Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Mac OS X 10.4

Tråden skapades och har fått 364 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 03:13

Tillägg till mail diskussionen är att om du har haft http-mail hämtaren installerad och väljer archive and install så fungerar inte programmet. Sökt efter pluginen och ta bort den sen fungerar den. Alt ta bort alla plugins. Du behöver INTE ta bort hela mappar med mail och installningar.

Har inte haft några som helst problem hittils mer än att jag har fått uppdatera en del program. Tiger fungerar perfekt!

Har också haft problem med mina nätverksinställningar och iChat AV.

Nätverksproblem: Verkar vara problem med att koppla in mitt modem direkt till ethernet-uttaget. Den får ingen IP-adress tilldelad. Jag har startat om modemet. Startat om datorn. Stängt av alla andra portar förutom etherenet. Modemet har kontakt med datorn ser jag och jag kan pinga nätverkskortet. Det fungerar hur fint som helst om jag kopplar upp via Airport Expressen (finns förövrigt en uppgradering av mjukvaran till den att installera om man kör igång airport utility. Ska som sista utväg testa att rensa open firmware för att se om det funkar bättre.

iChat AV: Kan helt plötsligt inte köra video-chat med AIM klienter vilket jag aldrig hade problem med i panther. har testat både med portarna öppna i brandväggen och ha den helt avstängd (ingen router i modemet). Bjuder jag in någon så står det "Starting videochat" och jag ser mig själv. Sedan händer det inget mer. Bjuder AIM-personen in mig står det återigen "Starting Video-chat" i c.a 3 sekunder för att sedan säga att "Video-chat failed since You failed to respond". Har under natten ökat interference robustness och multicast rate på AP:n, men ej hunnit testa med iChat. återkommer om detta fungerar. Skulle givetvis testat utan AirPorten om nu bara jag hade fått igång internet på ethernet :rolleyes:

Någon annan med liknande problem?

fan.

I övrigt. Jäkligt slickt. snabbt som en vessla och jag kan inte sluta leka med dashboard. Safari fungerar på fler sidor än i Panther.

Ursprungligen av elinge:

Jag har installerat tigern på min mini Isync krashar så fort jag startat det...
Funkar det för nån annan?

Annars ett perfekt system mkt stabilt. roligast är skärmsläckar modulen itunes, som visar skivor från spelalistan:-)

Likadant för mig o min gamla mini.. gjorde en update från panther!
Gjorde sedan en clean install och då funkade iSync.

Popcorn vägrar fortfarande att funka dock.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-01 13:14
Ursprungligen av motif:

Likadant för mig o min gamla mini.. gjorde en update från panther!
Gjorde sedan en clean install och då funkade iSync.

Popcorn vägrar fortfarande att funka dock.

Provat det också, först gjorde jag vanlig uppdatering, sen en arkivera installera men problemet kvarstår...
Skall man behöva vara så drastisk att man skall formatera HD:n och installera på nytt?
Är det kanske bara på macminin iSync krånglar?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-01 14:00

Ical & dashboard

Ical har buggat genom att inte visa korrekt datum i dockan när det är öppet. fick stara om det för att det skulle funka.

Dashboard känns lite mup.. tog bort dashboard ur dockan eftersom jag har det på F12, men det är envist och lägger in sig själv igen i dockan

jag vill va i kontroll!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-01 14:56

Skumma oläsliga tecken i Mail till windows

Skickar lite bilder till kompsar och dom får oläsliga tecken utan bilder, när jag skickar från Mail2 nån mer som provat skicka bilagor?
Det funkar från 10.39 men inte nu lägre....

Missing sync fungerar inte, varken med iSync eller att installera program och "mounta" den.

Är det någon här som använder Tiger med ett radeon X800XT? Jag installerade grafikkortet samtidigt med Tiger och nu startar datorn upp normalt en gång på tre. Frågan är om det är kortet eller Tiger, eller kombibationen När det väl startar är det stabilt dock.

Ursprungligen av crownswe:

Är det någon här som använder Tiger med ett radeon X800XT? Jag installerade grafikkortet samtidigt med Tiger och nu startar datorn upp normalt en gång på tre. Frågan är om det är kortet eller Tiger, eller kombibationen När det väl startar är det stabilt dock.

Det var kortet. Flashade om till 104 istället för 107, fungerar nu perfekt. Detta har visat sig fungera för många X800 användare därute. 107 är buggigt på vissa system redan i 10.3, på ännu fler med 10.4

Så flasha ned med samma installationsprogram (custom install) så fixar det sig. Det 107 tillför är ändå inget som påverkar prestanda på kortet.

Vakna ur vila & anslut till server i nätverk:

Lät min MDD samt Powerbok gå i vila under natten (8 timmar) och noterar följande. Powerbooken (12"-1GHz) vaknade som den skulle MEN min MDD 2x1GHz ville inte dra igång skärmarna. Provade med att plugga i och ur USB för tangentbordet. (Tangentbordet är Apples vita original). Försökte med USB-ingången på Appledisplay 17", macens egna 2 USB-portar samt 4 USB-portar (USB 2) på ett löst PCI-kort men inget hjälpte. Helt uppenbart så fick tangentbordet ingen ström - musens röda laserlampa (?) förblev släkt hur jag än valde att försöka väcka datorn.

Åtgärd:

Bröt strömmen (på skärmen) och startade upp på vanligt sätt. Skillnader mellan Panther och Tiger var att under Panther så fortsatte någon av fläktar gå (kanske inte hela natten) när datorn gick i vila men Tiger lät allt gå i vila omedelbart. I min MDD sitter det som komplement ett Verax fläktkitt.

Att nå min MDD från Powerbooken gick inte heller och föreföllt hänga ihop med att något inte hade vaknat då MDD´ns skärmar inte var igång. Hade kvällen innan via ethernet hubben kunnat nå allt mellan datorerna. Efetr omstar så fungerade detta som man kan begära.

Bah! iChat ger mig FORTFARANDE Broken Pipe-erroret där den startar upp och stänger av sig. Enda skillnaden nu från Panther är att iChats kontaktlista kommer fram innan den avslutar sig.

Jobbigt att man blir tvungen att stänga av DHCP (Internetuppkopplingen) bara för att starta iChat

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-09 21:06
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Bah! iChat ger mig FORTFARANDE Broken Pipe-erroret där den startar upp och stänger av sig. Enda skillnaden nu från Panther är att iChats kontaktlista kommer fram innan den avslutar sig.

Jobbigt att man blir tvungen att stänga av DHCP (Internetuppkopplingen) bara för att starta iChat

Har du kommit fram till någon lösning här? Min iChat slutade att fungerar efter några dagars Tiger-användning. Startar upp, ringer till, visar lite fönster osv och avslutar sedan.
¨

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-09 21:22

Buggar i och med Tiger

1 - iCals påminnelse-dialogbox är oerhört konstig när man skall trycka på "Ta bort", "Flytta fram" eller "Öppna i iCal". Det är allt annat än bra känsla i knapparna, man får trippelklcika och hålla på.
2 - Windows Media Player funkar inte.
3 - iChat har slutat att funka för mig. Funkade i början
4 - Toast klagar på att skivan ej kan matas ut vid t.ex kopiering. Ett andra försök funkar dock.
5 - Dashboard startar om då och då om man slänger i lite nya Widgets i dess mappar. Den läser inte in dom direkt och när man klickar på den sista (föregående sista) Widget i listen så startar Dashboard om.

Å så en grej som jag är så @#! förbannat trött på:
- Fortfarande ingen riktigt multitasking i Finder! Apple, hallå! Världens mest avancerade OS?
Inte utan en Finder som fryser så fort den har problem med en närverksvolym, läser in iDisk eller letar efter filer med Spotlight. Allt detta skall gå att göra samtidigt och man skall ändå kunna öppna ett nytt Finder-fönster osv. Detta är klart uselt.

Annars funkar det bra. Inte så många program som strular trots allt.
¨

Ursprungligen av bod:

2 - Windows Media Player funkar inte.

It's not a bug….:D

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-11 10:04

iChat-problem löst

Jag hade tidigare problem med iChat som plötsligen slutade fungera i Tiger.
Det visade sig att även en maskin med 10.3.8 också hade problem vilket fick mig att misstänka nätverket som sådant.
Jag stängde av ADSL-modem och router. Det löste problemet.
¨

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 10:47

en känsla jag får är att min PB (TiBook 1Ghz) går upp i högsta fläktspeeden mycket snabbare än förut...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 11:10

en mycket irriterande bugg upptäckt: jag kan inte dra och droppa bilder på Photoshop-ikonen för att öppna dom, eller ens dubbelklicka på dom för att öppna dom. Damn!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-30 11:16
Ursprungligen av carpark:

en mycket irriterande bugg upptäckt: jag kan inte dra och droppa bilder på Photoshop-ikonen för att öppna dom, eller ens dubbelklicka på dom för att öppna dom. Damn!

Märkte av samma sak... kör du CS? Funderar på att installera om det och se om det hjälper.

Ursprungligen av carpark:

en mycket irriterande bugg upptäckt: jag kan inte dra och droppa bilder på Photoshop-ikonen för att öppna dom, eller ens dubbelklicka på dom för att öppna dom. Damn!

Det är bara för att du saknar mappen "ScriptingAdditions" innehållandes "Adobe Unit Types".
Den ska ligga i "Bibliotek"-mappen på "*Hårddisken-->Bibliotek".

Själv gjorde jag en "radera och installera" av Tiger och har än inte märkt några större problem.
Bara man gör backup av allting och vet var man ska lägga tillbaka allt.
Har faktiskt inte kör någon installation av ett enda stort program. Bara "drag n' drop" tillbaks på rätt ställe.
Adobe CS-paketet likaså.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 11:18

ah let me know om det hjälper är än så länge glad att det ens funkar så vågar inte pilla på det mer än.

CS ja.

Det funkar för mig, ivf. med Imageready.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-30 11:25
Ursprungligen av carpark:

ah let me know om det hjälper är än så länge glad att det ens funkar så vågar inte pilla på det mer än.

CS ja.

Ska testa, så får vi se om det hjälper.

Ursprungligen av Leftrustle:

Det funkar för mig, ivf. med Imageready.

Hmm, verkar mysko. Som sagt, jag installerar om, så får vi se om det fungerar. Gjorde du en "arkivera och installera"?.

Ursprungligen av skamuel:

Ska testa, så får vi se om det hjälper.

Hmm, verkar mysko. Som sagt, jag installerar om, så får vi se om det fungerar. Gjorde du en "arkivera och installera"?.

Jupp.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-04-30 11:36

Trottnade och gjorde en clean installation, far se om det blir battre. Ska fixa det sista nar jag kommer hem ifran jobbet.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 12:01

CS ska tydligen funka efter en ominstallation så får bli det då.

tycker nog det är lite väl många uppenbara buggar i detta systemet som kunde fixats. Och jävligt besviken på att tex FontAgent inte uppdaterats till Tigern, det är ju inte direkt så att Tiger kom som en överraskning...

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 12:03

min canonscanner hittas inte heller i Photoshop.Kris!

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 12:44

jepp cs-problemet åtgärdas av ominstallation.

Men min Canonscanner hittas fortfarande inte. Detta måste funka! Det bara måste hela mitt jäkla projekt hänger på den jävla scannern. Hjälp!
CanoScan N1220U

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-04-30 13:08
Ursprungligen av carpark:

jepp cs-problemet åtgärdas av ominstallation.

Men min Canonscanner hittas fortfarande inte. Detta måste funka! Det bara måste hela mitt jäkla projekt hänger på den jävla scannern. Hjälp!
CanoScan N1220U

VueScan hittar min CanoScan N1220U.

Ursprungligen av carpark:

Men min Canonscanner hittas fortfarande inte. Detta måste funka! Det bara måste hela mitt jäkla projekt hänger på den jävla scannern. Hjälp! CanoScan N1220U

Jag har samma, det var bara att installera om den. Jag vet att installeraren kan vara lite svår att få tag i nu för tiden, men jag har en som funkar i varje fall.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-04-30 14:01
Ursprungligen av TZW:

Jag har samma, det var bara att installera om den. Jag vet att installeraren kan vara lite svår att få tag i nu för tiden, men jag har en som funkar i varje fall.

god damn! jag installerade också om den (installationen är ju bara att slänga in tillägget i plug-in mappen ju?) men funkade inte bättre för det. den hittar inte scannern

Ursprungligen av carpark:

god damn! jag installerade också om den (installationen är ju bara att slänga in tillägget i plug-in mappen ju?) men funkade inte bättre för det. den hittar inte scannern

Nja... verkar vara lite mer, se bild.

Bevaka tråden