Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Mac OS X 10.4

Tråden skapades och har fått 364 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Olav Rust:

Min Finder snor åt sig all ledig processorkraft, samma sak i både 10.4 och 10.4.1
När jag startar om Finder lugnar programmet ned sig ett tag, men blir snart hungrigt igen.
Någon som har ett tips till mig?

Testa att slänga Finders .plist (användarnamn/bibliotek/preferences/com.apple.finder.plist)

Ett par veckor efter att jag installerat Tiger upptäcker jag att krypteringen i min AirPort Express hade stängts av. Svårt att säga om det beror på Tiger men det kan kanske vara värt att öppna AirPort Administratörsverktyg och se efter...

Nån som fått skivverktyg att lägga upp avbilder på skrivbordet än? Inte jag i alla fall, trots uppgraderingen. Några råd?

glöm det, nu funkar det igen

  • Medlem
  • 2005-05-19 15:17

Kan inte lägga till nya server-favoriter

Möjligheten att lägga till favoriter i "Connect to Server"-dialogen funkar inte för mig, varken i 10.4 eller 10.4.1.

"The server myserver/share could not be added to your favorites, The operation could not be completed because you do not have enough privileges."

Det är inga problem (det var det tills jag läste på om krypterade lösenord och Samba...) att ansluta till servern -det är bara favoritfunktionen som inte funkar.

Trädstrukturen... min mappar!

När jag ska be en "regel" flytta ett mejl till en särskild mapp, eller om jag ska flytta det med hjälp av menyn BREV/FLYTTA TILL, ser menyn bara standardmapparna (alltså Inkorg, Utkast, Skickat osv..). Inte alla mina andra mappar med undermappar... Någon som sett detta?

(Jag har inte följt tråden tidigare, men brynat igenom den nu... tycks inte hitta något om detta. Rätta mig om jag har fel.)

/niklas

Jag har märkt att iTunes blivit väldigt angeläget om att få vara med och se vad som händer... Om jag försöker stänga av programmet så dröjer det några sekunder och så har det hoppat igång igen. Ibland går det att stänga av det och det håller sig på plats, men ofta inte. Detta inträffar när jag har iPoden ansluten till datorn, men jag har inte ställt in så att iTunes ska starta automatiskt när den ansluts så den borde inte få göra det.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag har märkt att iTunes blivit väldigt angeläget om att få vara med och se vad som händer... Om jag försöker stänga av programmet så dröjer det några sekunder och så har det hoppat igång igen. Ibland går det att stänga av det och det håller sig på plats, men ofta inte. Detta inträffar när jag har iPoden ansluten till datorn, men jag har inte ställt in så att iTunes ska starta automatiskt när den ansluts så den borde inte få göra det.

Har nu upptäckt att det inte har med iPod att göra, samma sak händer även om jag inte har iPoden ansluten.

Jag tänkte skriva att jag inte lyckats stänga av iTunes en enda gång på över ett dygn, men då plötsligt fungerade det!

Tillägg: Nej, det fungerade inte alls, det tog bara längre tid innan det startade igen... Suck.

Hos mig startar iCal av sig själv hela tiden

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Har nu upptäckt att det inte har med iPod att göra, samma sak händer även om jag inte har iPoden ansluten.

Jag tänkte skriva att jag inte lyckats stänga av iTunes en enda gång på över ett dygn, men då plötsligt fungerade det!

Tillägg: Nej, det fungerade inte alls, det tog bara längre tid innan det startade igen... Suck.

Jag har ett liknande problem som Magnus, men hos mig är det iCal som startar av sig själv hela tiden. Det spelar ingen roll hur jag stänger av programmet. 30 sekunder senare så är det igång igen och ligger och drar kraft i bakgrunden.

Konstigt nog är det bara på min hemdator - en några år gammal Powerbook Titan - som det händer. Däremot får jag inte samma beteende på min iMac på jobbet.

Nån som vet vad det kan vara för fel?

Ursprungligen av Crister:

Nån som vet vad det kan vara för fel?

Kör du MenuCalenderClock? Har för mig den spökade innan jag uppdaterade till nyaste version.

Tigern håller inte måttet, punkt slut! kanske om man surfar en liten stund men för mer avancerade manövrer är det synnerligen opålitligt. Efter att findern hängde sig under en anslutning till iDisk så var tex. alla filerna på skrivbordet puts väck efter omstart. Kopierade en STOR fil samtidigt som jag lirade lite med Cubase och en softsynth, tja, hackande fönster, avbrott i ljudet, badbollar och fördröjningar. Söker med Spotlight, badboll i evigheter. Får starta om finder efter att ha aktiverat ett program som är igång, annars går ju inte äpple-menyn att komma åt. Och så där håller det på. Har inte haft lika mycket trassel med ett os sen Win98 eller nåt sånt. Panthern är rena drömmen i jämförelse. Och nu har jag ändå plockat ut minnesmoduler som inte var av samma revision, men ingen skillnad.

Förresten, är det nån som har läst nåt från Apple vad det egentligen är för vajsing med findern eftersom kopieringar och sökningar tex. kan få datorn att funka så dassigt?

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag har märkt att iTunes blivit väldigt angeläget om att få vara med och se vad som händer... Om jag försöker stänga av programmet så dröjer det några sekunder och så har det hoppat igång igen. Ibland går det att stänga av det och det håller sig på plats, men ofta inte. Detta inträffar när jag har iPoden ansluten till datorn, men jag har inte ställt in så att iTunes ska starta automatiskt när den ansluts så den borde inte få göra det.

En genomkörning med Cocktail och en omstart verkar ha löst problemet.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-24 21:39

Jag har problem med att göra en smart mapp.
Jag ville göra en smart mapp med filer som innehöll ordet vänner. Detta gillades tydligen inte, då processorn snurrade upp på 100% och stannar där. Kollade i aktivitetskontrollen, och det är tydligen en process vid namn mds som har ägaren root som tar ca 75%.
Jag försökte göra den smarta mappen i hemmappens document. Testade att göra en annan smart mapp med andra förbehåll och det fungerade.
Känner någon till vad problemet kan vara?

och.... :

Nu beskriver jag lite ytterligare hans problem (har försökt hjälpa utan resultat):
Det gäller inte bara smarta mappar, utan även iPhoto. Finns heller ingen logik i hur den söker. T ex om man söker på "va" i iPhoto hittar den bilder med "Vänner" och "Svante". Söker man på "van" så hittar den inte Vänner, utan bara "Svante". Söker man på Vänner i Spotlight hittar Spotlight bara 2 av 8 filer som alla innehåller just vänner. Spotlight fungerar utan att man tvingas avsluta mds, medans som ovan beskrivet just smarta mappar gör att mds tar all processorkraft och badbollen kommer fram varvid man får tvinga mds att avsluta. Gör man en smart mapp vars namn bara ska innehålla ö hittar den ö, men också några med o (dock inte alla filer som innehåller o på hårddisken).
Hur kan det vara så här?? Totalt ologiskt, går ej att hitta mönster i det! T o m jag blir irriterad, speciellt eftersom INGEN annan verkar ha upplevt detta problem.
Testade att döpa några filer till danska æ och ø, och gjorde smarta mappar med det. Fungerade som det ska.

Vad är detta?

Jag har sett att Spotlight är buggigt. Såg också att jag fick träff på a när det var ä jag sökte på. Idag på jobbet hittades bara en bild i en mapp men det låg två med snarlika namn. Jag sökte en gång till och nu visade den båda bilderna... jag säger bara 10.4.2, 10.4.3, när får vi se?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2005-05-26 14:18

Det att iTunes startar om efter att man har stängt av det kan bero på att man har installerat någon form av "fjärrstyrningsprogramvara", alltså ett program som gör att man kan styra iTunes med kommandon (t.ex. Synergy) eller en Widget. Jag vet inte om Apples inbyggda Widget för iTunes gör detta, använder inte den nämligen.

Det enda jag har i den vägen är just Apples widget, och den har aldrig agerat så tidigare, så det borde det inte vara...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-26 22:39

Tvångsavsluta funkar dåligt

Jag upplever att tvångsavsluta funkar mindre bra i Tiger. Alltsomoftast när ett program hängt sig så ser det ut som programmet avslutas i Tvångsavsluta, men startar man Tvångsavsluta igen så är program kvar (märks ju även i docken och programswitcharen att programmet inte stänger sig).

Har märkt detta mest med Apples egna program och med FileMaker Pro 6. Lösningen blir ju då det som man aldrig ska behöva; starta om datorn! Någon annan som märkt detta?

Ursprungligen av uptown:

Jag upplever att tvångsavsluta funkar mindre bra i Tiger. Alltsomoftast när ett program hängt sig så ser det ut som programmet avslutas i Tvångsavsluta, men startar man Tvångsavsluta igen så är program kvar (märks ju även i docken och programswitcharen att programmet inte stänger sig).

Har märkt detta mest med Apples egna program och med FileMaker Pro 6. Lösningen blir ju då det som man aldrig ska behöva; starta om datorn! Någon annan som märkt detta?

Jag har märkt detsamma så jag gjorde så jag provade att starta terminalen för att köra top för att döda och då märkte jag att programmet hade avslutats

  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 00:55

Märkte något skumt precis, att ljudet helt plötsligt inte fungerade. Det funkade när jag kopplade in hörlurar, men inget ljud i högtalarna (imac) när hörlurarna inte var i. Blev till slut till att starta om datorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 08:34

Märkte att jag inte kan använda min PB 12":s inbyggda brännare längre för att bränna direkt i operativet!? Får felmeddelande att den brännare jag har inte stöds!!!???

Känns som en oerhört stor bugg från Apples sida!

Några tips?

(Tror jag såg häromveckan någon annan med samma problem, men har inte lyckats söka fram denna tråd, sorry...)

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-27 08:54
Ursprungligen av uptown:

Märkte att jag inte kan använda min PB 12":s inbyggda brännare längre för att bränna direkt i operativet!? Får felmeddelande att den brännare jag har inte stöds!!!???

Känns som en oerhört stor bugg från Apples sida!

Några tips?

(Tror jag såg häromveckan någon annan med samma problem, men har inte lyckats söka fram denna tråd, sorry...)

Det var jag som hade det problemet. Har inte fått ordning på det, någon sa att man kunde tvinga en omstart av Finder, och att det skulle hjälpa. Har inte haft tid att testa ännu dock.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 09:20
Ursprungligen av uptown:

Märkte att jag inte kan använda min PB 12":s inbyggda brännare längre för att bränna direkt i operativet!? Får felmeddelande att den brännare jag har inte stöds!!!???

Jag hade samma problem tidigare och följde ett tips någonstans ifrån om att återställa datorns PMU. Se här hur man gör. Bränning i Finder har funkat sen dess. Jag har en Alu-book 15 tum.

Ursprungligen av Anders Båth:

Märkte något skumt precis, att ljudet helt plötsligt inte fungerade. Det funkade när jag kopplade in hörlurar, men inget ljud i högtalarna (imac) när hörlurarna inte var i. Blev till slut till att starta om datorn.

Har samma problem med min iMac. När jag drar ur sladden från ljudutgången tar inte högtalarna över. Helt knäpptyst tills jag startar om.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-28 14:48

Jag råkade ut för en skrivarrelaterad bugg tror jag. Döpte om datorns nätverksnamn, skulle sedan skriva ut och då badbollade det i eveigheter innan det hände något. Fruktansvärt irriterande. Slängde skrivarprofilen och gjorde en ny, och vips så fungerade det perfekt igen!

Dubbelklickar man ett Classic-program i Finder så drar den först igång Classic och startar sedan programmet. I spotlight-menyn händer ingenting när jag klickar ett Classic-program. Det funkar endast om Classic redan är startat.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 18:14

Jag postar detta igen:

ag har problem med att göra en smart mapp.

En kompis ville göra en smart mapp med filer som innehöll ordet vänner. Detta gillades tydligen inte, då processorn snurrade upp på 100% och stannar där. Kollade i aktivitetskontrollen, och det är tydligen en process vid namn mds som har ägaren root som tar ca 75%.
Jag försökte göra den smarta mappen i hemmappens document. Testade att göra en annan smart mapp med andra förbehåll och det fungerade.
Känner någon till vad problemet kan vara?

och.... :

Nu beskriver jag lite ytterligare hans problem (har försökt hjälpa utan resultat):
Det gäller inte bara smarta mappar, utan även iPhoto. Finns heller ingen logik i hur den söker. T ex om man söker på "va" i iPhoto hittar den bilder med "Vänner" och "Svante". Söker man på "van" så hittar den inte Vänner, utan bara "Svante". Söker man på Vänner i Spotlight hittar Spotlight bara 2 av 8 filer som alla innehåller just vänner. Spotlight fungerar utan att man tvingas avsluta mds, medans som ovan beskrivet just smarta mappar gör att mds tar all processorkraft och badbollen kommer fram varvid man får tvinga mds att avsluta. Gör man en smart mapp vars namn bara ska innehålla ö hittar den ö, men också några med o (dock inte alla filer som innehåller o på hårddisken).
Hur kan det vara så här?? Totalt ologiskt, går ej att hitta mönster i det! T o m jag blir irriterad, speciellt eftersom INGEN annan verkar ha upplevt detta problem.
Testade att döpa några filer till danska æ och ø, och gjorde smarta mappar med det. Fungerade som det ska. Har t o m raderat hela hårddisken och installerat om Tiger utan resultat!

Vad är detta?

Det går att lämna feedback på Tiger nu, det har jag gjort. http://www.apple.com/macosx/feedback/

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 18:50

Verkar som att omvandlar-widgeten tar processorkraft lite då och då när dashboard inte är framme. Så ha den stängd tills den ska användas...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-29 23:30

Magnus, det där "iTunes startas igen trots att man avslutat det"-syndromet drabbade mig redan i 10.3.9, för mig dök det upp iom att jag uppgraderade iTunes till v4.8.

iMac G4 vill inte sova inloggad

Vet inte om det är rätt tråd att ta upp detta problem. (mjukvara/hårdvara?) Hur som helst har min iMac vairt oförmögen att sova sedan jag uppgraderade till Tiger. Allt går utmärkt om jag inte loggar in, utan bara låter den stå vid dialogen för inloggning. Väl inloggad vägrar datorn att sätta sig i vila. Jag gjorde en "arkivera & installera", om det har någon som helst betydelse är för mig ovist. Jag har provat att dra ut alla usb enheter, avsluta olika processer & göra nya användare. Inget funkar...

Detta är sjukt irriterande. Bör jag göra en buggrapport?

Bevaka tråden