Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Dope

Dope

Medlem
  • Registrerad 2004-02-24
  • Senast aktiv 2013-02-22
  • Antal inlägg 10

Foruminlägg

De senaste inläggen Dope har skrivit i forumet.

1
  • Medlem
  • 2004-03-01 09:12

Jag tycker att du ska ta en titt på automaticducks produkter. De har bland annat en produkt för att exportera en OMF fil från FCP som man sedan kan ta in i AVIDen. Inmedia är återförsäljare som jag vet har den i sverige.

Jag har bara jobbat åt andra håller, från avid till FCP, men den EDL som funkade bäst för mig var GVG 4.1. Men som sagt, det var åt andra hållet. Annars brukar CMX3600 vara ett hett tips.

Beroende på hur stort projektet blir kan det gå lite slött på en bärbar, se till att maxa ram minnet i den. Ha så få sekvenser som möjligt öppna och använd inte en miljon effekter. Den kommer nog att funka bra men det är alltid bättre med en stationär.

http://www.automaticduck.com
http://www.inmedia.se

Lycka till!

  • Medlem
  • 2004-02-25 20:13
Ursprungligen av pal:

[INDENT]Det du funnit är intressant men jag köper det inte. Först och främst är DV-PAL i färgrymden RGB i din dator. Dessutom är verktygets LUT (färgtabell) i RGB, vilket är ett oroselement, men betyder sannolikt inte något eftersom vi använder samma tabell då vi använder pipetten och suger upp färgen som när vi sedan applicerar den såsom maskeringsfärg. Det kan dock ha en avgörande betydelse i snart...

Först måste vi förstå YUV och det är inte GBR rakt av som skribenten avser. YUV eller YCbCr är ett sändningsformat som bl.a. används eftersom det [kan] ta mindre bandbredd (RGB är alltid 4:4:4). Y är luma, dvs ”vitt”, U (eller Cb) är ”chroma blå” och V (eller Cr) är ”chroma röd”. Det innebär att den gröna färgen mycket riktigt finns representerad i Y vilket är vad vi samplar för fullt men det finns en sak att beakta: Vi får ut grönt först när vi maskat det vita i Y med hjälp av den blå och den röda kanalen men det är ju dessa som är "smutsiga"...

Förutsatt att vi på något sätt lurar in DV PAL i datorn med YUV's färgrymd och sitter med vår RGB-pipett: hur skall vi då låta bli att smutsa ned bilden? Någonstans måste vi använda vår LUT och då kommer skräpet med. Jag tror härmed att vi funnit anledningen till varför vi tror att bilden är bra men upptäcker att vår maskerade bild blir skräp.

[/INDENT]

Vi behöver inte lura in materialet i YUV upplösning eftersom intankning av DV är lossless, dvs, det som finns på bandet är det som hamnar i datorn. Det handlar inte så mycket om digitalisering utan om kopiering från bandet.

Beroende på vilken codec och vilka verktyg du arbetar i är det inte ens säkert att du går över till RGB. FCP till exempel arbetar (enligt default inställningarna) med materialet i YUV. Det går att ställa om till RGB men det är inte rekomenderat. Bland annat för att materialet lätt får en grön ton i koverteringen mellan formaten.

Ursprungligen av pal:

[INDENT]
[INDENT]”Lämna DV så fort som möjligt” skulle jag sammanfatta det med.

[/INDENT]

Tror fortfarande att det är en bättre idé att stanna i DV codecen i första steget. Ok om man sitter på en DSR45 eller liknande men jag har svårt att tro att de filtren sitter i kameror och enklare bandare som DSR11 och liknande.

Vad jag rekomenderar är att man använder filter på macen istället. Magic Bullet för att lägga ihop bildfälten och snygga upp bilden (typ samma filtrering som bättre bandare gör). Om inte det går använda FieldsKit för att lägga ihop bildfälten.

Oftare tycker jag problemet med keyer är att man ser spår av bildfälten i form av taggiga kanter på objekten.

Men, jag kan ha fel och alla arbetsflöden passar inte alla. Man ska anpassa sitt arbetsflöde efter sina verktyg. Har man en bra bandare kan det vara rätt att gå över till analogt, har man inte det kanske det är bättre att stanna i DV och lägga ner mer jobb. Har man ett SDI kort kan det vara en idé att tanka in det den vägen, om man har en bra bandare.

  • Medlem
  • 2004-02-25 19:53

En sak som har drabbat mig nån gång är att macen använder virtuellt minne. Eller systemet. Vet inte riktigt vilket. Vad jag gjorde då var att ställa ner hur mycket minne som FCP får använda, har för mig att jag ställde ner den till 80% av minnet. Efter det funkade det fint.

Kolla också vilka inställningar du har för din timeline, om den är i unlimted eller safe läge för effekter, vilken kvalité den står i och så vidare.

Det kan också vara en bra idé att stänga av så att Macen inte visar på data skärmen vad du kör ut på bandet. Men gör detta under audio/video settings. klicka i different setup for output (eller vad den heter) och klicka ur "monitor while recording".

Lite osäker på namnen, har inte min burk framför mig.

  • Medlem
  • 2004-02-24 23:27

Tar du in bilderna i iMovie och sen importerar dem till FCP? Jag har nämnligen för mig att iMovie använder sig av någon slags variant på DV som ljudet skiljer sig på.

  • Medlem
  • 2004-02-24 23:24

I vilket format är klippet? Om det är i mpeg format importerar den inte ljudet av någon anledning. Då kan du prova med att plocka ner bbdemux och dela upp ljudet och bildet. Det enda program som jag vet kan konvertera om ljudet från det som använda i mpeg till något FCP förstår är soundapp, OS 9 program.

  • Medlem
  • 2004-02-24 23:21

Prova att ändra inställningen för fjärrstyrning till non-controlable device.

  • Medlem
  • 2004-02-24 23:04

Oj! Det låter väldigt roligt!

Jag vill börja med att vara lite tråkig, en gammal ovana jag har. Tycker det är en bra idé att inte blanda in för mycket effekter i början, koncentrera er hellre på en bra story och snygga bilder. Sen kan ni alltid lägga till effekter för att förstärka. Ofta kan man få till en bra scen bara genom att plåta snyggt och arbeta mer med färgerna. Men, det är lite överkurs för en första film tycker jag.

Lite praktiska tips. Plåta inte filmen kolsvart på bandet, dra hellre ner det i redigeringen. Det är inte alltid det man ser i sökaren vad som hamnar på bandet. Även om man har en monitor med sig, om det inte är en bra, kan man inte vara helt säker. Undvik skuggor, skuggor talar om att det fanns en massa ljus när ni plåtade och om man drar ner bilden i efterhand kommer de avslöja hela grejen.

Varför inte börja med iMovie? Själv använder jag FCP (Final Cut Pro) hemma. På jobbet blir det mest AVID och Media100 men FCP är på fram marsch! Men jag tror att det lätt blir lite för mycket om man ska lära sig ett redigeringsprogram, att klippa, att berätta en historia och att leka (för det är när man leker som man lär sig!) samtidigt. Ha inte för bråttom med allt, ta en sak i taget och lär dig den bra! Jag skulle nog rekommendera story och snygg klippning som första steg. Lek, det finns en massa regler för hur man ska göra men för att fatta varför de finns måste man prova dem, det måste i alla fall jag!

Kom ihåg, det viktigaste är att ha roligt!

Lycka till!

  • Medlem
  • 2004-02-24 22:55

Ett par saker som jag brukar tänka på när jag hyr stativ. Snabbfästen för alla ben (alltså ett enda fäst som låser alla delarna i benet). Det ska gå attt loda, precis som Treasuremine sa. Du berhöver dessutom kolla så att stativet orkar med vikten av din kamera. En annan bra sak att tänka på är att skaffa ett "lätt" stativ som inte väger hur mycket som helst. Min studietid dyker upp i huvudet när jag jobbade med lokaltv och släpade på en beta sp kamera (13Kg), kamera bälte (7Kg) och ett gammalt Vinten stativ (typ 10Kg). Det var inte trevligt att vara ute och plåta. Undvik vikt, det blir roligare att ge sig ut då och man hoppar inte lika gärna över stativet. Körde med mitt privata enbensstativ på slutet, inte alls like bra men otroligt mycket roligare!

Tycker dock det viktigaste är att an trivs med stativ huvudet, inte för trögt, inte för löst. Ska kännas gediget. Det går att ställa in på de flesta stativ men det funkar ju lite olika.

Tycker Sachtler gör de skönaste stativen men Manfrotto är bra och prisvärt.

  • Medlem
  • 2004-02-24 22:40

Anledningen till att grön skärm är bäst att använda är att en DV kamera samplar mer färginformation i den gröna kanalen än den blåa.

"That said, green screen is better for video. Green is represented in the luminance channel of the YUV signal. In 4:1:1 or 4:2:0 compression ratio's, green is sampled 4 times because most images have a large component of green. This means more information is used in the green channel then in blue or red, which makes it more suitable for extracting a high-quality matte."
<-> http://www.creativecow.net/articles/onneweer_barend/chromashoot/

Lite allmäna tips
http://www.kenstone.net/fcp_homepage/chroma_key_part_1.html
http://www.kenstone.net/fcp_homepage/chroma_key_part_2.html

I stand corrected, DV Pal och DV Cam samplar lika mycket färg!
http://www.adamwilt.com/DV-tech.html

Tycker fortfarande att man ska undvika att går från ett format till ett annat. Tycker det är bäst att tanka in som DV, göra key'n och rendera ut som okomprimerat, alltså själva keyningen. Med alpha kanal. Som man sen använder sig av.

  • Medlem
  • 2004-02-24 05:23

En väldigt viktig sak med greenscreen (som är den färg som funkar bäst med DV pga av hur den samplar färger) är att ha ett jämnt ljus. På de musikvideor som jag har arbetat med har vi använt grönt ljus till att ljussätta. Oftast använder man ljusrör eftersom de ger att jämnar ljus som är enkelt att arbeta med, så kallad kino flo. Om du har tillgång till en spot mätare är denna väldigt bra för att kolla av hur ljuset ser ut.

Valet mellan DVCam och miniDV är ganska enkelt avgjort egentligen. DVCam samplar färger i 4:2:0 och miniDV samplar i 4:1:1. Alltså, det finns mer färginformation i DVCam än miniDV.

Precis som det är sagt är det en väldigt bra idé att omkomprimera till ett okomrpimerat format. Jag tror att jag skulle rekommendera apples 8 bitars uncompressed codec (vet inte vad den heter på Svenska, kör alla mina system på Engelska). Okomprimerat för att inte få fler komprimeringsartifakter och tappa information för alla steg man gör. Att köra color-smoothing är en väldigt bra idé det med. Kan vara en bra idé att använda en plugin för att ta bort brus i bilderna också och att göra om filerna till progressivt material. En bra plugin för att göra detta är magic bullet som också kan snygga till en del av komprimeringsartifakterna som man får med dv-material. Priset för detta paket är dock 10.000kr om jag inte minns fel. Det finns också något som heter fieldskit (funkar i både AE och FCP) som gör en liknande grej med fieldsen, men dock kan inte denna snygga till DV material på samma sätt som magic bullet.

En bra plugin för att rensa upp brus är grain surgery, med den kan man plocka bort en del av det brus som finns i video och sedan lägga till korn efteråt också om man vill.

Med AE 6 följer det med en bra key-plug som heter keylight. Den är enligt andras utsago väldigt bra.

Mitt förslag är att tanka in materialet i DV-format (inte gå via en beta SP tape eller liknande, jag har tankat in material genom DV och SDI från samma bandare, samma material och de ser närmast indentiska ut. Om man kör över det till ett analogt format har man fått det sämsta av 2 världar, DV artifakter och analogt brus), ta in det i AE och lägga på Magic Bullet eller fieldskit, grain surgery och sedan rendera ut denna fil i ett okomprimerat format. Sedan göra key'n på den. Det kan vara en bra idé att använda sig av 2 lager för detta. 1 lager som man drar i kontrast som inte ser så bra ut men går bra att keya på och sedan använda denna som en "alpha" kanal för ditt material som ligger på ett annat spår. Glöm inte att inte göra key'n för "tät" så att den plockar bort saker som hår och sånt med, använd då hellre color suppression för detta. En bra sak att tänka på är att göra en grov mask runt det som du vill keya, då behöver du inte köra så mycket finlir med key-pluggen och den får mindre info att jobba med.

Hoppas detta var till någon hjälp. vet att jag upprepat en massa som är sagt redan men jag vile ge ett bra svar!

/Pasi

1