Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G: Har ni stött på några problem än?

Tråden skapades och har fått 403 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ärligt talat så måste GPS-en fixas omedelbums. Jag tog lite bilder idag och mycket riktigt geotaggades dem. Men platsen var inte ens i närheten av vart bilden togs. Samtliga bilder togs enligt GPS-en i havet nordväst utan för Storbrittanien men var i verkligheten tagna i Västerås. Hela grejen med geotaggning förtas ju när platsen inte ens är i närheten av rätt.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-07-28 12:42
Ursprungligen av Rickard A:

Ärligt talat så måste GPS-en fixas omedelbums. Jag tog lite bilder idag och mycket riktigt geotaggades dem. Men platsen var inte ens i närheten av vart bilden togs. Samtliga bilder togs enligt GPS-en i havet nordväst utan för Storbrittanien men var i verkligheten tagna i Västerås. Hela grejen med geotaggning förtas ju när platsen inte ens är i närheten av rätt.

Problemet med geotaggningen är att den lägger till ett minus (eller va det en nolla) framför gps positionen som lagras i exif infon, editerar du denna i ex lightroom visar den rätt men måste åtgärdas snarast!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-28 15:38

Det här kanske är ett användarfel, men jag provar att skriva av mig.

Om fältet land inte är ifyllt med "Sverige" i adressboken så defaultar GPS/kartfunktionen till <adress på min kontakt> samt med tillägget United States efteråt. Givetvis hittas inte adressen.

Jag kör engelska menyer i telefonen, men allt annat är inställt på svenska. Lösningen för mig nu verkar iallafall vara att lägga till Sverige på varenda kontakt i adressboken, vilket kommer ta tid.. :">

Hej,

mitt enda problem med min iPhone är när jag sitter med telefonen framför mig och sedan vinklar den lite åt vänster. Så blir bakgrundsljuset lite ljusgult. Vinklar jag den däremot till höger, så förblir bakgrundsfärgen den samma, skärmen blir bara lite mörkare. (men det är ju naturligt)

Men jag undrar om någon annan upplever samma sak med att få en lite ljusgul bakgrundsbelysning, när ni vinklar telefonen lite åt vänster ?

//Everlast

Ursprungligen av Joniels:

Det här kanske är ett användarfel, men jag provar att skriva av mig.

Om fältet land inte är ifyllt med "Sverige" i adressboken så defaultar GPS/kartfunktionen till <adress på min kontakt> samt med tillägget United States efteråt. Givetvis hittas inte adressen.

Jag kör engelska menyer i telefonen, men allt annat är inställt på svenska. Lösningen för mig nu verkar iallafall vara att lägga till Sverige på varenda kontakt i adressboken, vilket kommer ta tid.. :">

Jag har inte det problemet, men så använder jag å andra sidan svenska menyer, så det kanske har med det att göra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 08:44

Kommer inte in i itunes-store via 3G, den säger att det krävs wifi?

  • Medlem
  • 2008-07-25 08:52
Ursprungligen av baller:

Kommer inte in i itunes-store via 3G, den säger att det krävs wifi?

Yes...Det är bara för att du inte skall bli bortkollrad mitt i en download. Det gäller oss alla:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 09:41
Ursprungligen av zn8ke:

Yes...Det är bara för att du inte skall bli bortkollrad mitt i en download. Det gäller oss alla:cool:

Nämen, haha.

Men den mörka fläcken på skärmen kan du inte förklara

  • Medlem
  • 2008-07-25 09:52
Ursprungligen av baller:

Nämen, haha.

Men den mörka fläcken på skärmen kan du inte förklara

:cool::'(

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-25 17:37

Min sensor för "ansikte" när man ringer är bakvänd.... displayen släcks när jag för telefonen bort från ansiktet, och slås på när jag håller telefonen mot örat. Måste hålla för sensorn för att kunna klicka på Avsluta samtal....

Safari - Förutom att det kraschar titt som tätt så tappar man även historien på tidigare fönster om man stänger ett senare öppnat fönster. Dvs, öppnar man en länk från en tråd på 99.se, kollar länken, stänger den, så går det inte att klicka back i fönstret man hade uppe först.

Ett väldigt irriterande fel på min iPhone är att volymknappen uppåt inte fungerar ordentligt. Den är dock lite av och till, ibland funkar den och ibland inte. Hoppas att det bara är nån bugg, kan inte återställa den nu, eftersom min dator är trasig. Är det någon annan som haft problem med volymknapparna?

Igår försvann all mobil dataanslutning från iPhone. Kunde ansluta till wlan men utomhus gick det varken att surfa eller ta emot mail eller annat som kräver dataanslutning. Efter en omstart var det igång igen. Finns en del för Apple att fixa verkar det som.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-30 17:29

Drabbades alldeles nyss av att den kopplade ner ett pågående samtal när jag kopplade in hörlurarna. Det är andra gången det händer. Det ska den väl inte göra?

(Extra frustrerande var det eftersom jag suttit igenom 10 minuter i kön till Telias kundtjänst och jag hade plats ett i kön.)

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-07-30 18:19

Min iPhone 3G laggar ofta, och länge. (inte hackad eller jailbreakad på något sätt)
Tar man upp adressboken tar det mellan 7-10 sekunder innan man kan scrolla i listan. Oavsett om jag använder fingret upp/ned eller "snabbsökningen" till höger. Och när man scrollat en gång tar det 2-3 sekunder till innan det lostnar helt, därefter kan man scrolla utan lagg. Händer varje gång.

Ofta hänger sig de applikationer jag laddat ned från App Store. Tex. TV.nu, aftobladets combo-app, eller några av de andra apparna. Måste starta om telefonen (Microsoft, anyone...?)

Den laggar även rätt ofta när man skriver mail eller sms, råkar man då trycka på backspace så suddas en hel rad istället för 1-2 bokstäver.

Det känns som den är överbelastad ibland (tankeprocesser) och de snygga övergångseffekterna som skall uppstå när man går mellan applikationerna försvinner: byter bara skärmbild abrupt.

När man lyssnar på musik med iPod-funktionen, så blir telefonen mycket seg om man försöker gå in i tex. adressboken eller annan app. Laggar.

Ibland tar det evigheter innan en app startar, om man tex. går in i inställningar så blir skärmen bara tom flera sekunder innan alternativen kommer upp. Ibland är det knappast "mjuk" scrollning när man går uppåt/nedåt: bilden hackar sig upp eller ned.

Detta är några problem jag upplever.

Nu känner jag mig trött på 2.0 iPhone 3G.

Det är nu andra gången den låst sig och när man startar om så kommer man inte längre än till äpplet. Jag har testat att starta om ett flertal gånger utan resultat.

Jag har visserligen installerat en del saker från Appstore men det borde inte spela roll.
På min förra iPhone som var hackad hände detta kanske efter det att man installerat något skräp från installer men annars gick den som ett schweiziskt urverk.

Är det bara att göra restore eller har någon en annan mirakel lösning.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-30 21:49
Ursprungligen av draags:

Nu känner jag mig trött på 2.0 iPhone 3G.

Det är nu andra gången den låst sig och när man startar om så kommer man inte längre än till äpplet. Jag har testat att starta om ett flertal gånger utan resultat.

Jag har visserligen installerat en del saker från Appstore men det borde inte spela roll.
På min förra iPhone som var hackad hände detta kanske efter det att man installerat något skräp från installer men annars gick den som ett schweiziskt urverk.

Är det bara att göra restore eller har någon en annan mirakel lösning.

Att den hänger sig när du installerar crappy apps är inte så konstigt. Hur ska Apple kunna skydda sig mot värdelösa programmerare?

Ursprungligen av draags:

Det är nu andra gången den låst sig och när man startar om så kommer man inte längre än till äpplet. Jag har testat att starta om ett flertal gånger utan resultat.

Jag fick samma problem efter att ha installerat ett femtiotal program från programbutiken. Jag vet inte om det berodde på något enskilt program eller på mängden program eller på något annat.

Hursomhelst, så löste det sig efter att jag återställt den och stängt av synkroniseringen för alla program. Jag lade sedan till dem lite mer pö om pö och nu funkar den fint igen.

Det råkade bli en dubblett därför skriver jag av mig även här.

Nu kör man en restore men vad händer då, vilket hände även första gången - jo att man måste köra den fler än en gång eftersom man inte kommer hela vägen.

Om det är så här det ska vara och inte Apple fixar detta måste jag säga att jag blir rejält trött.

Senast redigerat 2008-07-30 20:54

Förutom ovanstående så har jag även sjukt dålig täckning. När jag körde Comviq hade jag i stort sett alltid full, men nu är det som bäst högst tre pinnar - har man fler får man rita kors i taket.

Detta borde inte ha något att göra med 2.0 då min 2G telefon med comviq abb funkar kanon.

Sen när man läser detta undrar man vart felet ligger.

Bäst täckning med Telia - Telefoni & internet - E24.se

Ok antingen läste du mitt inlägg dåligt eller så tycker du att det är normalt att man tvingas köra restore efter man installerat något från Appstore eller så råkade jag kritisera något så heligt som Apples iPhone.

Oavsett vilket tycker nog inte jag att det är ok att behöva köra restore p.g.a. något av de tre alternativen. En hängning och en omstart av systemet kan jag gå med på men inte detta. Jag betvivlar nämligen att skurken ligger hos eventuella appstore program utan hos självaste iPhone 2.0.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-30 22:47
Ursprungligen av draags:

Ok antingen läste du mitt inlägg dåligt eller så tycker du att det är normalt att man tvingas köra restore efter man installerat något från Appstore eller så råkade jag kritisera något så heligt som Apples iPhone.

Oavsett vilket tycker nog inte jag att det är ok att behöva köra restore p.g.a. något av de tre alternativen. En hängning och en omstart av systemet kan jag gå med på men inte detta. Jag betvivlar nämligen att skurken ligger hos eventuella appstore program utan hos självaste iPhone 2.0.

Tja, finns många buggiga program.. finns en stor tråd på apples egna forum med vilka program som fungerar och vilka som ställer till problem med telefonen.

Ok thevil får testa att låta vissa program vara.

Senast redigerat 2008-08-02 10:45

Jag köpte Enigma tidigare idag, men när jag kom hem och kopplade in iPhonen till datorn startade den om sig, och efter det är Enigmo borta. Går jag in för att ladda ner det igen frågar iTunes om jag är säker på att jag vill köpa programmet, den säger inte att jag redan köpt det och frågar om jag vill ladda ner det igen som den brukar göra i sådana fall. Jag vill ju inte betala dubbelt så jag väljer nej där. Har skickat en fråga till Apple.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag köpte Enigma tidigare idag, men när jag kom hem och kopplade in iPhonen till datorn startade den om sig, och efter det är Enigmo borta. Går jag in för att ladda ner det igen frågar iTunes om jag är säker på att jag vill köpa programmet, den säger inte att jag redan köpt det och frågar om jag vill ladda ner det igen som den brukar göra i sådana fall. Jag vill ju inte betala dubbelt så jag väljer nej där. Har skickat en fråga till Apple.

Apple svarade idag, de fixade så jag kunde ladda ner Enigmo igen utan kostnad, smidigt.

Min har inverterade svarta färger som många 2g iphones och ipod touch led av. Kan jag byta telefon tror ni?

Jag tycker att Safari kan vara grymt segt (speciellt när man skriver inlägg här eller på andra ställen) och då och då hänger Safari sig som stänger ned sig. Sjukt irriterande. 2.1 NU, tack.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag tycker att Safari kan vara grymt segt (speciellt när man skriver inlägg här eller på andra ställen) och då och då hänger Safari sig som stänger ned sig. Sjukt irriterande. 2.1 NU, tack.

Safari har alltid varit sjukt segt. Det har nog mer med processorn i Iphonen än med mjukvaran att göra

Ursprungligen av henkebarn:

Jag tycker att Safari kan vara grymt segt (speciellt när man skriver inlägg här eller på andra ställen) och då och då hänger Safari sig som stänger ned sig. Sjukt irriterande. 2.1 NU, tack.

Ja just när man skriver in saker i formulär kraschar Safari nästan jämt. Jag skulle lägga in en beställning på en webshop. Första fältet gick bra men sen gick det bara segare och segare och sen kraschade Safari och allt jag fyllt i försvann såklart. I just det här avseendet fungerar faktiskt Nokias webläsare klart bättre. Den suger iofs i övrigt så det är väl ingen direkt vinst.

Bevaka tråden