Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Music Store - Officiell tråd

Tråden skapades och har fått 310 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta var roligare än jag trodde!
Uppenbar risk att man belastar kontot med impulsköp

Provlyssnade och köpte VNV Nation "Matter+Form" - rekommenderas till elektronica/syntare!

/CX

Det verkar rätt smidigt med Artist Alert. Jag har börjat köra det på alla intressanta grupper som det inte finns några låtar med än. Dubbelklicka på gruppens namn bara…

  • Medlem
  • Västerås
  • 2005-05-11 00:28

Vad förväntar ni er egentligen?
Ljudkvaliteten kan man väl inte kräva att den skall hålla för värstinganläggningar?
Håller alltså med tidigare inläggare i ämnet.

Dessutom skulle jag nog om jag blir riktigt förtjust i en platta så går jag nog och köper CDn trots allt för att kunna få ut bästa möjliga på min stereoanläggning.

MEN!
Lite konstigt att det inte är Svenska menyer bara?

Eller körs iTunes överallt med samma menyer?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-05-11 00:30

Det funkar fortfarande inte med mitt VISA.

Kan det bero på att det är en bank i Luxemburg som utfärdat kortet?

Jag kan köpa från AppleStore med kortet utan problem.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-11 01:08

Handlade tidigare idag på ITMS, då funkade mitt VISA utan problem. Men nu klagar den på min billing adress? och det går inte handla längre.

Jag har inte ändrat något och kortet är utfärdat i Sverige. Varför klagar den på adressen tro ??

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 13:08
Ursprungligen av Myrslok:

Handlade tidigare idag på ITMS, då funkade mitt VISA utan problem. Men nu klagar den på min billing adress? och det går inte handla längre.

Jag har inte ändrat något och kortet är utfärdat i Sverige. Varför klagar den på adressen tro ??

Den har klagat på min billingadress hela dagan idag. Jag köpte en skiva igår utan problem. Idag försöker jag köpa ett presentkort, men den säger att min billing adress är ändrat. Det spelar ingen roll om jag godkänner ändringen (i själva verket har ingenting ändrats) den säger samma sak när jag försöker köpa igen.
Någon som lyckats köpa med VISA idag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 15:04
Ursprungligen av Stefan Wallström:

Den har klagat på min billingadress hela dagan idag. Jag köpte en skiva igår utan problem. Idag försöker jag köpa ett presentkort, men den säger att min billing adress är ändrat. Det spelar ingen roll om jag godkänner ändringen (i själva verket har ingenting ändrats) den säger samma sak när jag försöker köpa igen.
Någon som lyckats köpa med VISA idag?

Har samma problem. Igår gick det bra, men när jag i dag försöker köpa ur min kundvagn får jag ett meddelande om att min billingadress är ändrad och uppmanas fylla i mina uppgifter en gång till, neb det funkar inte. Överbelastning?

Ursprungligen av travers:

Har samma problem. Igår gick det bra, men när jag i dag försöker köpa ur min kundvagn får jag ett meddelande om att min billingadress är ändrad och uppmanas fylla i mina uppgifter en gång till, neb det funkar inte. Överbelastning?

Samma problem här, då är man inte ensam med andra ord.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-11 16:08

1)

jag undrar hur de har löst det rättighetsmässigt eftersom det inte står något om vem som komponerat/skrivit text? är inte det märkligt? skulle man få med nån låt på itms skulle jag i allra högsta grad vilja att folk fick reda på vem som skrivit!

2)

det är trist att man inte kan få mer info om produktionen såsom vem som producerat, mixat etc. det ligger väl i alla producenters, musikers, teknikers etc intresse att få sina namn med på den sålda produkten?

3)

utbudet är konstigt. jag randomsökte på artister som man skulle tycka var stora, såsom madonna och britney. båda finns i mängder på den amerikanska siten, men på den svenska får jag endast en träff med britney spears som huvudartist, och ingen med madonna. det kommer upp ett gäng samlingar och features, men inget album där brittan står som artist. skumt. det dyker även upp många obskyra okända prylar. detta verkar inte riktigt färdigt.

tycker

august

Ursprungligen av august:

1)

3)

utbudet är konstigt. jag randomsökte på artister som man skulle tycka var stora, såsom madonna och britney. båda finns i mängder på den amerikanska siten, men på den svenska får jag endast en träff med britney spears som huvudartist, och ingen med madonna. det kommer upp ett gäng samlingar och features, men inget album där brittan står som artist. skumt. det dyker även upp många obskyra okända prylar. detta verkar inte riktigt färdigt.

tycker

august

Det har att göra med att artisten/bolaget inte kan komma överens med Apple om olika saker (oftast är det pengar!) Sen i fallet med Madonna så har jag hört att hon inte är intresserad att sälja enstaka låtar, bara hela album.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 15:46

Nu funkar det! Jag ändrade mitt postnummer från "abcde" till "abc de". Så antingen var det det som spökade eller så har dom fixat problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 16:20
Ursprungligen av Stefan Wallström:

Nu funkar det! Jag ändrade mitt postnummer från "abcde" till "abc de". Så antingen var det det som spökade eller så har dom fixat problemet.

Inte för mig, jag får meddelandet "unable to save changes to your account".

Ursprungligen av Stefan Wallström:

Nu funkar det! Jag ändrade mitt postnummer från "abcde" till "abc de". Så antingen var det det som spökade eller så har dom fixat problemet.

Provade, men det funkade inte för mig. Skumt. Strular som sagt bara då jag vill köpa hela kundvagnen.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-19 23:42

Lösning på "account information är ändrad"

Ursprungligen av travers:

Har samma problem. Igår gick det bra, men när jag i dag försöker köpa ur min kundvagn får jag ett meddelande om att min billingadress är ändrad och uppmanas fylla i mina uppgifter en gång till, neb det funkar inte. Överbelastning?

Har inte lästa alla inlägg och vet inte om någon kanske löst problemet. Men jag löste i alla fall mitt likadana problem.

Om man går in i "Account settings" och väljer "None" kreditkort, alltås inget. Klickar Done. Sedan går man dit igen och lägger till sitt t.ex Mastercard. Då funkar det igen. Verkar som om Apples system hamnar i en oändlig loop av fel.

Kortet måste "avregistreras" och läggas in på nutt.

Hoppas det hjälper andra med samma problem. Grymt irriterade.
¨

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-07-20 00:20
Ursprungligen av bod:

Har inte lästa alla inlägg och vet inte om någon kanske löst problemet. Men jag löste i alla fall mitt likadana problem.

Om man går in i "Account settings" och väljer "None" kreditkort, alltås inget. Klickar Done. Sedan går man dit igen och lägger till sitt t.ex Mastercard. Då funkar det igen. Verkar som om Apples system hamnar i en oändlig loop av fel.

Kortet måste "avregistreras" och läggas in på nutt.

Hoppas det hjälper andra med samma problem. Grymt irriterade.
¨

Hur gör man detta?
Först loggar jag in för att komma åt kontoinfot.

sedan väljer jag "Edit Payment Card"

inget "None" här int'

Är det för att jag har köpt några låtar som inte har kunnat betalas?

-edit-
förminskar bilderna till 600 pixlar breda.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-07-21 05:10
Ursprungligen av henil:

Hur gör man detta?
Först loggar jag in för att komma åt kontoinfot.

sedan väljer jag "Edit Payment Card"

inget "None" här int'

Är det för att jag har köpt några låtar som inte har kunnat betalas?

-edit-
förminskar bilderna till 600 pixlar breda.

Fan vad skumt. Min sån ruta har "None" som val till höger om kreditkorten.
Sorry, då vet jag inte hur...

Men ett sätt du kan testa, kan vara att byta till ett annat kreditkort/betalalsätt, spara, gå ur och sedan in igen. Bara du får "bort" ditt kort tillfälligt. Gå sedan in och lägg till det igen.
Det är ju inte säkert att du kan fylla i något "påhittat" som den godkänner dock...
¨

Är kvaliteten på ITMS sämre än AAC 128? En test verkar faktiskt.se visa detta. I så fall är iTMS riktigt riktigt dåligt...

Toast uppdaterades till 6.1 idag.

Intressant för ITMS är detta:

"Audio:
Following discussions with Apple, this version will no longer allow customers to create audio CDs, audio DVDs, or export audio to their hard drive using purchased iTunes music store content."

Om man bränner en vanlig audio-CD och sedan rippar den igen så måste väl kopieringsskyddet som lagras i AAC-formatet vara borta? Det kanske är en "förbjuden" fråga, men jag är bara nyfiken.

Ursprungligen av TZW:

Om man bränner en vanlig audio-CD och sedan rippar den igen så måste väl kopieringsskyddet som lagras i AAC-formatet vara borta? Det kanske är en "förbjuden" fråga, men jag är bara nyfiken.

Jo det borde väl vara så? Men du tappar ju rätt så mkt kvalité på det viset

Ursprungligen av TZW:

Om man bränner en vanlig audio-CD och sedan rippar den igen så måste väl kopieringsskyddet som lagras i AAC-formatet vara borta? Det kanske är en "förbjuden" fråga, men jag är bara nyfiken.

Jag har funderat på om Apple kommer att erbjuda försäljning i sitt Lossless-format för perfekt ljudkvalitet. Tar man en funderare runt det här med ombränning så inser man att det troligen inte kommer att ske. Då har ju inte skivindustrin/Apple någon koll längre på hur många kopior man kan skapa.

Ursprungligen av TZW:

Om man bränner en vanlig audio-CD och sedan rippar den igen så måste väl kopieringsskyddet som lagras i AAC-formatet vara borta? Det kanske är en "förbjuden" fråga, men jag är bara nyfiken.

Hehe, vilket rabalder jag orsakade

För att utveckla och spinna vidare lite på hur jag tänkte...

1) Jag köper ett AAC-kodat album från ITMS.

2) För att skydda min investering från framtida krångel med auktorisering/de-auktorisering - för att kunna spela skivan i bilen - med mera - bränner jag en audio-CD, i den processen kodas musiken om till AIFF (?) och kopieringsskyddet som finns i AAC-formatet försvinner.

3) Egentligen stannar det där - troligen kommer jag aldrig att behöva "rippa tillbaka" min brända CD - men om jag gör det i ett komprimerat format som MP3 så får jag en något sämre kopia, dock fortfarande utan kopieringsskyddet.

Jag antar att menyvalet "konvertera markeringen till AIFF/Apple lossless/MP3/WAV" är blockerat för köpta låtar, det skulle ju vara lite väl enkelt annars...?

Ursprungligen av TZW:

Jag antar att menyvalet "konvertera markeringen till AIFF/Apple lossless/MP3/WAV" är blockerat för köpta låtar, det skulle ju vara lite väl enkelt annars...?

Korrekt. Jag har testat.

För övrigt finns det nog enklare sätt än att gå via CD om man vill ha filerna till mp3 för en spelare som bara klarar det formatet. Spela upp låtarna och spela in med Audio Hijack. Det kanske inte sparar någon tid, men man slipper materialkostnaden för CD om man inte vill ha låtarna på CD.

(Jag har inte testat med Audio Hijack, men jag gissar att det inte finns någon inbyggd spärr för att använda det.)

Ursprungligen av Nicklas Högås:

(Jag har inte testat med Audio Hijack, men jag gissar att det inte finns någon inbyggd spärr för att använda det.)

Jag har testat Wiretap Pro (www.ambrosiasw.com) som jag antar gör samma sak som Audio Hijack och det funkar utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-13 10:25
Ursprungligen av Anders Täpp:

Toast uppdaterades till 6.1 idag.

Intressant för ITMS är detta:

"Audio:
Following discussions with Apple, this version will no longer allow customers to create audio CDs, audio DVDs, or export audio to their hard drive using purchased iTunes music store content."

Detta gäller väl endast om man uppdaterar? Hur går det annars för oss som har gamla brännare som inte är kompatibla med itunes?

Jag har en gammal Onebrännare, och kör medföljande Toast Lite 5.2.

Annars blir det inte mycket köpt på iTMS.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Detta gäller väl endast om man uppdaterar? Hur går det annars för oss som har gamla brännare som inte är kompatibla med itunes?

Apple skulle väl vara tvungna att bygga in ett filter i OS X eller iTunes som gjorde alla versioner äldre än Toast 6.1 obrukbara och det gör de nog inte nu när Roxio ändrat sin produkt. Bränn på du.

Det funkar men du får en rip på en rip dvs försämrad kvalitet.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det funkar men du får en rip på en rip dvs försämrad kvalitet.

Det får man icke! En digital kopia är en digital kopia, d v s kopian består EXAKT av lika många ettor och nollor som originalet.

Annars skulle filkopiering ligga hyfsat risigt till....

Ursprungligen av carlsson:

Annars skulle filkopiering ligga hyfsat risigt till....

Filkopiering handlar om gratis... inte om kvalitet. Företeelsen påverkas knappast av om filerna rippats om 3-4 ggr på vägen fram till slutanvändaren.

Jag har köpt fyra singlar och ett album och dom har fortfarande inte debiterat mitt konto

Bevaka tråden