Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Music Store - Officiell tråd

Tråden skapades och har fått 310 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-12 13:35
Ursprungligen av stry:

Hur kan man lägga till "Artist Alerts" för artister som idag inte finns alls i iTMS Sverige? Jag tänker på tex Metallica och Kent. Jag kan göra alerts för grupper jag köpt eller klicka på grupper som finns, men inte skapa egna så här.

Går det inte? =(

Metallica kommer nog aldrig dyka upp eftersom de inte vill att folk ska kunna köpa enstaka låtar från deras album.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 13:55

Nån som köpt nåt av de album som kostar 9.99kr??

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-12 13:57
Ursprungligen av schmuck:

Nån som köpt nåt av de album som kostar 9.99kr??

Försökt, men inte lyckats. iTunes säger "The item is currently being modified. Please try again later."

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 14:03
Ursprungligen av skamuel:

Försökt, men inte lyckats. iTunes säger "The item is currently being modified. Please try again later."

ok. samma här. Försökte köpa Saul Williams utan framgång..

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 14:00

>> skamuel : Mmm, jag läste det. Trist att de har så konservativ syn på nedladdning. Det förlorer de enbart själva på i framtiden. Hoppas de kan finna en vettig lösning! Andra band som är restriktiva är ju tex Red Hot Chili Peppers och Linkin Park. Trist.

Men kan jag lägga in en alert för Kent redan nu tex? BMG håller enligt uppgift på att förhandla... så det vore kul med en alert när de kommer upp.

Tomas--

Det funkar inte för mig heller.
Jag blev tvungen att ladda hem låt för låt (fakturan blev dock rätt)

- Slice -

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 14:36

Ingen annan som längtar till på tisdag då butiken kompletteras med nya låtar?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-15 22:29

Jag ser fram i mot imorgon (måndag) för då kan jag ladda hem nya iTunes. (Sitter på min mormors gamla Windows 95:a). Den är riktigt mysig men lite seg och den har för låg upplösning (den går inte att ändra ). Har inte handlat nåt i iTunes än (och det dröjer nog för jag är bara tolv år (tretton den 23)).

  • Medlem
  • 2005-05-15 23:15
Ursprungligen av dennisb:

Ingen annan som längtar till på tisdag då butiken kompletteras med nya låtar?

Jo absolut !!!

Dessutom vore det kul att få lite försäljningssiffror på iTMS sve och norden

Jag har handlat mer musik på några dagar än på flera år iaf

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 08:06
Ursprungligen av maco:

Jo absolut !!!

Dessutom vore det kul att få lite försäljningssiffror på iTMS sve och norden

Jag har handlat mer musik på några dagar än på flera år iaf

Samma här. Otroligt smidigt att handla och helt rätt prisnivå på album och låtar! Nu kan man ju handla plattor på känn igen!!

/jensa

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-16 09:41
Ursprungligen av schmuck:

Samma här. Otroligt smidigt att handla och helt rätt prisnivå på album och låtar! Nu kan man ju handla plattor på känn igen!!

/jensa

Japp! Jag trodde inte att jag skulle köpa särskilt mycket från iTMS - pop och elektronisk musik köper jag antingen via postorder eller, host host, på annat sätt - men jag har kommit på mig själv med att köpa en hel del jazz och klassiskt som jag blivit nyfiken på när jag läst recensioner.

Sådan musik brukade jag inte köpa tidigare - orkade inte gå och lyssna i butik, och har inte heller letat upp den på nätet för att "provlyssna" - så på det sättet har iTMS förändrat mina köpvanor., nu händer det att jag impulshandlar (efter att först ha provlyssnat på de korta snuttarna) efter att ha läst en bra recension. Det hände inte tidigare.

Jag tror dock inte att jag kommer köpa särskilt mycket pop/electronica via iTMS, när det gäller sådan musik vill jag gärna ha skivomslag etc.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 00:33

dennisb och maco : Vart hittar ni info om nya låtar i svenska iTMS på tisdag? Vet ni vilka grupper det kan tänkas bli? Hörde att bla Kents skivbolag BMG sitter i förhandlingar fortfarande

  • Oregistrerad
  • 2005-05-16 07:02

stry, Apple släpper "alltid" ny musik på tisdagar. Kolla just added i ITMS så ser du. 10 maj, 3 maj etc etc.

Lite trist för hade det kommit lite varje dag hade i alla fall jag tokbrowsat mer men nu får man ju ge sig till tisdagen.

Ingen aning om vad som kommer. Det intressanta var att Kent låg med i texten under Just Added första dagarna så de kan inte varit så långt från varandra.

När kommer nya musiken idag?

Ursprungligen av Leftrustle:

När kommer nya musiken idag?

Det ser väl ut som att den redan kommit, va?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-17 09:45
Ursprungligen av Leftrustle:

När kommer nya musiken idag?

Förstasidan är ju delvis uppdaterad, men under ny musik finns inget ännu?

Nä, det har du rätt i. Senaste datum under "Just added" är fortfarande 10:e. De jobbar väl på det...

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-17 10:21

Jag hittade en gratislåt idag (kanske har funnits tidigare i den svenska?). Det var Demon Days med Gorillaz. Trevligt.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 20:46

Hmmm, inget på siten men om man kollar RSS feeds på Applesiten hittar man musik som lagts till idag. Skumt

http://phobos.apple.com/WebObjects/MZSearch.woa/wa/MRSS/rssGeneratorInput

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-17 20:50

ahh, nice! tack för den länken!

Mängder med ny musik! Massa låtar jag sökte efter förra veckan går nu att finna. Trevligt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-18 10:30

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, så jag kommer säkerligen att upprepa vad någon annan har sagt redan... men jag måste klaga lite över det dåliga utbudet i svenska ITMS, och undrar ifall någon vet hur lång tid det kan tänkas ta innan den "hinner ikapp"?

Jag lyssnar på en hel del olika varianter av alternativ metal... en genre som är ganska stor nu för tiden. Till stor del består genren av svenska, norska och finska band. Söker man på amerikanska ITMS kan man hitta mängder av album av dessa band, medan i svenska finns det endast ETT album, om man har tur. Och då är det oftast inte senaste, utan något obskyrt album som kom för 10 år sedan. Det är lite konstigt att en genre som är större i Sverige är lättare att få tag på i USA?

För att en musikaffär skall vara värd att besöka måste den vara välsorterad och ha ett utbud utöver det som säljer bäst, går på radio och MTV. Lyssnar man endast på sådan musik är säkert svenska ITMS jättebra. Men amerikanska ITMS har lyckats bli välsorterad, jag kan hitta relativt obskyr musik från alla genrer där.

Så, vad är det som avgör vilken ITMS som får vilken musik egentligen? Jag ser ingen som helst logik i hur de väljer ut skivor! Om man säljer en skiva av ett band har man väl rätt att sälja samtliga, särskilt om de ligger på samma skivbolag?

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-18 10:42

Precis som föregående talare har jag inte heller läst igenom hela tråden, men en hel del av den så min fråga kanske redan har besvarats.

Kan jag på något sätt lägga in intressanta låtar (i iTunes Music Store) i en slags playlist för att sedan kunna provlyssna på dem eller är det bara kundvagnen som gäller? Ibland klickar man ju runt som en besatt i butiken och vill bara snabbt dra vissa låtar till en playlist istället för att lägga dem i kundvagnen...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-18 10:44
Ursprungligen av Lacke:

Precis som föregående talare har jag inte heller läst igenom hela tråden, men en hel del av den så min fråga kanske redan har besvarats.

Kan jag på något sätt lägga in intressanta låtar (i iTunes Music Store) i en slags playlist för att sedan kunna provlyssna på dem eller är det bara kundvagnen som gäller? Ibland klickar man ju runt som en besatt i butiken och vill bara snabbt dra vissa låtar till en playlist istället för att lägga dem i kundvagnen...

Du besvarar själv din fråga: Ja, du kan dra ljudklipp från iTMS till en spellista. Vill du sedan hitta den i butiken igen klickar du bara på den grå pilen i listan.

  • Medlem
  • Slussfors
  • 2005-05-18 11:03
Ursprungligen av skamuel:

Du besvarar själv din fråga: Ja, du kan dra ljudklipp från iTMS till en spellista. Vill du sedan hitta den i butiken igen klickar du bara på den grå pilen i listan.

Haha, testade i natt men fick det inte att fungera. Testar det idag när jag läst ditt svar och då funkar det... Måste ha varit bra borta i natt. Tack.

Ursprungligen av råtta:

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, så jag kommer säkerligen att upprepa vad någon annan har sagt redan... men jag måste klaga lite över det dåliga utbudet i svenska ITMS, och undrar ifall någon vet hur lång tid det kan tänkas ta innan den "hinner ikapp"?

Har du provat sen i tisdags? Upplever ett stort uppsving på den här typen av musik efter det!!

Är de fulla? Tycker det kommit till en del musik som inte står med i listan över vad som lagts till. Skumt.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 12:14

Men när skall Sony BMG:s artister dyka upp egentligen :(!? Massvis med bra artister saknas, t.ex. Kent.

Ursprungligen av Fredrikb82:

Men när skall Sony BMG:s artister dyka upp egentligen :(!? Massvis med bra artister saknas, t.ex. Kent.

Smaken är som baken... jag saknar t.ex. inte alls Kent.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 15:42
Ursprungligen av Andersson:

Smaken är som baken... jag saknar t.ex. inte alls Kent.

Oavsett om man gillar Kent eller inte så är det synd att Sony BMG, och därmed följande skivbolag saknas:

Arista Records
BMG Classics
BMG Heritage
BMG International Companies
Columbia Records
Epic Records
J Records
Jive Records
LaFace Records
Legacy Recordings
Provident Music Group
RCA Records
RCA Victor Group
RLG - Nashville
Sony Classical
Sony Music International
Sony Music Nashville
Sony Wonder
Sony Urban Music
So So Def Records
Verity Records

Bevaka tråden