- Laseranders
- Medlem ●
- Eskilstuna
Hehe. Jag väntar fortfarande på redogörelsen för det lagrum du hänvisar till tidigare i tråden. Att ladda ner en skiva är inte olaglig men att sprida den är det. Alltså begår den som sprider den ett brott. Piratkopiering är ju inte en juridisk term men kan väl jämföras med otillåten framställning. Svensk lag ger dig dock vissa möjligheter till kopiering (se http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM kap 2:26 g, 26 h).
Så juridiskt, vad jag förstår, är piratkopiering, otillåten framställning av datorprogram. Det vill säga utan upphovsmammens tillstånd kopiera prgrammet i fråga. Men svensk lag ger som sagt viss möjlighet till kopiering för enskilt bruk. Men så fort du spirder den genom utlån, försäljning eller på annat sätt(även ideellt) gör den tillgänglig begår du ett brott. På msuiksidan ser det lite annorlunda beroende på hur man klassar kopian i kvalitet och funktion jämfört med originalet.
Så vitt jag minns gällde det där att jag enligt lagen har rätt att lyssna på musik utan att betala. Varför ska jag hänvbisa till lagrum när du redan tycks ha insett det?
Sverker, jag förstår att din värld blir väldigt mycket enklare om all piratkopiering är olaglig, men så är inte fallet. Piratkopiering finns det både tillåtna och otillåtna varianter av. Så kallad privatkopiering är också piratkopiering fastän den är helt laglig.
Var har du läst att all piratkopiering är olaglig?
Eftersom piratkopiering inte är en juridisk term, utan snarare ett slangord eller vad man ska kalla det så bestäms dess innebörd av de som använder det. DVS piraterna.
Att bränna en av sina skivor till en kompis är att göra en fullt laglig piratkopia.
SirN: Att en bild i ett reklamkatalog, på en hemsida för ett företag osv används för att tjäna pengar kanske är knivigt att bevisa att det är just den bilden som bidragit men det är väl ändå rätt uppenbart att syftet/försöket är att använda bilden i kommersiellt syfte?
Man kan ju jämföra att ladda hem och lyssna på en låt samt att ha med den i bakgrunden för sin reklamfilm. Det är i första fallet lagligt (ännu) men jag är rätt säker på du får duktigt av STIM mfl i andra fallet.
SirN: Att en bild i ett reklamkatalog, på en hemsida för ett företag osv används för att tjäna pengar kanske är knivigt att bevisa att det är just den bilden som bidragit men det är väl ändå rätt uppenbart att syftet/försöket är att använda bilden i kommersiellt syfte?
Jag håller fullständigt med, det är ju inte jag som påstår att upphovsrättsligt intrång är ok. När laseranders m fl ger sig själva rätten att avgöra huruvida någon förlorar/vinner på nyttjandet, ger de också alla andra samma rätt att avgöra om någon vinner/förlorar på det.
Huruvida man har råd eller inte är i allra högsta grad relevant.
Ett Litet klargörande vad piratkopiering egentligen betyder ur SAOL:
pirat: sjörövare; person som olagligt eller utan tillstånd utövar en verksamhet.
Således är det fråga om piratkopiering när du eller jag eller någon annan använder eller kopierar upphovsrättskyddat material utan upphovsmannens tillstånd.
Det är dock inte piratkopiering att göra en säkerhetskopia av tex din iLife-skiva, men däremot piratkopiering och piratanvändade när du kopierar kompisens iLife-skiva och installerar den på din dator och nyttjar den. Likaså är det inte piratkopiering om du kopierar kompisens egenproducerade bilder om du har hans tillstånd till det.
Att göra saker utan tillstånd, exemepelvis sända radio eller TV eller kopiera mjukvara, är alltså piratverksamhet.
Att göra saker utan tillstånd, exemepelvis sända radio eller TV eller kopiera mjukvara, är alltså piratverksamhet.
Ordet piratkopiering används dock inte enkom för att beskriva olaglig verksamhet, utan även laglig sådan.
Utan tillstånd skulle isåfalla vara en ganska OK definition av piratverksamhet. Jag har ju faktiskt inte tillstånd att ladda ner musikskivor, men jag behöver å andra sidan inget tillstånd för det. Skivbolaget vill att jag har tillstånd, men det spelar ingen roll för skivbolagen har ingen rätt att kräva det.
Jag förstår inte svensk lagstiftning riktigt...
När jag går ner till affären och köper DVD-R eller CD-R så betalar jag X antal kronor till STIM ofrivilligt...då borde jag ju ha rätten att kopiera musik iom att jag redan har betalt en "avgift" till skivbolagen.
När jag går ner till affären och köper DVD-R eller CD-R så betalar jag X antal kronor till STIM ofrivilligt...då borde jag ju ha rätten att kopiera musik iom att jag redan har betalt en "avgift" till skivbolagen.
Detta är den så kallade kassettersättningen. Den är till för att kompensera för den sk privatkopiering (notera INTE pirat-). Dvs kopiering du gör, och enligt upphovsrättslagen har rätt att göra, av bland annat musik och film (men INTE datorprogram, och tror det finns undantag för någon sak till). Sådana kopior kan dels vara för din egen användning (ripp av CD på dator, i iPoden, brännskiva i bilen där man inte vill ha originalskivor pga stöldrisken), dels har du rätt att ge enstaka kopior till nära bekanta. Exakt hur många är inte riktigt definierat i lagen, men det är knappast över dussinet, om ens det (dvs normal fildelning över internet är uteslutet - normalt delar man ju med fler än så).
Dessutom - den som i någon mån använder kassetter, videoband och Audio-CDR (dvs inte vanliga CDR, än så länge, se nedan), kan få avgiften tillbakabetald mot krångel med byråkrati.
Det som gör situationen smått absurd, är att i samband med den nya upphovsrättslagen, föreslår man en höjning av kassettersättningen, den ska dessutom även gälla alla media (och inte bara media särskilt ägnad till ljud- eller videoinspelning som nu), dvs även CDR, DVDR, MP3-spelare och hårddiskar, bland annat. Samtidigt, i exakt samma lag, föreslår man att det ska vara olagligt att kringgå kopieringsskydd. I stort sett all digital media idag har sådana skydd - om än väldigt kassa. Alla DVD har det. Många CD. All nerladdad, köpt, musik har det, med några få undantag. Kort sagt, man minskar rätten till privatkopiering, och tar samtidigt mer betalt för den????
Det som gör situationen smått absurd, är att i samband med den nya upphovsrättslagen, föreslår man en höjning av kassettersättningen, den ska dessutom även gälla alla media (och inte bara media särskilt ägnad till ljud- eller videoinspelning som nu), dvs även CDR, DVDR, MP3-spelare och hårddiskar, bland annat. Samtidigt, i exakt samma lag, föreslår man att det ska vara olagligt att kringgå kopieringsskydd. I stort sett all digital media idag har sådana skydd - om än väldigt kassa. Alla DVD har det. Många CD. All nerladdad, köpt, musik har det, med några få undantag. Kort sagt, man minskar rätten till privatkopiering, och tar samtidigt mer betalt för den????
Situationen är inte speciellt absurd eftersom piratkopieringen ökat dramatiskt de senaste åren. Något måste ju göras för att skydda dem som producerar det som alla verkar vilja ha men som inte många vill betala för när det går att få gratis.
Det absurda är att köpa en dator och annan hårdvara för tiotusentals kronor och sedan bli upprörd över att låtskrivare och artister får in någon krona på media.
Det absurda är att behöva betala pengar till film- och musikindustrin för att jag ska få bränna MINA bilder på en CD-skiva.
Det absurda är att behöva betala pengar till film- och musikindustrin för att jag ska få bränna MINA bilder på en CD-skiva.
De är inte dina - du har genom köpet fått medgivande till en viss typ av nyttjande, ingen obegränsad rättighet.
De är inte dina - du har genom köpet fått medgivande till en viss typ av nyttjande, ingen obegränsad rättighet.
MINA bilder som JAG har tagit med MIN kamera är MINA bilder och ingen annans. Jag bestämmer vem som får göra vad med dom bilderna.
Att behöva betala kassettersättning till sunkiga musiker som inte lyckas producera musik som är tillräckligt bra att köpa, är ett rent jävla hån mot oss som använder digitala media till annat än musik och film.
Situationen är inte speciellt absurd eftersom piratkopieringen ökat dramatiskt de senaste åren.
Kassettersättningen är INTE täckt att täcka piratkopieringen. Den är tänkt att täcka den LAGLIGA kopieringen, som du enligt upphovsrättslagen har rätt att göra. I och med den nya lagstiftningen kommer möjligheten till laglig kopiering MINSKA, men kassettersättningen kommer att HÖJAS.
För att vara lite elak så är det nästan så att jag undrar om du är läskunnig - jag förklarade det där redan i mitt förra inlägg. Om du fortfarande inte ser absurditeten och hur det är utmärkt sätt att få folk förbannade på de regler som införs och bryta mot dem ännu mer, "bara för att", så kan jag bara konstatera att du jobbar på ett skivbolag (=är korkad).
(Inget illa ment, men när folk inte ens verkar läsa det man skrivit blir man lätt förbannad)
Ni säger egentligen inte emot varandra. Kassettersättningen är, mycket riktigt, inte tänkt att täcka piratkopieringen. Däremot är den tänkt att täcka den kraftigt ökande privatkopieringen. Så det finns ett samband.
Angående kopieringsskyddet, så åtminstone senast jag läste igenom lagförslaget (det ändras ju allt som oftast...) så säger det faktiskt att det är tillåtet att knäcka kopieringsskydd om det är nödvändigt för att nyttja mediet på valfri plats. Det kommer sålunda inte att vara tillåtet att knäcka skyddet på en CD för att lägga över musiken i datorn, eftersom datorn kan spela CDn som det är. Däremot skulle det vara tillåtet om du ska ha över låtarna till en mp3-spelare, eftersom denna inte kan spela CDn.
Som storkonsument av berörda media KAN man faktiskt befrias från kassettskatten. Men, som nämnts tidigare, för de flesta är det nog inte värt arbetet...
Som Macanvändare är det ju så att det inte finns några tillfredställande möjligheter att ladda ner, köpa upphovskyddade verk online. iTunes Music Store funkar inte i Sverige. Bredbandsbolagets pay per view funkar inte för mac osv. Som jag ser det får skivbolagen och filmdistrubitörerna skylla sig lite själva eftersom de är så sega att tillhandahålla det folk vill ha. Man vill ha alstern snabbt utan att spinga ut och utan att betala för plastbitar.
Nån stans tycker jag att alla som tankar ner utan lov pressar distubitörerna att iordningställa vettiga lagliga lösningar. Och det stödjer jag.
50spänn för KENTs senaste LP nedladdat på 10min skulle gå som smör! (Jävligt fin platta fö.)
Ni säger egentligen inte emot varandra. Kassettersättningen är, mycket riktigt, inte tänkt att täcka piratkopieringen. Däremot är den tänkt att täcka den kraftigt ökande privatkopieringen. Så det finns ett samband.
Undantaget begreppsförvirring (jag definierade i alla fall hyfsat vad jag menade med begreppen i mitt inlägg, jag inkluderade INTE privatkopieringen i piratkopieringen som en del andra gör - likadant exkluderade jag 99,99% av all fildelning över internet) - jag skulle faktiskt inte hävda att den ökat så mycket, i alla fall inte utan att ha en källa till det. Visserligen brände man inte skivor eller kopierade till mp3-spelare förr, man spelade in blandband till freestylen istället. Eller spelade av radion. Pappa har sin gamla rullbandspelare någonstans på vinden vet jag, med rullar med inspelad musik (dvs inte kassetter, utan lösa rullar).
Om något så är det faktiskt möjligt att privatkopieringen (dvs av legitimt skaffade kopior, nuvarande lagstiftning är ju väldigt grå på vad du får göra en privatkopia av) har minskat. Folk kopierar inte det de köpt längre, de kopierar piratkopior istället.
Angående kopieringsskyddet, så åtminstone senast jag läste igenom lagförslaget (det ändras ju allt som oftast...) så säger det faktiskt att det är tillåtet att knäcka kopieringsskydd om det är nödvändigt för att nyttja mediet på valfri plats. Det kommer sålunda inte att vara tillåtet att knäcka skyddet på en CD för att lägga över musiken i datorn, eftersom datorn kan spela CDn som det är. Däremot skulle det vara tillåtet om du ska ha över låtarna till en mp3-spelare, eftersom denna inte kan spela CDn.
Som storkonsument av berörda media KAN man faktiskt befrias från kassettskatten. Men, som nämnts tidigare, för de flesta är det nog inte värt arbetet...
Som jag förstått de där reglerna så ska det bara vara tillåtet för att SPELA UPP mediat ifråga. Så fort du använder det för att kopiera så gäller det inte. Dvs det applicerar bara på personer typ DVD-Jon (som ville spela DVD:er under Linux), inte om du vill göra en backup. Det var dock ett tag sedan jag läste igenom lagförslaget, och jag tror till och med någon har pillat lite på det sedan det var aktuellt för mig med genomläsning, så jag ska inte svära på saken.
Kopieringsavgiften går oftast inte till skivbolagen utan till låtskrivare och förlag och du betalar den för att kompensera upphovsrättsinnehavarna för privatkopiering d.v.s. från bekantas köpta skivor eller för backup kopior av dina egna skivor. Inte för att få ladda från okända på nätet.
Jag missförstod dig Fredrik. Naturligtvis är det dina bilder och jag förstår din invändning. Motargumentet är väl alla former av skatter och avgifter är lite trubbiga och ibland slår fel.
Jag missförstod dig Fredrik. Naturligtvis är det dina bilder och jag förstår din invändning. Motargumentet är väl alla former av skatter och avgifter är lite trubbiga och ibland slår fel.
He he, misstänkte att du misttförstod mig en smula där.
Dock anser jag att kasettavgiften är dummare än dom flesta andra skatter. Jämför exempelvis med bensinskatten, den drabbar bara dom som använder bensin och bensin är ju som vi vet dåligt för ALLA.
Men kasettavgiften, som drabbar alla som köper media, slår ju även mot dom som aldrig pirat-/privatkopierat i hela sitt liv, men som använder media för backup mm.
Vad kommer härnäst? En fortkörningsskatt som ska betalas av alla med körkort en gång per år, eftersom dom flesta "antagligen" kör för fort någon gång om året?
Varför inte släppa musiken på nätet och ha tex. banners på artistens sida. Beroende på hur populär man är för man mer betalt eftersom annonsörerna är mer intresserade av att annonsera där (det där var bara ett exempel i skrivade fart, finns säkert hundratals andra smarta sätt). Musiken i sig är kultur, de stora skivbolagen är inte intresserade av musiken, utna bara pengarna. Jag vill inte ge dem pengar. Skivbolagens tid är över. Produktion och distribution kan numera göras utan hundratusentals kronor. De som lämnar det sjukande skeppet i tid och tänker om nu, är de som kommer att gå segrande ur detta "krig".
Det finns ingen "strukturell orättvisa" för pirater... en pirat tar något han inte äger. Men det är klart... om en pirat får tag i mer stöldgods än en annan så blir det lite orättvist pirater emellan...
Jag äger inte luften jag tar när jag andas heller. Och får en pirat på nåt en annan vill ha så delar de flesta pirater gärna med sig eftersom tillgången är obegränsad.
Jag äger inte luften jag tar när jag andas heller. Och får en pirat på nåt en annan vill ha så delar de flesta pirater gärna med sig eftersom tillgången är obegränsad.
Vad hade detta med mitt inlägg att göra?
Det finns ingen "strukturell orättvisa" för pirater... en pirat tar något han inte äger. Men det är klart... om en pirat får tag i mer stöldgods än en annan så blir det lite orättvist pirater emellan...
Nää piraterna motverkar ju den!