Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Music Store - Officiell tråd

Tråden skapades och har fått 310 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vart vänder man sig för att påpeka att det inte finns någon köpknapp på de album man vill ha? Eller är det ingen idé?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-05-11 10:27

Eh, grabben, ta å läs på om komprimerande format (som AAC och MP3).

Ursprungligen av bollman:

Eh, grabben, ta å läs på om komprimerande format (som AAC och MP3).

Frågan var inte om kvalitén mellan AAC/MP3 etc, utan om kvalitén mellan kopian från komprimering till Audio CD.

1. Apple rippar av en CD till 128 kbit AAC

2. Du bränner till CD vilket inkluderar de förluster som orsakades av komprimeringen i pkt 1.

3. Du rippar en ny digital kopia till hårddisken varvid komprimeringsförluster uppkommer på nytt men nu baserade på den försämrade kopian du har bränt.

Ursprungligen av Anders Täpp:

1. Apple rippar av en CD till 128 kbit AAC

Här sker en kvalitétsminskning, ja.

Citat:

2. Du bränner till CD vilket inkluderar de förluster som orsakades av komprimeringen i pkt 1.

Bränningen i sig orsakar ingen kvalitétsförlust.

Citat:

3. Du rippar en ny digital kopia till hårddisken varvid komprimeringsförluster uppkommer på nytt men nu baserade på den försämrade kopian du har bränt.

Varför skulle en kopiering orsaka kvalitétsförlust?
Hmm... okej, NU tror jag att jag förstår vad du menar - att föra TILLBAKA kopian till datorn - och samtidigt komprimera den - orsakar kvalitétsförlust. Ja, DET kan jag gå med på!

Eller, det var så du menade?

Edit: Förtydligande.

Senast redigerat 2005-05-11 13:11
Ursprungligen av carlsson:

...Bränningen i sig orsakar ingen kvalitétsförlust.

Läs vad jag skrev en gång till:

"2. Du bränner till CD vilket INKLUDERAR de förluster som ORSAKADES av KOMPRIMERINGEN i PKT 1.

Ursprungligen av carlsson:

...
Hmm... okej, NU tror jag att jag förstår vad du menar - att föra TILLBAKA kopian till datorn - och samtidigt komprimera den - orsakar kvalitétsförlust. Ja, DET kan jag gå med på!

Eller, det var så du menade?

Hur jag menade?

Läser ni inte tråden ni skriver i?

Det började med en fråga av TZW som handlade om att koda tillbaka en skiva man bränt på hårddisken...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-05-11 12:59
Ursprungligen av Anders Täpp:

1. Apple rippar av en CD till 128 kbit AAC

2. Du bränner till CD vilket inkluderar de förluster som orsakades av komprimeringen i pkt 1.

3. Du rippar en ny digital kopia till hårddisken varvid komprimeringsförluster uppkommer på nytt men nu baserade på den försämrade kopian du har bränt.

Apple rippar inga CD, läste tidigare, när ITMS startade, att dom använder sig av masters för sitt material, därigenom blir kvalliten bättre än CD rippar.

Ursprungligen av MatsOlov:

Apple rippar inga CD, läste tidigare, när ITMS startade, att dom använder sig av masters för sitt material, därigenom blir kvalliten bättre än CD rippar.

Må så vara men 128 kbit är väl ändå ingen hifi-upplevelse vad jag förstått. Det ger tillräckligt bra ljud till svensson och tillräckligt små filer för att hålla ner bandbredden på ITMS

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 13:05
Ursprungligen av Anders Täpp:

3. Du rippar en ny digital kopia till hårddisken varvid komprimeringsförluster uppkommer på nytt men nu baserade på den försämrade kopian du har bränt.

Rippa betyder inte komprimera. Rippa är att extrahera digital från audio-cd och det sker helt utan kvalitetsförlust. Så man kan rippa-bränna-rippa-bränna hur många gånger som helst utan att försämra kvaliteten. Blandar man in förstörande komprimering som mp3/aac innan man sparar ner till disk så förlorar man naturligtvis kvalitet i varje steg.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 13:17
Ursprungligen av Stefan Wallström:

Rippa betyder inte komprimera. Rippa är att extrahera digital från audio-cd och det sker helt utan kvalitetsförlust. Så man kan rippa-bränna-rippa-bränna hur många gånger som helst utan att försämra kvaliteten. Blandar man in förstörande komprimering som mp3/aac innan man sparar ner till disk så förlorar man naturligtvis kvalitet i varje steg.

Och visst är det så att eftersom man inte sparar den exakta digitala varianten av AAC-filen på CDn när man kopierar över den, som kommer viss "förstöring" att ske även när man kopierar över AAC-filen till CDn?

Om man bara kopierar över själva AAC-filen till en data-CD, då blir det ju naturligtvis ingen försämring, men så fort man ska konvertera ett format till ett annat (AAC till CD audio) lär någon slags försämring ske.

Ursprungligen av Stefan Wallström:

Rippa betyder inte komprimera. Rippa är att extrahera digital från audio-cd och det sker helt utan kvalitetsförlust. Så man kan rippa-bränna-rippa-bränna hur många gånger som helst utan att försämra kvaliteten. Blandar man in förstörande komprimering som mp3/aac innan man sparar ner till disk så förlorar man naturligtvis kvalitet i varje steg.

Snacket startade från komprimeringsförluster och nya kopior. När jag fortsätter det resomenaget så menar jag rippa i betydelsen rippa + komprimera. Det tror jag nog de flesta fattade.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 13:42
Ursprungligen av Anders Täpp:

Snacket startade från komprimeringsförluster och nya kopior. När jag fortsätter det resomenaget så menar jag rippa i betydelsen rippa + komprimera. Det tror jag nog de flesta fattade.

Snacket startade väl med denna fråga:
"Om man bränner en vanlig audio-CD och sedan rippar den igen så måste väl kopieringsskyddet som lagras i AAC-formatet vara borta? Det kanske är en "förbjuden" fråga, men jag är bara nyfiken."

Och då är svaret: Ja, kopieringsskyddet förvinner. Kvaliteten försämras inte ett dugg om du i rip-processen väljer en oförstörande komprimering (apple lossless) eller ingen komprimering (AIFF).

Ursprungligen av Stefan Wallström:

Snacket startade väl med denna fråga:
"Om man bränner en vanlig audio-CD och sedan rippar den igen så måste väl kopieringsskyddet som lagras i AAC-formatet vara borta? Det kanske är en "förbjuden" fråga, men jag är bara nyfiken."

Och då är svaret: Ja, kopieringsskyddet förvinner. Kvaliteten försämras inte ett dugg om du i rip-processen väljer en oförstörande komprimering (apple lossless) eller ingen komprimering (AIFF).

Helt riktigt, men jag läste kanske in mer i frågan, dvs att det skulle bli en fil som enkelt kunde "distribueras" vidare...

  • Medlem
  • 2005-05-11 14:31

MP3 spelare+ iTunes store?

Köpte några låtar från itunes store, hur får jag dom att fungera på min MP3 spelare? (ingen iPod)

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-11 14:48
Ursprungligen av Viper:

Köpte några låtar från itunes store, hur får jag dom att fungera på min MP3 spelare? (ingen iPod)

Officiellt sett går det inte. ITMS är till för iPod-ägare, har du ingen iPod får du använda någon annan (formodligen krånglig och jobbig) tjänst. Det är smällen man får ta när man inte vill ha en iPod...

Annars kan du bränna ut låten på en CD och sedan rippa tillbaka den i MP3-format.

Tredje alternativet är att testa ett hack-program som heter Hymn, med vilket det skall vara möjligt att ta bort DRM-skyddet från iTunes-filer...

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 11:15

Förresten bollman, du menar förstörande komprimering.

Det är bara Lossless-formaten som är ickeförstörande. Det är väl underförstått att det är förstörande komprimering om det inte är Apple Lossless, FLAC, Shorten eller allt de nu heter.

Men asså inge Kent finns där. Finnarna får köpa Kent men inte vi Svenskar??!!?! Hur kan det komma sig? Det fanns ju Kent på "svenska" itms då för nån vecka sen då det gick att köpa en kortare tid. Nu finns inget av detta kvar................... gu va ledsen jag blir över det.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 12:28

Någon som vet när Kents låtar kommer upp i svenska butiken? De finns ju i utländska butiker och i pressmeddelandet igår stod det att lanseringen skulle innefatta "specialare" med tex Kent.

Vore ju ett ganska stort egenintresse för Apple att få med Sveriges kanske största band? Oavsett vad man tycker om dem musikaliskt

Precis...vart tog Kent vägen ?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 12:40

Hittade lite nu, enligt http://www.kent.nu/ så sitter fortfarande Kents skivbolag BMG (loosers) i förhandlingar mer Apple/iTMS.

Så vi får glatt vänta, trist. Kan de inte bara acceptera samma avatal som alla andra, Apple has the upper hand here. Inse

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 13:29

Det finns ingen felkorrigering i audiocd formatet. Det betyder att det ej är en exakt avläsning som vid kopiering av t.ex. data. Felkorrigeringen för audiocds ligger i läsaren så i praktiken borde det betyda att när du "rippar" en audiocd så beror kvaliteten du får även på vilken cdläsare du använder.

Så det stämmer bra som Goka skriver att om man kopierar AAC filen blir det naturligtvis ingen kvalitetsförlust. Så om du tar en AAC fil och bränner som audiocd och sedan rippar och konverterar om den borde det bli en hörbar skillnad på ljudet.

Supportsidan sväljer inte mitt apple-id när jag ska reklamera min melodyclublåt, hur gör jag?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 13:38

Men snälla lyssna på låtarna, 128 kbit proffsigt "rippad" AAC låter bra.

Ok, kanske inte för HiFi-"proffsen" på tidnignar som mäter motstånd och missljud i diagram ;P Sådant som en mänsklig hörsel knappt kan uppleva.

Det är väl musik det handlar om, tycker man förstör upplevelsen om man skall hålla på tjafsa och leta fel för mkt. För 9/10 låter det väldigt bra!

400.000.000 sålda (nedladdade?) låtar är ju rätt ok... Undra vad konkurrenterna ligger på?

/Stefan

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-05-11 14:40

Enda möjligheten är att bränna ut låtarna på en cd, rippa dem occh göra till MP3.

  • Medlem
  • 2005-05-11 14:46

Rippa?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 17:34
Ursprungligen av Viper:

Rippa?

För att förenkla det: När du rippar in t.ex. ett album till datorn så kan man säga att du lägger in det och sparar det där så att varje gång du vill lyssna på albumet behöver du inte sätta i skivan så att din Cd/DVD-läsare ska behöva läsa av det därifrån varje gång. Istället kan du spela upp albumet ifråga i ett program för sådan uppspelning(t.ex. iTunes el. Winamp).

Borde inte iTMS få ett eget forum?

Bevaka tråden