- Trineo
- Medlem ●
- Stockholm
Drar tillbaka det, trodde att det var bekräftat att dom skulle sälja iPhone!
Nu står det ju:
Kommer man att kunna köpa iPhone 3G via Halebop när den lanseras i Sverige 11 juli?
Det är i dagsläget inte klart om eller när Halebop kommer att sälja iPhone. Om du vill ha information när en eventuell försäljning startar, maila oss på mobil@halebop.net.
På halebops sida (under kundtjänst).
Någon gjorde nog nåt förhastat där förut...
edit:
eller missar jag något? (om jag förstått det rätt så har de ändrat denna texten från att tidigare ha skrivit att de skulle sälja iPhone?)
eller missar jag något? (om jag förstått det rätt så har de ändrat denna texten från att tidigare ha skrivit att de skulle sälja iPhone?)
Det står även:
"Kommer man att kunna ringa med iPhone och ett vanligt halebop kontantkort?"
- De iPhone som säljs via Telia är operatörslåsta till Telia och därför går det inte att använda ett SIM-kort från Halebop i dem.
Det står även:
"Kommer man att kunna ringa med iPhone och ett vanligt halebop kontantkort?"
- De iPhone som säljs via Telia är operatörslåsta till Telia och därför går det inte att använda ett SIM-kort från Halebop i dem.
Jo exakt men det visste vi ju, att iPhone är låst till telia. Det betyder ju inte att halebop kommer sälja den?
Nåväl, vore trevligt om någon annan fick den också så att det blev lite konkurrens
Jag tycker det hära börjar väldigt mycket att läsa nu och väldigt många antagande hit o dit och en person som mig själv som mest sitter o blir förvirrad av allt det här tappar lusten lite.
Skulle vara skönt att få upp ett inlägg eller en tråd där det mesta sammanfattas.
Det lilla jag har förstått är så hära.
Telia har visat sina abbonemang och priser.
Vad man vet är hur många fria samtalsminuter, SMS och datatrafik man får med dessa.
Det man också vet är att utöver dessa fria saker så är där en maxtaxa på 9kr/dygn för datatrafik. Dock har man jag inte sett några priser på minut taxa och sms kostnad för de samtal och sms som är utanför dem fria.
Och att 9kr/dygn maxtaxa för datatrafik så är det endast i iPhones fall som det gäller ALL trafik.
Vilket då också kanske är viktigt att tänka på om man väljer (om möjligheten finns, som det verkar) ett annat abbonemang t.ex. där man kan tecka ett 99 eller 199 kr/månad för surfa fritt. Men då misstänker jag att "surfa fritt" där innebär bara trafik som går via webbläsare. Att all annan sorts trafik via mail och annat som kan förekomma INTE ingår i det priset.
Sammanfattningsvis om jag har förstått rätt
t.ex. iMini
299kr/månad
100 fria samtalsminuter (vet ej kostnad per minut efter dessa)
100 fria SMS (vet ej kostnad per SMS efter dessa)
100 MB fri datatrafik (gäller detta all trafik?) (9kr/dygn maxtaxa och det gäller ALL trafik)
och då kostar telefonen ca 3100
och räknar man på så får man alltså ett abbonemang på ca 600kr/månad som då har
100 minuter
100 SMS
fri surfning (9kr/dygn x 30 = 291kr/månad) om man nu använder så mycket
eller så kan man då välja att tecka andra abbonemang (kanske ingen verkar vara säker på detta) men då ska man tänka på det dära med vad som ingår i surfningen om det bara är gratis via webbläsare eller det gäller all sorts trafik.
Och om man kan kombinera olika "abbonemang" vilket är då bäst och vilka frågetecken är där med dem?
Har jag fått fel för mig? eller vad är det som händer. Det är nog många som är undrande.
Det skulle vara skönt om nån kunnig eller nån som hängt med på allt detta kunde försöka få ihop ett inlägg eller tråd.
Ok, vad vet vi.
Telia är än så länge den enda bekräftade operatören som kommer lansera iPhone.
Telia har lanserat tre olika abonnemang med iPhone. Gemensamt för dessa är att data utöver den mängd som ingår kostar 9:- per dygn i maxtaxa mot 69:- normalt för övriga abonnemang.
Vi vet att Telia har annonserat att man kommer kunna använda iPhone med andra abonnemang än just dessa tre iPhone abonnemang, däremot har det inte kommit ut några priser för telefonen i sig.
Till de andra abonnemangen (alltså inte iPhone abonnemangen) så kostar data via Telias portal (surfport) 99:-/månaden medans flat rate kostar 199:-/månaden för valfri data (all trafik).
Vi vet inte med säkerhet vilka priser som gäller utöver de minuter och SMS som har aviserats, men en god gissning är nog att titta på de andra abonnemangen där minutpriset ligger på 69 öre minuten och en öppningsavgift runt samma eller 79öre.
Vad gäller vilka abonnemang som är bäst är ju väldigt individuellt... för vissa är dessa iPhone abonnemang optimala medans för andra gäller fastpris + fastpris data och sen en tredje grupp som förmodligen tycker att Bingo plus data är bäst medans en fjärde föredrar kontantkort.
Men som sagt, det är inte klart än vad själva telefonen kommer kosta till andra abonnemang än iPhoneabonnemangen... men en sak är klar i alla fall, telefonen är subventionerad i de abonnemangen... dvs att man betalar av telefonen under bindningstiden.
Måste bara säga att jag sett den här reklamen minst tre gånger och ändå orkade jag aldrig sätta mig in i vad den nu handlade om.
Helt otroligt dåligt upplägg, och inte var det något "chic" i den heller.
Måste bara säga att jag sett den här reklamen minst tre gånger och ändå orkade jag aldrig sätta mig in i vad den nu handlade om.
Helt otroligt dåligt upplägg, och inte var det något "chic" i den heller.
Det är inte den filmen som kommer direkt;)
Precis, men det är fortfarande via SurfPort, så det gäller fortfarande bara web och inte all internettrafik.
Läs mer här:
Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - hr hittar du tjnsten fr dig!
Jaha, då är jag med. My bad.
'Max 9kr/dag' är framtaget för dem som spontant någongång vill kunna använda internet utan att riskera något. Tyvärr är inte detta någon bra lösning för dem som använder internet ofta och mycket då det snabbt blir dyrare än fast pris.
Att som i 'i-abonnemangen' sätta snåla gränser och sedan låta användarna automatiskt falla över på en löpande 9kr/dag ser jag inte som kundfokuserat utan som ren vinstmaximering på ovetande kunders bekostnad.
Denna lösning skulle kanske kunna fungera för enkla telefoner med wapläsare och mailklient. Men inte ett verktyg som lever sitt liv på internet.
Men det är väl apple som har tvingat telia att ta fram speciella abonnemang till iphonen? Vad apple inte har tänkt på i såna fall är ju att långt ifrån alla andra företag på den här planeten har samma fingertoppskänsla för vad kunderna vill ha, speciellt inte telia.
Men som jag ser det så är inte problemet dom här värdelösa iphoneabonnemangen i sig utan bristande information om prissättningen av iphone i kombination med andra abonnemang. Trots allt så har ju telia ett antal olika abonnemang och erbjudanden som man kan kombinera ihop efter eget huvud och då få precis det man önskar. Priserna upplever jag som humana även om dom generellt ligger något över konkurrenterna.
Jag tror inte att iphoneabonnemangen kommer bli särskilt långlivade i sin nuvarande form, dyrt och dåligt är inte ett vinnande koncept och kunderna kommer helt enkelt att försöka välja andra produkter ur telias abonnemangsdjungel.
Pilen: jag vågar nästan lova att Telia kommer komma med de priserna under den här veckan.
Kan ju hoppas. Uppdaterar Telias hemsida varannan timma så där och hoppas att det skall komma mer info om man vill ha andra abonnemang :).
Slog ihop två trådar om samma ämne.
Man kan ju hoppas att man kommer få köpa iPhone löst om man redan har ett abonnemang hos dom, har ingen lust att skaffa ett till abonnemang.
Man kan ju hoppas att man kommer få köpa iPhone löst om man redan har ett abonnemang hos dom, har ingen lust att skaffa ett till abonnemang.
Eftersom jag har ett bundet abonnemang hos Telia som löper ut 16/7 så skrev jag och frågade:
Fråga 2008-06-28 11:29
Jag har ett bundet abonnemang som heter Telia Mobil Kväll & helg och som är bundet till den 16/7 2008. Jag vill gärna köpa en iPhone den 11/7. Vad gäller då för mig? Kan jag fortsätta att ha Telia Mobil Kväll & helg eller ska jag teckna ett av de tre specialabonnemangen för iPhone, och kan jag då få det från 11/7 fast min gamla bindning går till den 16/7?
hälsningar Gunnar
Svar 2008-06-30 16:01
Hej!
Tack för din förfrågan.
Ja det kan du göra men du kan inte ha kvar Telia mobil kväll och helg.
Det går inte att förhandsboka iPhone. Den kommer att börja säljas 11/7. För att få fortlöpande information kan man anmäla sitt intresse på http:/./.www..telia..se/.iphone.
Med vänlig hälsning
Petter Widgren
Telia Kundservice
Eftersom jag inte tyckte att svaret var glasklart ("mobil kväll och helg" finns inte längre och det var bara på just det abonemanget han svarade) ställde jag en följdfråga som jag inte fått svar på än:
Fråga 2008-06-30 16:05
Kan jag ta något annat telia abonnemang förutom de tre som är specialgjorda för iPhone?
Gunek: Då får väl jag svara dig då...
Klippt från Telia.se:
"Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris. Eftersom iPhone ansluter till internet kan det annars bli högre kostnader för datatrafik än du räknat med. Vi återkommer inom kort med möjligheterna och prisinformation för befintliga Telia-kunder att teckna sig för en iPhone 3G."
Står ju klart och tydligt att man kan använda iPhone med andra abonnemang än just de som de lanserar den med och att de skall återkomma inom kort med möjligheterna och prisinformation kring detta.
Vad sägs om det här då?:
iphone 3G 8GB 1995:-
iphone 3G 16GB 2995:-
Comviq Kompis 49:-/mån, 12 mån
* fri mån-avgift året ut.
Vad menar du? Varför kommer du med osanna, orealistiska uppgifter som svar på något som är sant och verkligt?
Dörrarna öppnas vid midnatt läste jag på Telias hemsida för några dagar sen Så på torsdag efter jobbet kan man gå hem, käka middag och sen börja uppladdningen!