Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om nya MacBook 13"

Tråden skapades och har fått 559 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-05-17 17:08
Ursprungligen av buan:

Macworld.com kommer dock att stycka en MacBook inom kort (å säkert flera med dem) - så det är något att hålla utkik efter också.

Det har de redan gjort. Med bilder och allt. Men det finns bara EN riktig servicemanual från Apple. Jag öppnar inte innandömet utan en sådan. Det har visat sig vara klokt i många lägen...

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-17 17:16
Ursprungligen av William N:

Det har de redan gjort. Med bilder och allt. Men det finns bara EN riktig servicemanual från Apple. Jag öppnar inte innandömet utan en sådan. Det har visat sig vara klokt i många lägen...

Länk?

:. buan

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-05-17 17:22

Och hur länge tror ni jag behöver vänta för att få en MacBook med förinstallerat OS 10.5?:'(

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-05-17 17:30
Ursprungligen av Le:

Och hur länge tror ni jag behöver vänta för att få en MacBook med förinstallerat OS 10.5?:'(

Snälla. Det är en helt annan tråd. Kan vi inte få snacka om de nya MacBooksen, och enbart det i denna tråd?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-05-17 18:49
Ursprungligen av William N:

Snälla. Det är en helt annan tråd. Kan vi inte få snacka om de nya MacBooksen, och enbart det i denna tråd?

Och du tycker inte att nya MacBookens förmåga att driva kommande 10.5 är lämpligt att dryfta här?
Det tycker iaf jag.

Hela MacBook familjen

Denna länk jämför alla "Macbooksen"

http://store.apple.com/Catalog/US/images/comparison_chart.html

Känner nog att min Pro kommer bli bra för mig, mest pga grafiken.

/gotoindia

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-05-17 18:54
Ursprungligen av Le:

Och du tycker inte att nya MacBookens förmåga att driva kommande 10.5 är lämpligt att dryfta här?
Det tycker iaf jag.

Var nu inte så lättstött! Jag kan sätta en halv miljon på att datorn kommer att klara av att driva 10.5.

Jag tolkade ditt inlägg som en spekulation NÄR 10.5 kommer att lanseras. Det tycker jag inte hör hemma i tråden. Här vill jag läsa alla fakta om datorn MacBook - hårdvaran. 10.5 kan du läsa om i tråden om - just det - 10.5.

Om du inte själv tycker att 99mac i allmänhet i likhet med många andra forum lider av bristande stringens i att hålla sig till ämnet - så kan jag inte hindra dig från att inte hålla med mig. Spamma på! Och flama mig.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-17 19:26

pictures

Fler bilder.
Det ploppar (som väntat) upp mer och mer bilder på MacBook @ flickr.com: MacBook på flickr.com (sortering efter nyaste).

zoomr.com finns en del bilder också, men de är mitt i en flytt just nu..

Min (vit 2.0) ska skickas senast den 24:e.. *waiting*

:. buan

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-05-17 17:29
Ursprungligen av buan:

Länk?

:. buan

Sorry. Det var inte macworld.com, utan

http://www.kodawarisan.com/k2006/archives/2006/05/macbook_aaaa_1.html

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-17 17:34
Ursprungligen av William N:

Tack för länken.

Det går dock hårt åt kodawarisan.com för närvarande ("Service Temporarily Unavailable").

:. buan

hur ligger det till med externa skärmar? vilka borde passa bra till macbooken (förutom Apples Cinema Display)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-17 14:28
Ursprungligen av maestro:

hur ligger det till med externa skärmar? vilka borde passa bra till macbooken (förutom Apples Cinema Display)

Det bästa är ju att ha en skärm med DVI-ingång (digitalt istället för analog som VGA kör med).

Många gillar ju Dells lite större skärmar, lite billigare än Cinema Displays men annars rätt likvärdiga. Dock inte lika snygga

Jag sålde min 12" PB i december och har väntat på Intel-varianten sedan dess. Beställde den svarta igår med 120GB och kompletterar med 2GB hos Macforum för ca 1300:- x2 (exkl moms). Såg att det fanns billigare PC2-5300 RAM på http://www.buggy.nu, men jag vet inte om jag vågar chansa på ett billigare minne ... har för dålig koll på det där. Någon som vet mer exakt vad man ska akta sig för?

Lite trist med prestandan på grafikkortet, men så länge den lilla rackaren är lätt, snabb och tyst så är det den perfekta hemma- och resedatorn för mig. Jag hoppas dock på att det ska gå att köra Lightroom/Aperture och FCut på den utan problem. Funkade finfint på den gamla 12":aren, så det borde ju flyta på även på denna?

Jag betalar gärna 1500:- extra för den svarta färgen!

Ursprungligen av Fredrik Averpil:

Jag sålde min 12" PB i december och har väntat på Intel-varianten sedan dess. Beställde den svarta igår med 120GB och kompletterar med 2GB hos Macforum för ca 1300:- x2 (exkl moms). Såg att det fanns billigare PC2-5300 RAM på http://www.buggy.nu, men jag vet inte om jag vågar chansa på ett billigare minne ... har för dålig koll på det där. Någon som vet mer exakt vad man ska akta sig för?

Lite trist med prestandan på grafikkortet, men så länge den lilla rackaren är lätt, snabb och tyst så är det den perfekta hemma- och resedatorn för mig. Jag hoppas dock på att det ska gå att köra Lightroom/Aperture och FCut på den utan problem. Funkade finfint på den gamla 12":aren, så det borde ju flyta på även på denna?

Jag betalar gärna 1500:- extra för den svarta färgen!

Jag ska köpa 2x1 GB minne till min svarta MacBook ifrån eBay idag. Finns många bra säljare med bra historik, men frågan vem som levererar snabbast. Jag betalar också gärna 1500 kr för att då den i svart.

tack JohanB då vet jag att jag ska leta efter en skärm med DVI-ingång

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-17 16:27
Ursprungligen av maestro:

tack JohanB då vet jag att jag ska leta efter en skärm med DVI-ingång

Definitivt - välj en skärm med DVI! Glöm dock inte att komplettera din MacBook med en "mini DVI -> DVI" adapter (195 kr). Annars kommer du inte att kunna koppla din MacBook till skärmen.

Ett tips i valet av LCD-skärm är att kolla på tillverkarnas garantier gällande pixelfel. Där finns stora skillnader!
Kolla ex. på LG och Philips som har flera modeller med "zero bright pixel fault" (LG) och "perfect panel" (Philips).

:. buan (vit MacBook 2.0 GHz)

EDIT: one character. Ändra inlägg slutade fungera i Firefox..

Jag tycker det verkar vara den bästa bärbara Macen nånonsin för sitt pris!
Skönt att se att de börjar skärpa sig på den fronten, dvs konsumenternas bärbara.

Vad är detta? MacBook bättre uträknade med mängden kylpasta än MacBook Pro?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-17 17:56

kleta-kleta

Ursprungligen av apple4ever:

Vad är detta? MacBook bättre uträknade med mängden kylpasta än MacBook Pro?

Man kan ju alltid hoppas, men det ser väldigt slamsigt och oprofessionellt ut i mina ögon. De får nog skruva på sin robot lite..

:. buan

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-17 18:05

FYI: Lilla MacBooken går nu att förhandsbeställa hos inWarehouse.

:. buan

  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-17 18:14

FYI: Samtliga modeller av MacBook finns upplagda hos Dustin Home.

:. buan

EDIT: upplagda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-17 18:14
  • Medlem
  • Östersund
  • 2006-05-17 18:20

Ja, det är en av de stora fördelarna med nya MacBook i mina ögon!

*skruvaskruva*

:. buan

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-17 19:50

Fortsättning...
Min Mac mini Core duo är betydligt segare i Quake 3 än vad min gamla G4-macmini är...
(Och ja, jag använder Universal-versionen av Q3 på core duon)...[/QUOTE]Nej.
Ja, Radeon 9200 i en G4 mac mini presterade ca 25% snabbare än GMA950 i single core mac minin vad gällde hårdvaru opengl lightning.
Software rendering på single coren var dubbelt så snabb som GMA950, så säg fyra gånger snabbare på macbooken med dess dual-core cpu då, sjukt. Grafikchipet skall ju dominera cpun totalt på sådant där.

Ursprungligen av oskarrr:

Jag har försökt söka efter svar men inte lyckas hitta något och jag orkar tyvärr inte sitta och läsa igenom dessa sju sidor för att ev. hitta svaret på mina frågor.

- Är skärmen lika usel som på min iBook g4 eller har dom förbättrad den? (Tänkte på betrakningsvinkeln samt att det känns en aning mörk)
- Har byggkvaliteten förändrats? Min iBook har sedan dag ett varit väldigt gnekig och känns plastigt billig, ex gnekar det jättemycket till vänster om styrplattan.

Skärmen är säkert bättre, den verkar ju bättre än gamla powerbook, och ibook borde ju inte ha bättre än powerbook? 79% ljusstarkare.

Ursprungligen av Hägg:

Schysst att de gjort det enkelt att byta HDD:n! Tycker det verkar vara en fantastisk dator för målgruppen.
Fast widescreen, vill man ha det? Jag tycker 12" är perfekt, fast å andra sidan...har ju inte testat nåt annat heller...

12" är ju lättare att få med sig men wide screen är ju behagligare att använda.

Ursprungligen av Hakro807:

Akesson, problemet är att maskinen saknar balans. Den har en ordentligt snabb processor, snabbt subsystem, hyfsad hårddisk - och en grafiklösning som var lowend för 3 år sedan. Den hade kunnat balanserat utan att kostnaden stigit nämnvärt, vi talar om max några hundralappar om ens det.

Kom även ihåg att för 4 månader sedan ansågs det som självklart att iBook skulle ha ett vettigt grafikchip. Har Apples marknad verkligen förändrats så mycket på så kort tid?

Vilket förmodligen är varför Apple hoppas kunna komma undan med sitt val av GMA950?

>Alla spel utan de allra mest krävande på max-settings funkar också alldeles utmärkt.

*host*. Liten överdrift. Säg istället att de flesta spel som släpptes fram till 2002 kommer fungera fint. Redan 2004 fanns spel (tex Far Cry och Doom III) som fullständigt skulle knäckt ett GMA950 oavsett upplösning.

>Det Radeon som satt i sista generationen iBook är slöare eller likvärdigt med Intel GMA950.

Ett GMA950 är likvärdigt med ett Radeon 9200. iBook 1.33 hade ett Radeon 9550 som är betydligt rappare än så.

Jag anser personligen att GMA950 är ett bra val för de flesta användare. Den som vill syssla med film och musik liksom lättare sysslor hade inte tjänat på ett bättre grafikkort. MEN Apple hade förmodligen tjänat både kunder och goodwill på att erbjuda tex. att X1600-chip som tillval på Macbook. Ett bättre grafikkort är inte bara viktigt för spel utan hjälper även till vid CAD och 3D-modellering. Och vi snackar inte om Quadrokort här, vanliga konsumentkort klarar av mycket.

Exakt, om jag nu skall köpa en dator för 11000kr kan jag väl lika gärna betala 12500kr och få vettig grafik? Då slipper jag ju känna att min nya dator är skit på en punkt.

Apple brukade ju skryta med att de hade BÄTTRE datorer än konkurrenterna, snabbare cpu, framförallt snabbare grafik, osv. Nu känns det som att de är de som driver "the MHz myth" genom att sätta dual core i budgetmaskinen (hålla, vem behöver det om något? men det fungerar säkert bra marknadsföringsmässigt) och skitgfx.

Hade de satt i vettigt gfx hade den ju dock blivit "typ macbook pro", såg nu att de har sänkt priserna på macbook pro en hel del, men jag är inte så sugen på att betala 7000kr för en i princip likadan dator med klumpigare skärm och ett 30% underklockat X1600 (är väl visserligen dvd-grill i dem med? snabbare cpu rör mig inte, de är assnabba i vilket fall som helst, 1.5ghz hade varit ok för mig med.)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-17 19:51

Fortsättning...
Tror jag läste 7fps i ut2004 på 950gma.. kul liv

950GMA är inte likvärdigt med 9200, det är sämre.

Ursprungligen av dunberg:

Jag har svårt att få någon uppfattning om hur de nya datorerna klarar sig prestandamässigt. Jag har en 1.33ghz PowerBook med 256+512 mb minne som jag främst bildbehandlar på och det går oftast ok men emellanåt ordentligt trögt. Hur stort lyft vore det att byta till en MacBook om man kör PS för PPC respektive för Intel när CS3 släpps nästa år? Och är det någon prestandaskillnad mellan 2ghz MacBook och 2ghz MacBook Pro?
//Johnnie

De kommer dominera den fullständigt, jag skulle tro de flesta effekterna i photoshop beror på cpun, och en 2GHz P-m är väl jämförbar med säg en 3.6ghz P4 eller så.. och nu får du två sådana i en o samma maskin. Borde ju vara en 4 ggr snabbare än G4an, även om den har altivec.

Mellan macbook och macbook pro tror jag inte du upplever någon större prestandaskillnad faktiskt.

Ursprungligen av akesson:

Självklart är det inte så enkelt som att "bara" erbjuda ett annat grafikkort som tillval. Betänk kostnaderna för att utveckla ett nytt moderkort och nytt kylsystem, tillverka det på en separat lina, och sedan montera detta i de specialbyggda datorerna. Plötsligt har du en mycket högre kostnad än några 20 dollar som bara själva chippet från ATI kostar.

Visst vore det helt ok om de kunde erbjuda ett bättre grafikchip som tillval, men eftersom 9 av 10 användare kommer att bry sig har de räknat fram att merkostnaden inte gjorde det ekonomiskt försvarbart.

Vill man spela är det bara att köpa en annan dator. För allt annat är MacBook väldigt välbalanserad. Ibland får man kompromissa helt enkelt. Apple kommer kanske tappa några rabiata spelare och grafikkretsfetichister som kund till MacBook. Värre än så blir det inte, och alla de andra som inte bryr sig om sånt kommer vara toppennöjda.

Så sätt i något annat än skitgrafik i alla maskiner.

Välbalanserad är skitsnack, vem behöver en så snabb cpu om han/hon inte spelar/renderar något? Visst du kanske kompilerar saker snabbare, men om man nu kodar saker så är inte tiden det tar att kompilera saker o ting det största problemet.

Dessutom ser jag inte sådant här som "hur det påverkar apple", jag är konsument, jag är inte Apple, jag ser till hur det påverkar MIG. Apple ger jag väl blanka fan i.

Jag vill bara köra deras OS, och det kan jag ju egentligen göra på min PC också men jag hade velat köra det på ett sätt som var något mer supportat.

Ursprungligen av Fredrik Averpil:

Jag sålde min 12" PB i december och har väntat på Intel-varianten sedan dess. Beställde den svarta igår med 120GB och kompletterar med 2GB hos Macforum för ca 1300:- x2 (exkl moms). Såg att det fanns billigare PC2-5300 RAM på http://www.buggy.nu, men jag vet inte om jag vågar chansa på ett billigare minne ... har för dålig koll på det där. Någon som vet mer exakt vad man ska akta sig för?

Lite trist med prestandan på grafikkortet, men så länge den lilla rackaren är lätt, snabb och tyst så är det den perfekta hemma- och resedatorn för mig. Jag hoppas dock på att det ska gå att köra Lightroom/Aperture och FCut på den utan problem. Funkade finfint på den gamla 12":aren, så det borde ju flyta på även på denna?

Jag betalar gärna 1500:- extra för den svarta färgen!

Jag tror inte du behöver akta dig alls, sålänge det är DDR2 so-dimm som fixar 667MHz eller högre. Det är ju en vanlig PC, den borde inte ha något problem att använda vanliga-vilka-som-helst-minneskretsar. 895kr kostar 1GB twinmos på komplett.se, lägg på några hundar så får du väl bättre märke men jag tror inte det spelar någon roll.

"Lätt" är den ju inte om du jämför med andra små notebooks, finns ju en hel del runt 1.1kg, macbooken väger 2.36kg.[QUOTE="buan"]Jag håller inte med. Komponenterna stämmer väl överens med MacBooks fokus.

Valet av Intel GMA som grafiklösning är vida omdiskuterat. Och det är förståeligt. MacBook köps av många som vill kunna spela med sin Mac. Köper man det senaste så är det ju också förståeligt att man även kan kräva/vill att man ska kunna spela det senaste.
Att önska mer/bli besviken av en spec är fullt naturligt. Inte ens Apple (eller kanske framförallt inte Apple) kan tillfredställa alla med en modell.

Den nackdel som finns med en inbyggd grafiklösning av denna typ som Apple valt i MacBook (och Mac mini Intel) är att den stjäl minne från datorns arbetsminne (RAM) - vilket ger en del nackdelar. I övrigt är Mac ingen dator med fokus på spel. Valet av Intel GMA speglar också detta tydligt (förutom det faktum att Intel är med och ror i båten numera). Spel verkar alltid vara roten till den mesta kritiken gällande grafiklösningar i Macar. Fördelarna i övrigt glöms gärna bort.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-05-17 19:51

och lite till...
Fanns GMA950 för 3 år sedan? Nej.
Visa mig en grafiklösning likt denna som för 3 år sedan fixade HDTV!
Lowend när det gäller spel - visst. Lowend totalt idag - visst. Att se Intel GMA950 som low-tech däremot, håller jag inte alls med om. Det har hänt mycket med inbyggd grafik.

Yes. Många behöver tänka om. En inbyggd grafiklösning är långt bättre idag än tidigare. Håller man inte på med 3D-relaterade saker så räcker "lowend" långt. Och ingen onödig värmefabrik som eldar för kråkor. Inget onödigt slukande av batterikraft.

En sak är dock säker. Priset på MacBook är enormt mycket lägre än den senaste iBook jag köpte (iBook dual USB fullutrustad). Å man får mycket mer för slantarna i sann datorutvecklingshistoria. Och tur är ju det.

:. buan[/QUOTE]Jag kör redan UNIX, jag är nöjd med mitt os, om det inte vore för den lilla detaljen att jag inte gillar när saker o ting inte fungerar. Det jag skulle se fram till med MacOS är att min skrivare skulle fungera, att jag kan förvänta mig att alla program har stöd för mitt ljud (inga problem i linux, antagligen inte i bsd, men i solaris) och att jag kunde dra igång en del spel.
Tack vare det här misstaget tar de ju bort spelen, och skillnaden är i princip ett annat os där min skrivare fungerar. Jag vill köra macos, men jag är osäker på om skillnaden är så stor att det blir värt det nu.
Nej, Apple gör ju allt för att INTE tillfredställa, med tanke på att de alltid gör något begränsade lowendmodeller och tar rejält betalt för modellen man/alla faktiskt vill ha.

Det finns ingen fördel, integrerad grafik är bara skit. Att minnet är delat spelar inte ens så stor roll eftersom de kör dual channel och har rejäl minnesbandbredd ändå. Problemet är den urusla/obefintliga 3D-prestandan.

Nej, 950GMA fanns inte för tre år sedan, men de grafikkort som folk köpte för 3år sedan dominerar 950GMA. Jag har ett lånat gratis GF4 ti-4200 i min maskin, det skulle spöa skiten ur ett 950GMA.
Jag tror mitt kort fixar hdtv, varför skulle det inte? Inte för jag bryr mig. Kommer du glo på HD-DVD/Blurayfilmer ofta från din macbook?

950GMA är visst low-tech, hur mycket mac-taliban du än är.

Tror du ett riktigt grafikkort drar mycket ström när det inte belastas? ...

Kan ju bero på att din ibook var så jäkla efter så det knappt var sant.

Ursprungligen av akesson:

Berätta gärna exakt vad grafikkortet gör för skillnad vid vanligt datorarbete (finder/surf/mail/musik/filmer)? Svaret är ingen skillnad alls. Många verkar dock inbilla sig att så är fallet, men så är det nämligen inte alls.

Det enda stället du märker skillnad på är i applikationer som använder 3D-hårdvaran direkt*. Exempelvis 3D-spel, 3D-program, Aperture och Motion. Arbetar med 3D-program gör man på en arbetsstation eller en Pro-bärbar (MacBook Pro), samma sak med Aperture eller Motion. Spelar gör man på en speldator eller en spelkonsoll.

Vad gäller allt annat kan du inte märka skillnad på om det sitter GMA950 eller Radeon X1600 i burken.

*Nu kommer någon säkert säga att Mac OS X 10.4 använder sig av 3D-hårdvaran för att rita upp gränssnittet. Det stämmer faktiskt, men det finns sådan overhead att det inte blir någon mätbar eller upplevd prestandaförändring beroende på vilket grafikkort som sitter i på den här nivån.

Jag tycker möjligheten att dra igång ett spel ÄR normalt datorarbete, det är ju nästan därför de flesta har datorer. Om du nu bara skall surfa o läsa mail vafan skall du då med en ny dundersnabb pc till? Räcker ju jättefint med en PIIa till det du nämner.

Jag vill spela på en bärbar för att jag inte spelar själv, det är trist, jag vill kunna gå över till en bekant och bara sitta där o ha lite sällskap och kanske spela med honom, konstigt? Men det är jobbigt att släpa på stationära.

Klart jag kan märka skillnad, och just på det du nämner. MacOS utnyttjar ju faktiskt 3D-grafikkortet till att rita om fönster, ändra storlek, rendera text, osv. Prestandan blir ju bättre för det. Rätt många brukar väl klaga på att GUI:t i MacOS känns långsamt? Med nyare versioner av operativsystemet och ett vettigt grafikkort skulle ju detta problem försvinna, men nej då..

Never underestimate the power of denial / Never underestimate the power of dumb people in large groups.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Grafikkort är mycket mer än spel och preview i 3D-modellering. Apple har släpat efter på shaderstödet, men i höstas fick de till det. Varför så tydligt markera att man vill fortsätta släpa efter? Budgetmodellerna kunde väl i alla fall få ett enklare kort med shader model 3 (dvs modernt), eller i alla fall uppgraderingsbar till det.

Speciellt när det som sagt visst kostar ca 150kr extra. En dyr cpu, webcam, bluetooth o annat "oanvändbart" går fint att stoppa in men inte ett vettigt grafikkort?

Inse att det antagligen enbart görs för att datorn inte skall bli för lik en macbook pro.

(nu pajade säkert quotes men det är ju inte mitt fel...)

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-05-17 20:23
Ursprungligen av Hagge:

Jag kör redan UNIX, jag är nöjd med mitt os, om det inte vore för den lilla detaljen att jag inte gillar när saker o ting inte fungerar. Det jag skulle se fram till med MacOS är att min skrivare skulle fungera, att jag kan förvänta mig att alla program har stöd för mitt ljud (inga problem i linux, antagligen inte i bsd, men i solaris) och att jag kunde dra igång en del spel.
Tack vare det här misstaget tar de ju bort spelen, och skillnaden är i princip ett annat os där min skrivare fungerar. Jag vill köra macos, men jag är osäker på om skillnaden är så stor att det blir värt det nu.

Om du inte tror det är särskilt stor skillnad på att arbeta i Linux/Solaris och Mac OS X får du nog ta och testa OS X ordentligt innan du uttalar dig.

Ursprungligen av Hagge:

Nej, Apple gör ju allt för att INTE tillfredställa, med tanke på att de alltid gör något begränsade lowendmodeller och tar rejält betalt för modellen man/alla faktiskt vill ha. Det finns ingen fördel, integrerad grafik är bara skit. Att minnet är delat spelar inte ens så stor roll eftersom de kör dual channel och har rejäl minnesbandbredd ändå. Problemet är den urusla/obefintliga 3D-prestandan.

Målgruppen bryr sig inte om 3D-prestandan. Nu ska jag berätta en sak för dig som kanske kommer som en chock: Merparten av de tilltänkta köparna av en MacBook är inte gamers. De bryr sig inte om datorspel i någon större utsträckning, och skiter fullständigt i hur grafiksystemet i deras dator är uppbyggt bara Mac OS X och vanliga program flyter på fint.

Bara för att du gillar att spela gäller inte det universellt. De flesta som köper en MacBook ska förmodligen använda den till att surfa, maila, se på film, lyssna på musik och köra något flashbaserat soduku-spel på nätet då och då. När du gör detta är det omöjligt att märka av någon prestandaskillnad mellan integrerad grafik och ett separat grafikchip. Så är det.

Ursprungligen av Hagge:

Nej, 950GMA fanns inte för tre år sedan, men de grafikkort som folk köpte för 3år sedan dominerar 950GMA. Jag har ett lånat gratis GF4 ti-4200 i min maskin, det skulle spöa skiten ur ett 950GMA.
Jag tror mitt kort fixar hdtv, varför skulle det inte? Inte för jag bryr mig. Kommer du glo på HD-DVD/Blurayfilmer ofta från din macbook?

Jag tror att möjligheten till att spela upp HDTV från datorn uppskattas av fler inom målgruppen än 3D-acceleration.

Ursprungligen av Hagge:

950GMA är visst low-tech, hur mycket mac-taliban du än är.?

Ingen idé att börja med pubertala "mac-taliban"-kommentarer här.

Klart GMA950 är low-tech. Men det fungerar utmärkt till vad det är tänkt att användas till i en MacBook. MacBook är en konsumentprodukt för hemanvändare, ingen spelmaskin. Vill du spela får du köpa en speldator. jag kan exempelvis rekommendera en MacBook Pro, som fungerar utmärkt för det ändamålet.

Ursprungligen av Hagge:

Tror du ett riktigt grafikkort drar mycket ström när det inte belastas? ...

Det gör det. Den integrerade kretsen drar mindre ström, så enkelt är det.

Ursprungligen av Hagge:

an ju bero på att din ibook var så jäkla efter så det knappt var sant.Jag tycker möjligheten att dra igång ett spel ÄR normalt datorarbete, det är ju nästan därför de flesta har datorer. Om du nu bara skall surfa o läsa mail vafan skall du då med en ny dundersnabb pc till? Räcker ju jättefint med en PIIa till det du nämner.

Nu vet inte jag vems iBook du pratar om, jag kör PowerBook, men hur som helst...

Alla spelar inte de senaste 3D-spelen. De flesta tilltänka köparna av MacBook har inga jättekrav på 3D-prestanda. Vill du spela, köp en dator som är till för det. De som inte vill spela kan köpa en MacBook och njuta av en blixtsnabb dator med bra batteritid och en design som saknar motsvarighet i PC-världen.

Ursprungligen av Hagge:

Jag vill spela på en bärbar för att jag inte spelar själv, det är trist, jag vill kunna gå över till en bekant och bara sitta där o ha lite sällskap och kanske spela med honom, konstigt? Men det är jobbigt att släpa på stationära.

MacBook Pro kanske? 2.5 kg, 2.5 cm tjock. Ati Radeon X1600 256 mb GDDR3

Ursprungligen av Hagge:

Klart jag kan märka skillnad, och just på det du nämner. MacOS utnyttjar ju faktiskt 3D-grafikkortet till att rita om fönster, ändra storlek, rendera text, osv. Prestandan blir ju bättre för det. Rätt många brukar väl klaga på att GUI:t i MacOS känns långsamt? Med nyare versioner av operativsystemet och ett vettigt grafikkort skulle ju detta problem försvinna, men nej då..

Du har fel. Punkt slut. Mac OS X flyter på som en dröm på alla Core Duo-maskiner oavsett grafiksystem.

Du kan inte i Mac OS X eller i program som inte ritar 3D eller pixelshaders (Aperture, Motion) märka av någon prestandaskillnad mellan två Core Duo-baserade macar varav den ena har integrerad grafik och den andra separat grafikchip.

Du måste ha drömt att det är nån skillnad.

Ursprungligen av Hagge:

Never underestimate the power of denial / Never underestimate the power of dumb people in large groups.Speciellt när det som sagt visst kostar ca 150kr extra. En dyr cpu, webcam, bluetooth o annat "oanvändbart" går fint att stoppa in men inte ett vettigt grafikkort?

Bara för att komponenten kostar 150 kr behöver den totala utvecklingskostnaden bli så låg. Räkna med ett mycket större påslag. Dessutom finns det förmodligen inte ens plats för det extra utrymme och kylning en extern krets hade krävt.

Se min redogörelse för detta i ett av mina tidigare inlägg.

Ursprungligen av Hagge:

Inse att det antagligen enbart görs för att datorn inte skall bli för lik en macbook pro.

(nu pajade säkert quotes men det är ju inte mitt fel...)

Självklart är det så. Rätt produkt för rätt uppgift helt enkelt.

Bevaka tråden