Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Mac OS X 10.4

Tråden skapades och har fått 364 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kommatecknet fungerar inte i Kalkylator-widgeten, man måste använda punkt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-03 10:42
Ursprungligen av TZW:

Kommatecknet fungerar inte i Kalkylator-widgeten, man måste använda punkt.

Hmm, samma sak som i kalkylatorfunktionen i Quicksilver. Den är baserad på UNIX-kommandot bc. Nån som vet om Kalkylator-widgeten använder bc den också?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-05-03 10:49
Ursprungligen av TZW:

Kommatecknet fungerar inte i Kalkylator-widgeten, man måste använda punkt.

Men i USA använder man punkt i stället för kommatecken så det är därför...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-03 10:50
Ursprungligen av bergfur:

Men i USA använder man punkt i stället för kommatecken så det är därför...

Vilket borde betyda att widgeten är baserad på bc och inte på Apples kalkylator, eftersom kommatecken funkar i den.

Ursprungligen av bergfur:

Men i USA använder man punkt i stället för kommatecken så det är därför...

Jo, men Apple borde känna till att det finns andra länder än USA och att vi har ett kommatecken och inte en punkt på våra numeriska tangentbord.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2005-05-03 15:50
Ursprungligen av TZW:

Jo, men Apple borde känna till att det finns andra länder än USA och att vi har ett kommatecken och inte en punkt på våra numeriska tangentbord.

jo det kan man tycka men det är nog ingen bug iallafall..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-03 19:19
Ursprungligen av TZW:

Jo, men Apple borde känna till att det finns andra länder än USA och att vi har ett kommatecken och inte en punkt på våra numeriska tangentbord.

En liten tröstdetalj i sammanhanget är att kommatecknet på den numeriska padden alltid är decimaltecken på macen. Det blir komma eller punkt efter vad som är inställt som decimaltecken i systeminställningarna.

jag har irriterat mig många gånger på NT-datorer med svenska tangentbord som envisas med att ge ett kommatecken med den tangenten även om systemet och programmen är på engelska och inte förstår sig på komma som decimal.

Att Tigerkalkulator inte hanterar kommatecken som decimal måste anses vara en bugg, men lösning fanns väl i den här tråden.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-05-03 23:39

Hur fick ni igång X11? Det buggar för mig också!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 12:57

FileMaker Pro 6.0.4 svensk går inte igång under Tiger. Då blir det Panther igen eller uppdatering till en krånglig FileMaker Pro 7. Pengarna i sjön vilket som...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-04 13:04
Ursprungligen av uptown:

Då blir det Panther igen eller uppdatering till en krånglig FileMaker Pro 7.

Krånglig uppdatering till FMP7 eller uppdatering till krånglig FMP7?

Jag förstår om du menar alt. 1. Att FMP7 i sig skulle vara krångligt förstår jag däremot inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 16:09
Ursprungligen av skamuel:

Att FMP7 i sig skulle vara krångligt förstår jag däremot inte.

Well, nu har jag ju inte använt 7:an än, men rekommendationen vi fått med tanke på våra databaser är att vi måste strukturera om lite för att få ihop flera databaser till ett register i 7:an - utan att exakt veta vad det innebär så blir det då "krångligt" att lägga ner tid på något - tid som vi inte har just nu...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-04 16:13
Ursprungligen av uptown:

Well, nu har jag ju inte använt 7:an än, men rekommendationen vi fått med tanke på våra databaser är att vi måste strukturera om lite för att få ihop flera databaser till ett register i 7:an - utan att exakt veta vad det innebär så blir det då "krångligt" att lägga ner tid på något - tid som vi inte har just nu...

Jag förstår.

FMP7 är fantastiskt bra, min erfarenhet av tidigare versioner är dock mycket begränsad. Så jag har sluppit erfara krångliga konvertering hittills.

Ursprungligen av uptown:

FileMaker Pro 6.0.4 svensk går inte igång under Tiger. Då blir det Panther igen eller uppdatering till en krånglig FileMaker Pro 7. Pengarna i sjön vilket som...

Jag har FileMaker Pro 6.0.3, den funkar under Tigern.

Störig scroll-bug i Safari som även fanns i 10.3:
Om man på sidan http://macupdate.com börjar ladda ned en fil och sedan medans den laddas ned scrollar med scrollhjulet upp och ned på sidan så går det mycket segare än innan man började ladda ned en fil. Segheten ligger kvar även efter filen är neddladdad, men om man ändrar storlek på Safari-fönstret (räcker med en millimeter) så går det mjukt igen.

En annan sak som stör mig mycket fanns också i 10.3:
Om jag väljer att ha engelska som språk i systemet men (givetvis?) kör med svensk tangentbordsuppsättning, så går det inte att använda funtionerna "back/forward" i webbläsare och i Finder. Dessa vill jag ha kopplat till framåt/bakåt-knapparna på min mus. Funkar inte. Gör mig förbannad.

*Updaterat*
Lyckades få "Back/Forward" att fungera med Engelskt språk och Svensk tangentbord genom att i "Keyboard & Mouse"-inställningen ändra "Back" repektive "Forward" till kringla, alt och vänsterpil. Man får ställa in det i Finder och Safari för sig. Logga sedan ut eller starta om Finder för att det ska fungera.
Yippie!

När kommer Apple fixa alla dessa jiddrande småfel som förstör en del av allt annat som är så bra med OS X?

Senast redigerat 2005-05-05 19:01
  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-05 18:28
Ursprungligen av star-affinity:

Störig scroll-bug i Safari som även fanns i 10.3:
Om man på sidan http://macupdate.com börjar ladda ned en fil och sedan medans den laddas ned scrollar med scrollhjulet upp och ned på sidan så går det mycket segare än innan man började ladda ned en fil. Segheten ligger kvar även efter filen är neddladda, men om ändrar storlek på Safari-fönstret (räcker med en millimeter) så går det mjukt igen.

En annan sak som stör mig mycket fanns också i 10.3:
Om jag väljer att ha engelska som språk i systemet men (givetvis?) kör med svensk tangentbordsuppsättning, så går det inte att använda funtionerna "back/forward" i webbläsare och i Finder. Dessa vill jag ha kopplat till framåt/bakåt-knapparna på min mus. Funkar inte. Gör mig förbannad.

När kommer Apple fixa alla dessa jiddrande småfel som förstör en del av allt annat som är så bra med OS X?

Har du meddelat Apple? Vet något vart man kan göra det? Troligen finns det redan folk som upptäckt och rapporterat dessa fel, men man vet ju aldrig...

Eller fanns kanske buggrapportering inbyggt i Tiger, har ej detta ännu.

Ursprungligen av uptown:

FileMaker Pro 6.0.4 svensk går inte igång under Tiger. Då blir det Panther igen eller uppdatering till en krånglig FileMaker Pro 7. Pengarna i sjön vilket som...

Har själv FileMaker Pro 6.0.4, funkar bra för mig med Tiger

  • Oregistrerad
  • 2005-05-04 16:12
Ursprungligen av mikado:

Har själv FileMaker Pro 6.0.4, funkar bra för mig med Tiger

Bra för dig (inger även mig hopp)! Tack för beskedet!

Har du svensk version? (Det har nämligen jag.)

Jag har slängt preferences, etc, etc, men programmet krascher när uppstarten nästan är över. Undrar vad jag har för problem...

Några har tipsat mig om att nedgradera till 6.0.3 - ska nog börja med att göra detta...

Ursprungligen av uptown:

Bra för dig (inger även mig hopp)! Tack för beskedet!

Har du svensk version? (Det har nämligen jag.)

Jag har slängt preferences, etc, etc, men programmet krascher när uppstarten nästan är över. Undrar vad jag har för problem...

Några har tipsat mig om att nedgradera till 6.0.3 - ska nog börja med att göra detta...

Jag har svensk version, borde skrivit det i första inlägget.

Ursprungligen av TZW:

Kommatecknet fungerar inte i Kalkylator-widgeten, man måste använda punkt.

En sån sak är ganska uselt av Apple att inte hitta, speciellt när det är så enkelt att fixa.

Gå in i /Bibliotek/Widgets så hittar du Kalkylatorn där. Ctrl-klicka och välj "visa paketets innehåll". Öppna filen Calculator.js och hoppa till rad 309 eller sök efter

case ".":

Lägg till en rad efter och skriv dit

case ",":

.

Spara filen, ta fram dashboard, klicka på miniräknaren och tryck sen äpple-R för att ladda om den. Nu funkar komma som det ska...
Dock står det fortfarande punkt i miniräknar-fönstret och inte komma men det kan jag leva med tills Apple uppdaterar den själva.
(Dock går det säkert att byta ut bilden på en punkt mot ett kommatecken eftersom det finns ett sånt också.)

Ursprungligen av gusax840:

En sån sak är ganska uselt av Apple att inte hitta, speciellt när det är så enkelt att fixa.

Gå in i /Bibliotek/Widgets så hittar du Kalkylatorn där. Ctrl-klicka och välj "visa paketets innehåll". Öppna filen Calculator.js och hoppa till rad 309 eller sök efter

case ".":

Lägg till en rad efter och skriv dit

case ",":

.

Spara filen, ta fram dashboard, klicka på miniräknaren och tryck sen äpple-R för att ladda om den. Nu funkar komma som det ska...
Dock står det fortfarande punkt i miniräknar-fönstret och inte komma men det kan jag leva med tills Apple uppdaterar den själva.
(Dock går det säkert att byta ut bilden på en punkt mot ett kommatecken eftersom det finns ett sånt också.)

Tack! Jag var inne på samma spår och var inne och rotade men hittade inte rätt.

Btw, det är ju lite kul - och till och med användbart - att bokmärka och köra Kalkylatorn i Safari: file:///Library/Widgets/Calculator.wdgt/Calculator.html

Varför skulle inte båda skärman väckas vid sömn om båda skärmarna var igång när den gick i sömn?
Helt natruligt tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-05-03 12:00
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Varför skulle inte båda skärman väckas vid sömn om båda skärmarna var igång när den gick i sömn?
Helt natruligt tycker jag.

Båda skärmarna är ej igång vid sömn..

Jag får inte min extra skärm (Samsung SyncMaster 193T) att funka nu efter ren installation av Tigern. Sitter på en PowerBook Alu 15-tum 1,25 mHz och det har funkat enkelt o perfekt hittills.

Bug?

Anders

Var utan internetkoppling, starta Safari, skriv i en adress du vill gå till när internet sätter igång, starta internetuppkopplingen, tryck retur för att gå till sidan. Nä!
Du börjar alltid med den sida du skrev in i inställningarna.

Bugg? Feature?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-03 17:33

Någon mer som har problem med firefox?

Fonterna är helskumma och ibland går det inte att skriva något i
ej google fönstret eller adressfältet.

(Bytte till safari nu för att redigera mitt meddelande som blev lite konstigt)

iSync och T630

När jag synkar min T630 avbryts det efter en stund med meddelandet "Minnet fullt". Är det en känd Tigerbugg eller nåt annat?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-04 15:38
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

När jag synkar min T630 avbryts det efter en stund med meddelandet "Minnet fullt". Är det en känd Tigerbugg eller nåt annat?

Hmm, råkade faktiskt ut för precis samma sak själv! Har också en T630. Minns inte om jag lyckades när jag försökte igen... Nåt att rapportera till Apple annars?

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

När jag synkar min T630 avbryts det efter en stund med meddelandet "Minnet fullt". Är det en känd Tigerbugg eller nåt annat?

Har kollat upp lite i mobilen och det visar sig att det är minnet för "Uppgifter" från iCal som är fullt. iSync har fört över ALLA uppgifter jag har, även de som är utförda (sen flera år tillbaka). Har tydligen inte haft inställt att iCal skall radera dessa automatiskt.

Jag flyttade en 4 gb mapp till en annan hårddisk och medan Finder jobbade med detta städade jag lite på skrivbordet.

Är det en bugg eller feature att man inte längre kan lägga saker i papperskorgen när en filkopiering pågår?

I alla andra Mac OS har man inte kunnat flytta filer till papperskorgen samtidigt som den töms men det här med kopiering måste väl vara en bugg, eller?

Testar att skicka upp png-klippet som det är bara för att se vad som händer.

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-05-04 23:50

när jag tabbar i Safari (tex) så markeras varje jäkla knapp....något som jag trodde jag kunde ändra i systeminställningar>tangentbord & mus>kortkommandon. men icke. vad göra?

Bevaka tråden