Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om fjärde generations iPhone

Tråden skapades och har fått 702 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-09 08:26

Det är svårt att se på en video eller bild. Jag tror att man måste se det med egna ögon för att se skillnaden.

//Rob

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-06-09 09:17

J_vlar vilken tydlige skillnad det var på dessa bilder...
Jag tyckte heller inte att det var någron större skillnad på bilderna i keynote, men bilderna i länken oven visade hur grym den nya displayen är!

Fler reaktioner på skärmen, detta från Engadget:

The screen is truly outrageous -- you basically cannot see pixels on it. We're not being hyperbolic when we say it's easily the best looking mobile phone screen we've ever laid eyes on.

Jag tycker att det är lite synd att iPhone 4 inte fick FM-radio, saknar fortfarande det, webbradio drar ju ut batteriet direkt, väldigt trist.

Dock så är jag glad att man kan spela in video i HD, och redigera dom om man köper iMovie, eftersom jag tycker det är kul att filma.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag tycker att det är lite synd att iPhone 4 inte fick FM-radio, saknar fortfarande det, webbradio drar ju ut batteriet direkt, väldigt trist.

Definitivt en poäng, det är därför som det är så kul/intressant att läsa alla som klagar över att de inte kan bakgrundströmma audio. Det kör slut på mitt batteri på några timmar

Däremot så tror jag att det är svårt att få in allt utrymmesmässigt och jag undrar om den nya hårdvaran innehåller någon FM mottagare?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-06-11 13:07

Någon som har koll på om det är samma format på displeyen? på iphone 4 som på tidigare iphones?
jag har flera spegel "filmer" som jag inte inte kommer hinna använda slut på innan jag byter til iphone 4

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-06-11 15:16

Vet inte hur det ligger till med måtten men vad jag definitivt vet är att spegelfilmen kommer täcka över den framåtriktade kameran. Nu gör väll kanske inte det så mycket, för varför skulle vi helt plötsligt börja använda videosamtal?

Videosamtal... något teknikerna försökt lösa under 20-30 år men allmänheten aldrig ens efterfrågat (med några få undantag). Däremot gillar jag idéen att sända video med den ordinarie kameran till någon man pratar med. Fast hur många använder högtalartelefonfunktionen när man är ute bland folk? Där är troligen största anledningen till video-samtalsfloppen om man bortser från den hutlösa kostnaden. Det är även lite opraktiskt att gå och prata samtidigt om man måste kolla på displayen hela tiden. Hur ända in i glödheta kan Steve välja presentera FaceTime som ett "One more thing…" Snacka om desperat åtgärd.

Förresten hur 17 ska Apple och operatörerna förhindra att folk strömmar live-händelser direkt ut på nätet för allmän beskådan i framtiden? Värsta piratgrejen ju... se nya biofilmer/konserter/shower/sporthändelser live. Direktsänt från Kalles mobil.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-11 15:39
Ursprungligen av Spooky:

Förresten hur 17 ska Apple och operatörerna förhindra att folk strömmar live-händelser direkt ut på nätet för allmän beskådan i framtiden? Värsta piratgrejen ju... se nya biofilmer/konserter/shower/sporthändelser live. Direktsänt från Kalles mobil.

Intet nytt väl...bambuser?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-06-11 22:47
Ursprungligen av zinned:

Intet nytt väl...bambuser?

Nej det är absolut inte nytt. Det var mer en fråga om kvalitet. Det verkar ju vara sjukt bra kvalitet på facetime.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-06-11 15:39

Som nybliven pappa ser jag verkligen ett användnings område för videosamtal... men som du säger så är det inget man gör på stan direkt... kanske inte hela tiden men någon gång då och då...

Vad jag inte förstår är att de begränsar sig med att det bara ska funka mellan två iphone 4... Det är ju inte så att man bara ringer telesamtal till folk som har iphone med sin iphone... Visserligen vill väl apple att de ska funka smärtfritt och utan problem vilket det kanske skulle kunna uppstå med en annan 3g lur. Men det borde ju funka med iChat från en mac!!!

Har en fråga till, nyss var jag inne på apple.com så såg jag att det inte är någon AT&T logo uppe till vänster på bilden på Iphone 4...
Visserligen sa Steve att AT&T skulle har bra erbjudande till sina iphong 3G/S kunder. men man kan ju börja undra om den släpps till fler företag i usa...

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2010-06-11 22:52
Ursprungligen av speer:

Som nybliven pappa ser jag verkligen ett användnings område för videosamtal... men som du säger så är det inget man gör på stan direkt... kanske inte hela tiden men någon gång då och då...

Jo som du säger, någon gång då och då kanske. Men någon revolution vill jag nog inte kalla det för, eller ens "One more thing" värdigt. Särskilt inte när de redan avslöjat kameran på framsidan. Dessutom endast över WiFi och iPhone 4 till iPhone 4. Visst borde det bara vara en tidsfråga innan det funkar till iChat också? Övriga telefonmakare är ju fria att använda facetime i sina mobiler. Risken är väll bara att de övriga telefonmakarna tänker. Vi ska nog visa Apple att vi också kan. Sen sitter vi här med femtioelva olika standarder som inte är kompatibla med varandra.

Som alltid så skyndar Apple långsamt men de skulle väntat med att slå på den stora trumman tills facetime blev lite mer användbart.

videosamtal kommer nog inte ens så för 1% av alla samtal som görs om 10 år och jag förstår verkligen inte varför de satte in något så onödigt. men men, d kunde gjort något annat med platsen tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-12 00:52
Ursprungligen av Ollebro:

videosamtal kommer nog inte ens så för 1% av alla samtal som görs om 10 år och jag förstår verkligen inte varför de satte in något så onödigt. men men, d kunde gjort något annat med platsen tycker jag.

"Nobody will ever need more than 640k RAM!"

  • Oregistrerad
  • 2010-06-12 01:56
Ursprungligen av Ollebro:

videosamtal kommer nog inte ens så för 1% av alla samtal som görs om 10 år och jag förstår verkligen inte varför de satte in något så onödigt. men men, d kunde gjort något annat med platsen tycker jag.

Där tror jag du har fel, hur många användare har inte Skype idag? 50% av fallen jag använder skype använder jag Video - självklart kommer jag göra det i min iphone också. Dock lär jag inte använda FaceTime, den tiden kunde dom lagt ner på att bygga in en bra Facebook klient eller något annat värdefullt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-12 17:28
Ursprungligen av studiox:

Där tror jag du har fel, hur många användare har inte Skype idag? 50% av fallen jag använder skype använder jag Video - självklart kommer jag göra det i min iphone också. Dock lär jag inte använda FaceTime, den tiden kunde dom lagt ner på att bygga in en bra Facebook klient eller något annat värdefullt.

Du är medveten om att det finns ett strålande Facebook-program att ladda ned gratis på App Store?

Min teori är att Apple kommer göra videosamtal hyfsat hippt, förutsatt att det fungerar över 3G i Sverige. Men tror jag kommer använda FaceTime på iPhone 4 ett antal gånger istället för iChat/Skype om de utökar stödet till dessa klienter på datorn. Hade helt klart föredragit det framför att sitta vid datorn i många lägen. Mer flexibelt då!

  • Oregistrerad
  • 2010-06-12 17:30
Ursprungligen av Fjonk:

Du är medveten om att det finns ett strålande Facebook-program att ladda ned gratis på App Store?

Nej, det finns en totalt värdelöst facebook app på App Store som inte alls gör det jag vill. Jag vill ha en Stream med mail, facebook, twitter i samma flöde i min telefon. Jag vill kunna se notifieringar om detta utan att behöva få jobbiga push-popups.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-12 17:53
Ursprungligen av studiox:

Nej, det finns en totalt värdelöst facebook app på App Store som inte alls gör det jag vill. Jag vill ha en Stream med mail, facebook, twitter i samma flöde i min telefon. Jag vill kunna se notifieringar om detta utan att behöva få jobbiga push-popups.

Aight, på det viset! Fattas bara att någon klyftig människa utvecklar ett sånt program då. Men klart, hade varit trevligt om Apple gjort ett sådant åt oss. Men känns som Apple sedan länge haft chansen att ge sig in i IM, FB och Twitter-svängen men nog väldigt medvetet valt att låta utvecklarna komma med dem själva. Allt för att främja App Stores utveckling.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-12 18:18
Ursprungligen av Fjonk:

Aight, på det viset! Fattas bara att någon klyftig människa utvecklar ett sånt program då. Men klart, hade varit trevligt om Apple gjort ett sådant åt oss. Men känns som Apple sedan länge haft chansen att ge sig in i IM, FB och Twitter-svängen men nog väldigt medvetet valt att låta utvecklarna komma med dem själva. Allt för att främja App Stores utveckling.

Tyvärr går det ju inte att utveckla ett sådant program då det måste integreras med OS'et helt (Du som utvecklade kan ju inte ändra skärmen när den är låst exempelvis)

Tror nog Steve själv inte vet vad twitter är, och han bryr sig nog inte så mycket. Apple är ju inte "coola" längre om vi pratar om ny teknik. Det tog väl Apple 2 år att få till en unified inbox i mail, något som andra haft länge.

Jag tror du har rätt i att Apple tycker att det är 3:djeparts utvecklare som borde göra det - men då kan man ju fråga sig vad tusan apple utvecklat facetime då Skype gör allt detta redan....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-12 18:35
Ursprungligen av studiox:

Tyvärr går det ju inte att utveckla ett sådant program då det måste integreras med OS'et helt (Du som utvecklade kan ju inte ändra skärmen när den är låst exempelvis)

Tror nog Steve själv inte vet vad twitter är, och han bryr sig nog inte så mycket. Apple är ju inte "coola" längre om vi pratar om ny teknik. Det tog väl Apple 2 år att få till en unified inbox i mail, något som andra haft länge.

Jag tror du har rätt i att Apple tycker att det är 3:djeparts utvecklare som borde göra det - men då kan man ju fråga sig vad tusan apple utvecklat facetime då Skype gör allt detta redan....

Tycker nog ändå det är en helt okej integrering nu med nummerbrickor och textbubblor som kommer upp var som helst, och personligen anser jag att låsskärmen ska vara fri från widgetar och mest vara en klocka och bild som den är nu.

Har egentligen aldrig fått känslan av att Apple varit några som är High-tech, eller rättare sagt, går i bräschen och prövar nya tekniker. Kolla bara på Blu-Ray i Macarna t.ex! Lyser fortfarande med sin frånvaro. Samma kan man nog komma säga om USB 3.0. Men tror inte att de helt enkelt ignorerar vissa saker, utan att de väntar med det tills det gynnar dem och köparna. Se bara på multitasking, tog ett tag, men att döma av det lilla man sett av det är det en riktigt smart lösning som på ett rätt bra sätt tampas med nackdelarna man ser hos andra telefoner som har MT.

Fast sen innehåller detta såklart motsägelser. Som MacBook Air när den lanserades med SSD, eller iPhone 4 nu för den delen med 326dpi displayen.

I fallet med Skype och Facetime, så tror jag det är att de inte ser att de kan tillföra något i socialt nätverkande och att andra gör det bättre redan, facebook dominerar, men när det kommer till standard för videosamtal vill de nog gärna sätta standarden och få en bit av marknaden som inte riktigt vuxit till sig än. Samma resonemang är det med sökmotorer. Apple ger sig inte in där om de inte tror att de kan tillföra något nytt. Som jag tror Steve Jobs uttryckte det i en intervju nyligen.

Ursprungligen av Ollebro:

videosamtal kommer nog inte ens så för 1% av alla samtal som görs om 10 år och jag förstår verkligen inte varför de satte in något så onödigt. men men, d kunde gjort något annat med platsen tycker jag.

Världen är längre än din näsa, tro mig.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-06-12 01:05

Kul att man bara hört klaga att de inte har front facing camera konstant. Tills de sätter i en, då e det kass :). Låt skiten sitta där man behöver ju inte använda det, man vet aldrig plötsligt kanske man behöver det

Ursprungligen av Pascoe;:

Kul att man bara hört klaga att de inte har front facing camera konstant. Tills de sätter i en, då e det kass :). Låt skiten sitta där man behöver ju inte använda det, man vet aldrig plötsligt kanske man behöver det

På Ipaden så hackar ju "alla" över avsaknaden av frontkamera så du har en poäng:)

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-06-12 11:18
Ursprungligen av BlackSmp:

På Ipaden så hackar ju "alla" över avsaknaden av frontkamera så du har en poäng:)

Ja inte "alla" men ni fattar. Skulle säkert bli ett jävla liv om de godkände flash med

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-13 15:15

varför fotograferar folk en plan yta från sidan så att det mesta av skärmen kommer i oskärpa? ingen har fattat att man tar bilden rakt uppifrån, parallellt med skärmen.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-06-21 11:57

Hmm... nu tycker jag att telia(lär det väl bli) ska ta och lägga upp lite olika abbonemangs alternativ för nya iphonen så man kan börja klura å vad man ska ha!!! Någon som kommer ihåg hur långt innan förra releacen som pris m.m. släptes?

Ursprungligen av speer:

Hmm... nu tycker jag att telia(lär det väl bli) ska ta och lägga upp lite olika abbonemangs alternativ för nya iphonen så man kan börja klura å vad man ska ha!!! Någon som kommer ihåg hur långt innan förra releacen som pris m.m. släptes?

Några veckor innan den kommer

Nu känns det rätt safe att kunna garantera att vi inte får se Iphone 4 i Sverige i Juli....
Delivery-date på amerikanska hemsidan säger 14 Juli.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-21 19:51
Ursprungligen av PeeMaN:

Nu känns det rätt safe att kunna garantera att vi inte får se Iphone 4 i Sverige i Juli....
Delivery-date på amerikanska hemsidan säger 14 Juli.....

Du tror inte att det kan finnas olika kvotor med telefoner då?
De har ju trots allt gjort några släpp så de kan ju ha portionerat det hela lite.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-06-21 19:53
Ursprungligen av PeeMaN:

Nu känns det rätt safe att kunna garantera att vi inte får se Iphone 4 i Sverige i Juli....
Delivery-date på amerikanska hemsidan säger 14 Juli.....

Är inte det för folk som beställer idag så att säga? Dvs de som redan beställt får sina tidigare.
Men visst kan det vara så att alla leveranser är försenade, men förhoppningsvis så drar de på stora tillverksningsmaskinen.

Ursprungligen av Drakfot:

Är inte det för folk som beställer idag så att säga? Dvs de som redan beställt får sina tidigare.
Men visst kan det vara så att alla leveranser är försenade, men förhoppningsvis så drar de på stora tillverksningsmaskinen.

Låt oss säga som såhär.... Om de har svårt att fylla kvoterna på FÖRHANDSBOKNINGAR i staterna och de andra länderna som är först ut.... Så lär de ju pusha fram resterande länder för att inte hamna i samma sits där.

Bevaka tråden