Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Music Store - Officiell tråd

Tråden skapades och har fått 310 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-05-11 16:23
Ursprungligen av Mattias H:

Borde inte iTMS få ett eget forum?

JA hipp hurra ännu ett underforum precis vad man önskar sig ........not !

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 16:25
Citat:

1)

jag undrar hur de har löst det rättighetsmässigt eftersom det inte står något om vem som komponerat/skrivit text? är inte det märkligt? skulle man få med nån låt på itms skulle jag i allra högsta grad vilja att folk fick reda på vem som skrivit!

Det ligger i den kod som finns i varje ljudfil, IRCS koden. Den läser alla radiostationer etc av också.

Citat:

2)

det är trist att man inte kan få mer info om produktionen såsom vem som producerat, mixat etc. det ligger väl i alla producenters, musikers, teknikers etc intresse att få sina namn med på den sålda produkten?

Ärligt talat så tror jag inte någon pallar att sitta och mata in det. Det finns ju ingen databas som har den infon idag så det är nog det manuella arbetet som avskräcker. Om Apple eller skivbolagen skulle stå för den tjänsten så skulle nog research och inmatning bli för dyrt.

Citat:

3)

utbudet är konstigt. jag randomsökte på artister som man skulle tycka var stora, såsom madonna och britney. båda finns i mängder på den amerikanska siten, men på den svenska får jag endast en träff med britney spears som huvudartist, och ingen med madonna. det kommer upp ett gäng samlingar och features, men inget album där brittan står som artist. skumt. det dyker även upp många obskyra okända prylar. detta verkar inte riktigt färdigt.

Som Martin påpekat innan så verkar det som ifall i princip hela SONY/BMG katalogen saknas i sverige. Får hoppas att den kommer på tisdag när de uppdaterar buktiken nästa gång. Det bolaget har ju en hel del roliga saker!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 18:26

Lustigt fel på iTMS
Gå in och lyssna på Simple Minds
Real to Real Cacophony
Det finns tre likadana titlar
välj den som ligger överst
och innehåller 14 spår

Vad har de gjort?
Någon som känner igen gruppen?
Tur att man kan lyssna innan man köper

Ursprungligen av frafilm:

Lustigt fel på iTMS
Gå in och lyssna på Simple Minds
Real to Real Cacophony
Det finns tre likadana titlar
välj den som ligger överst
och innehåller 14 spår

Vad har de gjort?
Någon som känner igen gruppen?
Tur att man kan lyssna innan man köper

Det är inget fel. Det är Reel to Real Cacaphonys platta Simple Minds. Läs Album infon...

Någon som laddat hem Maximo Park - Apply some pressure? Min låt hade ett ordentligt knäpp/knaster i början av låten... Känns sådär kul...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 18:46
Ursprungligen av Mattias H:

Det är inget fel. Det är Reel to Real Cacaphonys platta Simple Minds. Läs Album infon...

Nop! Den med 14 spår är INTE Simple Minds!
Det var liksom det jag försökte påtala.
Reel innehåller dessutom 12spår, inte 14.
Och lyssnar man så hör man ju att det inte är SM.
Det är ngn helt annan grupp.
Någon som vet?

  • Medlem
  • 2005-05-11 18:57

ITMS är ond

Det går inte avråda nog från att använda ITMS.

ITMS är _dålig_. Apple har två gånger, _retroaktivt_, ändrat på DRM-villkoren, dvs försämrat dem på redan _inköpta_ låtar (reducerat antalet brända CD och hur många man kan dela biblioteket med). Köper man musik i ITMS har man inga som helst garantier för att inte ytterligare försämringar kommer. Och nej, hymn-projektet är ingen lösning, vid de flesta (alla?) större uppdateringar av iTunes har man sabbat hymn och man har tvingats utveckla en ny version av hymn.

Det är möjligt att du JUST NU inte upplever DRM:en som någon praktisk begränsning och att de som behöver bränna mer än 10 (numera mer än 7) skivor av en spellista får skylla sig själva, men en vacker dag inför kanske Apple en begränsnings som slår mot just dina intressen/behov och då kanske du är del av en försumbar minoritet som ingen lyssnar på.

Sedan finns det naturligtvis tekniska och ekonomiska invändningar men de är subjektiva så det blir väl upp till var och en.

I fallet ITMS är Apple värsta sortens storebror. Citerar release noten till senaste Toast:

Audio:

* Following discussions with Apple, this version will no longer allow customers to create audio CDs, audio DVDs, or export audio to their hard drive using purchased iTunes music store content.

Kom också ihåg vad gjorde med Hymn-utvecklarna (tvingade bort dem från sourceforge)

Ursprungligen av d-b:

Kom också ihåg vad gjorde med Hymn-utvecklarna (tvingade bort dem från sourceforge)

Konstigt. Undrar varför? :rolleyes:

Kanske har något att göra med avtalen med skivbolagen som gör iTMS möjligt?

  • Medlem
  • 2005-05-11 21:47
Ursprungligen av Mattias H:

Konstigt. Undrar varför? :rolleyes:

Kanske har något att göra med avtalen med skivbolagen som gör iTMS möjligt?

Det är ganska irrelevant. Hymn-utvecklarna har/hade inget avtal med några skivbolag.

Ursprungligen av d-b:

Det är ganska irrelevant. Hymn-utvecklarna har/hade inget avtal med några skivbolag.

???

Ursprungligen av Galeriel:

???

Är det inte bättre att du ställer en fråga istället?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-11 22:29
Ursprungligen av d-b:

ITMS är _dålig_. Apple har två gånger, _retroaktivt_, ändrat på DRM-villkoren, dvs försämrat dem på redan _inköpta_ låtar (reducerat antalet brända CD och hur många man kan dela biblioteket med).

Vill bara korrigera dina faktafel: Att de reducerat antal gånger man kan bränna en spellista från 10 ggr till 7 ggr är rätt. Däremot har de faktiskt ändrat villkoren från ursprungliga TRE (http://www.macworld.com/news/2003/04/28/musicstore/) datorer till dagens FEM.

Du blir trovärdigare om du underbygger dina argument med korrekta fakta.

Ursprungligen av skamuel:

Vill bara korrigera dina faktafel: Att de reducerat antal gånger man kan bränna en spellista från 10 ggr till 7 ggr är rätt. Däremot har de faktiskt ändrat villkoren från ursprungliga TRE (http://www.macworld.com/news/2003/04/28/musicstore/) datorer till dagens FEM.

Du blir trovärdigare om du underbygger dina argument med korrekta fakta.

Då är det väl en förändring till det bättre, ja 10 gånger 3 är ju mindre än 7 gånger 5, dvs 35 Ärligt talat vem behöver 10 CD från samma playlist

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-12 05:20
Ursprungligen av Olle@mac:

Då är det väl en förändring till det bättre, ja 10 gånger 3 är ju mindre än 7 gånger 5, dvs 35 Ärligt talat vem behöver 10 CD från samma playlist

Jo, det var det jag syftade på. Om Apple fortsätter försämra mina villkor till det bättre blir jag bara glad.

  • Medlem
  • 2005-05-12 11:28
Ursprungligen av skamuel:

Vill bara korrigera dina faktafel: Att de reducerat antal gånger man kan bränna en spellista från 10 ggr till 7 ggr är rätt. Däremot har de faktiskt ändrat villkoren från ursprungliga TRE (http://www.macworld.com/news/2003/04/28/musicstore/) datorer till dagens FEM.

Du har rätt, mitt misstag.

Men efter ett kort undersökning har jag blivit påmind om att de i 4.0.1 tog bort delning av musik utanför ditt subnät. I 4.5 förhindrade de att man använder musik från ITMS i sina iMovie etc projekt. I 4.7.1 ändrades musikdelningen från att tidigare ha stött 5 samtidiga lyssnare till 5 olika lyssnare/dag. Jag tror det finns fler exempel, men tendensen är hela tiden en försämring.

Jag har inget emot att Apples ställer upp vissa villkor vid köpet. Dessa villkor kan vara hur konstiga som helst, det är frivilligt att handla på ITMS och tycker man villkoren är för dåliga kan man gå någon annanstans. Problemet är att de ändrar villkoren för _redan köpt_ musik i efterhand.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-12 11:51
Ursprungligen av d-b:

I 4.5 förhindrade de att man använder musik från ITMS i sina iMovie etc projekt.

Halvt riktigt, funkar i iLife '04 och högre. iLife version 3 funkar inte.

Ursprungligen av d-b:

Köper man musik i ITMS har man inga som helst garantier för att inte ytterligare försämringar kommer.

Vet inte om du tänkt på det men det finns faktiskt inga garantier som är värda namnet. Fanns det garantier så skulle alla politiska beslut typ sjukpenning, kollektivtrafik etc. inte förändras under resans gång - prioriteringa & förändringar är ibland nödvändiga även fast dom kan svida. Livet blir både roligare och lättare då man är medveten om att förändringar förr eller senare alltid kommer. Utan att ha läst varje löfte från Apple så kan jag inte tro annat än att dom i det finstilta har garderat sig med att förändringar kan bli nödvändiga. Ta iställets Apples förändringar som en motorväg - ibland behöver man nya hastighetsskyltar där eller när problem uppstår.

  • Medlem
  • 2005-05-12 10:48
Ursprungligen av Olle@mac:

Vet inte om du tänkt på det men det finns faktiskt inga garantier som är värda namnet. Fanns det garantier så skulle alla politiska beslut typ sjukpenning, kollektivtrafik etc. inte förändras under resans gång - prioriteringa & förändringar är ibland nödvändiga även fast dom kan svida. Livet blir både roligare och lättare då man är medveten om att förändringar förr eller senare alltid kommer. Utan att ha läst varje löfte från Apple så kan jag inte tro annat än att dom i det finstilta har garderat sig med att förändringar kan bli nödvändiga. Ta iställets Apples förändringar som en motorväg - ibland behöver man nya hastighetsskyltar där eller när problem uppstår.

Din jämförelse är felaktig. ITMS ska jämföras med det den försökerdvs i första hand CD. En CD är som vilken annan fysisk produkt som helst, du kan använda den obegränsat tills du tappar bort den eller den bli utsliten och Apple kan inte i efterhand komma och ändra villkoren för hur du använder din CD.

Är det någon som vet om man kommer kunna köpa video i framtiden?
Jag följer många serier som går i USA nu, och mitt enda sätt att kunna
se som är via DC++ men det finns ju inget annat alternativ. Skulle gärna
betala för att slippa se reklam, och se dom när det passar mig.

Ursprungligen av d-b:

Din jämförelse är felaktig. ITMS ska jämföras med det den försökerdvs i första hand CD. En CD är som vilken annan fysisk produkt som helst, du kan använda den obegränsat tills du tappar bort den eller den bli utsliten och Apple kan inte i efterhand komma och ändra villkoren för hur du använder din CD.

Din jämförelse är felaktig. iTMS ska inte jämföras med CD-skivor. Det är ett annat medium, en annan distributionsform som har andra förutsättningar. Du jämför väl inte kassettband med
CD-skivor? Eller video med DVD?

Sen det här med obegränsad användning är ju en sanning med modifikation. Skillnaden är inte stor i vad du kan eller får göra med iTMS kontra CD-skivor. Du kan lyssna obegränsat på båda, rätten att kopiera är lite större med en CD-skiva men ingen obegränsad rätt.

Sen skiljer det i kvalitet, javisst, men det är ju därför iTMS är billigare (och kommer bli ännu billigare).

Men, som jag tidigare,, det rör sig om två helt olika tekniska lösningar som därför har olika förutsättningar.

Sen vill jag bara säga angående din kommentar kring Hymn att det är ju fullt rimligt att Apple skyddar sina tekniska lösningar då dessa är anledningen till att de kan driva iTMS som ger inkomster till dem för att kunna fortsätta som företag. Det är ju inget ideellt projekt Apple jobbar med. Hymnprgrammerarna var ju också fullt medvetna om att de satte Apple på pottan med sitt program. De valde att ta risken och ändå publicera sitt program och det gick som det gick. Men försök inte utmåla dem som offer. Som Robin Hood, visst, eller idealister, men inte offer.

  • Medlem
  • 2005-05-13 13:00
Ursprungligen av Mattias H:

Din jämförelse är felaktig. iTMS ska inte jämföras med CD-skivor. Det är ett annat medium, en annan distributionsform som har andra förutsättningar. Du jämför väl inte kassettband med
CD-skivor? Eller video med DVD?

Ööh, jo? DVD/VHS, vinyl/CD osv överlappar varandra till stor del. Därför är det relevant att jämföra dem

Ursprungligen av Mattias H:

Sen det här med obegränsad användning är ju en sanning med modifikation. Skillnaden är inte stor i vad du kan eller får göra med iTMS kontra CD-skivor. Du kan lyssna obegränsat på båda, rätten att kopiera är lite större med en CD-skiva men ingen obegränsad rätt.

Rätten att kopiera är identisk mellan CD och ITMS (och mp3, aiff osv osv), möjligheten att kopiera är inte identisk. _Stor_ skillnad.

ITMS förhindrar fullt legal kopiering.

Ursprungligen av Mattias H:

Sen skiljer det i kvalitet, javisst, men det är ju därför iTMS är billigare (och kommer bli ännu billigare).

Vad får du detta ifrån? I själva verket presser skivbolagen på för höjda priser.

Ursprungligen av Mattias H:

Men, som jag tidigare,, det rör sig om två helt olika tekniska lösningar som därför har olika förutsättningar.

Nej, de är inte helt olika, de har likheter och de har olikheter. Jag tycker likheterna är större än olikheterna (eftersom jag tror de flesta unga, unga som ITMS i första hand vänder sig till, som köper en CD idag rippar den det första de gör).

Ursprungligen av Mattias H:

Sen vill jag bara säga angående din kommentar kring Hymn att det är ju fullt rimligt att Apple skyddar sina tekniska lösningar då dessa är anledningen till att de kan driva iTMS som ger inkomster till dem för att kunna fortsätta som företag. Det är ju inget ideellt projekt Apple jobbar med. Hymnprgrammerarna var ju också fullt medvetna om att de satte Apple på pottan med sitt program. De valde att ta risken och ändå publicera sitt program och det gick som det gick. Men försök inte utmåla dem som offer. Som Robin Hood, visst, eller idealister, men inte offer.

Nej, det är inte särskilt rimligt. Jag h ar en EU-moppe. Den är i Sverige begränsad till att gå 45 km/h via det elektroniska tändsystemet. Tändsystemet sitter i en utbytbarbox. Det finns hackade versioner av den boxen som tar bort hastighetsbegränsningen. Dessa säljs helt öppet och det vore fullkomligt orimligt om mopedtillverkare skulle kunna stämma dessa boxtillverkare.

Ursprungligen av d-b:

Det går inte avråda nog från att använda ITMS.

ITMS är _dålig_. Apple har två gånger, _retroaktivt_, ändrat på DRM-villkoren, dvs försämrat dem på redan _inköpta_ låtar (reducerat antalet brända CD och hur många man kan dela biblioteket med). Köper man musik i ITMS har man inga som helst garantier för att inte ytterligare försämringar kommer.

Men liknande problem gäller oavsett hur du köper din musik. Det finns fortfarande en teknisk möjlighet att spela sina gamla vinylskivor, men få har möjligheten praktiskt. Även CD är en teknik som kommer att försvinna någon gång. All musik man köper kommer antagligen att bli omöjlig att spela förr eller senare. Det är inte samma problem, men ett liknande problem.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Men liknande problem gäller oavsett hur du köper din musik. Det finns fortfarande en teknisk möjlighet att spela sina gamla vinylskivor, men få har möjligheten praktiskt. Även CD är en teknik som kommer att försvinna någon gång. All musik man köper kommer antagligen att bli omöjlig att spela förr eller senare. Det är inte samma problem, men ett liknande problem.

Äh, finns vinylspelare för 2 lax med inbyggd RIAA-steg. Praktiskt möjligt även för en student, jag har testat Riktigt bra vinylskivor får man sen för 20-30 spänn. Väl värt!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 19:29

Mattias:
Tror det handlar om var man går in o lyssnar.
Om du går in i "bläddraläget"
Väljer Rock under genre, Simple Minds under artist och sedan den första av de tre titlarna med Cacophony, så lyssnar du på ngt annat en den artist som det står att man lyssnar på, samt de titlar som man tror man lyssnar på.
En aningens förvirrat, eller hur?

Finns det en grupp som heter Real to real Cacophony?
(Ser nu att den första titeln är stavad Real iställer för Reel)
För då är det väl troligt att det är där förväxlingen ligger.
Men ett fel är det i alla fall då den är listad under Simple Minds.
( i alla fall under "bläddraläget" )

Ursprungligen av frafilm:

Mattias:
Tror det handlar om var man går in o lyssnar.
Om du går in i "bläddraläget"
Väljer Rock under genre, Simple Minds under artist och sedan den första av de tre titlarna med Cacophony, så lyssnar du på ngt annat en den artist som det står att man lyssnar på, samt de titlar som man tror man lyssnar på.
En aningens förvirrat, eller hur?

Finns det en grupp som heter Real to real Cacophony?
(Ser nu att den första titeln är stavad Real iställer för Reel)
För då är det väl troligt att det är där förväxlingen ligger.
Men ett fel är det i alla fall då den är listad under Simple Minds.
( i alla fall under "bläddraläget" )

Antagligen, jag sökte efter Simple minds och hittade två plattor, en "Real..." och en "Reel". Och ja, tydligen finns det en grupp som heter så och skojar lite med Simple Minds och gör er SM fans förvirrade.

När kommer man att kunna köpa pre-paid cards till ITMS hos sin lokala ica handlare?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 23:04
Ursprungligen av wrongturn:

När kommer man att kunna köpa pre-paid cards till ITMS hos sin lokala ica handlare?

Ja, på den tiden väntar vi alla...

Jag kan fortfarande inte använda iTMS!!

Den vägrar att acceptera mitt VISA kort! Jag handlade med det senast idag, så det är inte på något sätt blockerat! VARFÖR VARFÖR?!?!

Någon annan som de också strular för?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 10:17
Ursprungligen av bobbanbobbelito:

Jag kan fortfarande inte använda iTMS!!

Den vägrar att acceptera mitt VISA kort! Jag handlade med det senast idag, så det är inte på något sätt blockerat! VARFÖR VARFÖR?!?!

Någon annan som de också strular för?

Samma här, jag misstänker att man måste skriva in EXAKT den adress som banken har kortet registrerat på. Ska trixa lite med det, borde ju funka kan man tycka.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 13:28

Hur kan man lägga till "Artist Alerts" för artister som idag inte finns alls i iTMS Sverige? Jag tänker på tex Metallica och Kent. Jag kan göra alerts för grupper jag köpt eller klicka på grupper som finns, men inte skapa egna så här.

Går det inte? =(

Bevaka tråden