Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Mac OS X 10.4

Tråden skapades och har fått 364 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-05 17:02
Ursprungligen av slippy:

Vet inte om det är rätt tråd att ta upp detta problem. (mjukvara/hårdvara?) Hur som helst har min iMac vairt oförmögen att sova sedan jag uppgraderade till Tiger. Allt går utmärkt om jag inte loggar in, utan bara låter den stå vid dialogen för inloggning. Väl inloggad vägrar datorn att sätta sig i vila. Jag gjorde en "arkivera & installera", om det har någon som helst betydelse är för mig ovist. Jag har provat att dra ut alla usb enheter, avsluta olika processer & göra nya användare. Inget funkar...

Detta är sjukt irriterande. Bör jag göra en buggrapport?

Testa först att skapa en ny användare på din dator och se om problemet kvarstår när du loggar in i det nya kontot. Annars är det bara att börja rensa i ditt biblioteksmapp (lämpligen slänga bort någon plist för strömspararinställningar).

Vila problem

Datorn vilar gärna i den nya användaren om jag loggar ut mig från min ordinarie, vilket jag inte provade förut...Vad göra? Finns det någon .plist som skall tas bort? Eller finns det något smidigt sätt att importera allt mos från min gamla användare?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 14:24

Dubbla val i menyer.

Den här är härlig. Väljer jag "Stäng av"(alltså utan punkter) så stänger maskinen av sig bums.
Jag tror jag ska slänga lite prefsar...

Ursprungligen av mikotekniko:

Den här är härlig. Väljer jag "Stäng av"(alltså utan punkter) så stänger maskinen av sig bums.
Jag tror jag ska slänga lite prefsar...

Dom där extra utökade menyerna hade jag ett tag men de försvann sen efter någon omstart utan att jag gjort något.

Mitt problem med strömspar (släckte aldrig skärmen) löste sig efter rensning av preference-filerna. Jag började om från noll med alla apple-prefsar.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 15:49
Ursprungligen av Anders Täpp:

Dom där extra utökade menyerna hade jag ett tag men de försvann sen efter någon omstart utan att jag gjort något.

Mitt problem med strömspar (släckte aldrig skärmen) löste sig efter rensning av preference-filerna. Jag började om från noll med alla apple-prefsar.

Man ska slänga /Library/Preferences/com.apple.windowserver.plist så ordnar det sig.

EDIT: Det ordnar sig ett tag...

Senast redigerat 2005-06-09 09:32

wacom i tiger

Det var mitt wacombord som pajade sömnen, tog bort startup preferensen. Allt funkar nu fint utom mitt wacom bord. Tror det är dags för wacom att updatera sina drivrutiner för tiger...

Mail strular efter ominstallation

För en tid sedan skrev jag om problemet att min dator inte gick att stänga av på vanligt sätt sedan jag installerat Tiger, utan efter utloggning etc stannande den och skärmen lyste svagt blå tills jag till slut fick trycka in on/off knappen tillräckligt länge för brutal avstängning.

Jag fick en del bra råd, men inget visade sig funka så ihelgen tröttnade jag och ominstallerade Tiger igen. Och nu funkar det att stänga av, men istället har jag fått problem med Mail.

Det är slumpmässigt vilka gamla mail den hämtar när jag startar programmet. Ibland kommer dagens nya mail + en massa som är fram till april 05 men inget däremellan.

Ibland får jag inte något av dagens post, inte ens spam, men bara gamla mail - och ibland får jag ingenting alls. Listan med mail i inboxen är helt tom!

Särskilt irriterande är det när jag lyckats få upp dagens mail, och svarar på ett. När jag sedan stänger fönstret kan alla andra mail vara försvunna och jag sitter där med en blank lista.

Lyckligtvis har jag möjlighet att läsa mina mail på jobbet, och där är allt som vanligt (trots att jag kör Tiger även på den maskinen) Inga mail raderas alltså trots att det ser så ut.

Det kan tilläggas att jag har två konton. Ett kopplat till jobbet och ett .Mac konto, och jag har inte gjort några ändringar sedan ominstallationen på kontoinformationen.

Är detta en bugg - eller har jag klantat mig och missat någon inställning (synkningen kanske?)

Mvh Crister

Mina två installationer av Tiger (bara vanliga uppdateringar) på en 17" PB och en 20" iMac G5 gick helt smärtfritt. Jag såg några småbuggar och ett par av dem försvann i samband med 10.4.1, men en konstig grej har kvarstått, och eftersom ingen nämnt den i den här tråden undrar jag om nån annan upplever samma grej och/eller vet vad det kan bero på:
När jag vill öppna ett dokument med ett annat program än det förvalda, t.ex. en jpg-bild med Photoshop istället för Preview, så gör jag det alltid med markering plus högerklick (eller crt+click om jag använder min trådlösa Mac-mus och väljer Open With ("Öppna med" på svenska system?). Sedan jag installerade Tiger får jag då upp dubblerade programalternativ för allting, med undantag för Apples och Microsofts program. Jag trodde först att det kunde vara FruitMenu eller Default Folder X som börjat orsaka detta, eftersom de kan påverka contextual-menyerna, men jag har samma problem även när de är avstängda, och vore nån av dem boven skulle ju knappast Apples och Microsofts program vara några undantag. Kan det möjligen vara nån preferensfil som behöver uppdateras, eller är den nån liten bugg? (se bilden nedan)

En annan liten grej, som definitivt kan räknas som en bugg, rapporterade jag till Apple omedelbart, men den inte var fixad när 10.4.1 kom: Ett dubbelklick på en tidsinställd aktivitet i iCal kopierar starttiden och klistrar sedan in den i aktivitetens rubrikrad före den existerande rubriken. Min invanda gamla Mac-hjärna torde inte vara ensam om att tycka att det är mer logiskt att få upp aktivitetens fönster via dubbelklick än att behöva göra högerklick eller ctr+klick och sedan välja "Visa info", så jag misstänker att många andra upptäckt samma sak.

När man döper om skrivare så ändras inte namnet på skrivbordsskrivaren. Det har aldrig varit något problem i Panther.

Kommandoklick på skrivaren i Dock leder till mappen den ligger i. Där får jag sen ändra namnet en gång till och det tycks funka.

Det här förekom i några versioner av Panther och har nu återuppstått i Tiger. Reparation av behörigheter med Skivverktyg som inte biter alltså.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det här förekom i några versioner av Panther och har nu återuppstått i Tiger. Reparation av behörigheter med Skivverktyg som inte biter alltså.

Ja, jag har samma sak, fast på engelska förstås:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 19:13
Ursprungligen av Anders Täpp:

Det här förekom i några versioner av Panther och har nu återuppstått i Tiger. Reparation av behörigheter med Skivverktyg som inte biter alltså.

Biter och biter. Apple har skrivit att det inte är ett problem. Inget att bry sig om alltså. Men visst tycker man att de kan "fixa" det visuellt. Aldrig bra med för mycket onödig info för användaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 17:16

Några små grafikglitchar.

1. Håll ned alt vid uppstart och du förflyttas tillbaka till Mac OS 9-eran grafikmässigt. Känns sådär.

2. Även om du har valt grafit under Utseende i Systeminställningar så är progressgrejjen under uppstart blå.

3. Samma fönster som ovan ligger exakt i mitten av skärmen vilket lurar ögat att tro att den halkat ned. Världens äldsta designmisstag. Konstig pga att inloggningsrutan "ligger rätt" dvs en bit ovanför mitten.

Saker jag uppriktigt talat irriterar mig över. Borde vara mycket enkelt att fixa en gång för alla.
Litar på att ni ser allvaret i detta och rapporterar det ni med.

Ursprungligen av acke:

2. Även om du har valt grafit under Utseende i Systeminställningar så är progressgrejjen under uppstart blå.

Hur ska systemet veta vilken användare som tänker logga in (med tanke på att det är en kontospecifik inställning)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 22:19
Ursprungligen av Christofer:

Hur ska systemet veta vilken användare som tänker logga in (med tanke på att det är en kontospecifik inställning)?

Din tanke är noterad och du får med beröm godkänt... Men om man bara har en användare på datorn eller kör automatisk inloggning så tycker jag...ZzZzZzzz

Ursprungligen av acke:

Din tanke är noterad och du får med beröm godkänt... Men om man bara har en användare på datorn eller kör automatisk inloggning så tycker jag...ZzZzZzzz

Har du testat att logga in som root och ändra inställningarna? Har ingen aning om det funkar, bara en tanke. Sedan är det kanske inte den snyggaste lösningen heller, men men..

  • Oregistrerad
  • 2005-10-14 13:56

Detta har jag börjat råka ut för, den oranga "kör-ner-i-docken"-funktionen lägger av.
Utloggning eller omstart hjälper en tid (någon dag), sedan försvinner/gråtonas den igen.

Senast redigerat 2005-10-14 14:08
Ursprungligen av blueser:

Detta har jag börjat råka ut för, den oranga "kör-ner-i-docken"-funktionen lägger av.
Utloggning eller omstart hjälper en tid (någon dag), sedan försvinner/gråtonas den igen.

Händer mig också emellanåt, oftast i samband med att datorn vaknar upp ur vila. Frågan är om det är något tredje-parts som spökar? Vilka extragrejor har du i ditt system?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-15 10:02
Ursprungligen av star-affinity:

Händer mig också emellanåt, oftast i samband med att datorn vaknar upp ur vila. Frågan är om det är något tredje-parts som spökar? Vilka extragrejor har du i ditt system?

Svårt att svara på, kan dock säga att inga lagts in på ett tag och problemet tillkommit
nyligen.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 05:55

Minimeraknappen borta.

Ursprungligen av star-affinity:

Händer mig också emellanåt, oftast i samband med att datorn vaknar upp ur vila. Frågan är om det är något tredje-parts som spökar? Vilka extragrejor har du i ditt system?

Detta hände mig just i dagarna när jag lagt in Front Row på min Powerbook. Men innan dess så har det aldrig hänt. Det som är riktigt skumt är att om jag inte anvädne front row på ett tag så kommer minimera knappen tillbaka! Och den funkar oftast på vissa applicationer såsom Mail och iTunes.

Som sagt, det är ju Front Row installationen i mitt fall som spökar.
Förutom Front Row så använder jag QuickSilver, men sedan är det inte mycket lek under huven.

1. Varför vill man hålla ner Alt när den startar? Är det inte så man väljer att snabbyta startpartition?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-14 19:09
Ursprungligen av Anders Täpp:

1. Varför vill man hålla ner Alt när den startar? Är det inte så man väljer att snabbyta startpartition?

Inte alla, har för mig att det funkar dåligt med Netboot. Hursomhelst, finns funktionen så tycker jag att den ska ha ett up-to-date gränssnitt.

Ursprungligen av acke:

Inte alla, har för mig att det funkar dåligt med Netboot. Hursomhelst, finns funktionen så tycker jag att den ska ha ett up-to-date gränssnitt.

Håller med dig fullt ut.
Det ser ut som ett supergammalt os. Kanske 7 eller något.
Detta är ju egentligen ganska lätt åtgärdat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-19 09:07

De kan gärna få göra nått med den fula taggiga Firewire-loggan vid Target-mode också.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-29 17:29

När jag lyssnar på en Radiostation i iTunes så funkar inte visa-skrivbordet-funktionen i exposé. Varje gång jag trycker F11 så flyger fönstrena bort som dom ska men dom fastnar inte som dom ska utan dom far tillbaka direkt. Så fort jag stänger av radioströmmen så funkar det som det ska.

Är det nån som upplever samma problem eller kan återskapa det? Ganska irriterande eftersom jag gillar att lyssna på internetradio

Jag lyssnar aldrig på radio i iTunes, men jag har däremot råkat ut för att exposé-funktionenra slutar fungera helt lite då och då, dvs det händer ingenting om jag trycker på f-tangenterna eller för muspekaren till valda hörn. Enda lösningen verkar vara en omstart.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-04 09:49
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag lyssnar aldrig på radio i iTunes, men jag har däremot råkat ut för att exposé-funktionenra slutar fungera helt lite då och då, dvs det händer ingenting om jag trycker på f-tangenterna eller för muspekaren till valda hörn. Enda lösningen verkar vara en omstart.

Det har jag också märkt av några gånger. Exposé, Dashboard och programväxlaren lägger av ibland. Du kan prova med att tvångsavsluta Dock eller, om jag minns rätt, Windowserver. Det brukar fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 17:52
Ursprungligen av Doktor G:

Det har jag också märkt av några gånger. Exposé, Dashboard och programväxlaren lägger av ibland. Du kan prova med att tvångsavsluta Dock eller, om jag minns rätt, Windowserver. Det brukar fungera.

Nu är det andra gången samma dag jag får samma problem! Jobbigt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-15 18:40

Front Row

Ibland så slutar ljudet att fungera i bildspel och ibland funkar inte det alls att starta ett bildspel. En omstart fixar problemet.

En rolig bugg jag får ibland uppkommer när jag använder Safari. Trycker sedan på F11 och hovrar över en ikon på skrivbordet.
Då får jag fortfarande förhandsinformation från Safari!

Skumt värre

PS. Borde inte denna tråd ersätta "Buggar i Panther" och också bli klibbig?

Bevaka tråden