- gusax840
- Medlem ●
- Linköping
Tack för denna, lite kommentarer:
* I leverantörs-menyn är ordet leverantör felstavat (står leveratör).
* Skärmytan den tar upp är alldeles för stor, en widget ska enligt min mening ta upp minimal yta för att man ska kunna ha så många olika widgets framme som möjligt
* Det vore bra om programmen länkade till någon sida på internet så att man får fördjupad information om desamma, eller att denna information blev tillgänglig direkt i widgeten.
* Oftast är i alla fall jag intresserad av först och främst kommande program, de som går nu har man ju så att säga redan missat mer eller mindre av. Därför vore det mer logiskt om kommande program på något sätt inte var lika nedtonade som det är med denna version.
Men som sagt, gratis är gott, jag klagar inte utan tycker arbetet som lagts ned hittills bådar mycket gott!
Tack för felstavningen! Jag brukar alltid reta folk jag känner när de skriver fel - där fick man för det
Nästa version blir rättstavad.
Jag tycker också att widgeten tar stor plats men jag har som sagt enbart programmerat om den - layouten är orörd och ligger väl sist på att-göra-listan, mest pga att jag är kass på design. Men min önskan är att få den mer kompakt och, framför allt, tydligare och så ska ske, jag vet bara inte när.
Widgeten kommer inte länka till någon sida med information om programmen. Det är i stort sett helt uteslutet. Anledningen är att jag själv vill kunna använda widgeten offline, kanske på semester eller när internet är nere. Jämför med tvinfo.se
All extra information finns redan i tablåerna jag nu laddar ner så jag kommer använda den datan istället för att länka till nån sida. Funkar offline - perfekt!
Det är definitivt den sak med högst prioritet att koda in. Version 25 sept kom egentligen bara till pga de nya kanalerna och att jag råkade upptäcka hur jag skulle kunna köra flera widgets samtidigt. 25 september (motsv) *skulle* innehålla info-visning men jag tyckte det vore bra att få ut kanalerna, speciellt TV4 fakta.
Verkar det vara en vettig lösning på problemet med extra info?
Problemet med att kommande program är viktigare är enkelt löst - jag fixar ett annat skin för folk som inte kan vara ute i tid
Tack för din kritik!
Verkar det vara en vettig lösning på problemet med extra info?
Problemet med att kommande program är viktigare är enkelt löst - jag fixar ett annat skin för folk som inte kan vara ute i tid
Tack för din kritik!
Så gärna så
Ditt förslag på lösning att få mer info om programmen låter alldeles strålande! Väntar med spänning på nya versioner!
Måsyte jag läsa igenom hela tråden eller kannån säga om danska kansler är med nu?
Jag har en gammal tysk kansler med - tryck A så får du fram Adolf H
Skämt åsido, inga danska kanaler än. Däremot finns förutsättningarna för danska kanaler - men jag vet inte var de är. Ska se vad jag kan göra åt saken!
Jag har en gammal tysk kansler med - tryck A så får du fram Adolf H
Skämt åsido, inga danska kanaler än. Däremot finns förutsättningarna för danska kanaler - men jag vet inte var de är. Ska se vad jag kan göra åt saken!
tv_grab_dk_tdckabeltv eller tv_grab_dk_tvguiden? (nåt jag hittade på en maillista, jag vet inte vad det är)
Jag har sumpat min widget efter en ominstallation och nu verkar sidan vara nere :/ Var kan jag få tag i den??
Jag tog bort filen från min server då gusax840 har fixat en hemsida som han skrev om i inlägg 34 i den här tråden.
/Linus
Ja jag ber om ursäkt, jag har bytt ner mig till Bahnhof när jag flyttade för nån månad sen och det är allt annat än stabil uppkoppling här tyvärr
Det enda råd jag kan ge är att vänta lite. Det får jag göra själv ibland när det går för trögt här och väntar man bara tillräckligt länge (en minut eller två) så brukar det släppa. Jag tappar heller inte kontakten med nätet under tiden, det är bara väldigt segt.
Vansinnigt störande är det men det är så dyrt att byta isp så jag är så att säga inlåst tills jag flyttar nästa gång. Dagens I-landsproblem...
Angående de danska kanalerna så vet jag att man ställer in sin xmltvklient på att använda någon av de två tv_grab_dk som finns men jag vet inte var de hämtar sina tablåer nånstans.
Jag råkade av en slump få reda på att de svenska xmltv-tablåerna låg i mappen http://tv.swedb.se/xmltv/ och på den vägen är det...
De danska filerna måste ju ligga i nån mapp nånstans också men jag vet inte hur man ska hitta url-en. Finns det nån dansk motsvarighet till 99mac så kanske man skulle lägga in en trevare där?
Jag är med på en dansk maillista i ämnet, men den var inte användbar för mig eftersom de flesta snackar om PC. Jag kan fråga där om ni kan tala om vad jag ska fråga efter...
Fråga var tv_grab_dk eller vad den hette laddar ner tablåer ifrån, det är en url du är ute efter. Säg att du behöver ladda ner xmlfilerna. De måste ju ligga på nån server nånstans.
Buchwald: tackar
Fråga var tv_grab_dk eller vad den hette laddar ner tablåer ifrån, det är en url du är ute efter. Säg att du behöver ladda ner xmlfilerna. De måste ju ligga på nån server nånstans.
Buchwald: tackar
Jaha, vad betyder detta då?
> Jag undrar var man hämtar de danska xml-filerna som
> tv_grab_dk_tdckabeltv använder (benytter?) för tablåerna. Det ska
> visst vara en url.
Jeg tror at du har misforstået noget. tv_grab_dk_tdckabeltv anvender
ikke xml-filer. Den læser html sider fra http://tdckabeltv.dk og
skriver en lokal xml fil som følger xmltv standarden.
Der har flere gange været snak om at lave en fælles xmltv fil, som
andre kunne downloade. Men det er endnu ikke sket. Der ville være et
par ulemper forbundet hermed: Endnu et potentielt "point of failure"
og tdckabeltv.dk indeholder ca 150 kanaler hvilket er væsentligt mere
end de fleste er interesserede i.
Det betyder att de danska xmltv-filerna genereras av grabbern hos datorn som kör den genom att grabbern helt enkelt laddar ner en hemsida och går igenom koden till den och därefter skapar xmlfilerna utifrån vad som står på hemsidan.
Tämligen värdelöst för mig eftersom den "riktiga" xmltv-grabbern inte går att få tag på till mac såvitt jag vet. Och hade den gått att få igång så hade widgeten antingen varit tvungen att inkludera den kompilerade grabbern eller tvinga användaren att lägga in grabbern själv. Att inkludera ett körbart program i widgeten gillar jag inte, det ska inte behövas i en widget.
Att koda in så att jag rippar samma sida som danskarna gör kommer inte hända tyvärr. Jag har inget intresse av dansk tv nu när jag inte kan få in TV2 Zulu längre och dessutom är allt arbete ogjort den dan de kodar om hemsidan
Svenskarna är lite stabilare, hos oss så har tv.swedb.se publicerat xml-filerna färdiga och det är ju därifrån jag laddar hem dem. Du får helt enkelt försöka påverka danskarna att göra samma sak eller helt enkelt få hem xmltv-programmet och själv skapa de xml-filer som behövs och sedan spara dem i en mapp på en server som är ansluten till Internet. Då kan widgeten ju ladda ner dem därifrån sen.
Alternativt fixa nån dansk som vill koda in danska kanaler i widgeten. Hänvisa honom till mig så ska jag visa var han ska ändra
Undrar om tv.swedb.se är unika... det kanske bara är de som publicerar riktiga xmltv-filer som grabbern laddar ner rakt av. Resterande länder kanske rippar hemsidor?
Värt att ta reda på.
Måste bara säga det att jag någonstans sa att jag var lite tveksam till att ändra storleken och
göra den mer kompakt, men efter att ha testat den så tyckte jag det blev till det bättre! Bra
jobbat!
Nu vill vi få de andra skinsen i samma storlek också, hehe! Rock On!!!!
Jag är också nöjd faktiskt, less is more
Kul att ni håller med!
Jag har lagt in en trevare efter snyggare skin här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=86591
Kanske kan någon nappa på det?
Jag har även kontakt med en kille som jag ska fråga men ju fler skins desto bättre! Omväxling förnöjer!
Det är tentaperiod på skolan nu, därav avsaknaden av uppdateringar. Jag ägnar mig (tyvärr) åt annat på dagarna.
Angående skinsen så funderar jag på att kasta de gamla och spärra skinsfunktionen så länge tills nån vänlig själ gör ett snyggt skin... det känns som onödigt arbete att sitta och göra om alla åtta eller vad det är.
Canal+ har extremt små loggor men Canal plus (företaget) har bestämt att man inte får radbryta loggorna utan de ska visas exakt så som de gör nu. De hade tom bestämmelser för att det skulle vara "en tunn vit ram runt det svarta och en tunn svart ram runt det vita" eller vad det var.
Så dessvärre får jag inte göra större loggor
Jag kan iofs se om jag inte kan komma i kontakt med nån på C+ för att söka tillåtelse men som det är nu så är det tv.swedb.se som har haft all kontakt och de får inte radbryta.
Det syns ju överhuvudtaget knappt vad det är för canal+kanal man har lagt till nu.
Tackar
En fråga, jag är inte riktigt säker på var jag ska visa programinfon. Jag har kommit på tre alternativ.
1 - en textruta enbart avsedd för info som dyker upp överst i listan. Kanske två tre kanalpositioner hög.
2 - en textruta vid sidan, som en utdragslåda som ju finns lite varstans i systemet.
3 - Infon tar över hela widgeten så man ser kanalen man klickat på, samt dess tre program och info överst precis som om man bara haft en kanal i listan. Under kanalen finns infon för det program som man just klickat på. Däremot ser man inte de andra kanalerna i listan utan man ser bara en kanal åt gången medans man kollar info.
Vilket verkar "bäst"?
Kanske har någon ett helt annat förslag?
Jag hoppas kunna åstadkomma något framåt helgen och jag tror jag lutar åt att göra antingen ettan eller trean, främst för att jag är så sämst på photoshop att jag inte kan producera en utdragslåda som ser snygg ut
Senaste versionen från idag funkar utmärkt.
Däremot en estetisk/ergonomisk synpunkt. Texterna för kommande program är lite svårlästa med mörkblå fetstil mot svart bakgrund.
Noterade att detta var värre på iBooken än på PMG4 med CRT-skärm.
Senaste versionen från idag funkar utmärkt.
Däremot en estetisk/ergonomisk synpunkt. Texterna för kommande program är lite svårlästa med mörkblå fetstil mot svart bakgrund.
Noterade att detta var värre på iBooken än på PMG4 med CRT-skärm.
Toppen att den funkar bättre! Men sshh den versionen existerar inte förrän i morgon eller nåt
Säg till om den börjar krångla på något uppenbart konstigt sätt förresten.
Utseendet har jag själv många synpunkter på men jag är dessvärre oförmögen att göra något snyggt själv så jag väntar på hjälp där
Jag och design går inte ihop är jag rädd...
Widgeten städar inte upp efter sig än tyvärr. Jag har inte kommit på något smart sätt att göra det regelbundet än
Dock tas samtliga nedladdade filer bort om man tar bort kanalen från widgetens baksida.
Blir det för många filer så kan man ta bort alla .xml-filer manuellt så laddas de ner igen nästa gång man tar fram Dashboard. Ta inte bort kanalloggorna (.png) bara.
Min första tanke var samma som bergfurs ide! Form av pop-up ruta som när man för muspekaren
över valt program, alternativt kan man ju klicka!
Kom på en annan sak! De ikoner som symboliserar varje kanal i widgeten, man kan inte göra så att
dessa länkar till kanalernas hemsidor?