En väldigt viktig sak med greenscreen (som är den färg som funkar bäst med DV pga av hur den samplar färger) är att ha ett jämnt ljus. På de musikvideor som jag har arbetat med har vi använt grönt ljus till att ljussätta. Oftast använder man ljusrör eftersom de ger att jämnar ljus som är enkelt att arbeta med, så kallad kino flo. Om du har tillgång till en spot mätare är denna väldigt bra för att kolla av hur ljuset ser ut.
Valet mellan DVCam och miniDV är ganska enkelt avgjort egentligen. DVCam samplar färger i 4:2:0 och miniDV samplar i 4:1:1. Alltså, det finns mer färginformation i DVCam än miniDV.
Precis som det är sagt är det en väldigt bra idé att omkomprimera till ett okomrpimerat format. Jag tror att jag skulle rekommendera apples 8 bitars uncompressed codec (vet inte vad den heter på Svenska, kör alla mina system på Engelska). Okomprimerat för att inte få fler komprimeringsartifakter och tappa information för alla steg man gör. Att köra color-smoothing är en väldigt bra idé det med. Kan vara en bra idé att använda en plugin för att ta bort brus i bilderna också och att göra om filerna till progressivt material. En bra plugin för att göra detta är magic bullet som också kan snygga till en del av komprimeringsartifakterna som man får med dv-material. Priset för detta paket är dock 10.000kr om jag inte minns fel. Det finns också något som heter fieldskit (funkar i både AE och FCP) som gör en liknande grej med fieldsen, men dock kan inte denna snygga till DV material på samma sätt som magic bullet.
En bra plugin för att rensa upp brus är grain surgery, med den kan man plocka bort en del av det brus som finns i video och sedan lägga till korn efteråt också om man vill.
Med AE 6 följer det med en bra key-plug som heter keylight. Den är enligt andras utsago väldigt bra.
Mitt förslag är att tanka in materialet i DV-format (inte gå via en beta SP tape eller liknande, jag har tankat in material genom DV och SDI från samma bandare, samma material och de ser närmast indentiska ut. Om man kör över det till ett analogt format har man fått det sämsta av 2 världar, DV artifakter och analogt brus), ta in det i AE och lägga på Magic Bullet eller fieldskit, grain surgery och sedan rendera ut denna fil i ett okomprimerat format. Sedan göra key'n på den. Det kan vara en bra idé att använda sig av 2 lager för detta. 1 lager som man drar i kontrast som inte ser så bra ut men går bra att keya på och sedan använda denna som en "alpha" kanal för ditt material som ligger på ett annat spår. Glöm inte att inte göra key'n för "tät" så att den plockar bort saker som hår och sånt med, använd då hellre color suppression för detta. En bra sak att tänka på är att göra en grov mask runt det som du vill keya, då behöver du inte köra så mycket finlir med key-pluggen och den får mindre info att jobba med.
Hoppas detta var till någon hjälp. vet att jag upprepat en massa som är sagt redan men jag vile ge ett bra svar!
/Pasi