Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 4S

Tråden skapades och har fått 851 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av andas:

Vi får se om Apple finns kvar så att de kan släppa en femma

Jag njuter i hemlighet av tanken på att Apple-dissarna måste gnissla tänder av ilska över att Apple gång på gång får in hit efter hit.

Jag menar, det är en sak att ogilla en produkt, det är helt ok förstås (även om det ibland är ogenomtänkt), men vissa gör så himla korkade uttalanden kring hur produkterna kommer att lyckas på marknaden. Och de har fel. Igen och igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-10 16:35

Early Sunspider marks show a total score of 2222.1ms and a BrowserMark score of 89567. For comparison, it appears that the BrowserMark score for an iPhone 4 running iOS 5 is 44856, so the new iPhone 4S benches twice as fast in the browser.

Ursprungligen av zappee:

Early Sunspider marks show a total score of 2222.1ms and a BrowserMark score of 89567. For comparison, it appears that the BrowserMark score for an iPhone 4 running iOS 5 is 44856, so the new iPhone 4S benches twice as fast in the browser.

First Hands On Video of iPhone 4S with Benchmarks, "Raise to Speak" Feature - Mac Rumors

Även jag njuter av att trollen i iPhone 5-tråden (som alltid dyker upp när en ny iPhone ska släppas) inte har någon som helst verklighetsförankring... Tillåt mig småle.

Ursprungligen av Capeman:

Även jag njuter av att trollen i iPhone 5-tråden (som alltid dyker upp när en ny iPhone ska släppas) inte har någon som helst verklighetsförankring... Tillåt mig småle.

Personligen tycker jag det är åt skogen att en multimediatelefon inte klarar av att spela upp VHS-band.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-11 09:50

En seriös aspekt dock, jag tycker det är mindre bra att Apple tog så pass lång tid på sig för en uppdatering som denna. Nu sprack uppdateringscykeln lite lite väl, vilket är illa när det gäller just telefonen ifall de faller tillbaka på tidigare släppdatum framöver. Tidigare telefoner har ju släpps kring jun/jul och ponera då att nästa modell (iPhone 5?) släpps vid denna tidpunkt, då kommer många att sitta med ett abonnemang med bindningstid kvar.

Man låg ju helt rätt i cykeln men nu är det som bort blåst igen...ifall nu inte Apple släpper lurarna i Oktober framöver.

Ursprungligen av zinned:

En seriös aspekt dock, jag tycker det är mindre bra att Apple tog så pass lång tid på sig för en uppdatering som denna. Nu sprack uppdateringscykeln lite lite väl, vilket är illa när det gäller just telefonen ifall de faller tillbaka på tidigare släppdatum framöver. Tidigare telefoner har ju släpps kring jun/jul och ponera då att nästa modell (iPhone 5?) släpps vid denna tidpunkt, då kommer många att sitta med ett abonnemang med bindningstid kvar.

Man låg ju helt rätt i cykeln men nu är det som bort blåst igen...ifall nu inte Apple släpper lurarna i Oktober framöver.

Men det där är väl ytterst personligt. Folk köper telefoner hela tiden inte bara vid lanseringen. Personligen är det perfekt tajming för jag köpte min 3GS i oktober.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-11 11:49
Ursprungligen av Anders Täpp:

Men det där är väl ytterst personligt. Folk köper telefoner hela tiden inte bara vid lanseringen. Personligen är det perfekt tajming för jag köpte min 3GS i oktober.

Kanske lite men inte helt. Man får ju utgå från releasedatum.

Ursprungligen av zinned:

En seriös aspekt dock, jag tycker det är mindre bra att Apple tog så pass lång tid på sig för en uppdatering som denna. Nu sprack uppdateringscykeln lite lite väl, vilket är illa när det gäller just telefonen ifall de faller tillbaka på tidigare släppdatum framöver. Tidigare telefoner har ju släpps kring jun/jul och ponera då att nästa modell (iPhone 5?) släpps vid denna tidpunkt, då kommer många att sitta med ett abonnemang med bindningstid kvar.

Man låg ju helt rätt i cykeln men nu är det som bort blåst igen...ifall nu inte Apple släpper lurarna i Oktober framöver.

Med stor sannolikhet är det oktober som gäller framöver.

Ursprungligen av theplague:

Med stor sannolikhet är det oktober som gäller framöver.

Mmmmhmmmm. Varför tror du det? Jag tror att de kör något i still med "Vi släpper det vi har att släppa när vi kan släppa det".

Ursprungligen av pmarriott:

Mmmmhmmmm. Varför tror du det? Jag tror att de kör något i still med "Vi släpper det vi har att släppa när vi kan släppa det".

Varför, för att de inte vill att iPad- och iPhoneeventen inte ska ligga för nära varandra och att iPod spelat ut sin roll som huvudprodukt på hösten inför jul, precis som påpekats i tråden.
Om de bestämmer dig för en viss produktcykel tror jag de har resurser att följa den(med en diff på ett par veckor beroende på den fysiska produktionen). Jag tror inte det var en slump att iPhone släpptes i princip samtidigt 4 år i rad tidigare, med en månads diff. Det gjorde man för att det planerades så.

Med reservation för att Apple verkar allt mer dumpa regelbundna cykler för att istället släppa saker när de är redo helt enkelt. Det har varit en tydlig trend de senaste åren med de flesta produkter från Apple. Vilket gör det svårt för oss som förlitar oss på historiska data för att förutspå Apples handlingar

Ursprungligen av Adrian B:

Med reservation för att Apple verkar allt mer dumpa regelbundna cykler för att istället släppa saker när de är redo helt enkelt. Det har varit en tydlig trend de senaste åren med de flesta produkter från Apple. Vilket gör det svårt för oss som förlitar oss på historiska data för att förutspå Apples handlingar

Nja, kollar man Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone så ser man att cyklerna är ganska säkra för en del av produkterna.

Men jag håller med dig i att man idag behöver betydligt mer bakgrundsfakta och koll på komponentutvecklingen för att hänga med i Apples cykler. I alla fall för en del produkter. iMac, iPod touch, iPod nano och MacBook Pro har följt sina "cykler" ganska bra.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-11 09:52

Men det kan ju vara så som någon påpekat i en annan tråd (eller denna). Att de inte tycker att iPod är tillräckligt stort i sig själv längre och därför väljer att lägga iPhone/iPod på hösten och iPad på våren. Att släppa något nytt till våren är precis som du säger ganska dumt, och ur ett företagsekonomiskt perspektiv troligen kontraproduktivt.

Ursprungligen av zinned:

En seriös aspekt dock, jag tycker det är mindre bra att Apple tog så pass lång tid på sig för en uppdatering som denna. Nu sprack uppdateringscykeln lite lite väl, vilket är illa när det gäller just telefonen ifall de faller tillbaka på tidigare släppdatum framöver. Tidigare telefoner har ju släpps kring jun/jul och ponera då att nästa modell (iPhone 5?) släpps vid denna tidpunkt, då kommer många att sitta med ett abonnemang med bindningstid kvar.

Man låg ju helt rätt i cykeln men nu är det som bort blåst igen...ifall nu inte Apple släpper lurarna i Oktober framöver.

Jag tror inte Apple tog någon större skada, den rätt gamla iPhone 4 fortsatte ju att sälja bättre än alla andra smartphones. Och jag tror inte kunderna tar skada heller, operatörerna brukar kunna släppa några månader på en bindningstid om man är beredd att teckna nytt avtal. Dock tror jag inte det blir aktuellt, för jag tror det blir september nästa gång (se nedan).

Jag gissar att:

1) Apple ville avsiktligen göra det årliga, men tynande, iPod-event i september till ett iPhone-event istället. Det har traditionellt sett varit ett viktigt event inför höstens stora julhandel. Men iPod är inte så hett längre och därmed blir det naturligt att iPhone får ta över septembereventet.

2) Något tog längre tid än planerat (antingen med själva telefonen eller iOS 5, som ju iPhone 4S var beroende av), och därför försenades det till oktober denna höst.

3) Nästa år får vi "iPhone 5" i september.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag gissar att:

1) Apple ville avsiktligen göra det årliga, men tynande, iPod-event i september till ett iPhone-event istället. Det har traditionellt sett varit ett viktigt event inför höstens stora julhandel. Men iPod är inte så hett längre och därmed blir det naturligt att iPhone får ta över septembereventet.

2) Något tog längre tid än planerat (antingen med själva telefonen eller iOS 5, som ju iPhone 4S var beroende av), och därför försenades det till oktober denna höst.

3) Nästa år får vi "iPhone 5" i september.

Om 9to5mac har rätt i den här artikeln så stämmer inte min gissning ovan: The inside scoop: what happened to the iPhone 5? | 9to5Mac | Apple Intelligence

Det är hursomhelst intressant läsning. I korthet går det ut på att Apple ville släppa iPhone 4S med Siri denna sommar precis som alla tidigare iPhone-modeller. Men förseningar av iOS 5 med Siri ledde till att Apple redan i början av året insåg att de inte skulle fixa det till sommaren och istället för att släppa iPhone 4S utan Siri och utan iOS 4 valde de att vänta.

Samtidigt gjorde Apple ett försök att snabba på iPhone 5 med nya designen för att kanske hinna få klart den till hösten. Men det gick inte, och därmed sköts den upp.

Jag hade rätt i att iOS 5 var skälet till försening, men inte rätt i att Apple medvetet ville flytta iPhone-släppet till hösten, så som jag spekulerade i ovan. (Det förutsatt att 9to5mac har rätt, vill säga.)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-11 16:49

BRUM BRUM!

The iPhone 4S receives a total Geekbench score of ~622. This falls slightly below the iPad 2 scores of 749, but well above the iPhone 4 benchmarks of 370. So, the new iPhone seems to benchmark about 68% faster than the iPhone 4, and about 17% slower than the iPad 2.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-11 17:43

Angående Siri, jag kan se att de i framtiden ersätter Yelp-svaren med med en egen lösning där jag tror att grunden kommer vara Apples egna karttjänst som nu utvecklas från tekniken bakom Poly9 och Placebase. Det tillsammans med ett NFC-chip kan bli intressant.

Det här Siri-demot är rätt coolt, fungerar bra med ett par olika dialekter:

Apple iPhone 4S Siri demo - YouTube

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2011-10-11 18:20

Jag blir lite ställd när jag läser på forumet. Alla som är kritiska till Apple har kanske skäl som är personliga för var och en av dem. Men jag tror att historien upprepar sig än en gång.
Inför lanseringen av iCloud var ryktena igång kring vad det nya datacentret skulle användas till. Kopplingen som gjordes till Siri redan då (i en artikel här på 99) kanske kommer att visa sig mer betydande än klockfrekvenser, skärmstorlekar och annan "android-porr".
http://www.99.se/artiklar/2521-ska-apple-gora-med-sitt-datacenter.html

Jag tycker det skall bli intressant att se hur 4s kommer att bli med iCloud, och då tänker jag inte bara på integrationen med itunes.

Skulle tro att vi inte kommer att behöva vänta jättelänge på en Siri som förstår svenska.

Exchange och google som länge varit nav i mångas kontakt och kalendervärld kan komma att behöva att se upp. Apple har lanserat något som mänga inte uppfattat storheten i och kommer att bli lite överrumplade när de till slut uppfatar det. De kommer nog att jämföra stroleken på skärmar och mäta klockcykler då ockaå

Ursprungligen av magric:

Jag blir lite ställd när jag läser på forumet. Alla som är kritiska till Apple har kanske skäl som är personliga för var och en av dem. Men jag tror att historien upprepar sig än en gång.
Inför lanseringen av iCloud var ryktena igång kring vad det nya datacentret skulle användas till. Kopplingen som gjordes till Siri redan då (i en artikel här på 99) kanske kommer att visa sig mer betydande än klockfrekvenser, skärmstorlekar och annan "android-porr".
http://www.99.se/artiklar/2521-ska-apple-gora-med-sitt-datacenter.html

Jag tycker det skall bli intressant att se hur 4s kommer att bli med iCloud, och då tänker jag inte bara på integrationen med itunes.

Skulle tro att vi inte kommer att behöva vänta jättelänge på en Siri som förstår svenska.

Exchange och google som länge varit nav i mångas kontakt och kalendervärld kan komma att behöva att se upp. Apple har lanserat något som mänga inte uppfattat storheten i och kommer att bli lite överrumplade när de till slut uppfatar det. De kommer nog att jämföra stroleken på skärmar och mäta klockcykler då ockaå

Behövs inte bland annat wolfram alpha på svenska för att Siri ska fungera?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-11 20:14
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Behövs inte bland annat wolfram alpha på svenska för att Siri ska fungera?

WA finns väl inte på Tyska?

Här är en intressant drapa om vem som gör vad av luren

Notera att Apple går in och bygger en fabrik ihop med en tillverkare.
De skriver kontrakt att alla lurar (eller skärmar etc) skall Apple få köpa till rena vrakpriset (som är hemligt).
Underleverantören får inte heller leverera till någon annan än Apple

När kontraktet går ut så får de sälja till vem de vill.

Apple kan alltså få bra ekonomi gentemot underleverantörer, underleverantören får god ekonomi och en
ny fabrik (utan banklån), de får en nöjd kund som köper allt de kan knaka ut i 2-3år...

Apple Win
Underleverantör Win

iPhone 4S supply chain explained: The winners and losers | 9to5Mac | Apple Intelligence

Ursprungligen av Goflorp:

Apple kan alltså få bra ekonomi gentemot underleverantörer, underleverantören får god ekonomi och en
ny fabrik (utan banklån), de får en nöjd kund som köper allt de kan knaka ut i 2-3år...

Apple Win
Underleverantör Win

En av fördelarna med att ha en stor hög pengar att kunna ta av. Det är precis sådana strategiska investeringar som Cook och gänget gillar att kunna göra.

Innan 4S benchmarks

Androjdmupparna; 4S är ju skit, ingen kräm alls, långsam och slow, tacka vet vi Samsung G2

iPhonefolket; Benchmarks, vem bryr sig. Vi får Siri... etc
ja och ni jämför Samsung G2 med iphone4 som är ett år gammal.

Efter Benchmarkresultaten där Samsung G2 får pisk

Androjdmupparna; Benchmarks är inte viktigt ändå, klart iOS kör det fort med sitt klena OS...
Vänta bara tills <nästa modell bortom horisonten i krirrande plast> kommer....

iPhonefolket; Ät torskleverolja era muppar.
Jämföra nya iPhone 4S med en telefon som kommer om ett halvår? Aprillo?

Säger som jag alltid säger till Androjdare; Why should I want it if it's not an iPhone?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-10-12 13:54

Finns väl ingen rimlig möjlighet att det är någon här som redan har en 4s i sin hand. Skeppas ju som tidigast den 14 oktober. Så det är bara att chilla ner. Det är en telefon, inte något som är livsuppehållande (även om det verkar så på vissa). Det ÄR officiell skeppning den 14 oktober.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Finns väl ingen rimlig möjlighet att det är någon här som redan har en 4s i sin hand. Skeppas ju som tidigast den 14 oktober. Så det är bara att chilla ner. Det är en telefon, inte något som är livsuppehållande (även om det verkar så på vissa). Det ÄR officiell skeppning den 14 oktober.

Det finns folk i Tyskland som redan fått sina. Om man beställt via tyskland skulle man således redan kunnat få sin.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2011-10-12 16:38
Ursprungligen av theplague:

Det finns folk i Tyskland som redan fått sina. Om man beställt via tyskland skulle man således redan kunnat få sin.

Är du säker på att det inte var Hiphone 4S som de hade beställt? Den kan man nog få tag i rätt snabbt och rätt billigt.

Bevaka tråden