Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Mac OS X 10.4

Tråden skapades och har fått 364 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-05 00:05
Ursprungligen av carpark:

när jag tabbar i Safari (tex) så markeras varje jäkla knapp....något som jag trodde jag kunde ändra i systeminställningar>tangentbord & mus>kortkommandon. men icke. vad göra?

Kolla snarare i Safari-inställningarna, under "Avancerat".

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-05-05 00:09
Ursprungligen av skamuel:

Kolla snarare i Safari-inställningarna, under "Avancerat".

nope that's not it. ändrar bara objekt man kan markera i webbsidor, inte i programmet

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2005-05-05 00:43

otroligt irriterande. säkert bara nån jäkla ruta som är urkryssad. HJÄLP

apple-hjälp säger att jag ska göra såhär:

Så här väljer du vad som är åtkomligt med tangentbordet:
Välj Apple-menyn > Systeminställningar och klicka på Tangentbord och mus.
Klicka på Kortkommandon.
Välj "Endast textrutor och listor" eller "Alla reglage".

men icke då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-05 06:58

Fortfarande så kan man inte skriva in text i sökrutan när man väljer bara text i mappars verktygsfält. Sjukt irriterande.

Besynnerligaste buggen hittills...?

Efter uppdatering till Tiger är iWorks, både Pages och Keynote, på holländska!
Och alla språkinställningar är låsta (i Visa Info) på Dutch.
Det hjälper inte hur mycket man än försöker "Klik dubbel"...

Senast redigerat 2005-05-05 12:43

Tigerproblem

Har just installerat Tiger. Gjort tilläggsinstallation av Tigers skrivardrivrutiner. (Där gick det inte att bocka av språkversioner - vet någon hur man tar bort allt utöver svenskan?)
Nu funkar ingen skrivare varken Epson eller HP.
Har någon ett tips?
/ås

Mitt intryck av 10.4.0 efter nästan en vecka: buggigt! Jag hoppas verkligen att Apple till nästa uppdatering gör något åt alla de buggar jag märkt av hittills. Saker som att dmg-filer fastnar i uppackningen, iChat-agent hela tiden hänger sig, Quicktime i Safari inte fungerar som det ska, en ful grafisk bugg vid användarbyte från RSS-skärmsläckaren, en ljudbugg som tar bort all ljud osv osv.

Clean install spelar tydligen ingen som helst roll. Är jag ensam om de här problemen?

Ursprungligen av Kristian B:

Mitt intryck av 10.4.0 efter nästan en vecka: buggigt! Jag hoppas verkligen att Apple till nästa uppdatering gör något åt alla de buggar jag märkt av hittills. Saker som att dmg-filer fastnar i uppackningen, iChat-agent hela tiden hänger sig, Quicktime i Safari inte fungerar som det ska, en ful grafisk bugg vid användarbyte från RSS-skärmsläckaren, en ljudbugg som tar bort all ljud osv osv.

Clean install spelar tydligen ingen som helst roll. Är jag ensam om de här problemen?

----------
Då är jag tydligen i gott sällskap. Inget kul att höra. Ett annat problem är att tangentbordet vill ha en verifiering vid varje start. Den refererar till ett internt tangentbord och frågar efter det externa. Jag har endast externt. Tjatigt.

Dessvärre funkar inte drivrutinerna längre för Epson och HP. Det är betydligt allvarligare för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-05 16:54
Ursprungligen av ekan39:

----------
Då är jag tydligen i gott sällskap. Inget kul att höra. Ett annat problem är att tangentbordet vill ha en verifiering vid varje start. Den refererar till ett internt tangentbord och frågar efter det externa. Jag har endast externt. Tjatigt.

Dessvärre funkar inte drivrutinerna längre för Epson och HP. Det är betydligt allvarligare för mig.

Det går att fixa bort verifieringen, kolla i andra trådar (sök på KVM).

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-05-05 16:28

Det funkar inte längre att hämta Real eller Windows Media-filmklipp. Real-klippen blir till textfiler med rena kyrriliskan och Windows Media-klippen blir automatiskt VLC-filer där man dock endast kan höra ljudet men inte få någon bild. Äldre sparade filmklipp i båda formaten går dock att se. Mysko!

Så här ser det ut när RSS Visualizer skärmsläckaren är igång samtidigt som jag växlar användare.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 16:38

Jag har inte läst igenom hela tråden och orkar inte/har inte tid att göra det nu heller. Men finns det någon vänlig själ som kan sammanfatta om det finns något stor/ofta förekommande bugg i OS X? Alltså, vad verkar vara de vanliga/stora problemen? Och verkar problemen kommit fram när man kört uppdatering istället för clean install?

Jag har skummat tråden, men kan ha missat det, är det ingen annan som upplever minifrysningar i 10.4?

Det kan t.ex. vara när jag scrollar en webbsida i Safari eller skriver text i Adium. Systemet fryser sig för några sekunder (allt mellan 5 och 30 sekunder, men ofta kring 5-10), jag får "SPOD" (badbollen alltså) och kan inget göra. Text som jag skriver in under tiden kommer däremot fram när det släpper. Det är på en iBook G3.

Jag har något vagt minne av att jag haft det här problemet för länge sedan, under Panther-tiden kanske...

Kollar jag med Aktivitetskontroll eller top så verkar ATSServer (Apple Type Services Server) ta en hel del kraft, så jag tänker mig att det är text/typsnittsrelaterat, men jag vet egentligen inte vad det är.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har något vagt minne av att jag haft det här problemet för länge sedan, under Panther-tiden kanske...

Faktum är att mitt första intryck av Panther när jag skaffat min första Mac var inget vidare. En hel del "mystiska saker" hände med badbollar och häng. Efter hand fixade man ju allt med alla uppgraderingar och buggfixar. Hoppas att man är lika effektiv med buggfixandet i Tiger.

Ursprungligen av Adrian B:

Det kan t.ex. vara när jag scrollar en webbsida i Safari eller skriver text i Adium. Systemet fryser sig för några sekunder (allt mellan 5 och 30 sekunder, men ofta kring 5-10)

Känner igen. Låter som något liknande som händer mig dagligdags, flera ggr i halvtimmen sen jag installerade Tiger. Högst irriterande. Datorn känns som om den bara hade fabriks-ram-minne installerat på 256 mb och inte 758.

Fasen också. FileVault vill inte lira... jag behöver ytterligare 4088 gigabyte(!!!) i PowerBooken. Får nog investera i ett gäng rackmonterade servrar på några extra Terabyte för att lösa problemet.

/M

Jag har problem med strömspararen.

Jag kör en skärmsläckare efter 5 minuter men efter 20 min vill jag att skärmen släcks ned i vila. Skärmen alltså, inte datorn. Det har varit en standardgrej att få detta att lira i alla Mac OS men i Tiger spelar skärmsläckaren i all oändlighet och strömsparfunktionen träder inte i kraft.

Någon som kan verifiera detta?

Ok, nu har jag felsökt en del. Min iBook började få allt fler frysningar och de varade längre och längre, till slut var det ohållbart. Eftersom ATSServer låg på kring 35-50 % CPU nästan hela tiden tänkte jag att det kanske hade något att göra med cacher eller typsnitt.

Jag tömde då /Library/Caches och /System/Library/Caches på innehåll. Sen hittade jag två filer som både hette "font.cache -1" i /Library/Fonts och System/Library/Fonts. Dessa filer var på 0 K och hade 1976 som senaste ändringsdatum. Jag tog även bort dessa filer och sen startade jag om.

Nu verkar systemet fungera som det ska igen. ATSServer kommer inte upp på topp 10 av CPU-intensiva processer längre. Och inga frysningar uppstår. Så långt allt väl. Men jag har inte hårdtestat det med alla program jag normalt har igång (det kan ju vara nåt program som ställer till det också, även om det inte behöver vara några program igång för att få frysningar när problemen väl börjat), så det återstår att se om det håller i sig.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-06 08:41

Okej, jag får medge att jag kanske varit alltför optimistisk, har faktiskt upplevt min Tiger-installation som förvånansvärt stabil och relativt buggfri. Men idag råkade jag ut för en sjuk grej som jag bara inte lyckas få ordning på. Hoppas på en uppdatering från Apple snarast...
Matade in en tom cd-r-skiva och valde att öppna med Finder. Då möts jag av en dialogruta som säger att min optiska enhet inte stöds. Och detta är en 12" Powerbook med den fabriksmonterade enheten! Felkoden jag får är "0x80020025", vilket betyder just att enheten inte stöder den begärda operationen. Kollar jag systeminformationen så står det att den stöds, men i praktiken gör den för tillfället inte det alltså. Att googla efter den felkoden gjorde mig tyvärr inte mycket klokare.
Lyckades som tur var kringgå det genom att skapa en skivavbild och bränna denna. Varför detta funkade men inte direkt i Finder är en gåta som jag hoppas Apple fixar snarast. Har någon upplevt något liknande?

Ursprungligen av skamuel:

Har någon upplevt något liknande?

Japp, har sett något liknande när jag skulle bränna en cd-r från iTunes. Jag hade bråttom och sket i att försöka lösa problemet (det blev ingen skiva bränd). Tänkte nog att det berodde på någon ultrabillig cd-r-skriva.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-05-06 08:52
Ursprungligen av Pegges:

Japp, har sett något liknande när jag skulle bränna en cd-r från iTunes. Jag hade bråttom och sket i att försöka lösa problemet (det blev ingen skiva bränd). Tänkte nog att det berodde på någon ultrabillig cd-r-skriva.

Trodde det med först, men jag hade tagit den tomma skivan från en spindel jag bränt minst 25 skivor från tidigare. Så nog luktar det lite bugg...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 10:23

har någon märkt av att låter man datorn stå på under natten så loggar den ut eller dy. alltså förlorar alla öppna program och så.. nästan som om den startat om.

Ursprungligen av 20Hz:

har någon märkt av att låter man datorn stå på under natten så loggar den ut eller dy. alltså förlorar alla öppna program och så.. nästan som om den startat om.

Mnja.. något liknande där den efter nattvila inte gick att väcka, hjälpte inte att plugg i/ur kablagen - hård omstart löste problemet som inte har kommit tillbaka seadn dess.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 10:53
Ursprungligen av Olle@mac:

Mnja.. något liknande där den efter nattvila inte gick att väcka, hjälpte inte att plugg i/ur kablagen - hård omstart löste problemet som inte har kommit tillbaka seadn dess.

Det fick jag några ggr då jag precis hade installerat.

Som sagt, jag upptäcker nya konstigheter med Tiger varje dag. När jag nyss drog ur ljudkabeln ur iMacen aktiverades inte högtalarna. Det har aldrig hänt tidigare med Panther, trots att det kunde ta upp till en halvminut. Omstart gjorde susen, som för övrigt går ruskigt snabbt med Tiger.

Jag läser något förvånat om alla problem här.
Själv har jag inte haft några som helst problem med Tiger sedan jag gjorde en Clean Install.
Några exempel: Mina energisparar inställningar fungerar som det ska, ljudet finns kvar efter det att jag drar ut högtalarkablen, jag kan bränna i Finder, Pages är på engelska och jag kan byta språk... det enda jag inte testat är buggen i RSS Vizulizer.

Knepigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 22:50
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag läser något förvånat om alla problem här.
Själv har jag inte haft några som helst problem med Tiger sedan jag gjorde en Clean Install.
Några exempel: Mina energisparar inställningar fungerar som det ska, ljudet finns kvar efter det att jag drar ut högtalarkablen, jag kan bränna i Finder, Pages är på engelska och jag kan byta språk... det enda jag inte testat är buggen i RSS Vizulizer.

Knepigt.

Samma här. Inte haft ett ända problem. Inget...inte ens en programkrash. Men så formaterade ju jag och installerade nytt, har inga (nerd)haxxies osv.

Finns det någon som skulle kunna tänka sig att göra en omröstning som skulle kunna se ut ungefär så här, jag har nog behörighet men vet inte hur man gör.

Jag fick ovanligt många konstiga fel - Körde inte Clean Install

Jag fick ovanligt få problem med Tiger - Körde Clean Install av

Kanske kan man hitta på andra parametrar för att kunna se en trend åt det ena eller andra hållet.

Kruxet är väl att man kan bryta ner dessa i ännu mindre delar. Jag körde en upgrade men var otroligt noga med att köra skivverktyg och reparera skiva + behörigheter innan. Jag har haft några småsaker men inget annat så det gick bra. En annan som körde upgrade rakt av kanske har en annan åsikt.

På knappt fyra dagar har en dator hängt sig fyra gånger av ingen solklar anledning, omständigheterna har varit olika. Jag vet att alla gångerna har Mail varit i gång, troligen också Safari, AdiumX och Skype. Enda alternativet alla gångerna var att starta om den hårda vägen...

/HÖ

Bevaka tråden