Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
mickeb

mickeb

Medlem
  • Registrerad 2001-10-01
  • Senast aktiv 2012-11-22
  • Antal inlägg 38

Foruminlägg

De senaste inläggen mickeb har skrivit i forumet.

Jag tänkte sendmail var ett bättre alternativ

Jag tror du ska skriva in hostnamnet överallt, förslagsvis mail.domän.com (eller vad nu din maskin heter) Jag tror Apples mail program bakar ihop allt (pop, smtp ,hostnamn) till ett.

Jag antar att du slagit på Allow outgoing mail, i fliken Outgoing mail (default Limit to local).

Sedan skulle jag slå på allt, open relay mm. bara för att testa, sedan skruva ner previlegierna som du vill ha det. (Jag antar att många föredrar det omvända, sakta skruva upp till det funkar, men det är lättare åt andra hållet)

Det är krångligt att byta id på en person, (som du märkte). Det lättaste är att skapa nya id/personer.

Prova först att bara lägga till en användare (i system-inställningar) då får du ett nytt id-nummer på den användaren, så kan du ju testa att det funkar att dom inte kan kasta varandras saker mm.

Det bästa är att se till att alla användare på servern har olika id även på sina klienter.

Läs "Mac OS X Server Administrators Guide" så får du fler tips. (Ligger på servern någonstans, eller går att ladda hem från Apples sidor någonstans (minns inte var))

Jepp, jag menar på klienternas datorer.

Om Lasse är tex 501 på sin maskin, och Susanna är 501 på sin maskin så kan det bli bekymmer när dom samsas på servern. Dom kan tex kasta varandras filer.

Hur är dina klienter konfigurerade? Om klient ett och klient två har var sin användare men båda är den första användare som du lagt in i respektive system, så har båda id 501. Om båda har id 501 så uppfattas dom som samma person av servern.. (oavsett deras eventuella namn). Du kan prova det genom att lägga till en användare i en av klienterna (han/hon får då id 502 och blir en annan person).

Du kan iofs se något liknande i Finder om det i visa info står att du är ägare till filen på både klient ett och två.

Om du har rätt att skriva i en mapp (tex Shared) har du automatiskt rätt att ta bort saker i mappen, men inte rätt att ta bort själva mappen "Shared". Det bestämms av rättigheterna som mappen Shared själv ligger i. Om du skriver "chmod 1777 Shared" så har den som lägger saker i Shared rätt att ta bort dom egna prylarna. Ägaren till "shared" har också rätt att ta bort prylar. Endast ägaren till Shared har rätt att ta bort själva Shared mappen. (Beror iofs på rättigheterna för mappen som "Shared" ligger i.)

Svårt att förklara, lättare att testa..

Hmm, en variant är att du i terminalen skriver "chmod 1777 MAPPNAMN" på den mapp du vill lägga grejer i. Då kommer endast den som lagt i ett dokument att ha rätt att ta bort det. Alla har rätt att läsa och lägga dit saker, men man kan bara ta bort sitt eget.

Jag tror problemet ligger i setuid. Om du tittar på rättigheterna i terminalen på en frisk TruBlueEnvironment så ska det se ut så här

-rwsr-xr-x

notera det lilla s där det normalt är x för ägaren, det är setuid-biten. Du sätter den genom chmod 4755 i det aktuella fallet. Den gör att alla som kör classic gör det som root (även om dom inte loggat in som root)

Jag är intresserad... Använder ett par osX servrar här på universitetet, även om datasalarna ännu kör os9 (saknas ännu lite program för osX).

Det var ren fildelning jag tänkte på. Det är ju under avsnittet Apple File Services som det står Client requirements OSX 10.2 eller sys 8 eller 9.

Men det vore ju bra konstigt.

När jag kikade genom manualen såg jag att det krävs os X 10.2 även på klienten för att funka med servern... (sidan 259). Kan det verkligen vara så? Då måste man ju uppgrade varenda osX maskin IGEN.

Jag installerade uppdateringen igår, men jag vet inte vilka bekymmer ni haft med permissions. Hur kan jag testa det?

Jag vet inte heller, men jag klarade mig genom att importera alla mail till programmet mail. Där markerade jag alla mail och valde "lägg till avsändare i adressboken". Visst, du missar de adresser du inte inte fått eller skickat till, men i mitt fall var det inte många.

i filen /etc/hostconfig kan man ändra HOSTNAME=-AUTOMATIC- till något annat. Hur bra det är vet jag inte, ichat och lite annat kanske inte fungerar som det ska. Men Unix standard prylar borde bete sig ok. Kanske värt ett försök? (Det är ju lätt att återställa). Starta om efter ändring.