tråden