Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny tv-widget

Tråden skapades och har fått 825 svar. Det senaste inlägget skrevs .

nya versionen är toppen! Nytt snyggt skin och heldags tablåer! massa tummar upp

  • Medlem
  • International user
  • 2005-12-18 14:32

Tack för allt arbete du lägger ner för alla oss andra som inte kan.

Yes!!

Tappar man alltid kanalerna när man uppgraderar? Snyggt med gråa utseendet annars.

Kul att ni gillar nya versionen
Den är lite grov i kanterna jämfört med förra versionen men dagsvyn är ganska stabil så jag kände att jag likväl kunde lägga ut den.

Ursprungligen av Adrian B:

Tappar man alltid kanalerna när man uppgraderar? Snyggt med gråa utseendet annars.

Man tappar kanaler därför att jag är för trög för att komma på nåt smart sätt att fixa det

Grejen är att man kan köra två kopior av samma widget (funkar ju med Xmltv) men varje kopia får sitt unika idnummer. Stänger du av widgeten och drar ut den på Dashboard igen får den ett nytt nummer. Detta idnummer går inte att få tag på utom från den widgetinstans som är ägare till numret (eller jag har iaf inte kommit på hur) och det finns inte omnämnt i Dashboards API.

Däremot så klarar ju systemet att återställa en avstängd kopia (kanalerna försvinner ju inte när man stänger av datorn och sätter på den igen) vilket ju innebär att det måste finnas något sätt att ta reda på det där "%)#( numret utifrån.

Jag vet ett sätt att lösa det - att spärra så man bara kan köra en instans av widgeten. Så var det innan men alla har inte skärmhöjd nog att kunna ha alla sina kanaler i en instans :-/

Fattade ni nåt av det där förresten

Sen kommer ju det faktum in att jag är lat också :-/
Jag tappar ju inte kanalerna själv eftersom jag bara laddar om hela tiden...

Kul att ni gillar det gråa utseendet! Artisten ska putsa på det lite (skuggorna fattas ju nu exempelvis) men jag måste säga att det är ett snäpp upp från det blå/svarta.

Det blå svarta saknar för övrigt tidsmätare, något jag blev uppmärksammad på tämligen omedelbart. Klantigt men jag tror inte nästa version dröjer så länge att det är värt att bråka om. Dessutom är det gråa utseendet snyggare, använd det

Jag är mycket intresserad av ifall nån får problem med 24tim-pausningen av tablånedladdning förresten så hojta till här om den strular för er. Har ni den megaskärmen så ni får plats med samtliga kanaler i en lång lista samtidigt som ni kör en G3a så kanske widgeten inte hinner uppdatera alla kanaler utan ni blir utan program på de sista i listan... sånt vill jag gärna veta så förlänger jag tiden! (Det är dessutom lätt att fixa själv genom att ladda om widgeten med äpple-r)

Förresten, vilken version körde du "Le" innan?

Du borde sett att det fanns ny version ute nämligen. Det ska alla som kör Xmltv från 18 november kunna se, annars buggar den funktionen och det vill jag inte
Det ska stå "uppdatering finns, klicka på i" eller hur det var nederst i widgeten en stund varje gång man tar fram den om det finns ny version ute.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-12-18 19:34
Ursprungligen av gusax840:

Förresten, vilken version körde du "Le" innan?

Den gamla är redan bortslängd och den nya installerad utan problem. Sorry.

Ursprungligen av gusax840:

Man tappar kanaler därför att jag är för trög för att komma på nåt smart sätt att fixa det

Ah, så det var inte bara hos mig alltså. Detta känns som ett problem även andra widget-skapare borde stöta på, att behålla inställningarna vid ny version trots stöd för flera instanser. Men det kanske är ett känt problem i den "världen"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-18 19:44

Tack för den nya versionen, toppen!

Skulle man inte kunna göra så att widgeten dumpar inställningarna i en textfil eller liknande? Så att en ny version kan plocka upp dem?

Ursprungligen av Kristofer:

Skulle man inte kunna göra så att widgeten dumpar inställningarna i en textfil eller liknande? Så att en ny version kan plocka upp dem?

Widgeten dumpar redan inställningarna i filen ~/Bibliotek/Preferences/widget-tv.swedb.se.widget.plist men varje instans är taggad med sitt idnummer så att tex kortnamnen för en instans av kanalerna heter 41a1fdbbbfeb7cbbchID.
"41a1fdbbbfeb7cbb" är taggen och "chID" är namnet.

Om man drar ut en ny kopia av widgeten på Dashboard så får den en ett nytt id. Idealt vore ju att återskapa 41a1fdbbbfeb7cbb men att gissa sig fram till det är ju helt omöjligt.
Det finns heller inget sätt för instanserna att kommunicera mellan varandra så instans A (eller snarare instans 41a1fdbbbfeb7cbb) har ingen möjlighet att kolla hur många andra instanser som körs.

Mig veterligen så är den enda widgeten som är någorlunda lik Xmltvs flera instanser Post-it-lapparna. Men läser man dokumentationen till Post-it så är det en uttalad "funktion" att användaren *inte* ska kunna spara anteckningarna. Det står något i stil med att Dashboard är till för att se saker snabbt och vill man spara ska man använda ett "riktigt" program.

Det är ju däremot jättelätt att spara kanalerna om man bara tillåter en instans av widgeten åt gången eftersom man då helt slipper idnumret. Alla widgets jag träffat på hamnar i den kategorin

Dock kvarstår ju faktum. Det SKA gå, det tar bara lite tid att komma på hur.
Jag kom på en sak jag kan prova som eventuellt funkar. Dock kommer det nog kräva att ni lägger in kanalerna en sista gång igen men det blir i så fall sista gången. Jag återkommer i ärendet.

Hur ofta finns behovet av att ha två eller fler instanser av denna widget?

Jag använder det själv faktiskt. Min iBook har ju så låg upplösning (1024x768) att alla kanaler inte får plats i en lista. Även på den stationära datorn använder jag två listor, främst för att jag flyttar ut datorn i vardagsrummet lite då och då för användning med projektorn (1280x720).

Det var väl ett större problem tidigare med det stora utseendet iofs men jag vet att folk inte fick plats med sina listor då och det löstes genom möjligheten att köra flera listor.

Ah, då är jag med. Ja i så fall förstår jag varför man vill ha det. Själv har jag också en iBook, men å andra sidan bara ComHems grundutbud, så det ryms ändå

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-12-29 20:37

Jag har ett förslag... man skulle inte kunna namnge en lista. Jag tror det skulle kunna fungera bra. Jag skulle tex kunna vilja byta lista ibland beroende på var jag bor, om man är hemma eller hemhemma tex, då skulle det vara smidigt att kunna spara olika kanalkonfigurationer. Det borde oxå lösa problemet med flera instanser det är ju bara att döpa den till lista1 och lista2 tex.

Ursprungligen av tegel:

Jag har ett förslag... man skulle inte kunna namnge en lista. Jag tror det skulle kunna fungera bra. Jag skulle tex kunna vilja byta lista ibland beroende på var jag bor, om man är hemma eller hemhemma tex, då skulle det vara smidigt att kunna spara olika kanalkonfigurationer. Det borde oxå lösa problemet med flera instanser det är ju bara att döpa den till lista1 och lista2 tex.

Det är löst exakt så
Du kan spara hur många listor du vill (och de försvinner inte mellan uppgraderingarna). Man hoppar mellan listorna på baksidan. För tillfället vägrar den dock ibland ladda ner nya tablåer om man byter lista vilket jag måste säkerställa fungerar innan jag kan lägga ut den. Sen håller vi på att förbättra det gråa utseendet också.

För upplysnings skull så är jag ett steg närmare en TiVo nu
Fick precis min dreambox att felfritt spela in på hårddisken! Det funkar även över Airport vilket var en mycket trevlig överraskning.
Detta bådar gott för widgetens framtid

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-06 17:36

Vad är en TiVo?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Vad är en TiVo?

Yes!!

TiVo är "orginalet" till alla digitalboxar med hårddisk som börjat dyka upp senaste åren. TiVo introducerades för många år sen.
En vanlig digitalbox med hårddisk funkar typ som en video och sen är det bra med det.
Man programmerar inspelningar med kanal, en starttid och en sluttid, kan ställa in dagliga inspelningar och i vissa fall slipper man skriva kanal, start och sluttid för man kan direkt markera programmet man vill spela in i EPGn (elektroniska programguiden).
Enda egentliga fördelen (förutom bildkvaliteten) är att man kan timeshifta med en hårddiskbox, det går ju inte med en video.

TiVo tänkte till och uttnyttjade tekniken... den kan vad jag förstår spela in precis som en video med starttid och sluttid samt timeshifta men man kan även säga åt den att spela in tex "Simpsons" eller "Seinfeld" och sen söker den själv igenom tablåerna och spelar automatiskt in dessa serier oavsett när och på vilken kanal som visar dem.
Man har även en fjärrkontroll där man trycker tumme upp om man gillade programmet som visades och tumme ner om man inte gillade det. Baserat på den informationen börjar TiVo sedan leta upp liknande program och spelar in dem också. Gillar du Simpsons kanske du gillar Futurama också eftersom det är samma nisse som gjort dem och då spelar TiVo in Futurama med.
När man sätter på enheten så kommer man så vitt jag förstår till en "Today on my TiVo"-sida där TiVon presenterar vilka program den spelat in idag osv...

Helt enkelt på en helt annan nivå än dagens digitalboxar där det känns som att hårddisken bara är påklistrad. Även om timeshift förändrar tvtittandet ganska ordentligt så finns det ju mycket mer potential än så.

Jag tänkte testa att koppla ihop Dreamboxen och widgeten på något sätt för att åstadkomma samma funktionalitet som en TiVo nämligen. Det lär ju ligga en bit in i framtiden men jag har alltid velat ha en TiVo och nu kan jag ju nästan få en
Saker som jag verkligen tror kommer fungera att implementera är:
- byta kanal på dreamboxen
- starta timeshift
- spara timeshift
- starta mplayer/vlc/eyetv/quicktime för att se på kanalen man just bytte till
- starta inspelningar från dreambox till datorns hårddisk (omedelbara inspelningar)
- göra en "På TiVo idag"-sida med hittills inspelat innehåll

Saker som ska gå men jag inte vet exakt hur än
- programmera inspelningar som en video
- söka igenom tablåer efter ord som tex Simpsons eller Seinfeld och programmera inspelningar baserat på det (söka kan jag, programmera inspelningar vet jag inte i dagsläget)
- spela in kanaler som det inte finns tablåer för (National geographic tex)

En Mac mini, en Dreambox, en fiffig programvara och vips så har jag en htpc precis som jag vill ha den.
Lätt att anpassa till marksänt, kabeltv, parabol eller en kombination av dem. Önskar man spela in ett program samtidigt som man ser på ett annat så är det ju bara att skaffa en dreambox till. Och en till... och en till... möjligheterna är ganska stora. Framför allt så kostar en dreambox modell 500 nästan hälften av vad en eyetv med programkortsmodul kostar - och då är dreamboxen mycket mer framtidssäker, speciellt för parabolanvändare.
Medge att det är en rätt cool idé

Det är min tankegång runt TiVo-projektet i alla fall
Får se när jag orkar ta tag i det. Just nu är det nästa version av widgeten (utan TiVo-grejer) som ligger i fokus.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-07 10:36

Oj, jisses! Det blev en hel doktorhatt av den förklaringen...
Tack.

Yes!!

  • Medlem
  • Skara
  • 2006-01-10 11:23

Under de senaste dagarna har det stått i widgeten att det finns en ny version, men länken skickar mig till din hemsida där samma version som jag har finns, (17dec versionen)

Ursprungligen av Kalam:

Under de senaste dagarna har det stått i widgeten att det finns en ny version, men länken skickar mig till din hemsida där samma version som jag har finns, (17dec versionen)

Ta bort filen version.xml (ligger i ~/Bibliotek/Preferences/Xmltv/), den har blivit korrupt
I nästa version (som jag inte lagt ut än) så fattar widgeten när det bara står trams i version.xml och tar då bort den själv men din version gör inte det

Kolla gärna i version.xml med textedit innan du kastar den. Jag kan nästan slå vad om att du har inloggningssida och har tagit fram widgeten utan att först ha loggat in på nätverket. Då bör inloggningssidan vara sparad som version.xml...

  • Medlem
  • Skara
  • 2006-01-11 02:53

Har faktiskt ingen inloggningssida, men det funkade susen att ta bort filen.

Tack ska du ha för hjälpen och för den widget jag har mest nytta av!

mvh /Kalam

Vassego
Bra att det funkade!
Händer det igen innan jag får ut nästa version får du gärna kolla i version.xml och se vad som står i den egentligen.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-01-15 14:53

Något konstigt har börjat hända med widgeten.. den slutar fungera det går inte trycka på någon kanal eller trycka på något. i:et kommer inte fram heller.. det går inte att ladda om den tar man bort den och sen installerar den igen funkar den inte ändå .. har provat att ta bort .plist filen men det hjälper inte..

Ursprungligen av bergfur:

Något konstigt har börjat hända med widgeten.. den slutar fungera det går inte trycka på någon kanal eller trycka på något. i:et kommer inte fram heller.. det går inte att ladda om den tar man bort den och sen installerar den igen funkar den inte ändå .. har provat att ta bort .plist filen men det hjälper inte..

Jag har samma problem från och till. Ibland kommer den igång efter ett tag...

Min självdog också för någon dag sen...

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-01-15 15:08

min har gjort det 2 gånger nu .. jag formaterade om dator i julas för att fixa lite och efter det funkade widgeten igen men nu har den lagt av igen...

Det är mitt fel, jag har haft datorn i viloläge hela natten till igår och idag samt större delen av dan idag. Som om inte det var nog så var det avbrott på internet idag också.
Er version (december) låser sig godtyckligt om den inte får kontakt med min dator för att kolla vilken version som är den senaste har jag upptäckt
Jag lade ut en ny version på manicker.se igår eller om det var i förrgår men de har inte godkänt den än tyvärr. Det tog tre dar förra gången tror jag.

Ska se om jag inte kan fixa ett eget ställe med 100% uptime att lägga widgeten och hemsidan på där jag kan implementera en enkel räknare själv. Främsta anledningen till att jag använder manicker.se nu är att de räknar antal nedladdningar men det är ju inte så svårt att fixa själv.

Jupp... nu hoppade den igång igen.

Om det inte gick att läsa mellan raderna på inlägget innan så kan jag ju tillägga att jag tror mig ha fixat så att widgeten inte längre låser sig ifall min dator inte går att nå...
Plus lite annat smått och gott. Framför allt så behöver ni bara lägga till kanaler en sista gång när ni uppgraderat, sen är de sparade en gång för alla.

Anledningen till att min datorn plötsligt kände ett behov av att ta igen sig och vila lite var en skithög elräkning... och som född smålänning så kan jag ju inte låta kronorna gå till spillo
Så jag kände ett starkt behov av att se om datorns vilostund bromsade den skenande utveckligen på elräkningen eller inte.
Inatt ska datorn få vara på iaf.

Bevaka tråden