Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
apple4ever

apple4ever

Medlem
  • Plats Borås
  • Registrerad 2003-10-29
  • Senast aktiv 2014-01-06
  • Antal inlägg 2158

Foruminlägg

De senaste inläggen apple4ever har skrivit i forumet.

Kanske kan 130T:ns servicemanual vara till nytta, det finns ett felsökningsprotokoll där i. http://support.dell.com/support/edocs/stor-sys/zircon/dell_sm.pdf

Glad att vara till hjälp. ^^ Ha så kul med videorna.

När jag kollade VCD för många år sedan brukade det fungera att dra in .DAT-filen/filerna till QuickTime, men det var måååånga år sedan, när jag fortfarande körde Mac OS 9. Man kanske var tvungen att döpa om .DAT till .MPEG t.o.m.... hm..

Men prova att släpa in .DAT-filer till dina olika mediaspelare, se ifall någon nappar.

Det kan hända att ".rec" bara är en maskerad ".mpg" eller ".m2v" alternativt ".m2t". Testa att döpa om till dessa olika tills du finner ett som datorprogrammen klarar av att använda.

Att göra till en DVD när du väl har ett filformat som datorprogram känner igen, så tycker jag ofta att Toast eller Popcorn är enkelt att använda, kostar en liten slant dock. Gäller det att enbart ha en inspelning per DVD så kan FFMpegX (gratis) göra om en mpeg-fil till VIDEO_TS-struktur för DVD oftast.

En del modernare DVD-spelare klarar dock av att köra ".mpg"-filer direkt från en DVD bränd med filerna som de är, utan omvandling till korrekt DVD-Video-struktur. Detta kan ju spara en del möda ifall det går såpass enkelt med din DVD-spelare. Det är bara att prova.

I Windows använder jag istället DVD Styler när jag behöver använda PC, gratis är det programmet.

EDIT: Kolla in denna länk, här står nog en del av det du behöver veta:

Viewfinder Design Blog Archive Convert Topfield .Rec Files and Burn to DVD

Alltså, .rec är det samma som .ts i detta fall. Vilket är MPEG2-video med ljudström, en transportström för t.ex. TV-sändning.

EDIT 2: Ännu en jättefin länk! Topfield meets the Mac : Burning DVDs
Kolla även denna: Topfield meets the Mac : Mac PVR Software

Senast redigerat 2009-12-15 16:42
Ursprungligen av Oloff:

Tack för svaret. Det tar ett tag innan man får ihop helheten... känns som det är för och nackdelar. Det du menar är att filma i 25p ger en skarpare bild medan 50i (som kan konverteras till 50p) en mjukare rörelse? Slutprodukten kommer givetvis vara en 25p eller 50p.

Att 50p tar mer plats och kräver mer kapicitet vill jag inte fokusera på just nu. Vill försöka förstå vad som påverkar och vilket val som ger "bäst" resultat.

Exakt. Vissa uppfattar 25p som lite fladdrigt t.o.m och 50i som mer verklighetstroget, men det är en personlig smaksak, 25p passar bättre in på hur jag ser världen och jag tycker bara att allt ser äckligt ut i 50i.

50i är bara användbart när man filmar sport eller annat som rör sig riktigt snabbt, även fast 50p är att föredra i detta fall. För allt annat är 25p att föredra för att få en proffsigare look.

Filmar du redan i 50i så är det i många fall bäst att ha slutprodukten i 50i, ifall man inte kör en riktigt bra och seg de-interlacing för att få det till hyfsad 25p. Det är sällan man får fina resultat med en dålig de-interlacer, tyvärr känner jag inte till någon bra sådan.

Att filma i 50i och göra om det till 50p är meningslöst eftersom TV:n gör detta automatiskt vid uppspelning, du får ingen extra kvalitet genom att konvertera 50i till 50p.

EDIT: Bör dock nämna att ifall man filmar i högre upplösning, t.ex. 1080i, så kan detta sedan konverteras till en relativt fin lägre upplöst film t.ex. PAL 50p (720x576 i 16:9-läge). Detta är eftersom i 1080i så blir varje frame inspelad som 1920x540 pixlar stor, krymper man horisonala upplösningen till 720 och aktiverar 16:9-läge så blir det en fin PAL-film av det i vilket fall. Bättre resultat får du dock i detta fall ifall du filmar i 720p (50p alltså).

Beroende på kameran så kan 720p ge mycket finare bild än 1080i, nu vet jag inte hur din kamera står sig dock. Testa de olika lägen i samma miljö, helst full med olika färger och kontraster.

EDIT #2:
"I suggest you test it. I never record interlaced so I'm biased. If you want smooth motion you actually want a slower shutter speed with more motion blur. High shutter speeds result in a choppy look."

Using the Canon HF100 PAL HD Camcorder: PF25 vs. 50i

25p vinner över 50i med din kamera för bästa resultat i de flesta situationer tydligen. Kolla om du har 50p-läge i kameran och kör med det om du är orolig att gå miste om någonting rörligt.

Senast redigerat 2009-12-13 18:33

Det alla hårddiskar är känsligast för är smällar från sidan, t.ex. ifall man tappar en laptop på högkant. Jag har förlorat en hårddisk genom att tappa den på högkant... klantigt av mig. Det gör ju större inverkan än ifall den bara skumpar till lite vertikalt när man smäller igen locket, pga. sättet hårddiskar är uppbyggda.

Nu har SSD inte funnits allt för länge, så jag tror ingen är riktigt säker hur pålitliga de är i längden, men de tål absolut mer misshandel än traditionella hårddiskar. Alternativ #3 för dig är ju att du, istället för SSD, köper dig en redig backup-hårddisk och en fet intern hårddisk. 5400 rpm-hårddiskar kan jag föreställa mig har bättre hållbarhet än 7200 rpm:are, men slöare är de allt.

Det största hotet mot hårddiskar i en laptop är väl värmen, något som sällan är ett problem i stationära.

Kabeln du fann borde fungera felfritt. Kontrollera ifall din kamera klarar en pass-through analogt -> digitalt, som tillåter dig att köra in analoga källor och spela ut dessa via DV-interfacet mot iMovie. Isf så kan du bara koppla din gamla S-VHS-bandare till videokameran och fånga upp den analoga videon direkt för minimal kostnad.

När du väl har fått ut det på DVD, så ska det helst inte redigeras vidare på eftersom du tappar mycket bildkvalitet och gör det bökigt för dig själv. Men med tanke på dagens hårddiskpriser så kanske det kan vara värt att spara filmerna i DV-format på en extern hårddisk, eftersom du kan redigera DV utan större, om ens några oftast, förluster. DVD (MPEG2) är ett slutformat, DV är ett redigeringsformat.

Du vinner absolut inget på att spara om 50i till 50p, eftersom det blir en s.k. fältdubblering bara. Däremot så förlorar du 100% mer utrymme.

50i = sparar 50 st halva frames, för ett jämnare flöde i rörelsen, dock med lägre upplösning. Man kan se det som 50p, men i halva vertikala upplösningen. Uppspelningensprogrammet/hårdvaran sträcker ut varje frame från 50i för att fylla ut full upplösning, det ser oftast lite taggigt ut i konturerna.

25p = du får "knivskarpa" 25 hela bilder per sekund. Det ser mer ut som en biofilm än en dokusåpa. Jag föredrar 25p vilken dag som helst.

50i till 25p innebär att konverteringen måste blanda ihop de halva frames ifrån 50i till hela i 25p, men det blir aldrig lika bra som om man filmat i 25p från början.

Böcker är härliga om man har plats för dem. Jag gillar doften av 30 år gammalt papper som vädras när man bläddrar. Dock orkar jag sällan läsa böcker, liksom majoriteten av min generation, vilket egentligen är rätt så synd eftersom det är underhållande att göra det och en bok räcker mycket längre än en film.

Jag rippar mina CD-skivor med programmet Max, man kan ställa in bästa möjliga felkorrigeringen och jag lyckades rädda en redigt skadad G'n'R-skiva. Man ställer enkelt in i programmets inställningar vilket/vilka format man vill rippa till, sedan är det bara att rippa till den destination man vill ha sparat kopiorna.

Låter mycket underligt, verkligen. Själv köpte jag PowerShot SX110 för den extra zoomen och den brukar jag kunna ta över hundra foton (beroende på hur länge jag låtit batterierna laddas ut av sig själva) med tills mina 2x2500mAh dör, eller 730 högupplösta foton under en timme som det blev en gång. Ca 40-60 foton brukar jag få till på alkaliska.

Jag tycker du ska ringa till Canon i Sverige eller gå till någon Canon-återförsäljare och kräva att få snacka med någon chef. Det är klart du inte ska uppleva detta. Eftersom din kamera har ett serienummer som måste vara länkat till kvittot på något vis så borde det ordna sig med leg. och serienummer tycker man.

EDIT: Anledningen till min långa batteritid är för att jag har IS satt på "Shot Only", så sätt fokuserar den enbart när jag trycker ned avtryckaren istället för att slösa en massa energi på att justera sig på allt onödigt medan man letar objekt. Dessutom använder jag väldigt sällan blixt.

Ja, denna ser mkt lik ut sin beskrivningen. Aluminium, ja visst! MacBook Pro MB991LL/A 13.3-Inch Laptop...USD5713.60 Wholesale Price at DHgate

EDIT: Med en enorm gnutta sarkasm, men jag hoppades på att det vore underförstått...

Senast redigerat 2009-11-23 11:51

Tänkte återrapportera att 16GB (!!!) Kingston Elite Pro 133x funkar fint i min iPod Mini 2G, börjar kännas lite galet att hålla den vid liv så här länge, men den funkar bra så.

Utan att orka läsa igenom detta så reagerade jag snabbt på en sak. VARFÖR filmar du i 50i om du kan filma i 25p? Det är rent vansinne tycker jag.

Men men, som mig, som inte kan filma i 25p pga extremt stram budget på mina projekt, så kanske du får köra en fältblandande sammanflätning på just de områden som har jobbig text (förutsatt att det inte ser konstigt ut pga t.ex. rörelse i bakgrunden). Det finns kanske bättre metod, men det är iaf den som jag använder eftersom jag inte har råd med mer än iMovie HD '06 och QuickTime Pro.

Färdigflummat på 99.se för inatt.. urk, goder natt.

Ställ in 256kbps VBR med AAC-kodeken i iTunes inställningar, det brukar låta nästintill identiskt CD:n.