- rhesus
- Medlem ●
- International user
Förspråkar inte att man ska sno program från småföretag. Däremot storföretag som ligger på +x000000000 dollarsch ger jag blanka fan i.
Och blir ett litet företag stort så ger jag blanka fan i dem också. Hybris är ingenting jag kan ställa mig bakom.
Kollar du upp hur stort produktionsbolaget är innan du tankar ned en film? Hur mycket skådespelarna tjänar? Hur många kr/skiva som artisten får? Hur många anställda ett programvaruföretag har? Knappast...
Dessutom består även "elaka" storföretag av människor. Företagen kan sysselsätta hundratusentals personer i olika världsdelar, personer som är beroende av en inkomst för att kunna leva. De kan inte bara "sova hos en kompis". Var får kompisen pengar ifrån förresten om allt ska vara fritt? Nej min vän, det är långt kvar till en gåvonomi...
Vad hemskt om nån som inte uppfyller godtyckliga villkor tar del av något som det finns obegränsad tillgång på. Vad ska då hända med klassamhället?
Vad hemskt om nån som inte uppfyller godtyckliga villkor tar del av något som det finns obegränsad tillgång på. Vad ska då hända med klassamhället?
Och med "godtyckliga villkor" i det här fallet syftar du på "demokratiskt fattade lagar"?
Och med "godtyckliga villkor" i det här fallet syftar du på "demokratiskt fattade lagar"?
Nej… Jag syftar på de villkor upphovsmännen eller deras ägare sätter upp.
Jag har väntat ett tag med att ge mig in i diskussionen men jag tänkte ge min syn på saken från "den andra sidan".
Jag jobbar som programmerare på ett litet företag. Vi utvecklar och säljer network management-system. Vi vill naturligtvis inte jobba gratis utan vi har hyror att betala samt flickvänner, barn och hundar att utfodra, alltså måste vi ta betalt för våra produkter. Företaget sysselsätter ca 15 personer och vår enda inkomst är försäljningen av nämnda system. Förutom programmerare har vi administrativ personal anställd. Vi anlitar även städare, budfirmor mm samt betalar en oherrans massa skatt och sociala avgifter till samhället som används till vård, omsorg, vägar mm. Alla dessa pengar kommer från de kunder som köper vårt system.
Våra konkurrenter är stora "drakar" som säljer mer avancerade men också dyrare system än vårt. Vår konkurrensfördel är alltså priset. Om våra kunder skulle anse att de inte behöver betala för sin programvara skulle de förmodligen använda någon av konkurrenternas system och vi skulle inte kunna försörja oss. Efersom konkurrenternas system skulle ha majoriteten av användarna skulle vi förmodligen inte kunna få in pengarna genom att sälja reklam eller dyligt utan vi blev tvingade att lägga ned.
Förstår ni inte att piratkopiering bara gynnar de stora drakarna och lägger krokben för mindre företag? Om du laddar hem Photoshop så lär du ju inte betala $25 för GraphicConverter eller hur?
Programvara utvecklas av människor och det kostar både tid och pengar att ta fram den. Som dagens samhälle ser ut så MÅSTE någon betala för detta i slutändan. There is no such thing as a free lunch.
Jag har också varit student och levt på studiemedel. Jag försökte köra på Linux och öppen programvara men visst hände det att jag laddade hem grejer, det ska jag inte hyckla med. Jag försökte dock inte försvara detta beteende utan insåg själv att det var fel och har med tiden lagt av med det.
Jag har inget behov av din respekt och hyckleri är när man gör nåt och talar om för alla att man tycker det är fel. Jag har aldrig sett nån pirat-förespråkare hyckla. Däremot en hel del anti-pirater.
Jag har inget behov av din respekt och hyckleri är när man gör nåt och talar om för alla att man tycker det är fel. Jag har aldrig sett nån pirat-förespråkare hyckla. Däremot en hel del anti-pirater.
Om du slår upp hyckla i en ordlista ser du att det är ett rätt vitt begrepp. Jag har bara så svårt att tro att någon kan brinna för de här frågorna på ert sätt och vis. Jag tror ändå ni bara är glada över att få saker gratis... sorry
Om du slår upp hyckla i en ordlista ser du att det är ett rätt vitt begrepp. Jag har bara så svårt att tro att någon kan brinna för de här frågorna på ert sätt och vis. Jag tror ändå ni bara är glada över att få saker gratis... sorry
Läs mitt inlägg ovan
Läs mitt inlägg ovan
Jag läser och jag vill inte heller att läkemedelsindustrin ska kunna agera hur som helst. Ingen annan industri heller för den delen. Jag kan dock inte förstå hur man kopplar ihop detta med att alla skolflickor ska slippa betala för senaste Britney Spears-skivan.
Jag har aldrig sett nån pirat-förespråkare hyckla.
Jo det har du garanterat sett, själv hycklar du gång på gång.
Jo det har du garanterat sett, själv hycklar du gång på gång.
Ge ett exempel.
Ge ett exempel.
Finns hur många exempel som helst men ditt ältande om att piratkopiering inte har några negativa effekter alls är ju superhyckleri liksom uttalandet "Jag har aldrig sett nån pirat-förespråkare hyckla."
Finns hur många exempel som helst men ditt ältande om att piratkopiering inte har några negativa effekter alls är ju superhyckleri liksom uttalandet "Jag har aldrig sett nån pirat-förespråkare hyckla."
Du vet inte vad ordet hyckleri betyder va?
Rocky Montana
Vad hindrar att vi hjälper varandra i samhället men samtidigt har ett i grunden kapitalistiskt system? Jag ser inget motsatsförhållande där. Jag räknar inte med någon hjälp från Ericssons direktörer men dom förekommer heller inte i min vardag.
Rocky Montana
Vad hindrar att vi hjälper varandra i samhället men samtidigt har ett i grunden kapitalistiskt system? Jag ser inget motsatsförhållande där. Jag räknar inte med någon hjälp från Ericssons direktörer men dom förekommer heller inte i min vardag.
För att även ensamma människor behöver hjälp.
Och du i ditt vi och dom-tänkande utesluter de människor som ligger på samhällets botten och behöver mest hjälp.
Får man fråga om du brukar ge pengar till folk som ber om det?
Till människor som tvingas gå fram till folk de aldrig sett och fråga om småpengar. Rätt förnedrande om jag får säga det själv. Inte i klass att prostituera sig, men efter det så ligger tiggeri in långt efter (enligt det kapitalistiska samhällets normer).
Tittar du bara stelt rakt fram när du går förbi uteliggare, eller är du våghalsig ibland och vågar hälsa på "dem"?
Jag tror inte på ett samhälle som handlar om att sko sig själva och de sina närmaste.
Kapitalismen täcker inte detta, för där bygger du upp en status i form av löneslaveri där du med hjälp av pengar höjer din status i samhället, vilket enligt mig är helt fel.
Titta bara på 99mac som exempel.
Betalar du summan så blir du lite mer värd, du får ett plus, du får ha en bild. Sådana där saker kan jag tycka borde vara default, sköt betalning med hjälp av donationer och annonser istället.
Det är ett stort forum, mycket besökare. Folk som gillar forumet borde lätt kunna tänka sig att donera lite stålar för att det ska kunna finnas kvar.
Måste man ha något tillbaks för att ge? JA, i ett kapitalistiskt system måste man det, solidaritet kommer i andra hand.
Och SÅ fruktansvärt mycket kostar inte ett webhotell.
Jag har själv ett musikfanzine sen 5 år tillbaks, och jag har betalat allt själv hela tiden, vill man ha det, så får man väl hjälpa till, eller så får man fatta att drivkrafterna inte har råd att ha kvar forumet.
See my point?
(Hoppas ledningen kan ta kritiken, det är bara ett exempel jag vet att alla här kan relatera till).
För att även ensamma människor behöver hjälp.
Och du i ditt vi och dom-tänkande utesluter de människor som ligger på samhällets botten och behöver mest hjälp.
Får man fråga om du brukar ge pengar till folk som ber om det?
Till människor som tvingas gå fram till folk de aldrig sett och fråga om småpengar. Rätt förnedrande om jag får säga det själv. Inte i klass att prostituera sig, men efter det så ligger tiggeri in långt efter (enligt det kapitalistiska samhällets normer).
Tittar du bara stelt rakt fram när du går förbi uteliggare, eller är du våghalsig ibland och vågar hälsa på "dem"?
Jag tror inte på ett samhälle som handlar om att sko sig själva och de sina närmaste.
Kapitalismen täcker inte detta, för där bygger du upp en status i form av löneslaveri där du med hjälp av pengar höjer din status i samhället, vilket enligt mig är helt fel.
I en svensk småstad på 25000 invånare ser man inga tiggare eller uteliggare så jag vet inte hur jag "brukar" göra. Sist jag såg en uteliggare var i New York för något år sedan. Han sålde en sån där tidning de har för att få en liten inkomst och den köpte jag.
Att bidra till samhället är heller inte låst till att ge bort pengar - man kan ge av sin tid också. Jag jobbar ideellt i en idrottsförening 3-4 dagar i veckan året om och hjälper förhoppningsvis till i att minimera antalet framtida utslagna och missanpassade.
I en svensk småstad på 25000 invånare ser man inga tiggare eller uteliggare så jag vet inte hur jag "brukar" göra. Sist jag såg en uteliggare var i New York för något år sedan. Han sålde en sån där tidning de har för att få en liten inkomst och den köpte jag.
Att bidra till samhället är heller inte låst till att ge bort pengar - man kan ge av sin tid också. Jag jobbar ideellt i en idrottsförening 3-4 dagar i veckan året om och hjälper förhoppningsvis till i att minimera antalet framtida utslagna och missanpassade.
Ah, okej, glöm inte smörja nacken på morgonen då...
Om du använder sökfunktionen så kommer du att hitta otaliga trådar där detta diskuterats till leda. Kontentan av dessa diskussioner är: nej, folk är inte villiga att donera några pengar. Eller, rättare sagt, de kan låta positiva men när det kommer till kritan så doneras det ingenting. Tänk efter, skulle du själv donera? Nej, du skulle rättfärdiga inför dig själv att inte donera med en ursäkt i stil med "jag har ju så lite pengar, men dom andra, dom kan väl donera?!".
Vari lägger du dina begrepp för det?
Jag donerar 20:- var tredje månad till vegan.nu för att jag vill att siten ska finnas kvar, för där är jag mest. 20*500 användare = 10 000 spänn var tredje månad.
Sådär mycket vet jag inte om det kostar att ha ett webhotell, och gör det det så är nog dags att byta webhotell.
Som sagt, jag hjälper till så mycket jag bara har möjlighet till.
Tror du att jag sitter och hycklar (som verkar vara temat för kvällens inriktning)?
Nu ska jag dra och hjälpa en polare att bygga sin website... GRATIS.
Titta bara på 99mac som exempel.
Betalar du summan så blir du lite mer värd, du får ett plus, du får ha en bild. Sådana där saker kan jag tycka borde vara default, sköt betalning med hjälp av donationer och annonser istället.
Det är ett stort forum, mycket besökare. Folk som gillar forumet borde lätt kunna tänka sig att donera lite stålar för att det ska kunna finnas kvar.
Måste man ha något tillbaks för att ge?.
Jag har själv ett musikfanzine sen 5 år tillbaks, och jag har betalat allt själv hela tiden, vill man ha det, så får man väl hjälpa till
Om du använder sökfunktionen så kommer du att hitta otaliga trådar där detta diskuterats till leda. Kontentan av dessa diskussioner är: nej, folk är inte villiga att donera några pengar. Eller, rättare sagt, de kan låta positiva men när det kommer till kritan så doneras det ingenting. Tänk efter, skulle du själv donera? Nej, du skulle rättfärdiga inför dig själv att inte donera med en ursäkt i stil med "jag har ju så lite pengar, men dom andra, dom kan väl donera?!".
De pengar som du betalar för ett pluskonto är i princip en förklädd donation eftersom avataren inte kostar något för 99mac annat än en liten summa i ökad bandbredd. Avataren är bara en morot.
Så fungerar samhället, vare sig du vill det eller inte. Enda undantaget jag kan komma på är insamlingar till "välgörande ändamål" .
Ditt musikfanzine har väl inget med saken att göra? Det är väl var människas rättighet att producera något och bort det gratis om han eller hon vill?
Piratkopiering och fildelning har inget med integritetsfrågor, informationsfrihet, maskeringsförbud eller mänskliga rättigheter att göra, uitan handlar om att någon tar sig rätten att ge bort något som tillhör någon annan, och som någon har lagt ner en massa arbete på att skapa.
Naturligtvis är det många av oss som har piratkopierat filmer, program osv. Även jag. Numera köper jag dock det mesta jag behöver och piratar i stort sett ingenting längre (det mesta är ändå DivX-kodad skit av dålig kvalitet).
Däremot skulle jag aldrig försöka att på något sätt rättfärdiga piratkopiering, eller "fildelning" som det kallas, med en massa juridiskt svammel. Det är helt enkelt stöld av frukterna av någons arbete.
Att bygga ett enfrågeparti kring en sådan kriminell verksamhet är befängt, och att försvara det i namnet av någon sorts allmän rätt till "informationsfrihet" är barnsligt.
Jag förstår visst vad du menar.
Och jag skulle vilja påstå så enkelt som såhär:
Ha din vaggvisa till din dotter, sprid den till de du vill sprida den. Gör den känd eller whatever. Men när du ska börja ha pengar för att folk ska njuta av den, så är du direkt inne på det kapitalistiska systemet, och du är inte ett dugg bättre än någon annan kapitalist, stor som liten. Och i ett kapitalistiskt system tycker jag inte det är fel att sno av jättar. Däremot tycker jag det är fel att sno av småföretag som knappt kommer runt, för där blir verkligen personer skadade av det (som i fallet med programmeraren [orka skrolla efter nicket nu] ovan.), och då tycker jag inte heller att man ska sno, utan att man kan köpa programvaran om man vill använda den. Helt klart. Och det sa jag till honom också om du läser mina andra inlägg. Egentligen om man ska vara krass i sitt resonemang så ska man även sno av dem, för ägandet ska inte finnas, då ägande skapar klass, och jag vet inte om du är med på det, men klasskamp är en ganska stor del av det anarkistiska (med omnejd) tänket.
Anders Tapp:
Anarkismen är född ur kommunismen. Bakunin och en annan Ryss gick Karl Marx teorier, men delar ändå mycket med kommunismen. Så smygkommunist? Nä, Anarkist - Ja.
Den här diskussionen får en helt ny dimension om man inte tror på ägande över huvud taget. Hissnande!
Är man inte lite av en drömmare om man säger sig vara anarkist? Alla måste ju veta att det aldrig kommer att gå i den riktningen, men det kanske skänker tröst på ett mer religiöst plan?
Jag tror inte bara på ägande utan även på upphovsrätt, men inte så som den ser ut idag. Det finns människor som tycker att allemansrätt är fel och att man inte kan säga att man äger en skog om man inte får skjuta ihjäl alla som går i skogen och det finns de som tycker att fair use och att titta på en bild som nån annan har gjort är fel och att alla som har en bakgrundsbild på datorn som de inte fått skriftligt tillstånd att använda ska sitta i fängelse. De är båda ute och cyklar.
Problemen började inte när någon satte ett staket runt en bit mark och hävdade att det var sitt, problem började när vi började tro på det...
Den nedtecknade historia som finns av vårt släkte så långt tillbaka man kan komma, visar på ett habegär och en ovilja att dela med sig. Redan Gilgamesh skrev om ägande och ägande rätter, jag tror mig kunna göra en gissning utifrån det system vi lever i så kommer det alltid att vara så.
Anarki är äldre än kommunismen, anarki är äldre än kristendomen, dock så kom uttrycket anarki inte förrens efter kommunismen.
Det handlar inte bara om att information ska vara gratis - i så fall måste allt vara gratis, annars havererar ett icke-kapitalistiskt system.
Någon som läst parecon? - En tanke om en deltagar ekonomi, eftersom kapitallismen inte håller som idé, förutom för de riktigt rika.
det nuvarande kapitalistiska systemet bygger från övergången från feodaltiden när köpmännen skrev mycket av lagarna i de nya städer som blomstrade upp på grund av att handeln ökade.
den yttersta anledningen till att kommunismen föll 1929 eller var det 30, att hävda att den föll senare är lite banalt eftersom själva systemet att bära alla med allas arbetsinsats fick sin sista spik i kistan då moder ryssland skulle byta säd mot skördetröskor, problemet var att den stora deppressionen hade smällt in i kaklet i alla grannländer och helt plötsligt fick dom ge fem gånger så mycket säd per skördetröska, och även ryssland förlorade sin "utopi" (Leo Shuberman, människans rikedomar)
Bara lite lösryckta tankar...
/Tangen
En annan grej som slog mig. Det pratas om de ondsinta utsugarskivbolaget och att där tjänar man som artist minsann inga pengar. Däremot på konserter kan man få betalt. Då undrar jag varför jag ska betala för en konsert? Är inte det gratis "information"? När ska en musiker få betalt för sin möda och nerlagda tid? Ska de kanske bara vara som kungens gycklare? Vi kommenderar dom att dansa och sjunga och kastar en fläskbit åt dom om det lät ok.
För övrigt har jag varken tid eller ork att fullfölja de trådar i debatten som tar utgångspunkt i något utopiskt drömsamhälle borta vid horisonten. Jag kan diskutera runt det här problemet med utgångspunkt från vårt samhälle med våra aktuella lagar men alla motargument som är födda ur perspektivet av ett snuttefiltsamhälle där ingen äger något blir det bara för stort att fortsätta debattera.