Ni missförstår mig lite granna. En stor poäng med att införskaffa en iPhone är just det faktumet att man kan ha sina mail etc. tillgängligt och syncade. Apple väljer att sälja iPhone via en teleoperatör som även tillhandahåller bredbands-tjänster. Och i dagsläget är det endast denne operatör, Telia, som kommer sälja iPhone i Sverige.
Att då denne operatör inte erbjuder möjlighet för användarna att till fullo få en riktig "iPhone-experience" tycker jag är dåligt. Många (som jag) har flera olika e-postadresser. En privat, en i jobbet, en... osv. För att kunna få alla sina mail till sin iPhone så måste mailservrarna kunna prata med varandra på något sätt.
Det idealiska hade ju varit att Apple's MobileMe-tjänst (som f.ö. kostar en tusing om året) kunde hämta upp all e-post från olika servrar med typ pop. Nu går inte det, och då är enda alternativet är då att mailservrarna automatiskt vidarebefordrar all inkommen e-post till MobileMe-kontot. Men det klarar inte Telias mailservrar, den funktionen finns inte i dagsläget. Och det är rent ut sagt dåligt.
Varför slår detta tillbaka på Apple.
Jo, därför att man borde ha ställt det kravet på den operatör man valt att samarbeta med, för att maximera kundernas möjlighet att nyttja produkten (iPhone) utan att alla som skaffar en iPhone skall behöva ändra alla sina adresser.
Varför är detta en "grej"?
Jo, därför att en viktig poäng med att ha just iPhone+MobileMe är att ha sin e-post syncad med sin(a) dator(er) och att man INTE skall behöva använda POP3 och inte få med all historik osv. SAMT att det också innebär att man automatiskt har en schysst backup på sin e-postkommunikation: MobileMe, datorn och iPhonen: allt i realtid med IMAP.
Att påstå att jag rökt någonting är bara löjligt.