Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Mac OS X 10.4

Tråden skapades och har fått 364 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Får inte CSS-streamarna att fungera. Har lagt in lite sköna strömmar i olika mappar i bokmärkesraden, och ställt in de på att uppdateras varje halvtimme. Men det funkar icke!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-28 16:01
Ursprungligen av Leftrustle:

Får inte CSS-streamarna att fungera. Har lagt in lite sköna strömmar i olika mappar i bokmärkesraden, och ställt in de på att uppdateras varje halvtimme. Men det funkar icke!

CSS-streamar? vad är det?

Ursprungligen av pichia:

CSS-streamar? vad är det?

Ja, det kan man fråga sig. RSS menar jag förstås...

Någon som kan minimera Launchbar från docken? Det gick i Panther

Va? Minimera Launchbar från docken vad pratar du om nu?
Jag har kört luanchbar sedan första versionen och minimera den har jag aldrig behövt.
Hoppas den fungerar under Tiger... till Sundsvall har inte Tiger orkat springa än.

Mail 2.0 fungerar skitdåligt för mig. Av någon anledning hämtar den inte all post, eller visar från min imapserver. Helskumt. Hämtar cirkus 95% -men inte den senaste. Mysko.

  • Medlem
  • 2005-05-03 08:14
Ursprungligen av benjaminlarsson:

Mail 2.0 fungerar skitdåligt för mig. Av någon anledning hämtar den inte all post, eller visar från min imapserver. Helskumt. Hämtar cirkus 95% -men inte den senaste. Mysko.

Jag har också problem med Mail 2.0. Mail hämtas korrekt men jag kan inte svara på mail. Jag kan inte skriva in text när jag skapar ett nytt mail, mina olika konton läses inte in, signaturer som jag lagt upp och som finns att aktivera aktiveras inte.

Med andra ord bara skit än så länge. Jag ska prova med att ta bort alla konton och installera om dem igen ikväll.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 11:58

Sidetrack och Safari

Sidetrack (för ibook/powerbook användare) gör att scrollning i långa document går "hackigt" ungefär som i Phanter. Avsinstallerade sidetrack och så scrollas det vackert igen..

Safari är betydligt långsammare än tex Opera (som förövrigt visar sidor mer korrekt än Safari)

Inga buggar kanske, men men..

övrigt, Tiger är kvickare, rappare i grafik, att tex stänga ett fönster känns rappare och att scrolla igenom 4000 bilder i iPhoto 5 går bättre.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 22:44

iTunes biblioteketet är kaputt

Ja, nu har jag uppgraderat till Tiger och allt är väl så långt men iTunes är inget bra.
Många av låtarna i iTunes hittar inte sökvägen till mappen filerna ligger i.
Har provat att slänga plisten och startat om men inget hjälper.
Verkar som att man få gå den långa vägen och se över i stort alla sina låtar som "bara" är ca 7000 stycken.

Tiger verkar ha problem om man startar det och en nätverksförbindelse som man gjort innan man stängde av inte är tillgänglig. Fick tvångs-startaom G5:an idag när min mini inte var igång. (G5:an var ansluten till en utdelning på minin).Senare Panther-versioner skötte sånt här ganska snabbt och smidigt...

http://www.obdev.at/products/launchbar/

Läs texten mot gul bakgrund.

X11 och Mail funkar nu, men Airporten är fortfarande konstig efter vila.

Ursprungligen av Leftrustle:

X11 och Mail funkar nu, men Airporten är fortfarande konstig efter vila.

hmm asså menar du at irport inte hittar nätverket eller måste du bara välja om nätverk i menyn?

Ursprungligen av Stoffen:

hmm asså menar du at irport inte hittar nätverket eller måste du bara välja om nätverk i menyn?

Måste välja om. Behövde jag inte i panther.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-28 20:54

Har installerat på min iBook G3 800 MHz (med stöd för quartz extreme). Allt funkar skitbra. Systemet är klart snabbare och mycket mer responsivt. Dock så uppstår en del grafikbuggar i framförallt fontrendering i fönster efter att man använt exposé. Dessutom är exposé plötsligt väldigt slött, mycket slöare än i Panther. Känns som att köra exposé på en dator utan quartz extreme-stöd. Lite störigt faktiskt, när precis allt annat är mycket snabbare i Tiger.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-28 20:59

Det enda problem jag har som dessutom är väldigt irriterande är att när jag stänger ner ett program så kommer alla öppna finderfönster fram. Vilket är störigt om man vill åt programmet bakom det man stängde av.

Popcorn funkar inte i Tiger

Tänk på att Spotlight indexeringen kan ta bra lång tid efter första uppstarten..uppemot nån timme tillome på slöare maskiner ! Det sackar ner saker och ting...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 21:44

Uppgraderade min iMac G5 och fick sedan inte kontakt med min Airport-basstation. Eller snarare, basstationen lät mig inte logga in.

Från Apple's support-chat fick jag rådet att byta kanal i basstationen mha Airport Administration Utility och det hjälpte banne mig!

Ett litet tips ifall någon annan råkar ut för samma sak... :rolleyes:

Mitt DHCP dog bara helt plötsligt. Så jag fick skriva in allt manuellt..

  • Medlem
  • 2005-04-28 22:30

Min dock vägrade att komma ut, och när jag tryckte cmd-alt-d så fastnade den ute. Hjälpte inte med någonting utom omstart. Har inte hänt sen dess dock.

slideshow+mac mini

Slideshow-funktionen är buggig för mej, ofta när jag ska göra en Slideshow och har valt ett antal bilder i findern och högerklickar och väljer Slideshow, så dyker det upp en massa fula streck och linjer och skräp istället för bilder...

på en mac mini med 1gb ram (kingston) 1.42ghz mac mini i 1600x1280 på en tft via dvi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-29 03:03
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Mitt DHCP dog bara helt plötsligt. Så jag fick skriva in allt manuellt..

För mig med, den dödade verkligen min router, tokspel med omstarter var tionde sekund. Fick först köra med internetdelning genom PB´ens trådlösa. Sent omsider fick jag rätt på det hela genom att liksom du konfigurera manuellt. Gissa om d-link kommer få lite supportfrågor, ska nog passa på att ringa innan kl. 18

Jag hade tänkt att steka disken och börja om från början. Men jag körde en "Installera och arkivera" och allt funkar, så när som på att jag fick installera om CS-paketet,

Jag körde en installera rakt över, ingen fegis här inte ( har iofs backup ), min original installation är 10.1 Har vandrat vägen via jaggan och pantern till tigern och bara installerat över varje gång..

  • Medlem
  • 2005-04-29 11:33

iChat AV

iChat AV fungerar ej i 800x600.

Testa själva genom att välja 800x600 man kan chatta men man ser inte chattfönstret eller texten men det finns där, man man välja minimera med (cmd-M) då får man ett osynligt/transparent objekt i dockan.

i övrigt har jag inga problem med Tigern på en gammal iBook SE 466 (den har både DVD och FW)

//Rauk

Är det någon som har problem med bildvisning i Finder?

Markera ett gäng bildfiler, högerklicka och välj bildspel. Funkar det?

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 21:06
Ursprungligen av Martin Belak:

Är det någon som har problem med bildvisning i Finder?

Markera ett gäng bildfiler, högerklicka och välj bildspel. Funkar det?

/M

Fungerar inte för mig heller, någon som har en lösning?

Ursprungligen av kalleh:

Fungerar inte för mig heller, någon som har en lösning?

In/utloggning alternativt omstart verkar fungera.

/M

  • Oregistrerad
  • 2005-05-07 13:19

Det funkar ibland. Det funkar speciellt dåligt när jag ska visa någon..

Ursprungligen av Martin Belak:

Är det någon som har problem med bildvisning i Finder?

Markera ett gäng bildfiler, högerklicka och välj bildspel. Funkar det?

/M

Bevaka tråden