Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Music Store - Officiell tråd

Tråden skapades och har fått 310 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 16:49

Köp där det är billigast då Sandell, på så vis ökar farten på prispressen.

Vi kommer att få se konstant deflation på låtpriserna framöver iom iTMS intåg i Sverige. 4-5 kr nästa! Skulle inte bli förvånad om vi kan landa ned mot 1-2 kr sett på sikt. Då ingår videos och annat godis.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 16:56

.m4p filformat

Grymt med m4p..
Funkar faktiskt att auktorisera andra datorer..
Syns även i konto informationen...

Kör dom med studentrabatt?

Varför vill man köpa musikfiler med nedsatt ljudkvalité? Det är ju fodral och en fin cd-samling man är ute efter, och tänkt när hårddisken krashar?

Ursprungligen av alomolife:

Varför vill man köpa musikfiler med nedsatt ljudkvalité? Det är ju fodral och en fin cd-samling man är ute efter, och tänkt när hårddisken krashar?

Men kan alla för en gångs skull fatta att ITMS inte är här för att konkurrera med traditionell skivförsäljning över disk. ITMS ska ses som ett komplement, inte en ersättare.
ITMS är skivindustrins motsvarighet till "plockgodis". Vill du köpa en enstaka låt så är det perfekt, vill du köpa en hel skiva så är det trevligare med konvolut och hårdplast.
När hårddisken kraschar så har du trots allt ett par auktoriseringar kvar. Man får ju auktorisera sina låtar på totalt 5 musikbärare samtidigt, sedan får man bränna låtarna hur många gånger man vill. Risken att "förlora" sina låtar pga strul, klantighet och olycka är därmed relativt liten.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Man får ju auktorisera sina låtar på totalt 5 musikbärare samtidigt, sedan får man bränna låtarna hur många gånger man vill. Risken att "förlora" sina låtar pga strul, klantighet och olycka är därmed relativt liten.

Men hur blir det när man är inne på sin 6:e mac om några år, kan man då bara lyssna på sina backup-CD/DVD... kommer själva filen ihåg var och hur många gånger som den installerats ? Kan man t.ex om 10 år importera tillbaka låtarna från sin CD/DVD, någon sorts "bäst-före" datum?

Ursprungligen av Olle@mac:

Men hur blir det när man är inne på sin 6:e mac om några år, kan man då bara lyssna på sina backup-CD/DVD... kommer själva filen ihåg var och hur många gånger som den installerats ? Kan man t.ex om 10 år importera tillbaka låtarna från sin CD/DVD, någon sorts "bäst-före" datum?

Du kan ju alltid "av-aktivera" en dator, det behöver ju inte vara samma datorer hela tiden.

/Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Du kan ju alltid "av-aktivera" en dator, det behöver ju inte vara samma datorer hela tiden.

Ah... så när jag ska sälja någon av mina nuvarande macar så av-aktiverar jag dom och när ny dator kommer hem så aktiverar jag dom - är allt frid och fröjd då ??? Så, backup på allt, av-aktivera ( allt raderas väl då ), sälja datorn och börja om frånbörjan med ny import... ja så förstod jag dig.

Ursprungligen av Olle@mac:

Ah... så när jag ska sälja någon av mina nuvarande macar så av-aktiverar jag dom och när ny dator kommer hem så aktiverar jag dom - är allt frid och fröjd då ??? Så, backup på allt, av-aktivera ( allt raderas väl då ), sälja datorn och börja om frånbörjan med ny import... ja så förstod jag dig.

Jo, om du går in på din kontoinformation så finns det till och med information om hur många datorer din musik är auktoriserad för. För att avauktorisering ska fungera måste du vara uppkopplad. När Apples servrar märker att din musik finns på 5 datorer samtidigt, så är det kört med att spela den på en burk till.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 17:01

Köpte just Ella Fitzgeralds underbara liveversion av Mack the Knife från Berlin.
Kikade sedan in på Nordea och konstaterade att de dragit hela 1,98 SEK från kontot. Lite mysko, låten skulle kostat 9 SEK.

/pelle

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-10 17:36
Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Köpte just Ella Fitzgeralds underbara liveversion av Mack the Knife från Berlin.
Kikade sedan in på Nordea och konstaterade att de dragit hela 1,98 SEK från kontot. Lite mysko, låten skulle kostat 9 SEK.

/pelle

Samma sak för mig. Underligt.

Jag har köpt tre låtar för ett par timmar sedan och Apple har inte dragit några pengar än??

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 17:24

Varför kan inte iTMS hålla reda på vilka låtar jag köpt och tillåta mig att ladda ned låten igen, in case of olycka ?

  • Medlem
  • Götene
  • 2005-05-10 17:38

JAAAAA!!!.. mitt band (Backlash) finns att köpa, iofs bara en skiva men ändå. Se nu till att stödja oss fattiga artister

Ursprungligen av stry:

Varför kan inte iTMS hålla reda på vilka låtar jag köpt och tillåta mig att ladda ned låten igen, in case of olycka ?

Det gjorde den för mig! Köpte en låt, hade inte min iTunes-server monterad, när jag sedan monterat den och klickade på "Köp låt" igen, så fick jag frågan "Du har redan köpt denna låten, klicka OK om du vill prova att ladda ner den igen". Ett OK senare, och låten var nerladdad!

Det känns ok för mig i alla fall!

Ingen Woody Guthrie? Skäms, Apple!

Jag tycker den känns lite ofärdig. Men utbudet är inte oävet. Hittat skivor med både John Zorn och The Residents (förvisso endast Mute-releaserna). Oftast finns dock bara en skiva med lite udda artister men det är ju likadant i en vanlig affär.

Mycket Best of och Greatest Hits samlingar med diverse artister dock. Ett klart minus.

Jag håller på att bli smått galen på hur det buggar för mig. Jag kunde skapa ett konto och handla. Sedan fungerade det plötsligt inte att handla. Felmeddelande om att mina kontouppgifter hade ändrats. Jag hade inte ändrat på någonting - bara bläddrat bland musiken. Nu verkar det som att det går bra att köpa enstaka låtar, men när jag klickar på ett album jag vill ha, så får jag samma felmeddelande igen.

Kan det vara så illa att det buggar så fort jag vill köpa album, men inte när jag köper enstaka låtar? Tyvärr tänker jag inte försöka köpa ett annat album än det jag vill ha, bara för att bekräfta mina misstankar…

Nu har jag köpt min första låt, Coldplay - Speed of Sound. Det fungerade bra att använda Föreningssparbankens e-kort som betalningsmetod.

Magstarkt att ta 90 kronor för 4 minuter, 9 sekunder... fast skivbolaget säger väl allt med att heta "Exeptional Records"

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-05-10 19:25
Ursprungligen av Olle@mac:

Magstarkt att ta 90 kronor för 4 minuter, 9 sekunder... fast skivbolaget säger väl allt med att heta "Exeptional Records"

plej är för övrigt från göteborg om du inte visste det, därav ordvitsen med "leftcoast". det är en av de bästa skivorna på många år som du spanar på, men det saknas som sagt nåra låtar! vänta några dagar å kolla om de har fått in alla låtar, annars är "lay of the land" en av skivans starkaste spår.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-10 20:17
Ursprungligen av Olle@mac:

Magstarkt att ta 90 kronor för 4 minuter, 9 sekunder... fast skivbolaget säger väl allt med att heta "Exeptional Records"

Plej är sjukt bra! Ville bara säga det, men det var kanske lite dyrt ja..

Det bästa med iTMS är att Apple inte verkar debitera mitt konto med ett enda öre, oavsett hur mycket jag handlar.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Det bästa med iTMS är att Apple inte verkar debitera mitt konto med ett enda öre, oavsett hur mycket jag handlar.

/M

Samma här

Ursprungligen av southtown:

Samma här

Happy hour ???

Kollar nu en artist jag aldrig hört förut ( Michael Bublé ) som har en klar Sinatraröst - vill ha storband idag - men en liten fråga bara. OM jag beställer hela albummet, kommer det då som 1 fil eller är varje låt för sig som t.ex 13 låtar i detta fallet??? Han gör en klassiker med Nelly Furtado "Quando, Quando, Quando"

  • Oregistrerad
  • 2005-05-10 19:27

Det laddas hem som enskilda låtar.

På tal om dyra skivor, ta en titt på Thelonious Monks - Live at the Jazz Workshop.
Känns dåligt med så många missar i prissättningen, helst om det stämmer med att det blev försenat en vecka. Och vart tog Kent vägen som fanns förra veckan när man kunde smygtitta?

Annars så är det farligt enkelt att göra inköp.

  • Medlem
  • 2005-05-10 19:24

Första dagens skörd

Millencollin och många andra nya plattor gick inte att köpa än ...
Dessutom måste det bli mycket mer svenska artister samt att kunna exludera internationella artister i sökningen .....då blir det riktigt bra

Måste bara påpeka att jag är jättenöd med att ha laddat hem hela albummet av Michael Bublé, ljudet är kanon, streamar bort till vardagsrummet via Airport Express - har ett par svinbra Bowers & Wilkinshögtalare från Hifi clubben samt näst största Yamaha subwofern - finns inget att klaga på... glider genom rummen och njuter.. så jag har ingen förståelse för dom som tycker att AAC 128 kbit/s är i underkant av vad man kan lyssna till.

Du Kronér - där finns ett par glidarlåtar som skulle passa dig bra

Olle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-10 20:02

Första köpet: Caesars - The Longer We Stay Together Rekommenderas!

Olle > Lyssna på Come Fly With Me med Michael Bublé. Rekommenderas även den.

Förövrigt så har jag för migf att Apple bara tar betalt en gång i mån och inte varje köp för sig.

Ursprungligen av acke:

Förövrigt så har jag för migf att Apple bara tar betalt en gång i mån och inte varje köp för sig.

Oh. Farligt. Men plötsligt känner jag mig rik!

Ursprungligen av Mattias H:

Oh. Farligt. Men plötsligt känner jag mig rik!

Jag tar med flit skärmdump av alla köp ifall det skulle bli något strul med hur man drar från plastkortet - man kommer åt detta val när man loggar ut och ser sin räkning.

Tack Acke, ska kolla efter mer med Michael Bublé

Bevaka tråden