Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Music Store - Officiell tråd

Tråden skapades och har fått 310 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-05-19 14:54

kontot i iTMS

Redan första dagen köpte jag ett album på iTMS - Sting iTunes Originals. Det funkade jättebra. Jag använde bara mitt konto som jag använt apple store. Men idag försökte jag handla en låt av gruppen Free, men det gick inte. De ville att jag skulle logga in och ändra mitt konto. Jag försökte flera gånger, men inget funkade.
Har någon varit med om något liknande?

Ursprungligen av gunek:

Redan första dagen köpte jag ett album på iTMS - Sting iTunes Originals. Det funkade jättebra. Jag använde bara mitt konto som jag använt apple store. Men idag försökte jag handla en låt av gruppen Free, men det gick inte. De ville att jag skulle logga in och ändra mitt konto. Jag försökte flera gånger, men inget funkade.
Har någon varit med om något liknande?

Ja, det är precis likadant för mej och en kompis till mej. Varför vet jag inte – har fungerat att handa tidigare för mej också.

Ursprungligen av Fredrikb82:

Oavsett om man gillar Kent eller inte så är det synd att Sony BMG, och därmed följande skivbolag saknas:

Arista Records
BMG Classics
BMG Heritage
BMG International Companies
Columbia Records
Epic Records
J Records
Jive Records
LaFace Records
Legacy Recordings
Provident Music Group
RCA Records
RCA Victor Group
RLG - Nashville
Sony Classical
Sony Music International
Sony Music Nashville
Sony Wonder
Sony Urban Music
So So Def Records
Verity Records

Fast de flesta av de bolagen saknas inte eftersom de faktiskt är representerade på ITMS Sverige med ett flertal artister.
Det som saknas är väl just SonyBMGs svenska artister?

Är iTMS nere, eller är det bara min dator som f@#kd up?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-05-19 15:16
Ursprungligen av Jonas Olsson:

Är iTMS nere, eller är det bara min dator som f@#kd up?

Den är inte nere. Jag lyckas komma in, men jag får inte handla.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 15:33
Ursprungligen av Simon Templar:

Fast de flesta av de bolagen saknas inte eftersom de faktiskt är representerade på ITMS Sverige med ett flertal artister.
Det som saknas är väl just SonyBMGs svenska artister?

Hej!

Nej, det är inte bara SonyBMG:s svenska artister som saknas. Jag har sökt efter flera utländska artister som ligger på dotterbolag till SonyBMG, så t.ex. Spiritualized, och de saknas... I övrigt kan man fråga sig varför 1. det tillkommer så otroligt mycket tysk musik i förhållande till svensk musik samt 2. varför stora artister som t.ex. Oasis nya släpp inte dyker upp i den svenska, men väl t.ex. den finska iTMS?

/Fredrik

Ursprungligen av Fredrikb82:

Hej!

Nej, det är inte bara SonyBMG:s svenska artister som saknas. Jag har sökt efter flera utländska artister som ligger på dotterbolag till SonyBMG, så t.ex. Spiritualized, och de saknas...
/Fredrik

Stämmer inte riktigt. Spiritualized finns representerade med en platta deras senaste. Antagligen kommer fler snart att dyka upp på ITMS.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 15:42
Ursprungligen av Simon Templar:

Stämmer inte riktigt. Spiritualized finns representerade med en platta deras senaste. Antagligen kommer fler snart att dyka upp på ITMS.

Spiritualizeds andra plattor ligger på Arista, vilket är ett dotterbolag till SonyBMG. Det känns dock inte som nån slump att artister som Alicia Keys, Usher, Justin Timberlake mfl., som alla ligger under SonyBMG, saknas...

/Fredrik

Ursprungligen av Fredrikb82:

Spiritualizeds andra plattor ligger på Arista, vilket är ett dotterbolag till SonyBMG. Det känns dock inte som nån slump att artister som Alicia Keys, Usher, Justin Timberlake mfl., som alla ligger under SonyBMG, saknas...

/Fredrik

Spritualized senaste platta ligger också på BMG. Att vissa artister saknas kan bero på olika saker och vilken management de har.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 16:00
Ursprungligen av Simon Templar:

Spritualized senaste platta ligger också på BMG. Att vissa artister saknas kan bero på olika saker och vilken management de har.

Hej!

Min poäng är inte primärt att påvisa att vissa bolag saknas, snarare att det är så att MÅNGA stora artister saknas samt att utbudet vad gäller de befintliga stora artisterna är knapert, så t.ex. Oasis, Rolling Stones mfl. Jämfört med finska iTMS är den svenska enligt min mening inte så mycket att hänga i julgranen, tyvärr...

/Fredrik

Ursprungligen av Fredrikb82:

Hej!

Jämfört med finska iTMS är den svenska enligt min mening inte så mycket att hänga i julgranen, tyvärr...

/Fredrik

Men den svenska ITMS har ju inte funnits mer än några veckor, kommer nog hända en hel del framöver vad gäller att introducera fler artister stora som små på ITMS Sverige.

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-20 10:31

Jag har ett litet problem... När jag klickar på Daft Punk som artist och får upp "huvudsidan" för Daft Punk, så hittar jag en länk som heter Free Track. När jag klickar på den så visar den låten "Human After All", men den kostar 9 kronor. Jag antar att jag inte är ensam?

Ursprungligen av Lacke:

Jag har ett litet problem... När jag klickar på Daft Punk som artist och får upp "huvudsidan" för Daft Punk, så hittar jag en länk som heter Free Track. När jag klickar på den så visar den låten "Human After All", men den kostar 9 kronor. Jag antar att jag inte är ensam?

Närå... vi är många "humans" här ute

Jag ser samma problem på sidan.

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-20 11:31
Ursprungligen av Anders Täpp:

Närå... vi är många "humans" här ute

Hehe!

  • Medlem
  • 2005-05-22 19:17

Det skräp att det är så lite svensk musik

Det saknas ju andra stora artister som finns på usa iTMS åsså' !

Det är skräp att det inte går att söka på "svensk" musik

Det känns som om iTMS sverige bara är skräp faktist ...än sålänge de flesta andra svenska musiksäljarsajter har ju fler artister känns det som.

Finns det ingen feedback eller support att skriva till ? finns det överhuvudtaget nån svensk personal för iTMS sverige ?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-22 19:34
Ursprungligen av maco:

Finns det ingen feedback eller support att skriva till ?

Att klicka på länkar verkar väldigt jobbigt i vårvärmen
(Nya seglen stod fint )

Customer Service < http://www.apple.com/se/support/itunes/musicstore.html >
TroubleShooting < http://www.apple.com/se/support/itunes/ >
Request Music (Kurt Hagerz??) < http://www.apple.com/feedback/itunes.html >

EDTI. Enda länken man egentligen behöver…

Se till att ENDAST skriva på engelska. Jag var osäker på vilket språk supporten talade och skrev mailet på både engelska och svenska. Fick tillbaka ett mail om att de bara supportade engelska. Efter att ha tagit bort den svenska texten i mailet gick det utmärkt.

  • Medlem
  • 2005-05-22 22:35

Fuck engelsk support detta gör ju bara att en svensk iTMS suger änmer

  • Medlem
  • 2005-05-23 00:17

Skitans Apple ibland asså'

Så korkat ! Det är tammehunna dags för att ha svensk personal som kan ta hand om support och iTMS ......... ta och hälsa Oscar Bjers det !

iTMS vägrar fortfarande acceptera mitt visa kort. Lyckades äntligen efter 30 minuters manövrerande på hemsidan hitta rätt och skickade iväg ett meddelande om det hela. Hoppas nu bara dom kan lösa det snabbt.

Skickade även en request på soundtracks till Final Fantasy och Nobuo Uematsus övriga verk. De finns på US Music Store och borde inte ha några problem att sälja i Europa eftersom det kostar ca 400 (!!) spänn skivan att importera dom från japan.

Hoppas nu bara på snabba svar från Apple

Jag blir gaaaaaalen.... får meddelande om att min "billing information" har ändrats, fast den inte har det sedan jag köpte två album. *suck* Är det ofta strul med detta eller?? Har skrivit in mitt kontonummer och säkerhetsnummer femtielva gånger och får ändå inte köpa skivorna, då den tjatar varje gång om att jag ändrat "billing information". *suck* Kollade till och med mitt .Mac-konto för att vara säker på att det var samma kort där som på ITMS. *morr*

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-05-23 08:57
Ursprungligen av CyberPet:

Jag blir gaaaaaalen.... får meddelande om att min "billing information" har ändrats, fast den inte har det sedan jag köpte två album. *suck* Är det ofta strul med detta eller?? Har skrivit in mitt kontonummer och säkerhetsnummer femtielva gånger och får ändå inte köpa skivorna, då den tjatar varje gång om att jag ändrat "billing information". *suck* Kollade till och med mitt .Mac-konto för att vara säker på att det var samma kort där som på ITMS. *morr*

Jag har varit med exakt samma sak. Har kunnat handla, men nu går det inte. Min "billing info" påstods också ha ändrats. Skrev till iTMS support igår men fick inget bra svar. Får väl fortsätta att skriva. En tanke som slog mig var att det kanske blir något konstigt med svenska bokstäver, men eftersom det funkade att handla en gång borde det inte vara problemet.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 09:29
Ursprungligen av gunek:

Jag har varit med exakt samma sak. Har kunnat handla, men nu går det inte. Min "billing info" påstods också ha ändrats. Skrev till iTMS support igår men fick inget bra svar. Får väl fortsätta att skriva. En tanke som slog mig var att det kanske blir något konstigt med svenska bokstäver, men eftersom det funkade att handla en gång borde det inte vara problemet.

Jag har samma problem med "billing info" och när jag undersökte saken så fanns min info både på Apple Sverige och Apple Usa och eftersom jag heter Björn och i Usa kan man inte tolka ö'et så det blir ett frågetecken. Jag misstänker att det är därför det blir fel för mig.

En annan reflektion över iTMS är att den är lite tunn åtminstonde för mig som lyssnar en hel del på "sma" musik och konstmusik. Det hade varit underbart att kunna få tag i udda inspelningar med ens favoritartister som det är nu är det mest mainstream musik och även om det finns smalare musik så är det inte det udda som finns med utan det vanligaste, det som man "lätt" får tag i ändå. Om iTMS skall bli en konkurent mot fildelning så krävs det tyvärr att det finns mer att välja på hos iTMS än hos fildelarna. Om man bortser från mitt gnäll här så tycker jag att detta är en underbar tjänst som man har frågat efter i "många" år nu (sedan min första mp3spelare). Jag hoppas att många fler skivbolag börjar använda sig av iTMS. En annan sak som jag skulle vilja använda iTMS till är att få tag i utgången musik ex så sparar jag på gammal progg och mycket av det som släpptes på 70-talet är idag väldigt svårt att få tag i. Det hade varit kanon att använda sig av tjänster som iTMS för att hitta utgången musik

/björn

När jag bytte från VISA till Mastercard så fick jag det att funka, så det verkar inte ha med varken sveska tecken eller registrering i amerikanska itms att göra. Jag hoppas dom löser problemen snart.

Nej, jag har inga å, ä och ö med i varken namnet eller adressen. Jag anger "Pitea" som ort, därför att jag inte vill riskera konstiga tecken. *skumt*

Var skriver man till supporten?? försökte hitta en adress igår för jag var urförbannad när det inte gick längre (håller dessutom på och tar skärmdumpar för en bok och behövde verkligen "rätt" dumpar).

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-24 00:19

Jag har ett tips som har fått det att funka för mig och många andra (se annan tråd). Kolla så att postnumret är skrivet med ett mellanslag mellan de tre första och två sista siffrorna. Jag ändrade detta och då funkade det efter många försök.

Edit: Kollade inte igenom hela tråden innan jag skrev (trots allt ett par hundra inlägg, hoppas jag är förlåten), detta hade tydligen påpekats tidigare.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-05-24 10:29

Nu funkar mitt VISA.

gurne, det funkade!!! Jag ändrade postnumret både på .Mac och i iTunes och voila så kunde jag köpa musik igen!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-05-24 14:38

Härligt att höra! Roligt att kunna hjälpa till. Handla lugnt nu bara..

  • Oregistrerad
  • 2005-05-25 16:55

Grrr... Nu fungerar det ju inte alls för mig, får payment card declined.

Bevaka tråden